Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuuletin metelöi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    Tuuletin metelöi?

    E38:ni lämmittimen tuuletin on ruvennut pitämään meteliä, onko kellään kokemusta mistä tuo johtunee ja kuinka korjata? Eli lämppäristä kuuluu sellainen kovahko hurina, jonka ääni muuttuu sen mukaan miten kovalla tuuletin on. Pitääkö tuohon vaihtaa esim. koko lämppärin moottori, tai jos vika voi olla laakereissa, voiko ne vaihtaa erikseen? Ja mistä tuohon ylipäänsä pääsee käsiksi?
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    #2
    Voi myös olla mennyt syystä tai toisesta epätasapainoon ja siitä syystä täryyttää.
    E61 525xda -08

    Comment

    • AlliumPorrum
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 316
      • Suomi

      #3
      Originally posted by Purtsi123 View Post
      Voi myös olla mennyt syystä tai toisesta epätasapainoon ja siitä syystä täryyttää.
      Jos on näin, niin mites se korjataan?

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by AlliumPorrum View Post
        Jos on näin, niin mites se korjataan?
        Otat sen puhaltimen esille ja tutkit mikä sitä vaivaa

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Otat sen puhaltimen esille ja tutkit mikä sitä vaivaa
          Juu no näinhän se varmaan.. Voisittekos kokeneemmat vielä vinkata että mistä päin kaaraa tuohon puhaltimeen pääsee käsiksi..?

          Comment

          • AlliumPorrum
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 316
            • Suomi

            #6
            Niin osaako joku auttaa tämän suhteen; mistä tuohon lämppärin moottoriin pääsee käsiksi?

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by AlliumPorrum View Post
              Niin osaako joku auttaa tämän suhteen; mistä tuohon lämppärin moottoriin pääsee käsiksi?
              Kokeilitko googlella?
              Finaly did this job. My blower strarted to go this past summer. It would only work when I was turning to the right or when I hit a bump. Then it stopped working all together. It's nice to have a blower when it's 19 degrees F outside. I would get some heat, but only if I was moving at 50 mph or more

              Comment

              • smpovers
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 2372
                • Tammela

                #8
                Kehitys taas menny taakse päin kun katsoo e30:ä... Jos tommoseen operaatioon ryhtyy niin vaihda uusi moottori tilalle
                BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                BMW 330d touring e46 -05
                Ford Cortina Mk2 1600 -70
                ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  BTW, osui silmään tuommoinen bimmerforums.com:in threadi: KLIK.

                  Siellä todetaan jossain kohtaa että E46:een sopii Z4:n tuuletinmoottori, osanumero 64-11-3-453-729. Linkki edellisessä RealOEM:n soveltuvuussivulle, joka väittää että sopii (Euroopassa) E83:een ja E46:een. Hinta Smiidillä 114,82€.

                  Virallisesti RealOEM sanoo että E46:n puhallinmoottori olisi 64-11-9-204-154. Se ei taas sovi muihin pirsseihin. Tuolle Schmiedmann antaa hinnaksi 536,73€

                  Findpart.org kertoo että molemmilla on valmistajia Behr, Hella ja Vemo. Valmistajien osanumerot ovat myös erilaiset, vertaa 64113453729 (HELLA 8EW 009 159-201) ja 64119204154 (HELLA 8EW 009 158-051).

                  Ainoa ero on että -201 sanotaan Without air conditioning ja -051 with or without air conditioning. Toisaalta RealOEM:ssä ei erotella E46:sta 1998 tai 2005 vuosimallista puhaltimen moottorin osalta onko pirssissä ilmastointia vai ei. Alkupään malleissa on vaihtoehtona yksipuolisella juoksupyörällä mutta nämä molemmat ovat kahdella juoksupyörällä.

                  Kun tuon nyt joutuu kuitenkin aikanaan vaihtamaan niin ei viitsisi maksaa 4x hintaa jos tietäisi että sopivuus on taattu...

                  Comment

                  • AlliumPorrum
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 316
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Kokeilin juu, mutta selkeästi väärillä sanoilla...

                    Mutta, näyttääpä olevan yllättävän monimutkainen operaatio kun noinkin paljon joutuu purkamaan. Damn. No, eikait se muu auta kuin jossain vaiheesssa tuo väsätä.

                    Comment

                    • AlliumPorrum
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 316
                      • Suomi

                      #11
                      Niin ja hei; kiitokset vielä kaikilla apua antaneille! :=)

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎