Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbag merkkivalo syttyi?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • make78
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 34
    • joensuu

    #16
    airbag e39

    Yleisin vika bagin valon palamiseen on juuri kuskin penkin johtosarjassa, jossa on heikko kosketus(näin myös minulla oli viime kesänä). Eikä korjuutus tullut kalliiksi.
    P.S. Kannattaa varoa laittamasta tavaroita kuskin penkin alle

    BTW. Mulla paloi myös jarrupalojen kulumisvaroittimen valo, joten tsekkasin kaikki palat. Etupään palat näyttivätkin kuluneilta, joten vaihdoin ne uusiin. Mutta eipä varoituvalo sammunutkaan. No vaihdoin sitten takapään jarrupalat ja kuinkas kävikään? No eipä valo sammunut vieläkään joten eikun auto huoltoon. Kävin auton huollosta ja siellä sanottiin että ei saatu sammumaan varoitusvaloa koska sähkökuvat oli kateissa, joten tuo autos seuraavaksi päiväksi huoltoon. Mitäpäs siinä kuin että tehdään näin, koska tarvitsin autoa illalla. Ajelin illalla kotiin ja hetken kotona oltuani lähdin kauppaan.. no eikun auto käyntiin ja varoitus valo sammui. Missä vika? Ei tietoa. Varoitusvalot pelaa nyt normaalisti
    Last edited by make78; 12-01-2005, 14:51.
    E46 330 D touring
    EX-BMW 523i e39
    EX-VW Golf TDI 180hp

    Comment

    • topic
      Newbiemmer
      • Dec 2004
      • 3
      • rauma

      #17
      e46 airbag

      Mulla muuten palaa sama valo taulussa.. kohta 3kk. Hyvä tietää!! Lisäks jarrupalojen kuluneisuus valo palaa, mutta pintaa näyttää paloissa olevan.. voisiko valo tarkkailla myös käsijarrun kenkiä?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Kannattaa huomioida että jos/kun airbaginvalo palaa taulussa, ei bägisysteemi myöskään toimi jos sattuu kolahtamaan.

        Comment

        • topic
          Newbiemmer
          • Dec 2004
          • 3
          • rauma

          #19
          e46

          Originally posted by Hemi
          Kannattaa huomioida että jos/kun airbaginvalo palaa taulussa, ei bägisysteemi myöskään toimi jos sattuu kolahtamaan.
          Totta!.. Valo taisi muuten syttyä pesettyäni moottoritilan painepesurilla.. missäköhän vika.. ei siellä pitäisi mitään airbag antureita olla. Pitänee siihen kuskin penkkiin tutustua paremmin.

          Comment

          • Mr. Z
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 943
            • Manse

            #20
            Originally posted by Hemi
            Kannattaa huomioida että jos/kun airbaginvalo palaa taulussa, ei bägisysteemi myöskään toimi jos sattuu kolahtamaan.
            Onko näin? Joku joskus väitti, että toimisi vaikka valo palaa (riippuu kuulemma viasta minkä takia valo on syttynyt).
            Tämä väite ei siis perustu mihinkään muuhun faktaan kuin viidakkorumpuun..
            eli toimiiko vaiko ei jos valo palaa? Meneekä kaikki bagit kerralla pois käytöstä?
            E38 740ia
            E39 530 dAT
            ex. E34 520i sedan
            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
            ex. E36 325i sedan
            ex. E36 328i touring
            ex. E36 318 iS qp
            ex. E36 325i qp -R.I.P-
            ex. E21 320i sedan
            ex. E30 318i sedan
            ex. E3 2500 sedan

            Comment

            • harald
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 252
              • Kaarina

              #21
              Eiköhän se sentään riipu siitä mikä vika airbagin valon on sytyttänyt.... Yleisin syy on, että joku anturi tai kytkin on antanut vikailmoituksen ts. kontakti on katkennut hetkellisesti. Eikai BMW ole niin huonosti suunnitellut tuota airbag systeemiä ettei sen jälkeen mikään bägi toimi jos on yksi virheilmoitus muistissa.
              Epäilen vahvasti, että systeemi toimii kolaritapauksessa (ellei sitten ole ohjausyksikkö paskana, palaako valo silloin koko ajan ? virheilmoituksen merkiksi se palaa 1min tai jotain).
              W204 C350 AMG
              Toyota Corolla 1.3XI 16V
              Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Lupaan että eivät toimi ja täysin riippumatta siitä mikä vika valon sytytti. Airbagjärjestelmä on aina, ja vain aina kokonaisuus. Jos ei olisi, olisi jenkkilän tuotevastuuoikeudenkäynneissä muitakin rahakkaita oikeudenkäytejä kuin tupakkariidat. Eli vammautumisen riski on erittäin suuri mikäli koko systeemi ei toimi kuten on suunniteltu. Nykyiset airbagpussit ovat niin suuria ja niin nopeita, että mikäli vyönkiristysjärjestelmä ei ole toiminnassa samalla kuin pussit toimisivat, olisi neliraajahalvauksia luvassa jne,jne.

                Comment

                • harald
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 252
                  • Kaarina

                  #23
                  Ohhoh.... Sitten pitää ottaa empimättä yhteys BMW huoltoon, ja jossei ala homma selviämään niin yhteys riittävän ylös. Saisivat kyllä korjata ilmaiseksi tuollaiset tyyppiviat turvajärjestelmissä. ....riippumatta siitä onko takuuaika mennyt umpeen vai ei.
                  W204 C350 AMG
                  Toyota Corolla 1.3XI 16V
                  Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Olen muuten tasan samaa mieltä. Tuo mm. bemun ja mm.volkkarin käyttämä systeemi on niin syvältä kuin ikinä vain voi olla. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että iso osa uudemmankin bemun omistajista ajelee ilman toimivaa bagijärjestelmää ja vain siksi että järjestelmä on rakennettu rahastusautomaatiksi. Pieni hetkellinen kontakti/vastushäiriö ja järjestelmä on poissa pelissä ilman huoltokäyntiä, tarkoittaa juuri sitä että sitten ajellaan katsastusten välit valot kojelaudassa killitellen ja hienot systeemit toimimattomina. Samalla kun pääosin muut merkit käyttävät itsediagnosoivaa systeemiä jolloin valo sammuu itsekseen ilman koodauksia heti kun häiriö/ongelma on poistunut. Jos ei poistu, niin sitten vika on kertaluokkaa suurempi jolloin valon palamassa pitävä ongelma joudutaan oikeasti korjaamaan. Tietysti tällöinkään ei vaadita mitään valonsammutuksia, vaan valo sammuu heti kun systeemi on ok. Tämähän on maahantujaorganisaation näkökulmasta huono juttu koska se mahdollistaa ainakin jonkinasteisen omahuollon. Eli esim.penkin liittimen heiluttelu sammuttaa valon...ahaa...litin irti ja piuhat tinalla kiinni...valo sammuu ilman 30-70e:n diagnoosilukua. Korjaus maksoi 2e.
                    Bemun tapauksessahan prosessi menee niin että valo ensin sammutetaan 2-3x 30-70ekpl, jonka jälkeen vaihdetaan ensin toisen penkin johtosarja+valon sammutus=150e...taas ajetaan muutama kuukausi ja taas valo taulussa. Nyt vaihdetaan toisen penkin johdot ja valo sammutetaan =n.150e ...taas päästään muutama kuukausi kunnes valo taas killittää. Nyt vaihdetaan istuintunnistin tai/ja sivusatelliittianturit n.300e, jne.jne. Kun tätä rumbaa muutaman vuoden käy läpi, ei koko systeemin toimimisella ole enään niin väliksi. Vanhemmiten nämä ongelmat nimittäin eivät suinkaan vähene.

                    Comment

                    • harald
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 252
                      • Kaarina

                      #25
                      Perrrr...KELE ! Jos kerta asia on noin kun Hemi sanoo, niin tämä homma olis hyvä tuoda julki suuremmallekin yleisölle !!!
                      W204 C350 AMG
                      Toyota Corolla 1.3XI 16V
                      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Niinhän se on, mutta tämä on niin hyvä rahasampo bemun maahantuontiorganisaatiolle että tuskin mikään kovin kevyt kannanotto tähän asiaan auttaa. Suomessa kun ei ole toimivaa/äänekästä kuluttajasuojaa joka kuluttajien turvallisuutta edustaen puuttuisi tähän mielestäni törkeään toimintaan. On aivan käsittämätöntä että bemu kehtaa rahastaa tällä asialla samalla kun se markkinoi autonsa aktiivista ja passiivista turvallisuutta. Kuitenkin suuri osa tämän merkin alla ajavista ajaa täysin ilman toimivaa airbagjärjestelmää. No, viimekädessähän vastuu on aina kuluttajalla, mutta ainakin minun mielestä moraalisen vastuun kantaa BMW:n maahantuojaorganisaatio jos/kun valon sammutus=järjestelmän aktivointi on jokaisen hetkellisen kontaktihäiriön jälkeen vähintään 70e:n menoerä. Sille BMW:n valmistuspolitiikalle tuskin kukaan voi täällä Suomessa mitään, että bemun systeemi ei ole aktiivisesti itsediagnosoiva, kuten 80%:ssa muissa merkeissä.

                        Comment

                        • harald
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 252
                          • Kaarina

                          #27
                          BMW Suomi/ Jälkimarkkinoinnin vastaus airbag kysymykseen.....

                          Hei,

                          kiitos yhteydenotostanne. Se, että turvatyynyjärjestelmän merkkivalo palaa
                          ei välttämättä tarkoita sitä, että järjestelmä olisi toimimaton. Kyseessä
                          saattaa olla hetkellinen vika, mikä sytyttää valon, mutta järjestelmä toimii
                          silti.

                          Valon syttyessä on kuitenkin syytä käydä tarkistuttamassa asia.

                          Ystävällisin terveisin
                          Oy BMW Suomi Ab
                          Jälkimarkkinointi
                          W204 C350 AMG
                          Toyota Corolla 1.3XI 16V
                          Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Tuo vastaus on totaalisen rikollinen ns."epävastaus"? Mitä tarkoittaa "hetkellinen vika"...jne??? Kuka tietää tuon vian "hetkellisyyden" ja miten systeemi sen määrittelee arpoessaan laukaisukäskyä kolaritilanteessa???Jos bagivalo palaa taulussa, ei systeemikään toimi ja tämä on tasan varma. Toisaalta tuon vastauksen kanssahan voisi mennä esim.katsastukselle jos valo killittää taulussa ja todistaa että kyllä se systeemi silti toimii...? Enpä moista ole ennen kuullut!

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #29
                              Eihän tuossa BMW Suomen vastauksessa sanota, että Airbag-systeemi toimii täysin vaikka valo palaa. Siinä todetaan, että se VOI toimia merkkivalosta huolimatta, mutta koska järjestelmä on havainnut vian, se täytyy tarkistaa. Tämä kaikki on tavattoman loogista. Hetkellinen vikahan voi olla esim. mainittu akun latauksen putoaminen tai maajohdon irrottaminen. Tällaistakin on sattunut.

                              Comment

                              • Tappu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 825
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by pmv
                                Eihän tuossa BMW Suomen vastauksessa sanota, että Airbag-systeemi toimii täysin vaikka valo palaa. Siinä todetaan, että se VOI toimia merkkivalosta huolimatta, mutta koska järjestelmä on havainnut vian, se täytyy tarkistaa. Tämä kaikki on tavattoman loogista. Hetkellinen vikahan voi olla esim. mainittu akun latauksen putoaminen tai maajohdon irrottaminen. Tällaistakin on sattunut.
                                Näin on, esim. jos oikeassa sivuturvatyynyssä on häiriö, niin kuskin bagi voi toimia normaalisti kolaritilanteessa, mutta sitähän kuski ei voi tietää missä se vika on... Eli airbag-järjestelmä voi toimia puuttellisesti, vaikka sen häiriövalo palaa.
                                AMG

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎