Ai jaa... eli bagi voi toimia vaikka vyönkiristin ei tomi(iskeytymine "vastapalloon" päin vastaantulevaa bagiä ja niskat niks, naks,jne)? Tai sitten apukuskin bagi ei toimi jos istuintunnistin on kaput, vaikka penkillä istuu joku? Tai sivusateelliitti/laukaisin on mykkänä ja silti sivubagi tai verho laukeaa? Tai muut bagit toimii mutta päävirtakaapelin paukku ei tomi ja kolarissa pumppu lykkää bensaa litratolkulla rikkinäisistä letkuista konehuoneeseen jne.jne. Bemarilla pitää olla varsin erikoinen aktiivinen turvamekanismiajattelu mikäli airbagsysteemi voi/pystyy toimimaan osittain. Tästä kun taatusti enemmän kasvattaa kuin pienentää vammautumisriskiä. No, edelleenkin se on 100% fakta että jos bagivalo killittää kojetaulussa, on koko systeemi myös lukittu. Sanoi kuka tahansa "rasvari" Suomen BMW:llä mitä tahansa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Airbag merkkivalo syttyi?!
Collapse
X
-
No milläs lihaksella sitten hemi näitä näkemyksiään tuo tänne foorumille? Tässä kun näitä lukee, niin selkeä ristiriitahan BMW:n maahantuonti-organisaation ja hemin juttujen välillä. Että jos kerran Bemarin antamat tiedot ei muka pidä paikkaansa, niin millä auktoriteetillä hemin jutut sitten pitää paikkaansa?
Ymmärsin, että hemin huolena on myös se, että tuon BMW:n logiikan mukaan bensassyöttö ei ehkä katkea kolaritilanteessa kun auton turvajärestelmä pettää? Ihmettelen sitten sitä, että miten vaikka vuoden 1978 BMW 528i:ssä bensansyöttö kumminkin katkeaa kolaritilanteessa, vaikka sellaisessa ei ole minkään valtakunnan turvatyyny tai muuta kolariturvallisuusjärjestelmää? Onko kehitys mennyt 25 vuodessa vain taaksepäin?
Comment
-
-
Sanotaan niin että yli 10-vuoden ammattikokemuksella eri ajoneuvojen airbagjärjestelmistä. Se ei kuitenkaan ole se pointti, vaan tuo mikä vastaus bemulta tuli? Eli kerroppa sinä oma tulkintasi tuon viestin perusteella laukeaako systeemi ja miten se laukeaa nyt tuossa Haraldin tapauksessa?
Nykyiset korkeapaineiset polttoaineensyötöt tuuppaavat niin paljon tavaraa konehuoneeseen kolaritilanteessa että se on pystyttävä katkaisemaan jollain systeemillä. Muissa merkeissä se tomii jollain eri tavalla, mutta bemu on ratkaissut sen ampumalla päävirtakaapelin poikki bagisysteemiä hyväksikäyttäen. Mitään varajärjestelmää ei ole. Eli jos bagsysteemi ei katkaisua hoida, on auto kohtuullinen "miina". vm.-78 Bemussa katkaisu hoitui jollain muulla periaatteella.
Comment
-
-
En kyseenalaista hiukkaakaan Hemin asiantuntemusta tässä asiassa, mutta todella ihmetyttää BMW Jälkimarkkinoinnin vastaus kysymykseeni.... Kysymyshän on hyvin selvä, systeemi joko toimii (riippuen tietty mikä vikailmoitus on kyseessä) tai sitten se ei toimi missään tapauksessa - eli riippumatta vikailmoituksesta. Nythän BMW väittää, että toimii jos ei ole mikään fataali vika. Oman turvallisuuteni vuoksi kaipasin faktaa tästä asiasta ! Vaakakuppi on näillä tiedoilla enempi kallellaan Hemin esittämien kommenttien suuntaan.W204 C350 AMG
Toyota Corolla 1.3XI 16V
Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i
Comment
-
-
Originally posted by HemiKuka tietää tuon vian "hetkellisyyden" ja miten systeemi sen määrittelee arpoessaan laukaisukäskyä kolaritilanteessa???Jos bagivalo palaa taulussa, ei systeemikään toimi ja tämä on tasan varma. Toisaalta tuon vastauksen kanssahan voisi mennä esim.katsastukselle jos valo killittää taulussa ja todistaa että kyllä se systeemi silti toimii...? Enpä moista ole ennen kuullut!
Merkkiliikkeessä äijä sanoi että kyllä turvatyynyjärjestelmä toimii vaikka varoitusvalo palaa, mutta että onhan se hyvä kuitata pois katsastuksen takia...e61 535d
Comment
-
-
Joo, tuo harhaluulo on kyllä tullut "rivihuoltajilta" minuakin vastaan, eikä suinkaan pelkästään bemun kohdalla. Ihan logiikkaa käyttäen...Jos kojelaudassa palaa jokin, siis mikä tahansa muu merkkivalo: Toimiiko ko. laite/toiminto? Eli tuossa kun on juttue esim.tuosta ABS merkkivalosta, niin vaikka siellä ei olesi akuutti vika päällä ja valo on syttynyt virheilmoituksesta/hetkellisestä anturikontaktin katoamisesta, niin eipä ne absitkaan toimi. Jos taulussa palaa rikkuneen polttimon valo, laturin merkkivalo,tms.tms. ei systeemi myöskään toimi. Tätä vartenhan koko merkkivalo on tauluun rakennettu. Uskotteko nyt todella niin että vain ja ainoastaan airbagjärjestelmä tekisi poikkeuksen. Eli mitä tapahtuisi jos oikeasti Bemun käyttäjät uskoisivat yleisesti että vaikka airbagvalo killittää kojetaulussa ei systeemi VÄLTTÄMÄTTÄ OLE POIS TOIMINTAKUNNOSTA? Eli minkälaisia tuotevastuuoikeudenkäyntejä jenkeissä käytäisiin kun kerran bagivalo ei oikeasti kerro mitään siitä toimiiko systeemi vai ei. Mistä kuluttaja voi tietää toimiiko systeemi vai ei? Eli voisikohan sitä täälläkin heittää vielä Levin hiihtoreissun ennen valon sammutusta seuraavassa huollossa kun kerran systeemi kuitenkin toimii....vai toimiiko? Onko kyseessä fataali vai hetkellinen vika josta annetaan vain vikailmoitus jatkuvasti palavalla varoitus=informaatio valolla? Jenkkilässä tuo bemulta saatu vastaus kannattaa pitää kehystettynä olohuoneen seinällä. Jos kolahtaa ja bagit ei laukeakkaan samalla kun puru/kasvokalusto laitetaan uusiksi, voi kehystetyn vastauksen kiikuttaa asianajajalle ja valmistautua sukunsa kanssa leppoisaan loppuelämään. Jos/kun systeemi antaa käskyn vikavalon sytyttämiseen, poistuu osa laukaisuohjelmasta samalla, PISTE. Tässä maassa makaa AVK:lla aina silloin tällöin autoja jotka ovat saaneet kovan nokkatällin ja silti bagit eivät ole lauenneet, miksi? Kun näitä tapauksia hieman kaivelee, on aina syynä ollut se että bagivalo on juuri ennen kolaria syttynyt, syystä tai toisesta, eikä sitä ole ennätetty vielä käydä kuittaamassa. Tietysti tuo..."ei välttämättä tarkoita"... Voi tarkoittaa ihan mitä vain jos tästä asiasta lähdetään täällä kotimaassakin korvauksia oikeusteitse peräämään.Last edited by Hemi; 16-01-2005, 13:13.
Comment
-
-
Onkohan eroa sillä, että valo palaa koko ajan tai kun se syttyy->sammuu hetkeksi->syttyy uudelleen ja palaa n 1minuutin ? Jos järjestelmä on oikeasti pois käytöstä, niin luulis että valo palaa silloin koko ajan...W204 C350 AMG
Toyota Corolla 1.3XI 16V
Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i
Comment
-
-
Se on toki selvä asia jos valo vilkkuu. Bemarissa vain ei näin tapahdu, vaan se joko palaa tai ei pala. Pääosin muissa merkessähän on systeemissä itsediagnostiikka. Eli valo palaa vain ja ainoastaan silloin kun akuutti vika on päällä. Valo sammuu itsekseen ilman ulkopuolista koodausta heti kun vika poistuu tavalla tai toisella. Eli bägivalo voi vilkkua/ syttyä/ sammua itsekseen sitä mukaan kun esim jokin kontaktihäiriö ilmenee, mutta systeemi lataa laukaisukäskyt heti kun häiriö poistuu. Eli kun valo palaa systeemi ei ole latingissa, mutta heti kun se sammuu, lataa järjestelmä taas uudelleen laukaisuohjelman valmiiksi. Bemussa näin ei tapahdu, vaan jos valo syttyy yhdenkin hetkittäisen alijännitteen tai kontaktihäiriön vuoksi sekunniksikin, ei se enään sen jälkeen sammu ilman järjestelmän ulkopuolista lataamista=syntyneen vikakoodin poistoa. Eli bemussa valo EI VOI palaa muutamaa minuuttia ja sammua taas itsekseen uudelleen. Pointti on kuitenkin se, että olipa automerkki mikä hyvänsä, tai järjestelmän valmistaja mikä tahansa tai olipa järjestelmän toimintafilosofia mikä tahansa...jos airbagteksti palaa punaisessa merkkivalossa kojetaulussa, ei systeemissä ole päällä aktivoitua laukaisukäskyäkään. Taasen, aina kun valo on sammuksissa(sammuu n.0.5-3sek kuluttua virtojen kytkeytymisestä=järjestelmän latautumisesta), toimii myös järjestelmä juuri niinkuin se on kokonaisuudessaan suunniteltu toimivan. Mitään välimuotoja/osatoimimisia ei ole olemassakaan, sanoi kuka tahansa tässä maassa mitä tahansa.
Comment
-
-
Mitä helkkaria...? Itselläni ainakin valo paloi taannoin pariin otteeseen jonkin aikaa ajon aikana, mutta sammui kummallakin kerralla itsestään eikä ole sen jälkeen palanut. Näin kävi kun auto oli seisonut pari viikkoa, epäilin siis kosteutta. Startatessa palaa normaalisti eli hehku on ainakin kunnossa.e90 330d -05
Comment
-
-
Okei, kyseessä on tosiaan e36. Mittaristo toimii ainakin muuten ihan normaalisti, ja nuo pari kertaa kun bagivalo on pilkahtanut ovat olleet ainoat. Onko siis e36:ssa myös noita uudempia malleja fiksumpi virhekorjaussysteemi bagissa, eli pikkuvirheiden (esim. kontakti) jälkeen se osaisi alkaa toimia ilman resetointia??e90 330d -05
Comment
-
-
Nevas: Ensinnäkin käytin tuota varoitusvaloindikaatio esimerkkiä aivan yleisellä tasolla. Eli pointti oli se, että yleiseensä kun jonkin laitteen/järjestelmän varotusvalo palaa kojetaulussa, on yleensä oletettavaa että ko.valon takana oleva laite ei toimi. e46/e39:n palaneiden valojen varoitusvalosysteemi toki toimii niinkuin pitääkin vaikka näennäinen ristiriita valojen palamisen ja merkkivalon palamisen välillä onkin. Jos/kun palaneen lampun valo syttyy, tarkoittaa tämä joka tapauksessa muuttunutta vastusarvoa. Eli jokin kontaktihäikki valon ja sen kannan tms. joka tapauksessa on. Volot vielä toimii mutta kanta kuumenee jne. Kaikissa muissa tapauksessa systeemi on rikki.
Hopeanuoli: Ainakin vanhemmissa yksibagisissä e36:ssa on käsittääkseni vielä keskusyksikötön/mekaanisella laukasimella varustettu systeemi, joka sen verran yksinkertaistetusti ja ilman vyönkiristinjärjestelmää jolloin tuo bägisysteemin varoitusvalon syttyminen/sammuminen on hyvinkin mahdollista.
Eli jos/kun järjestelmä on niin iäkäs että se ei sisällä laukasujärjestelmää ohjaavaa softaa, ei mitään lukkiutumista/uudelleenlataamista tarvita vaan jos laukaisupiiri on kunnossa, valo on sammuksissa ja päinvastoin.
Comment
-
Comment