Eli autonvaihto hieman edessä ja huonoselkäisenä yksi iso kriteeri uudessa autossa on hyvät penkit. Omasta mielestäni oman E39:n peruspenkit eivät ole selkävaivaiselle (tai ainakaan omaan selkääni) parhaat mahdolliset. Kävin eilen koeajamassa -09 E91:n peruspenkeillä (ristiseläntuen säätö löytyi) ja empä olisi koskaan uskonut niin huonoihin penkkeihin istuvani suht tuoreessa Bemarissa! Omat E39:n peruspenkit tuntuivat loistavilta sen ajon jälkeen. Olen muutenkin avoimesti ajellut eri merkkejä, lähinnä VAGinoita ja kaikissa on kyllä ollut monin verroin paremmat penkit. Muutenkin tuon 318 da:n (josta tomaatti vei viimeisetkin höyryt) ajettavuus hävisi papereissani kirkkaasti jopa Skeidan Octavialle, Superbille - ja erityisesti Seat Exeolle (käytännössä Audi A4 B7 siis...), jotka kaikki ajettu VAGin 143 hp (2.0 TDI) CR-koneella (pääosin manuaalilla). Sen tiedän kokemuksesta, että konepellin alus ja voimansiirto vaikuttavat kyllä ajofiilikseen, enkä tosissani 318 da:ta autoa ollutkaan ostamassa, referenssiksi (eka E91 perseen alla) ja osin penkkejä kokeillakseni ajoin, kun lähellä oli.
Hieman OT:na on heitettävä vielä, että Bemaristina itseäni hätkähdytti kuinka hyvät penkit Seat Exeo Stylessä oli, eivät siis olleet edes sporttimallia. Muutenkin auton (143 hp koneella ja manuaalina) ajettavuus verrattuna tuohon hengettömään 318 da:han oli vain positiivista.
Ja tiedän, että suurin osa foorumilaisista on sitä mieltä, että autossa pitää olla min. 6 pyttyä, mutta kun järkisyillä yritän (taas) itselleni autonvaihtoa perustella, harvoin kovin paljon nilkkaa ojennan (paitsi aika ajoin ohituksissa) ja koeajolla totesin Exeon 143 hp koneen hengen ihan riittäväksi, niin 4-pyttyiseen olen oletettavasti siirtymässä. Kyllähän kutonen mukava on, mutta esim. edellisessä 140 hp 3C Paskatissani lähinnä vain harvoin ohituksessa hieman lisää löylyjä kaipasin, muuten tehot riittivät hyvin. Autonvaihdon syynä Bemariin olivatkin tuolloin auton muut ongelmat - ja nykyisen menopelin ostinkin 1,5 v sitten vain "väliaikaiseksi" halvalla.
Mutta ohittakaa muu skeida (niin halutessanne) ja keskitytään asiaani. Eli tällä kokemuksellani en toki merkistä ole vielä suoraan luopumassa, vaan avasinkin topicin nimenomaan kyselläkseni kuinka monia erilaisia penkkejä E61:ssä ja E91:ssä on. Jätetään päällystysmateriaalit sikseen (mikäli nahka ei jonkun mielestä jämäköitä penkkejä?). Mutta onko E61sissä ja E91sissä siis muitakin penkkivaihtoehtoja kuin perus- ja sport-penkit. Ja onko sporttipenkkejä olemassa sekä reisituella että ilman? Entä kuinka kirjavasti penkeistä löytyy ristiseläntuet? Tosiaan oma selkä ja kilsat vaatii hyvät penkit ja sillä kyselinkin, että monenkolaisia penkkejä pitäisi käydä koeistumassa, että tietäisi kolunneensa ne kaikki läpi? Eli tähän (/näihin) kysymykseen toivoisin selkeän vastauksen.
Kiitokset jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille.
PS. Arvostan vastauksia, joiden sisältö on muutakin kuin "älä naurata, Bemari on paras auto ja ota vaan ne sporttipenkit suoraan".
Hieman OT:na on heitettävä vielä, että Bemaristina itseäni hätkähdytti kuinka hyvät penkit Seat Exeo Stylessä oli, eivät siis olleet edes sporttimallia. Muutenkin auton (143 hp koneella ja manuaalina) ajettavuus verrattuna tuohon hengettömään 318 da:han oli vain positiivista.
Ja tiedän, että suurin osa foorumilaisista on sitä mieltä, että autossa pitää olla min. 6 pyttyä, mutta kun järkisyillä yritän (taas) itselleni autonvaihtoa perustella, harvoin kovin paljon nilkkaa ojennan (paitsi aika ajoin ohituksissa) ja koeajolla totesin Exeon 143 hp koneen hengen ihan riittäväksi, niin 4-pyttyiseen olen oletettavasti siirtymässä. Kyllähän kutonen mukava on, mutta esim. edellisessä 140 hp 3C Paskatissani lähinnä vain harvoin ohituksessa hieman lisää löylyjä kaipasin, muuten tehot riittivät hyvin. Autonvaihdon syynä Bemariin olivatkin tuolloin auton muut ongelmat - ja nykyisen menopelin ostinkin 1,5 v sitten vain "väliaikaiseksi" halvalla.
Mutta ohittakaa muu skeida (niin halutessanne) ja keskitytään asiaani. Eli tällä kokemuksellani en toki merkistä ole vielä suoraan luopumassa, vaan avasinkin topicin nimenomaan kyselläkseni kuinka monia erilaisia penkkejä E61:ssä ja E91:ssä on. Jätetään päällystysmateriaalit sikseen (mikäli nahka ei jonkun mielestä jämäköitä penkkejä?). Mutta onko E61sissä ja E91sissä siis muitakin penkkivaihtoehtoja kuin perus- ja sport-penkit. Ja onko sporttipenkkejä olemassa sekä reisituella että ilman? Entä kuinka kirjavasti penkeistä löytyy ristiseläntuet? Tosiaan oma selkä ja kilsat vaatii hyvät penkit ja sillä kyselinkin, että monenkolaisia penkkejä pitäisi käydä koeistumassa, että tietäisi kolunneensa ne kaikki läpi? Eli tähän (/näihin) kysymykseen toivoisin selkeän vastauksen.
Kiitokset jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille.
PS. Arvostan vastauksia, joiden sisältö on muutakin kuin "älä naurata, Bemari on paras auto ja ota vaan ne sporttipenkit suoraan".
Comment