Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paras kovavaha ja mistä sitä saa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    Paras kovavaha ja mistä sitä saa?

    Moro

    Mikä on mielipiteenne eri valmistajien kovavahoista? Mitä suosittelette käytettäväksi? Lisäksi, jos tiedätte niin kertokaa mistä kyseistä tuotetta saisi.

    Käytössäni on AutoGlymin "kultaista" mutta sitä ei ilmeisesti ainakaan alan piireissä luokitella vielä kovavahaksi. Käyttökohteenani on hiottu/myllytetty maalipinta, joten tavara saisi olla sellaista notta pysyy pinnassa edes jonkin aikaa.

    Liquid hardwax 1 näyttäs olevan AutoGlymillä tarjolla. Lieneekö hyvää tavaraa?

    HKM
    Last edited by HKM; 16-01-2005, 14:55.
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • tonkain
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 376
    • 44500--33960

    #2
    Autoglymin Extra Gloss Protection kovavaha on ihan ok laatukamaa ja melko riittoisaa käytössä eli "tavallisiin" puolikiinteisiin ym. vahoihin tottunut saatta levittää vahaa ensimmäisellä käyttökerralla liikaa eli nuo nestemäiset vahat riittää vähemmälläkin ainemäärällä kuin ehkä alkuun uskoisi. Hintataso saattaa näyttää kalliilta mutta verrattaessa riitosuuteen/laatuun ei niinkään kalliita nuo laatuvahat. Monesti näkyy olevan isoissa automarketeissakin tarjolla Autoglym vahoja ja tietysti autotarvikeliikkeet ym alan putiikit sekä netissä Kiiltovaunu, Motonet yms.

    Lisäinfoa Autoglymin tuotteista

    Minkälaista tämä kovavaha, eli hyvä/huono, kokemuksia kenelläkään? Ja entäs Meguiar's & MOTHERS® sekä PRESTA

    Kannattaa varsin kysellä autopesuloista/fixaamoista ym. paikoista mitä autokemikaaleja käyttävät ja mistä saisi mahdollisesti hankittua.
    Last edited by tonkain; 16-01-2005, 21:02. Reason: Pari linkkiä lisätty
    Some cars gets older but goes faster.. but not faster than your guardian angel can fly - Vuck the vucking vuckers!
    Nino Russo - Lancia Team Manager 83-92 "Not all the drivers entered with feelings for it, Only Henri was able to do this"

    BMW 530D xDrive "11, työwaunu Avensis Verso D4D

    Comment

    • Cunttory
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1772
      • Kuopio

      #3
      jotain juttua: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=turtle
      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

      Comment

      • HKM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 427
        • Sipoo

        #4
        Joo. kiitoksia vastauksista. Tuo hinta nyt ei näyttele tässä pääroolia, lähinnä halusin herätellä keskustelua, mikä noista kovavahoista olisi laadukkain. Käsittääkseni joillekin kovavahoille luvataan vuoden takuukin sen puolesta, että tavara pysyy maalipinnalla.
        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
        Ex. E30 318is
        Ex. Jaguar XJR
        Ex. E39

        Comment

        • jwiren
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 205
          • Tampere

          #5
          Originally posted by HKM
          Moro

          Mikä on mielipiteenne eri valmistajien kovavahoista? Mitä suosittelette käytettäväksi? Lisäksi, jos tiedätte niin kertokaa mistä kyseistä tuotetta saisi.

          Käytössäni on AutoGlymin "kultaista" mutta sitä ei ilmeisesti ainakaan alan piireissä luokitella vielä kovavahaksi. Käyttökohteenani on hiottu/myllytetty maalipinta, joten tavara saisi olla sellaista notta pysyy pinnassa edes jonkin aikaa.

          Liquid hardwax 1 näyttäs olevan AutoGlymillä tarjolla. Lieneekö hyvää tavaraa?

          HKM

          Liguid hardwax ykkönen on käsittääkseni melkolailla samaa tavaraa, kuin tua glymin kultanen, liguid hardwax on vaan eri purnukassa ja tarkoitettu ammattimyyntiin!!

          Comment

          • tonkain
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 376
            • 44500--33960

            #6
            Tuon nykyisen auton vein yhdelle autofixaajalle vahattavaksi, jotain "ammattikäyttöön" myytävää mäntyöljypohjaista pesuainetta tyyppi käyttää autonpesussa ja sanoi että suotta liuotinpesuaineella pesee pahemmat liat kun tällä aineella lähtee yhtä hyvin pahempikin lika eikä silti kuluta vahausta pois. Ja näkyykin olevan asiallista ainetta kun 5-6 pesua tehty ja nätisti kiiltelee.

            Kiillotuskoneita on näitä 20€ hintaluokan perusvempaimia mutta saanee ostettua parempiakin laitteita kunhan tietää mistä putiikissa niitä on tarjolla. Serkku osti 1,5v sitten Ylivieskasta Kärkkäiseltä jonkinlaisen vajaa 200€ kiillotuskoneen ja paremmin saa nopeutta säädettyä "tarpeeki hitaaksi". Yksi fixaaja näytti omaa kiillotuslaitettaan ja sanoi 400€ maksavan ja alkaa vasta olla aika kohtuu peli käyttää. Koneessa näytti äkkiseltään olevan hidas pyörimisnopeus kiillotuslaikalle mutta kuulemma parempi näin ja samassa laitteessa kolme pientä ehkä reilu 10cm kiillotuspäätä.

            Mitenkähän Jyväskylän suunnalla autotarvikeliikkeissä näitä parempia vahamerkkejä saatavilla eli muutakin kuin Korrek, Carlake ym. perusmerkit? Yleensä itse olen helsingistä ostanut jostain putiikista autokemikaalit mutta lähiaikoina ei Hesassa käyntiä eli Jyväskylässä joku autotarvikeliike Ahjokadulla(ko) ym. liikkeet?

            Jotain vahaustuumailua vauhtihedelmäforumilla tässä ja täälläkin
            Some cars gets older but goes faster.. but not faster than your guardian angel can fly - Vuck the vucking vuckers!
            Nino Russo - Lancia Team Manager 83-92 "Not all the drivers entered with feelings for it, Only Henri was able to do this"

            BMW 530D xDrive "11, työwaunu Avensis Verso D4D

            Comment

            • Der Hammer
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1265
              • Turku / Vantaa

              #7
              Noi Prestan vahat kiinnostais... Onko kellään kokemusta, kuullu vaan huhua, et ammattilaiset olis siirtyneet Glymistä Prestaan.
              F11 530XdA LCI

              Ex:F30 ///M-Sport, F10, E86 ///M Coupe, E90 335d -07, E92 325i -07, E90 325i -05, E46 325 CiA -01, E36 323i Coupe -96





              Comment

              • Wessu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 88
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Der Hammer
                Noi Prestan vahat kiinnostais... Onko kellään kokemusta, kuullu vaan huhua, et ammattilaiset olis siirtyneet Glymistä Prestaan.
                Ex Glymin mies perusti oman firman ja alkoi tuomaan tuota Prestaa maahan.
                Pitihän sitä koittaa,vaikka vannoutunut Glymin mies olinkin.
                Glymiä käyttäessä normaalistii laitoin ensin "punaista" ja kiillotin pois,sitten "Extra Glossit" pintaan ja odotusta tunti tai puolitoista ja kiillotus.

                Prestan kiinteä "Best Wax" käsittely,vei suurinpiirtein saman ajan,mutta kiillon kestävyydessä ollaan plussan puolella verrattuna Glymiin.

                Suosittelen omien kokemusten perusteella,vaikka aluksi kiinteä vaha kammoksutti (työmäärä?)
                Purkkia kun tavasin niin siinä oli teksti :"imperial hard wax"
                Eli kama ei siis ollutkaan tuota Best waxia huom ..
                Last edited by Wessu; 17-01-2005, 18:55.

                Comment

                • -Tate-
                  Moderator
                  • Jan 2004
                  • 3210
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Kyllähän tuota prestaa tuntuu ainakin jotkut auton puunausliikkeet käyttävän missä on joutunut asioimaan.. Eli tuskin ihan turhaa kamaa on.
                  I Believed I Would Die.

                  Comment

                  • loyal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1480
                    • Vantaa

                    #10
                    Kyllä markkinoita hallitsee tuo presta ja autosmart aika tehokkaasti.
                    Itse teen tuota työkseni ja pärjään lähes tulkoon pelkällä autosmartilla.
                    Se riippuu paljon millä koneilla ja miten tuon työn teet. Glymiä en käytä.

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #11
                      Originally posted by loyal
                      Kyllä markkinoita hallitsee tuo presta ja autosmart aika tehokkaasti.
                      Itse teen tuota työkseni ja pärjään lähes tulkoon pelkällä autosmartilla.
                      Se riippuu paljon millä koneilla ja miten tuon työn teet. Glymiä en käytä.
                      Mistähän tuota Autosmartia/Prestaa saisi ostettua pääkaupunkseudulta? Minkä vuoksi olet valinnut juuri tuon Autosmartin käyttöösi? Ammattimiehenä varmaan osaat sanoa jotain erojakin noiden tuotteiden välille.

                      Osaatko Loyal kertoa mitä vahoja ne ovat kun antavat pitkän takuun pinnassa pysymiselle. Minun mielestä tuo AutoGlymin "kultainen" ei pysy kovin hyvin pinnassa vaikka sen antaa kuivua pitempäänkin ennen kiillottamista.

                      HKM
                      Last edited by HKM; 17-01-2005, 21:51.
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • loyal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 1480
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by HKM
                        Mistähän tuota Autosmartia/Prestaa saisi ostettua pääkaupunkseudulta? Minkä vuoksi olet valinnut juuri tuon Autosmartin käyttöösi? Ammattimiehenä varmaan osaat sanoa jotain erojakin noiden tuotteiden välille.

                        Osaatko Loyal kertoa mitä vahoja ne ovat kun antavat pitkän takuun pinnassa pysymiselle. Minun mielestä tuo AutoGlymin "kultainen" ei pysy kovin hyvin pinnassa vaikka sen antaa kuivua pitempäänkin ennen kiillottamista.

                        HKM
                        En ole käyttänyt prestaa niin paljon kuin autosmarttia, joten en viitsi antaa mitään kommenttia. Autosmartia myydään yrityksille ainoastaan. Tutustuin tuohon autosmartiin koulun ohella joskus. Kävimme kaikki tuotteet läpi ja vertailimme muihin tuotteisiin niitä. Kokeilimme 1/2 vuoden ajajn noita tuotteita ja totesimme autosmartin parhaaaksi. Siksi olen käyttänyt sitä suurimmaksi osaksi.
                        On monia muitakin hyviä tuotteita, ja esim käytän 3M, fareclaa, ja paria muuta tuotetta, minkä nimet on niin hellvetin vaikeita, etten tähän rupea niitä rusvaamaan.

                        Teen pinnoitteet autosmartin silversealilla. En uskonut tähän "pinnoitteeseen" ennen kuin näin tuon
                        tehon itse. Koulussa kokeilimme, eli teimme käsittelyn, ja sen jälkeen ajettiin autolla joka päivä. Pinnoite tekee niin kovan kalvon auton päälle, että voisi verrata ohueen lakkakerrokseen. Kaverille myös tein tuon kerran ja jätin vahingossa pienen piki pisteen konepellille. Kun vaha oli ollut 12h auton päällä,
                        huoneen lämmössä, niin seuraavana aamuna ei piki pistettä saanut edes rapsuttamalla irti, on muuten vieläkin siinä
                        Takuu juttua en ymmärrä, tai ymmärrän sen että tuon silverseal käsittely jos on tehty, niin vakuutusyhtiön pitää korvata uusi käsittely vaihdettuun tai maalattuun osaan, jos auton ruttaa.
                        Sitä tässä en ymmärrä, et annetaan tuota takuuta asiakkalle. Itse en kyllä menisi asiakkaalle sanomaan, että tällä on 3 vuoden takuu, koska ei ole ikinä varmaa että kuinka kovilla liuottimilla autoa tullaan pesemään. Minulla on esimerkiksi pesuainetta autoon, millä lähtee ihan kaikki epäpuhtaus auton pinnasta ( nahkat sormista ja muutenkin tekee kipeää), eikä jää kyllä vahaa tuohon pintaa yhtään. Jos pystyisin olla varma ,että autoa ei pestäisiin kuin miedoilla shampoilla, niin takuun myöntäminen olisi helpompaa.

                        Kaikista tärkein on kuitenkin että pesee ja vahaa autoaan tarpeeksi usein.
                        Yksikään vaha ei kestä auton pinnassa montaa vuotta, jos autolla ajetaan joka päivä ympäri vuoden. Suolat ja kaikki muut paskat, jopa ötökät kuluttaa sitä erittäin paljon. Merialueilla, rannikoissa, linnunpaska tuhoaa kattoja ja konepeltejä, siis paska syöpyy maaliin/lakkaan, mutta tuokin voidaan estää kun tarpeeksi usein vahataan auto.
                        Itse kiilloituksessa autoa ei kannata käyttää kuin ehkä välttämättä 2kertaa vuodessa ja pinnoite, ehkä vuoden-kahden välein. Kovavahaus, mikä tehdään cyclo/smart tool vehkeillä taas kannattaa tehdä vähintään 2-3kk välein, koska silloin auto pysyy hienona ja ennen kaikkea, se paska ei tartu siihen ja sitä on helppo pestä.

                        Yksityinen ei näitä kiillotus juttuja välttämättä osaa, syystä että ei ole kunnon vehkeitä.
                        Jollain bilteman myllyllä, ei sitä vahaa saa siihen pintaan oikei, koska tuo vahan ja pinnan kiilto perustuu siihen että tuo vaha menee maalin huokosiin, ja sen pitää tuoda paska pois myös noista huokosista. Jos koneessa ei ole tehoa, niin tuo on mahdotonta. Yksikerrosväreissä (pun,must,valk. jne) tuo naarmujen poisto perustuu pinnan lämmittämiseen, tuohonkin tarvitaan todella tehokas kone, että pinta saadaan kuumaksi. Jos yksityinen levittää vahan räteillä, se vaha ei todellakaan jää kuin "pintaan" ja silloin tuo jää aika hyödyttömäksi. Lähtee pinnasta todella nopeasti.


                        Oho tulipas sitä tekstiä...
                        Last edited by loyal; 17-01-2005, 23:21.

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11680
                          • Kouvola

                          #13
                          tuli tossa mieleen ku yks edustaja kävi meidän firmassa tekemässä tollasen timantti-käsittelyn muutamalle autolle velan kuittaamiseksi....kiiltohan oli ihan helvetinmoinen mutta ku auto paskaantui niin se lika ikäänkuin imeyty siihen peltiin kiinni, että pesemisestä tuli todellakin täyttä helvettiä! olis pitäny kysyy mitä mössöjä se veti siihen pintaan

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #14
                            Originally posted by loyal
                            ...Yksikerrosväreissä (pun,must,valk. jne) tuo naarmujen poisto perustuu pinnan lämmittämiseen, tuohonkin tarvitaan todella tehokas kone, että pinta saadaan kuumaksi. Jos yksityinen levittää vahan räteillä, se vaha ei todellakaan jää kuin "pintaan" ja silloin tuo jää aika hyödyttömäksi. Lähtee pinnasta todella nopeasti.
                            Pitänee kertoa hieman tarkemmin tosta mun proggiksesta. Autona on vanha E21 joka toimii peltoautona. Alkuperäinen väri on punainen ja vuosien varrella muuttunut oranssiksi auringon paisteessa jne. Toisin sanoen oivallinen kohde kokeilla maalipinnan eheyttämistä hiomalla/myllyttämällä. Niin ja tietenkin lopuksi kiiltoa pintaan. Tästä siis tämä kovavahakeskustelu.

                            Mainitsit tuossa edellä, että naarmujen poistaminen perustuisi jotenkin pinnan lämpiämiseen. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että hiomatahna itsessään kyllä hioisi maalipinnan naarmuista. Ensin karkealla tahnalla ja raekokoa pienentämällä saavutetaan sitten korkeakiilto. Lopuksi sitten vaha/kovavaha. Itse olen tuohon autoon käyttänyt AutoGlymin 04-01 hiomanesteitä, neljää eri raekokoa siis ja ihan hyvin on toiminut.

                            Koneena on Festoolin Rotex. Tuota ei voine leluksi luokitella mutta ero perinteiseen ja yleisimmin käytössä oleviin "myllytyskoneisiin" on kiillotusliikkeessä. Perinteisesti laikka pyörii mutta Rotexissa liike on epäkeskohiomaliike mutta liikerata on vaan pidempi. Myllytyksessä tuo ero näkyy siinä, että pyörivällä liikkeellä pinta hioutuu nopeammin kuin Rotexissa. Toisaalta rotex-liike taas ei lämmitä pintaa niin voimakkaasti kuin tuo pyörivä liike. Mitä konetta muuten itse käytät. Festolta löytyy semmonen kuin Pollux, joka on tarkoitettu nimenomaan tuohon myllytys/kiillotushommaan ja liikerata siis perinteinen, eli laikka pyörii ympyrää.
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            • Mauri H.
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 270
                              • Salo

                              #15
                              Aika mielenkiintoinen keskustelu, mitenkäs Loyal suosittelee vahauksen tehtäväksi, eli siis kannattaako vaha levittää käsin vai koneella (hyvä ja vahva kone käytössä) ja sitten kiillotus, millaisella pyörintänopeudella ja millaisella tyynyllä / lampaantaljalla?

                              Entäs sitten, auto on menossa maalaukseen, ja maalipinnan hyvänä pysymiseen voin kyllä käyttää rahaa, mitä suosittelet, kuinka pian maalauksen jälkeen ja kuinka usein. Sinä ilmeisesti teet käsittelyjä pääkaupunkiseudulla. Voitko antaa hinta-arvioita, edes sinnepäin. Ja miten tuollaisen kestokäsittelyn jälkeinen itsehoito?

                              Auto on W124 Farkkumersu, eli pintaa on jonkin verran.

                              Edit: aha, jotain hintatietoa löytyikin tuolta nettisivuilta, mutta mikä on Nr. 2 ja pinnoitus?
                              Last edited by Mauri H.; 18-01-2005, 12:23.
                              F11 530D xDrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎