Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paras kovavaha ja mistä sitä saa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loyal
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1480
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by HKM
    Pitänee kertoa hieman tarkemmin tosta mun proggiksesta. Autona on vanha E21 joka toimii peltoautona. Alkuperäinen väri on punainen ja vuosien varrella muuttunut oranssiksi auringon paisteessa jne. Toisin sanoen oivallinen kohde kokeilla maalipinnan eheyttämistä hiomalla/myllyttämällä. Niin ja tietenkin lopuksi kiiltoa pintaan. Tästä siis tämä kovavahakeskustelu.

    Mainitsit tuossa edellä, että naarmujen poistaminen perustuisi jotenkin pinnan lämpiämiseen. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että hiomatahna itsessään kyllä hioisi maalipinnan naarmuista. Ensin karkealla tahnalla ja raekokoa pienentämällä saavutetaan sitten korkeakiilto. Lopuksi sitten vaha/kovavaha. Itse olen tuohon autoon käyttänyt AutoGlymin 04-01 hiomanesteitä, neljää eri raekokoa siis ja ihan hyvin on toiminut.

    Koneena on Festoolin Rotex. Tuota ei voine leluksi luokitella mutta ero perinteiseen ja yleisimmin käytössä oleviin "myllytyskoneisiin" on kiillotusliikkeessä. Perinteisesti laikka pyörii mutta Rotexissa liike on epäkeskohiomaliike mutta liikerata on vaan pidempi. Myllytyksessä tuo ero näkyy siinä, että pyörivällä liikkeellä pinta hioutuu nopeammin kuin Rotexissa. Toisaalta rotex-liike taas ei lämmitä pintaa niin voimakkaasti kuin tuo pyörivä liike. Mitä konetta muuten itse käytät. Festolta löytyy semmonen kuin Pollux, joka on tarkoitettu nimenomaan tuohon myllytys/kiillotushommaan ja liikerata siis perinteinen, eli laikka pyörii ympyrää.
    Eli teen autosmartin tuotteilla ja käytän hiomatahnaa vain autoihin missä on lakka päällä. Lakka on kovempaa ja siksi se pitää hioa. Yksikerrosvärit on helpompia tehdä ja niissä todella tuo naarmujen poisto tapahtuu periaatteessa lämmittämällä. Naarmujen ympäriltä "siirtyy" tuota maalia naarmuihin, kun kohdetta lämmittää myllyllä, sitä kaikki pienet naarmut saadaan helposti umpeen. Tätä ominaisuutta ei lakkapintaa myllyttämällä saa aikaseksi, ainakaan niin hyvin, siksi lakkapintaa pitää työstää hiomatahnalla ja hioa pintaa pois.
    Itse käytän Metabon uutta myllyä, mikä on niiden prototyyppi malli. Sain sen suoraan tehtaalta saksasta, koska se tuli minulle testiin. Mylly on todella paras, mitä olen kokeillut juuri tuon väännön ja käsien sijoittelun takia. Painojakauma on myös erittäin hyvä. Minun kone kuumenee tosin liikaa, koska se oli niiden ensimmäinen kappale ja on käsin tehty. Siinä ei ole vielä noita parannuksia, mitkä tuli tähän myytävään myllyyn.

    Feston kamat on kyllä ihan ammatti kamoja, eli ei ne huonoja ole.
    Sanoisin että tuo autosi on ihanteellinen työ myllytykselle ja on erittäin mukava varmasti tehdä oikeilla tuotteilla. Ero tulee olemaan huima.

    Comment

    • loyal
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 1480
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by Mauri H.
      Aika mielenkiintoinen keskustelu, mitenkäs Loyal suosittelee vahauksen tehtäväksi, eli siis kannattaako vaha levittää käsin vai koneella (hyvä ja vahva kone käytössä) ja sitten kiillotus, millaisella pyörintänopeudella ja millaisella tyynyllä / lampaantaljalla?

      Entäs sitten, auto on menossa maalaukseen, ja maalipinnan hyvänä pysymiseen voin kyllä käyttää rahaa, mitä suosittelet, kuinka pian maalauksen jälkeen ja kuinka usein. Sinä ilmeisesti teet käsittelyjä pääkaupunkiseudulla. Voitko antaa hinta-arvioita, edes sinnepäin. Ja miten tuollaisen kestokäsittelyn jälkeinen itsehoito?

      Auto on W124 Farkkumersu, eli pintaa on jonkin verran.

      Edit: aha, jotain hintatietoa löytyikin tuolta nettisivuilta, mutta mikä on Nr. 2 ja pinnoitus?
      Itse käytän "tyynyjä (superlooni, vai mitä nyt onkaan).
      Laitat vahaa tyynylle, levität sen puolenmetrin alueelle. Tämä siksi että jos laitat koneen käyntiin niin se vaha roiskuu tyynyltä heti. Kun rupeet myllyttämään, niin vedät vasen oikea ja ylös ja alas, vaikka 40cm alue kerrallaan. Koneet on yleensä portaattomasti säädettyjä ja kannattaa aloittaa aika matalasta kierroksesta, koska esimerkiksi muovi osat voivat sulaa todella nopeasti. Niiden kanssa tätytyy olla varovainen.
      Täytyy sittenmuistaa, että nämä ohjeet koskevat vain minun käyttämiä kamoja ja koneita...

      Jos maalautat autosi, niin kannattaa tehdä pinnoite käsittely sille vaikka 1kk päästä maalautuksesta. Tuo nro:2 ja pinnoitus tarkoittaa: pesu+kiillotus+kovavahaus+pinnoitus, eli koko hoito. Kiilloituksen jälkeen on laitettava vielä tuo kovavaha pintaan, ennen pinnoitusta. Itse laittaisin hyvän lopputulksen varmistamiseksi, pinnoituksesta 2 viikon jälkeen kovavahan pintaan, koska pinnoitus tekee kovan suojaavan pinnan, mutta ei hylji likaa niin hyvin kuin kovavaha (oma mielipide). Kovavaha ja pinnoite laitetaan erikois myllyllä missä pyörii kaksi pientä sientä. Pinnoite on farmari autoon 220€
      Edit: ohhoh, olenkin antanut btcf jäsenille sen farkkuautoihin 190€...!

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #18
        Kuinka useasti auton voi myllyttää ilman, että hiotaan kaikki lakat maalipinnasta?

        Comment

        • tonkain
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 376
          • 44500--33960

          #19
          MM. tuolla Prestan nettisivuilla asiatietoa autovahoista vaika tietysti omaa merkkiä kehutaankin. Pelkästään jo tuo kunnollisen myllytyskoneen kiillotuspään erilaiset liikkeet työvaiheessa on plussaa, taitaa olla kolmeen eri suuntaan liikettä kun nämä halvat "kiillotuskoneet" pelkästään pyörii edestakaisin ja kierroksia usein tahtoo olla liikaa.

          Prestan sivuilta luettua:
          Joka tapauksessa me olemme panneet merkille, että lampaanvillalaikat tuottavat erinomaisen kiillon, minimaaliset pyörrejäljet ja ylittämättömän naarmujen poistokyvyn. Pyörrejäljet näyttävät olevan suhteessa laikan halkaisijaan: suuremmat laikat tuottavat suurempia pyörrejälkiä kuin pienemmät laikat. Kiillotuskoneen nopeus ja käytetty tekniikka sekä käyttöpaine kiillotettaessa vaikuttavat myös pyörrejälkien kokoon ja syvyyteen. Hornet Short-Cut on hyvä kompromissi, kun haetaan hyvää naarmujenpoistokykyä ja viimeisteltyä lopputulosta.... Hornet-laikka on ainutlaatuinen, koska se on erittäin aggressiivinen ja pystyy silti minimoimaan riskit vaurioittaa pehmeää maalia, joka on usein ongelmana tavallisten vaahtomuovilaikkojen kohdalla. Hornet-laikka on valmistettu kahdenlaisesta vaahtomuovista. Ensimmäinen eli pintakontaktiosa on erityistä keltaista leikkaavaa vaahtoa, joka on koverrettu holvin muotoiseksi vähentämään lämpöhuippuja. Toinen kerros on mustaa pehmeää vaahtomuovia, mikä tekee laikasta taipuisan ja pintaa myötäilevän ja vähentää ”palamisia” reuna-alueilla.
          Ei taida olla tarjolla ihan joka autotarvikeliikkeessää ns. paremman luokan kiillotuslaikkoja/huppuja kun näiden halpislaitteiden kanssa touhutessa reuna-alueet jää vähän heikommalle eli mm. nämä ammattilaisversiot antaa mahdollisuuden työstää tarkemmin reuna-alueet eikä tarvi "ajaa yli" ja jää turhan kovalla kädellä laikan painaminen maalipintaa vasten, samoin tuo syntyvä lämpö, työjäljen laatu muutenkin kuin laikan keskialueella, tarvittava vahan määrä ym. seikat tekee jo paljon työn laadussa vaikka ei alkuun arvelisi osatekijöitä olevan paljoakaan.

          Pari kertaa jollain 33€ halpislaitteella koeajaneena tuntui vahaa menevän paljon muuallekin kuin pitäisi ja liian nopea pyörimisnopeus meinasi välillä ärräpäät lentämään kun keulan kulmia ym. tarkempia kohteita yritti ajella ja kone pyörii tuhatta ja sataa. Jos maalipinta antaa myöten eli ei kovin huonossa kunnossa, nuo nestemäiset vahat kyllä on paljon siistimpiä käyttää.
          Last edited by tonkain; 18-01-2005, 14:30.
          Some cars gets older but goes faster.. but not faster than your guardian angel can fly - Vuck the vucking vuckers!
          Nino Russo - Lancia Team Manager 83-92 "Not all the drivers entered with feelings for it, Only Henri was able to do this"

          BMW 530D xDrive "11, työwaunu Avensis Verso D4D

          Comment

          • loyal
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 1480
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by Keimo
            Kuinka useasti auton voi myllyttää ilman, että hiotaan kaikki lakat maalipinnasta?
            Se riippuu myllyttäjästä, mutta voin sanoa, että siihen ei ole kellään huolta, jos vie ammattilaiselle.
            Olen kyllä nähnyt niitäkin autoja, missä on yksikerrosväri myllytetty kanteista puhki.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #21
              Originally posted by loyal
              Se riippuu myllyttäjästä, mutta voin sanoa, että siihen ei ole kellään huolta, jos vie ammattilaiselle.
              Olen kyllä nähnyt niitäkin autoja, missä on yksikerrosväri myllytetty kanteista puhki.
              Uskotaan, mutta kuinka monta kertaa noin suunnilleen?

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #22
                Omista kokemuksista voisi titetenkin jonkinverran kertoilla niin ei tarvi muiden sitten tehdä samoja virheitä. Toisiaan päätin vanhaan bemariin kokeilla onnistuuko maalipinnan eheytys, kun sattuu olemaan kiillotuskone ja muutenkin omaan jonkinlaisen fiksaation erityyppisiin viimeistely/pintakäsittelyhommiin - lähinnä kokemukset kylläkin puusepänverstaan puolelta.

                Aluksi käytössä oli tosiaan kiillotuskone, pehmeä sieni koneeseen ja kaksi pulloa AutoGlymin hiomatahnoja. Taisivat olla 02 ja 03. Noilla kahdella hiomatahnalla oli todella kova työ saada hiotuksi edes jotain maalipinnasta. Siitä suivaantuneena sitten kävin hakemassa lisää aineita ja ostin pullollisen kaikista karkeinta hiomatahnaa mitä AutoGlymillä oli tarjota. Karkeusluokka 04. Sitten taas yrittämään, jonkinverran paremmin lähti muttei vieläkään mitenkään mairittelevasti. Sieni muuttui kyllä auton väriseksi mutta varsin pahoin kärsineen pellin naarmut eivät meinanneet kadota millään.

                Noniin, sitten pisti hieman mietityttämään myyjän puheet siitä, että kannattaa sitten olla varovainen tuon aineen kanssa nottei maalipinta katoa kokonaan. Sitten nakkasin koneen hetkeksi nurkkaan ja kokeilin karkeata hiomatahnaa kankaalle ja eiku käsin hiomaan. Sitten alkoikin lyyti kirjoittamaan. Tarinan opetus on se, että tuolla sienellä, jolla aine levitetään on erittäin suuri merkitys työstötehoon. Pehmeä sieni, karkea tahna -> ei toimi. Karkea sieni, karkea tahna -> erittäin tehokas yhdistelmä. Kulmissa saa todellakin olla tarkkana. Jatkossa sitten hienojakoisempaan hiomatahnaan siirryttäessä myös sieni vaihdetaan pehmeämpään. Lopputuloksena vahan kanssa kiiltävä ja naarmuton maalipinta - toivottavasti.

                Ilmeisesti tuota lampaanvillaa voi myös käyttää hiomiseen? Onko kellään kokemuksia minkälaista jälkeä tuolla villan ja hiomatahnan yhdistelmällä saa aikaiseksi?
                Last edited by HKM; 18-01-2005, 18:39.
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • tonkain
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 376
                  • 44500--33960

                  #23
                  Meneekö nyt taas off-topic puolelle mutta tuolla Virossa käydessä ei tullut käytyä autotarvikeliikkeissä käytyä katsomassa näiden parempien autovahojen hintoja. Tallinnassa ainakin on isompia autotarvikeliikkeitä, samoin Pärnu yms, jotain muuta autotarvike sälää tuli ostettua ja hinnat ei kovin pahoja "merkkituotteista" moottoriöljy/polttimot ym. Autopesuloiden hinnat pesu+vahaus ei näyttäneet pahoilta mm. Pärnussa mitä tuli vertailtua ja kävin muutamassa paikassa kysymässä suoraan mitä palveluja löytyy ja mihin hintaan. Parissa autopesulassa oli menossa jotain vahausoperaatiota ja jonkin aikaa seurailin eesti-poikien touhuja eikä voinut moittia työn jälkeä.

                  Isä käytti jossain Pärnun mestassa Pösöttimensä pesussa&vahauksessa elokuussa, kuulemma oli ollut kunnollinen kiillotuskone ja Autoglymin vaha+ shampoo jotka kuulemma se "paras merkki". Euroissa laskettuna työn hinta 40€ ei tunnu pahalta ja näkyi auto kiiltelevän asiallisesti vielä 4kk reissun jälkeenkin vaikka auto pesty jo useamman kerran.
                  Some cars gets older but goes faster.. but not faster than your guardian angel can fly - Vuck the vucking vuckers!
                  Nino Russo - Lancia Team Manager 83-92 "Not all the drivers entered with feelings for it, Only Henri was able to do this"

                  BMW 530D xDrive "11, työwaunu Avensis Verso D4D

                  Comment

                  • tatu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 77
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Keimo
                    Kuinka useasti auton voi myllyttää ilman, että hiotaan kaikki lakat maalipinnasta?
                    No kyllähän sen saa vaikka yhdellä kertaa puhki kun tarpeeksi kauan samassa kohtaa tahkoaa. Jos kyse on kuitenkin normaalista kiilloituksesta ja mitään syviä naarmuja ei poistella niin väittäisin että 10 kertaa voi huoletta kiilloittaa.

                    Mä olen pari kesää tehnyt noita hommia yhdessä auto liikkeessä ja muutaman kerran on päässyt tekemään tyyliin "noi naarmut kiilloitetaan pois, tai sitten se menee maalarille" eli on saanut kiilloittaa huoletta, eikä ole haitannut vaikka olisi kiilloittanut puhki. Kyllä siinä saa aika pitkään touhuta yhdessä kohtaa ennenkuin on maalipinta puhki...

                    "vahingossa" olen kiilloittanut yhden auton puhki, je sekin oli oma kun yritin tehdä vanhasta paskasta täydellistä....

                    Maalipinnan paksuus mittari on joissain tilanteissa oiva apuväline, toisaalta jos auto on jälkikäteen maalattu, ei voi ola ikinä varma kuinka paksu se lakkapinta on ollut ennen kiilloitusta...
                    ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
                    EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

                    Comment

                    • loyal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 1480
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Keimo
                      Uskotaan, mutta kuinka monta kertaa noin suunnilleen?
                      Kysyt mahdottomia, riippuu kiillottajasta ja siitä kuinka paksu kerron autoon vedettu maalia/lakkaa..

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #26
                        DNSF:n jannut on kans kehuneet tuota prestaa. Itse en ole vielä kokeillut. Viimeksi käytin Lahegan tuotteita ja täytyy sanoaettä kyllä niilläkin jälki ja kesto pesee autoglymin selvästi. Vähän suurempitöisiä olivat kiillottaa mutta lopputulos oli kyllä iloinen yllätys. Bilsportin tämän vuoden vahatesti taisi voittaa juuri lahega.

                        Comment

                        • loyal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 1480
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by Juppe
                          DNSF:n jannut on kans kehuneet tuota prestaa. Itse en ole vielä kokeillut. Viimeksi käytin Lahegan tuotteita ja täytyy sanoaettä kyllä niilläkin jälki ja kesto pesee autoglymin selvästi. Vähän suurempitöisiä olivat kiillottaa mutta lopputulos oli kyllä iloinen yllätys. Bilsportin tämän vuoden vahatesti taisi voittaa juuri lahega.
                          Joo lahegan powercuttia käytän minäkin hiontavahana, koska autosmertilla ei hiovia ole.

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #28
                            Osaisitteko neuvoa mistä kannattaisi hankkia noita sieniä/vaahtomuovia. Omassa koneessa on ns. Stickfix-kiinnitys, eli tuommoinen tarrakiinnitys ja 150mm pitäs olla sienen halkaisija. Festolta hankittaessa noi maksaa maltaita. Onkohan olermassa muita putiikkeja jotka myisivät tuohon sopivaa tavaraa?

                            HKM
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            • loyal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 1480
                              • Vantaa

                              #29
                              Originally posted by HKM
                              Osaisitteko neuvoa mistä kannattaisi hankkia noita sieniä/vaahtomuovia. Omassa koneessa on ns. Stickfix-kiinnitys, eli tuommoinen tarrakiinnitys ja 150mm pitäs olla sienen halkaisija. Festolta hankittaessa noi maksaa maltaita. Onkohan olermassa muita putiikkeja jotka myisivät tuohon sopivaa tavaraa?

                              HKM
                              Biltemaan oli tullut näköjään sieniä, ja 150mm paksu sieni oli muistaakseni, jotain 3.95€?? Kannattaa ottaa keskeltä pieni pikkurillinpään kokoinen pala pois, että kaikki paska voi mennä siihen reikään kun myllyttää...

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                #30
                                Ok. Pitääpä käydä katsomass sieltä. Olikos siellä muuten eri karkeuksisia sieniä tarjolla?
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎