Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin sökö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juki85
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 157
    • Oulu

    Letkulämmitin sökö?

    Alkoi Calixin letkulämmitin polttamaan tolpan sulaketta, autona 320d e91. Toissa aamuna pomppas sulake ensimmäisen kerran. Mittasin sitten yleismittarilla resistanssin, lukema n.90 OHM. Eilen pelasi taas normaalisti polttamatta sulaketta, mutta tänään taas polttaa sulaketta. Mittasin uudestaan vastusarvon, mutta lukema sama n. 90 OHM. Mikäli lämmitysvastus on sökö eikös vastusarvo pitäisi olla ääretön? Liitokset katsottu/mitattu läpi konehuoneesta, ainoa liitos mihin ei yllä yläkautta on itse vastuksessa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia letkulämmittimien kanssa? Onko kerrasta pimentynyt ja onko millaisia resistanssiarvoja? Pyhien jälkeen on tarkotus käydä montun päällä vielä tsekkaamassa vastuksen ja kaapelin liitos. Onneksi kelit on lauhat...
    BMW G21 320e xDrive
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #2
    Eikö sen vastuksen resistanssi häviä kokonaan jos lämmitin on sökö. Olisko sulla sit tolpasta autoon kaapeli oikosessa?
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16458
      • Asikkala

      #3
      Ainakin ohmit on kartalla, mittasitko kaapelista myös maadoituksen ettei virtakarva ole oikosessa sinne ? Jos ok niin sitten se piuha puskurista tolppaan on sökö kuten edellä epäillään.

      Comment

      • juki85
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Ainakin ohmit on kartalla, mittasitko kaapelista myös maadoituksen ettei virtakarva ole oikosessa sinne ? Jos ok niin sitten se piuha puskurista tolppaan on sökö kuten edellä epäillään.
        Testattu kahdella eri roikalla, uudella ja käytetyllä joten se vika on poissuljettu. Ja sisätilalämmitin toimii sulaketta tolpasta polttamatta, kun haaroittimesta irroittaa letkulämmittimelle menevän haaran. Tuo sama 90ohm lukema oli siitä haaroittimelta lämmittimelle menevässä kaapelissa. Tuota suojamaadotusta en muuten huomannut mitata.. millasia arvoja siitä pitäisi saada?
        BMW G21 320e xDrive

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by juki85 View Post
          Testattu kahdella eri roikalla, uudella ja käytetyllä joten se vika on poissuljettu. Ja sisätilalämmitin toimii sulaketta tolpasta polttamatta, kun haaroittimesta irroittaa letkulämmittimelle menevän haaran. Tuo sama 90ohm lukema oli siitä haaroittimelta lämmittimelle menevässä kaapelissa. Tuota suojamaadotusta en muuten huomannut mitata.. millasia arvoja siitä pitäisi saada?
          Liitosjohto autoon kytkettynä Suojamaa liittimestä > auton runkoon O ohmia
          KAIKKI muut vaihtoehdot ääretön ohmimäärä normi yleismittarilla mitattuna.

          JA JOS lämmittimesi on tyyppiä RE 485 niin heitä sillä vesilintua ja osta kunnon lämmitin. Calix PH 500 tai 750 ja L malli jos lämmitysaikaa on käytettävissä enemmän kuin 2h.
          letkutus / asennusohjeet privalla jos tarvetta.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Monissa yhtiöissä ei saa käyttää sisälämppäriä ja lohkista samaan aikaan kun polttaa sulakkeen. Olisiko tässä sama kyseessä että muilla samaan aikaan lämmityksessä autot ja sitten kuorma kasvaa liikaa jolloin sulake palaa.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • juki85
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by e46touring View Post
              Liitosjohto autoon kytkettynä Suojamaa liittimestä > auton runkoon O ohmia
              KAIKKI muut vaihtoehdot ääretön ohmimäärä normi yleismittarilla mitattuna.

              JA JOS lämmittimesi on tyyppiä RE 485 niin heitä sillä vesilintua ja osta kunnon lämmitin. Calix PH 500 tai 750 ja L malli jos lämmitysaikaa on käytettävissä enemmän kuin 2h.
              letkutus / asennusohjeet privalla jos tarvetta.
              Kävin vielä mittailemassa; lämmitysroikka autossa paikallaan, roikan suojamaasta auton runkoon muutama ohm sekä äänimerkki mittarista. Eikö näin kuulu ollakin? Mitä tarkoitit noilla kaikilla muilla vaihtoehdoilla? Lämmittimen mallista ei täyttä varmuutta mutta lienee tuo re 485. Kuinka nuo muut mallit sitten poikkeavat tästä?

              Robi: testasin myös eri pistokkeeseen jossa isompi sulake ja sekin pomppasi.
              BMW G21 320e xDrive

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Mlatvala View Post
                Eikö sen vastuksen resistanssi häviä kokonaan jos lämmitin on sökö. Olisko sulla sit tolpasta autoon kaapeli oikosessa?
                Ei häviä välttämättä niin että menis oikoseen. Eikä mene poikkikaan välttämättä.
                Siitä vastuksesta voi mittaamalla saada just tollasen ohmimäärän vaikka se on sökö.
                Tarkastaa että elementille asti tulee 230 volttia, jos ei vartin oltuaan virroissa ole käteen lämmin tai kuuma ni se on entinen. Noi elementit kestää aikansa.
                Last edited by petrolhead; 23-12-2013, 20:41.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10038
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by Robi View Post
                  Monissa yhtiöissä ei saa käyttää sisälämppäriä ja lohkista samaan aikaan kun polttaa sulakkeen. Olisiko tässä sama kyseessä että muilla samaan aikaan lämmityksessä autot ja sitten kuorma kasvaa liikaa jolloin sulake palaa.
                  Yleensä silloin nalli napsahtaa ryhmäkeskuksesta,eikä tolpan oma sulake.

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by juki85 View Post
                    Kävin vielä mittailemassa; lämmitysroikka autossa paikallaan, roikan suojamaasta auton runkoon muutama ohm sekä äänimerkki mittarista. Eikö näin kuulu ollakin? Mitä tarkoitit noilla kaikilla muilla vaihtoehdoilla? Lämmittimen mallista ei täyttä varmuutta mutta lienee tuo re 485. Kuinka nuo muut mallit sitten poikkeavat tästä?

                    Robi: testasin myös eri pistokkeeseen jossa isompi sulake ja sekin pomppasi.
                    Muutama ohmi maakontaktin ja auton rungon välistä on OK.
                    muut vaihtoehdot on maakontaktista mitaten pistokkeen kumpaan tahansa kytkentä piikkiin
                    ääretön ohmi määrä.

                    CALIX PH sarjan lämmittimet ovat termostaatti ohjattuja +80c ja L mallit +50C jonka nesteen lämpötila saavuttaa lämmittimessä. Näitä PH sarjan lämmittimiä käytetään pääasiassa raskaassa kalustossa.
                    Useita olen asentanut M47 / M57 BMW diesel koneisiin ja TOIMIVAT / kestävät !!
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • juki85
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by e46touring View Post
                      Muutama ohmi maakontaktin ja auton rungon välistä on OK.
                      muut vaihtoehdot on maakontaktista mitaten pistokkeen kumpaan tahansa kytkentä piikkiin
                      ääretön ohmi määrä.

                      CALIX PH sarjan lämmittimet ovat termostaatti ohjattuja +80c ja L mallit +50C jonka nesteen lämpötila saavuttaa lämmittimessä. Näitä PH sarjan lämmittimiä käytetään pääasiassa raskaassa kalustossa.
                      Useita olen asentanut M47 / M57 BMW diesel koneisiin ja TOIMIVAT / kestävät !!
                      Todennäköisin syy taitaa olla tuo lämmitysvastuksen sippaaminen. Pitää vielä montulla tsekata itse lämmittimen liitos. Ei nuo tosiaan kovin kestäviltä vaikuta, kaverilla kolmas elementti menossa kahden vuoden sisään omassa 320d bemarissa.
                      BMW G21 320e xDrive

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by juki85 View Post
                        Todennäköisin syy taitaa olla tuo lämmitysvastuksen sippaaminen. Pitää vielä montulla tsekata itse lämmittimen liitos. Ei nuo tosiaan kovin kestäviltä vaikuta, kaverilla kolmas elementti menossa kahden vuoden sisään omassa 320d bemarissa.
                        Jep samat havainnot pohjoisempana RE 485 on todella surkeaa laatua!!
                        En ole suostunut BMW:hen asentamaan tuota RE 485, koska jossain vaiheessa sen kuitenkin joutuu korjaamaan oikealla letkulämmittimellä niin sama laittaa €uroja enemmän ja ostaa PH sarjan lämmitin.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Yleensä silloin nalli napsahtaa ryhmäkeskuksesta,eikä tolpan oma sulake.
                          Meinaatko että se ryhmäkeskuksen sulakepaketti, esim. 125A x 3 palaa jos joku sattuukin kytkemään sisälämppärin päälle? Sen takia siellä tolpissa on ne pienet sulakkeet ja vikavirtasuojat, että sähkö voidaan jakaa kaikille tolpille järeellä kaapelilla ketjuttamalla omina ryhminään.

                          Itse ongelmaan veikkaisin tosiaan sököä letkulämmitintä.

                          E: Ja tosiaan lämmittimen voi todeta rikkinäiseksi helposti kuka tahansa asennustesterin omaava kaveri, tai sitten arpomalla uusi paikalleen.
                          Last edited by Micce///M; 23-12-2013, 22:38.

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by Micce///M View Post
                            Meinaatko että se ryhmäkeskuksen sulakepaketti, esim. 125A x 3 palaa jos joku sattuukin kytkemään sisälämppärin päälle? Sen takia siellä tolpissa on ne pienet sulakkeet ja vikavirtasuojat, että sähkö voidaan jakaa kaikille tolpille järeellä kaapelilla ketjuttamalla omina ryhminään.

                            Itse ongelmaan veikkaisin tosiaan sököä letkulämmitintä.

                            E: Ja tosiaan lämmittimen voi todeta rikkinäiseksi helposti kuka tahansa asennustesterin omaava kaveri, tai sitten arpomalla uusi paikalleen.
                            EI onnistu 3 x 125 A etusulakkeet autolämmitys pistorasia koteloille.
                            autolämm. pr koteloon voi kytkeä max. 2 kpl MCMK 5 x 16 mm syöttökaapelin jolle etusulakkeeksi käy 3 x 63A lähtö. Näitä 3 x 63A lähtöjä on sitten tapauksesta / rakentajan rahoista riippuen X / kpl.
                            eli TEOIRIASSA MAX teholle mitoitettuna JOS autoja on lämmityksessä yleisen 16A / tolppa = 3600W / lämmitystolppa teholla niin 63A etukoje kestää TEORIASSA n. 14500 W / vaihe.
                            eli Teoreettisesti autopaikalle 1800 W tehoa / 3600W tolppaa kohden ja 8 kpl näitä 3600W tehoisia tolppia niin saavutetaan 14,5 Kw kokoanisteho ja alkaa olemaan 63A nalli kuormitettu tappiin.
                            Käytännössä KOSKAAN nuo kolhoosi paikat eivät ole MAX teholle mitoitettu vaan käytetään n. 1000 W autopaikka MAX arvoa.
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              EI onnistu 3 x 125 A etusulakkeet autolämmitys pistorasia koteloille.
                              autolämm. pr koteloon voi kytkeä max. 2 kpl MCMK 5 x 16 mm syöttökaapelin jolle etusulakkeeksi käy 3 x 63A lähtö. Näitä 3 x 63A lähtöjä on sitten tapauksesta / rakentajan rahoista riippuen X / kpl.
                              eli TEOIRIASSA MAX teholle mitoitettuna JOS autoja on lämmityksessä yleisen 16A / tolppa = 3600W / lämmitystolppa teholla niin 63A etukoje kestää TEORIASSA n. 14500 W / vaihe.
                              eli Teoreettisesti autopaikalle 1800 W tehoa / 3600W tolppaa kohden ja 8 kpl näitä 3600W tehoisia tolppia niin saavutetaan 14,5 Kw kokoanisteho ja alkaa olemaan 63A nalli kuormitettu tappiin.
                              Käytännössä KOSKAAN nuo kolhoosi paikat eivät ole MAX teholle mitoitettu vaan käytetään n. 1000 W autopaikka MAX arvoa.
                              En itseasiassa tiedä uusista miten onnistuu, 125A sulakkeisiin olen kuitenkin törmännyt ja useastikkin vanhempien tolppapaikkojen kohdalla. Varsinkin paikoissa missä tolppia on paljon ja jaettu useammalle eri pienelle alueelle ja nehän ei siis suinkaan kulje missään naisen ranteen vahvuisessa sinkityssä tolpassa.

                              Tuo maks. 1000W on aika perinteinen, varsinkin isojen työpaikkapihojen kohdalla. Tässä nyt ei varmaan siitä ole kuitenkaan kysymys kun nalli palaa kuitenkin tolpasta. Ja harvoin tulee sellainen tilanne että etusulakkeet on niin äärirajoilla että ne palaa, kaikki on kuitenkin kellon takana ja asukkaat lämmittää autojaan paikoiten ihan eri aikaaan ja osa ei ollenkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎