Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 (335i) sähkövika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hensu
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 5
    • Forssa

    N54 (335i) sähkövika

    Moron,

    Auto:
    335i -07 N54
    Ongelma:
    Autosta lähtee kaikki sähköt pois (siis ihan kaikki ecusta sisävaloihin). Pääasiassa sähköt lähtevät pois kun auto on seisoo paikoillaan. Kerran teki saman tempun myös ajaessa. Sähköt ovat poissa määräämättömän ajan ja tulevat sitten itsestään takaisin. Olen asentanut bemariin Recaron jakkarat ja näille oman sähkösäätötoiminnon. Toinen tapa saada sähköt päälle on liikauttaa penkkejä (penkkien säkösäädön syöttö on otettu siis suoraan akulta ja tämä herättää virran takaisin bemariin). Aluksi ajattelin, että ongelman ydin olisikin itse tekemäni penkkien säätö, mutta vaikka sen olin eliminoinut, niin vika ilmenee silti.

    Ilmeisesti akun jälkeen on joku komponentti jonka lävitse kulkee koko auton sähkösyöttö (rele, sulake, kytkin tai tms.). Olisiko jollain viisaammalla ideoita mitä kannattaisi lähteä tutkailemaan. Kiitos jo etukäteen.
  • puerco
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1135
    • Espoo

    #2
    Akun päällä on oma akun vahti yksikkö vai millä nimellä se oikeasti mahdetaan tuntea. Myös huono akku tekee sähköille kaikkea kummallista. Vaihda ensiksi akku.
    MB E350e http://www.elpuercosi.fi
    https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
    https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
    IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2855
      • Tampere

      #3
      Ota penkkien virta konehuoneen latauspistokkeista niin auto tietää ladata akkua oikein.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by böntti View Post
        Ota penkkien virta konehuoneen latauspistokkeista niin auto tietää ladata akkua oikein.
        Kyllä IBS on pelissä, vaikka syötön ottaisikin suoraan akulta, kunhan akun miinukseen ei kytketä suoraan mitään. Kytkentä mihin tahansa maapisteeseen, niin virta kulkee IBS:n läpi.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Ja turha sitä akkua on turhaan vaihtaa, ellei nyt muuten ole vanha ja huonossa hapessa.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2855
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Kyllä IBS on pelissä, vaikka syötön ottaisikin suoraan akulta, kunhan akun miinukseen ei kytketä suoraan mitään. Kytkentä mihin tahansa maapisteeseen, niin virta kulkee IBS:n läpi.
            Totta, sehän on siinä akkukengän (-) yhteydessä.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2855
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Ja turha sitä akkua on turhaan vaihtaa, ellei nyt muuten ole vanha ja huonossa hapessa.
              Juu kyllä vika on tuossa penkkiasennuksessa kunnes toisin todistetaan.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Hensu
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 5
                • Forssa

                #8
                Originally posted by böntti View Post
                Juu kyllä vika on tuossa penkkiasennuksessa kunnes toisin todistetaan.
                Tuon itsekkin halusin tarkistaa ja se on jo todistettu ("Aluksi ajattelin, että ongelman ydin olisikin itse tekemäni penkkien säätö, mutta vaikka sen olin eliminoinut, niin vika ilmenee silti."). Eli suomeksi sanottuna olin poistanut akusta oman +napaan menevän piuhan (miinukseen ei ole laitettu mitään) ja silti vika esiintyy.

                Tähän astisista kommenteista voisi päätellä, että auton kaikkia sähkölaitteita koskettava komponentii on akku (tietenkin) ja sit akun päällä oleva "akun vahti yksikkö".

                Ekasta postauksesta jäi sanomatta, että vika alkoi esiintymään, kun auto oli seisonut kaksi kuukautta.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2855
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Hensu View Post
                  Tuon itsekkin halusin tarkistaa ja se on jo todistettu ("Aluksi ajattelin, että ongelman ydin olisikin itse tekemäni penkkien säätö, mutta vaikka sen olin eliminoinut, niin vika ilmenee silti."). Eli suomeksi sanottuna olin poistanut akusta oman +napaan menevän piuhan (miinukseen ei ole laitettu mitään) ja silti vika esiintyy.

                  Tähän astisista kommenteista voisi päätellä, että auton kaikkia sähkölaitteita koskettava komponentii on akku (tietenkin) ja sit akun päällä oleva "akun vahti yksikkö".

                  Ekasta postauksesta jäi sanomatta, että vika alkoi esiintymään, kun auto oli seisonut kaksi kuukautta.
                  Ensimmäisenä vikakoodien luku niin saa ehkä jotain apuja.

                  Ajattelin lähinnä lausetta "Toinen tapa saada sähköt päälle on liikauttaa penkkejä". Onko alkuperäiset penkkien moduulit vielä autossa paikallaan jne? ts. Laitoitko kaikki sähköt alkuperäiseen kuntoon ennen kuin totesit että ei johdu penkeistä?

                  Akun miinusnavassa (akkukengässä) on se IBS eli intelligent battery sensor joka mittaan akun lämpötilaa ja virtaa, näistä päätellään akun varaustaso. Tämän hajoaminen ei kait vaikuta suoraan virran kulkuun? Akku voi toki tyhjentyä jos sensori antaa väärää tietoa? Laturi kun lataa akkua ibs-informaation mukaan. Rikkinäisestä sensorista tulee mahdollisesti vikakoodi.

                  Akun plusnavassa on se sulakeboksi josta lähtee kaapelit junction boxiin (hanskalokeron sulakerasia), starttimoottorille, konehuoneen latauspistokkeelle jne. Voihan tässäkin periaattessa olla vikaa, silloin katkeais kaikki virrat esim junction boxilta.

                  Voihan se akkukin olla risa, varsinkin jos ongelmat alkoivat seisonnan jälkeen. Oot varmaankin jo ladannut akun täyteen?

                  Kaikenkaikkiaan täysin mahdoton sanoa mitään varmaa näillä tiedoilla, siellä kun on aika montakin mahdollista vikakohtaa. Lue/luetuta vikakoodit, siitä se lähtee.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Hensu
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 5
                    • Forssa

                    #10
                    Originally posted by böntti View Post
                    Ensimmäisenä vikakoodien luku niin saa ehkä jotain apuja.

                    Ajattelin lähinnä lausetta "Toinen tapa saada sähköt päälle on liikauttaa penkkejä". Onko alkuperäiset penkkien moduulit vielä autossa paikallaan jne? ts. Laitoitko kaikki sähköt alkuperäiseen kuntoon ennen kuin totesit että ei johdu penkeistä?

                    Akun miinusnavassa (akkukengässä) on se IBS eli intelligent battery sensor joka mittaan akun lämpötilaa ja virtaa, näistä päätellään akun varaustaso. Tämän hajoaminen ei kait vaikuta suoraan virran kulkuun? Akku voi toki tyhjentyä jos sensori antaa väärää tietoa? Laturi kun lataa akkua ibs-informaation mukaan. Rikkinäisestä sensorista tulee mahdollisesti vikakoodi.

                    Akun plusnavassa on se sulakeboksi josta lähtee kaapelit junction boxiin (hanskalokeron sulakerasia), starttimoottorille, konehuoneen latauspistokkeelle jne. Voihan tässäkin periaattessa olla vikaa, silloin katkeais kaikki virrat esim junction boxilta.

                    Voihan se akkukin olla risa, varsinkin jos ongelmat alkoivat seisonnan jälkeen. Oot varmaankin jo ladannut akun täyteen?

                    Kaikenkaikkiaan täysin mahdoton sanoa mitään varmaa näillä tiedoilla, siellä kun on aika montakin mahdollista vikakohtaa. Lue/luetuta vikakoodit, siitä se lähtee.
                    Olen inpalla lukenut vikakoodeja, mutta sieltä ei ole valitettavasti löytynyt mitään. Tietenkin tossa on ongelmana se, että kun kaikki sähköt lähtevät (myös eculta). Silloin kun auto oli käynnissä ja näin kävi olisikin ollut mielenkiintoinen katsoa vikakoodit, mutta ei ollut läppäriä silloin autossa ja mulla oli jb4:sessa asetus päällä, että se nollaa vikakoodit aina automaattisesti.

                    En palauttanut penkkien johdotusta alkuperäiseksi, modulit on tosin disabloitu ncsexpertillä.

                    Valitettavasti tiedän, ettei näillä tiedoilla voikkaan sanoa suoraan, että vika on tuossa. Halusinkin tietoa mahdollisista komponenteistä joissa vika voisi olla. Rupean niitä itse selvittelemään. Piru kun en ole itse löytänyt edes N54:n sähkökaaviota. Onneksi tämän threadin johdosta tullut hyviä ideoita, kiitos kaikille niistä (mukavaa toki olisi jos keskustelu vielä jatkuisi ).
                    Last edited by Hensu; 29-12-2013, 14:01.

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2855
                      • Tampere

                      #11
                      Lataa ISTA/D, rupeaa löytymään kaavioita ja selityksiä. En ole tuota inpaa paljoa käyttänyt mutta ei ainakaan kaverin autosta saatu kaikkia vikakoodeja ulos. Istalla kyllä löytyi, olisko ollu scripteissä jotain vikaa. Dis olis tietenki vanhempi korjaamodiagnostiikkasofta mutta onko siinä kytkentäkaavioita mukana?

                      Ps. Ootko nyt maininnu kaikki aftermarket asennukset? Moottorinohjaus vastaa virranhallinnasta ainakin F1x-malleissa joten JB4 voi myöskin olla syy.
                      Last edited by böntti; 29-12-2013, 15:20.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Hensu
                        BTCF Member
                        • Jan 2011
                        • 5
                        • Forssa

                        #12
                        Vikakin löytyi.

                        Se oli hansikaslokeron takana olevan sulakeboxin virransyötön liitin. Tämä ei yhdistänyt kunnolla. Liittimestä oli osa "hampaista" murentuneet ja näin ollen kun auto oli käynnissä ja siitä kulki virtaa, niin liitin oli "hitsaantunut" kiinni ja sähköt pysyivät. Kun taas se oli virrattomana, niin yhdistäminen oli epävarmempaa.

                        Kiitos kaikille vinkeistä.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #13
                          Mielenkiintoinen löytö. Oliko joku näistä liittimistä? KLIK
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Hensu
                            BTCF Member
                            • Jan 2011
                            • 5
                            • Forssa

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mielenkiintoinen löytö. Oliko joku näistä liittimistä? KLIK
                            Ei ollut mikään noista liittimistä. Se tuli sinne sulakeboxin taakse, suunnilleen tuon kuvan liittimen X13020 taakse ja aavistuksen keskemmälle. Postasin ottamani kuvan, kuvassa se murheenkryyni on tuo punaisen johdon päässä oleva liitin (olen ottanut suojakuoret siitä pois). Liitintä ei saanut hankittua erikseen ja kyseisen johdon sähkönumero on 61129269907.
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎