Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pultti kampiakselin päässä...

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    Pultti kampiakselin päässä...

    Päätinpä tuossa pitää vapaaillan normaali toiminnasta ja suuntasin hallille roplaamaan m20b23 virranjakajaa. Kivaa puuhaa...

    Vaihdoin pyörijän ja pari muuta pikkuosaa, laitoin sytkän silmämääräisesti kohdalleen ja sitten kone tulille. Kuului sellainen kova pamaus eikä kone käynnistynyt. Väänsin kovalla itseluottamuksella avaimesta uudelleen ja konehan höränti tulille. Tyytyväisenä menin katsomaan konetta, huomaten että visko ei pyöri... Eihän se voi pyöriä kun olin käyttänyt koneen pyörittämiseen isoa lenkkiavainta jonka olin jättänyt kiinni siihen koneen nenässä olevaan pulttiin... Joka tietenkin pyöri sillä hetkellä n.1500rpm.

    Kone sammuksiin ja pienen ihmettelyn jälkeen visko irti ja tutkimaan tuhoja. Kampiakselin päästä oli tosiaan irronnut pultti (enpä tiennyt että siellä oli sellainen), joka vaikutti katkenneen. No, kivasti se meni jengoilleen ja kiristyi hyvin. Joten kone uudestaan tulille, sytkää vähän myöhäisemmälle (tyhjäkäynti oli yli tonnissa) ja kotiin.

    Hyvin toimii ja pelittää. Aika ylimääräinen osa, tuommoinen pultti...

    Rikoinko jotain?

    Mikä vehje muuten löytyy virranjakan etupuolelta m20b23 lohkossa? Jotain letkuliitentöjä siinä oli, mutta eivät olleet käytössä?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Sopisiko tähän vanhankansan viisauksia..."mitä sitä ehjää korjailemaan"...

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Joo ihan ylimääräinen pulttihan se, ota pois. Turhaa painoa kampiakselin päässä, ottaa paljon paremmin kierroksia kun se painava pultti on veks

      Noh, jos totta puhutaan, niin sillä pultilla kiristetään kampiakselin päähän nokkahihnan alahihnapyörä. Eli on oikeasti hemmetin tarkeä pultti. Kannattais muuten kiristää se pultti ihan oikeasti kunnolla, eikä vaan "ranteella" momenttiin. Kuinkahan paljon siihen pulttiin muuten jäi kierrettä, jos kerran katkes? Pultin kokonaismitta on arviolta 7-8cm, koska sen pitää riittää 6mm: prikan ja 5cm:n alahihnapyörän läpi ja vielä kiristyäkin kampiakselille. Meinaan vaan, että jos siitä on parikin senttiä katkennu, niin eipä se monella kierroksella enää jenkojensa varassa ole

      Mitä taas tulee tuohon kummalliseen mötikkään siinä virranjakajan etupuolella, niin arvaas mitä???

      Sulla on autossas KUNINGASMOOTTORI

      Se mötikkä on K-Jetronicin ohjauspaineen säädin, joka on vaan jätetty paikoilleen, koska lohkossa on silläkohtaa reikä sen säätimen jalan alapuolella. Eli tästä voimme päätellä, että joku E21-323i on menettänyt munansa sun E28:lle.
      Anna olla sen säätimen siinä, niin onpahan sunkin autossas edes jotain hyvää
      Last edited by T3; 28-01-2005, 07:19.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Cee.Koo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 354
        • Twilight zone

        #4
        Ja sen pultin momentti on sitten 400nm.
        With jap crap, life sucks and then you die

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2194
          • kaustinen

          #5
          Joo kaverilla oli jääny löysäälle toi pultti ja seurauksena kammenpään kiilaura ja jakohihnan pyörä paskana.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • Matti_83
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 491
            • Korpilahti

            #6
            Pitäisköhän kokeilla irrottaa se pultti omasta koneesta tuolla keinoin, kun ei meinaa millään lähtee irti tosta projektikoneesta
            BMW E38 730 manuaali
            ex E30 318i -91 cabrio

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by T3
              Joo ihan ylimääräinen pulttihan se, ota pois. Turhaa painoa kampiakselin päässä, ottaa paljon paremmin kierroksia kun se painava pultti on veks

              Noh, jos totta puhutaan, niin sillä pultilla kiristetään kampiakselin päähän nokkahihnan alahihnapyörä. Eli on oikeasti hemmetin tarkeä pultti. Kannattais muuten kiristää se pultti ihan oikeasti kunnolla, eikä vaan "ranteella" momenttiin. Kuinkahan paljon siihen pulttiin muuten jäi kierrettä, jos kerran katkes? Pultin kokonaismitta on arviolta 7-8cm, koska sen pitää riittää 6mm: prikan ja 5cm:n alahihnapyörän läpi ja vielä kiristyäkin kampiakselille. Meinaan vaan, että jos siitä on parikin senttiä katkennu, niin eipä se monella kierroksella enää jenkojensa varassa ole
              Kiitos vastauksista!

              Kyllä sitä pulttia varmaan sellainen 8cm oli, eli olikohan sitten niin, ettei katkennut ollenkaan. Sen pultin päässä oli vain sellainen "viiste" josta ajattelin että olisi ehkä napsahtanut poikki, mutta sehän on voinut olla siellä ennenkin. Jengaa siinä oli sen verran että ehdin jo huolestua ettei olisi jengoissa ollenkaan, sai sen verran kauan ruuvata. Vedin pitkällä lenkillä sen tiukalle, joten eiköhän se siellä pysy. En ole huolissani, sittemmin olen tuolla jo ajellut n.100km joten eiköhän se siellä kestä.

              Tänään sitten nokka kohti Mikkeliä, toivottavasti kestää.. Pitänee ottaa pakolliset työkalut mukaan.

              Originally posted by T3
              Eli tästä voimme päätellä, että joku E21-323i on menettänyt munansa sun E28:lle.
              Anna olla sen säätimen siinä, niin onpahan sunkin autossas edes jotain hyvää
              ...jaa, että kuskin lisäksi. Pitääkin mennä pesemään kädet vielä asetonilla, kun tuli paljain käsin siihenkin fossiiliin koskettua. Varmaan niitä museossa ko. osa jo kiinnostaisi. Taidan vaihtaa b20 koneen tuohon ja käyttää tuota lohkoa kukkaruukkuna mökillä

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Cee.Koo
                Ja sen pultin momentti on sitten 400nm.
                Josta voimme päätellä että tuo on "vääntökone"

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by Kyytsis
                  Kiitos vastauksista!

                  Kyllä sitä pulttia varmaan sellainen 8cm oli, eli olikohan sitten niin, ettei katkennut ollenkaan. Sen pultin päässä oli vain sellainen "viiste" josta ajattelin että olisi ehkä napsahtanut poikki, mutta sehän on voinut olla siellä ennenkin. Jengaa siinä oli sen verran että ehdin jo huolestua ettei olisi jengoissa ollenkaan, sai sen verran kauan ruuvata. Vedin pitkällä lenkillä sen tiukalle, joten eiköhän se siellä pysy. En ole huolissani, sittemmin olen tuolla jo ajellut n.100km joten eiköhän se siellä kestä.


                  Tänään sitten nokka kohti Mikkeliä, toivottavasti kestää.. Pitänee ottaa pakolliset työkalut mukaan.



                  ...jaa, että kuskin lisäksi. Pitääkin mennä pesemään kädet vielä asetonilla, kun tuli paljain käsin siihenkin fossiiliin koskettua. Varmaan niitä museossa ko. osa jo kiinnostaisi. Taidan vaihtaa b20 koneen tuohon ja käyttää tuota lohkoa kukkaruukkuna mökillä
                  '

                  Jep, kyllä siinä pultissa muuten kuuluukin olla pää ympäriinsä viistetty, joten se sit vaan aukes, eikä katkennu.

                  Joo, vaihda siihen B20-pata ja myy mulle se B23.

                  OT: Et oo kertonu E28:n mittaristolle hintaa, vaikka lupasit sen YV:llä muistaakseni laittaa. Se lämpömittarikin alkoi ihan itekseen vaan toimia (kumma kyllä).
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • bmw e34
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2002
                    • 633
                    • raahe

                    #10
                    eikait päässy käymään : "markan seppä teki viiden edestä vahinkoa...".älä ota tosissaan,oli ihan pakko huumorilla kuittailla.on käyny itellekkin venttiilivälyksien säädön yhteydessä melkein sama homma,tosin vain räikän hylsy oli joka lähti maata kiertävälle radalle käynnistyksen yhteydessä.

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Matti_83
                      Pitäisköhän kokeilla irrottaa se pultti omasta koneesta tuolla keinoin, kun ei meinaa millään lähtee irti tosta projektikoneesta
                      Tuolla keinolla on monet pultit irroitettu kampuran päästä. Siinä pitää olla vain huolellinen/varovainen. Tosin aina se ei toimi, kuten jo mainittiin, kiristysmomentti on hiton suuri ja koneessa ei välttämättä riitä puhti.

                      Mutta "iskumenetelmällä" saattaa lähtä tiukassakin istuva mutteri eli avain lenkkiavain paikoilleen ja hakataan runkopalkkia vasten startilla.

                      Timo

                      Comment

                      Working...
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎