Eli otsikko kertookin valitettavasti jo melkein kaiken oleellisen. Eli sigun autooni nappasin kylkeen tehoboksin, pitkällisen harkinnan jälkeen. Oma järki sanoi "ei, kiitos", mutta muutamalla tutulla hyviä kokemuksia, joiden rohkaisemana tilasin racechip.de:stä boksin. No vääntöähän tuli tuohon omaan nuhaiseen 110 kW Fleet-malliin (jollainen tuli Saksasta vastoin antamiani speksejä) todella mukavasti, eritoten 2500-3000 RPM paikkeille. Itse asiassa talvi-kuivalla asfaltilla luistonesto vilkku nastoilla moottoritiellä viitosellakin kierroksia kelatessa. Voimansiirto tuntui aluksi ottavan homman ihan hyvin ja keskimäärin aika rauhallisesti ajelin, vaikkakin aluksi toki pari kertaa herkuttelin kasvaneilla väännöillä tyhjällä tienpätkällä rauhalliseen aikaan. Sitten kuin puskista alkoi noin viikon (pääosin rauhallisen) ajon jälkeen kytkin luistamaan kevyessä kiihdytyksessä kolmosella ylämäkeen, ilman etukäteisvaroitusta. Ihmettelin, että voiko pitää paikkansa, kun en paljoa edes polkenut. No kokeilin matkalla vielä pari kertaa ja samat oireet.
Nyt tässä mietinkin jatkotoimia. Eli ensimmäisenä varmasti nappaan boksin irti ja kokeilen jatkaa vielä ajamista. Mutta oletan, että remonttia tullee eteen. Kysyisinkin viisaammilta, että
A) sopiiko E91 -06 320 D:hen jonkun "isoveljen" kytkin?
ja jos, niin:
B) miten mahtaa manuaaliloota kestää kasvaneita vääntöjä?
Mietin tässä seuraavaa siirtoa. Ensin siis varmasti nilkutan ainakin "vakiolla" ja jos tarve vaatii, niin sitten kytkin vaihtoon. Mikäli tuo vahvempi kytkin on mahdollista (sopii ja laatikko kestää oletettavasti), niin sitten mietitään sitä mahdollisuutta ja boksin kanssa menoa. Joka tapauksessa täytyy aika kriittisesti miettiä jatkoa tuon boksin kanssa. Ja mikäli vakiokytkimellä (/voimansiirrolla) mennään, niin sitten jatkossa varmasti korkeintaan boksin Eco-asetuksella...
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista - ja ei tarvitse enää kehua tuota ratkaisua pistää boksia auton kylkeen. Pitäisi luottaa enemmän oman järjen ääneen. Mutta nyt kun on boksia kokeiltu, niin kartoitetaan vielä nämä vaihtoehdot, sillä tuohan se ajomukavuutta...
Nyt tässä mietinkin jatkotoimia. Eli ensimmäisenä varmasti nappaan boksin irti ja kokeilen jatkaa vielä ajamista. Mutta oletan, että remonttia tullee eteen. Kysyisinkin viisaammilta, että
A) sopiiko E91 -06 320 D:hen jonkun "isoveljen" kytkin?
ja jos, niin:
B) miten mahtaa manuaaliloota kestää kasvaneita vääntöjä?
Mietin tässä seuraavaa siirtoa. Ensin siis varmasti nilkutan ainakin "vakiolla" ja jos tarve vaatii, niin sitten kytkin vaihtoon. Mikäli tuo vahvempi kytkin on mahdollista (sopii ja laatikko kestää oletettavasti), niin sitten mietitään sitä mahdollisuutta ja boksin kanssa menoa. Joka tapauksessa täytyy aika kriittisesti miettiä jatkoa tuon boksin kanssa. Ja mikäli vakiokytkimellä (/voimansiirrolla) mennään, niin sitten jatkossa varmasti korkeintaan boksin Eco-asetuksella...
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista - ja ei tarvitse enää kehua tuota ratkaisua pistää boksia auton kylkeen. Pitäisi luottaa enemmän oman järjen ääneen. Mutta nyt kun on boksia kokeiltu, niin kartoitetaan vielä nämä vaihtoehdot, sillä tuohan se ajomukavuutta...
Comment