Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b25 nykii kylmällä ilmalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rocroc
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 573
    • keminmaa

    m20b25 nykii kylmällä ilmalla

    Ongelma on se että auto nykii terävästi kylmällä ilmalla liikkeelle lähdettäessä, eli yli kymmenen asteen pakkasella. Mitä kylmempi ilma sitä voimakkaammin oireilee, kun moottori saavuttaa käyttölämpötilansa niin vika yleensä katoaa, oikein kylmällä ilmalla (n.-20) nykii satunnaisesti myös silloin.
    Kaasun asento ei vaikuta nykimiseen, tuntuu niin kaasu pohjassa kun moottorijarrutuksessa, myös tyhjäkäynti pätkii kylmänä, kuumana ei.
    Käyntiin lähtee aina hyvin, kaasun painaminen saa ihan kylmän moottorin "röpöttämään".
    Kulutusmittari käyttäytyy myös hassusti vian ollessa päällä, tekee äkkinäisiä liikkeitä.

    Lauhalla kelillä auto toimii kuin kello.

    Mistähän vikaa kannattaisi alkaa etsimään, oma veikkaus bensansaannissa
    mutta vinkkejä viisaammilta kaivataan.

    Auto on 525i -89
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    #2
    Oma veikkaukseni on sytytys. Meinaan ei se terävästi nyi ellei bensaa kunnolla tule. Katoppa tulpat, johdot, virranjakaja.
    BMW F32 435d

    Comment

    • rocroc
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 573
      • keminmaa

      #3
      Ok, virranjakajan koppa ja pyörijä on uusittu hiljattain, täytyy vaihtaa tulpat ja tarkistaa johdot. Mites onko puolavika pois suljettu?
      Ihmetyttää vaan tuo kylmän ilman vaikutus nykimiseen.

      Muita ehdotuksia?
      Last edited by rocroc; 28-01-2005, 20:52.

      Comment

      • arsca77
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 141
        • Nokia

        #4
        puola saattaa olla tosiaan vialla. Oireet sopii kuten aikoinaan kaverin puolavikaiseen opeliin
        735ia E23 -85

        Comment

        • Bmw_e30
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1260
          • joutseno

          #5
          jos kylmänä röpöttää (käy 5 pytyl )ja lämpimällä käy toimimaa kunnol nii voi olla sama vika ku mulla oli m20b25 konees..
          eli joku tulpan johto oli menos.. nähtii autotesteril.. iskin uudet johdot ja alko pelittämää
          mut voiha se olla muukin vika :(
          ex 325i -85 325i
          325i soupe -92 325i

          Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

          Comment

          • rocroc
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 573
            • keminmaa

            #6
            Joo paljon mahdollista, mutta korostetaan vielä että ongelmat esiintyy vain kylmällä ilmalla, joku osa ei nyt aivan selvästikkään pidä pakkasesta, lauhalla kelillä toimii täysin virheettömästi, mutta pakkanen tuo ongelman esiin.

            Comment

            • bmwbmw
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1370
              • Kainuu

              #7
              kokeiles säätää seosta pikkusen rikkaamaalle... eli säädät hc arvoa. eli ilmamäärämittarista säädät kuusiokoloavaimella säädettävää ruuvia hc mittarin perässä... käytä jossain huoltoasemalla vaikka säädössä... saattaa olla että käy tällä hetkellä vähän laihalla...
              sigpic
              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

              Comment

              • rocroc
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 573
                • keminmaa

                #8
                Originally posted by bmwbmw
                kokeiles säätää seosta pikkusen rikkaamaalle... eli säädät hc arvoa. eli ilmamäärämittarista säädät kuusiokoloavaimella säädettävää ruuvia hc mittarin perässä... käytä jossain huoltoasemalla vaikka säädössä... saattaa olla että käy tällä hetkellä vähän laihalla...
                Varmaan ihan kokeilemisen arvoinen juttu, mutta eikös tuosta ruuvista säädetä
                pelkkä joutokäyntiarvo ja koko alue sitten ilmamäärämittarin jousta liikuttamalla?? vai muistanko taas väärin?

                Tässä vielä viime katsastuksen arvot, jos noista pystyis jotain päättelemään: (auto ei ole vähäpäästöinen, mutta siinä on toimiva katti)

                CO 800rpm 0.01 ja 2000rpm 0.03
                CO2 800rpm 13.05 ja 2000rpm 14.13
                HC 800rpm 18 ja 2000rpm 0
                02 800rpm 2,5 ja 2000rpm 0.1
                Lambda 1.02
                Last edited by rocroc; 30-01-2005, 02:08.

                Comment

                • rocroc
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 573
                  • keminmaa

                  #9
                  Tulpat vaihdettu ja johdot tarkistettu, ei vaikutusta. Lisäselvityksenä oireisiin semmoinen että kylmänä auto on vähän "tahmea" ajaa eli ei oikein vastaa kaasuun kunnolla. Tuntuma on hiukan kuin kaasariautossa olisi imu otettu liika aikaisin pois päältä, tai ilmaputsari unehdettu "summer" asentoon .
                  Imuilman lämpöanturihan sijaitsee ilmamäärämittarissa, oisko tuohon mitään ohjearvoja mitä pitää näyttää?

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    sivuaa minunkin aihetta

                    Eli tämä sivuaa minunkin aihetta, niin en uutta viitsi aloittaa.

                    Eli toi m20b20 on ruvennut nykimään tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Ja tänään auto lähti vasta kolmannella käyntiin ja kävi tyyliin kolmella pytyllä, kun kk sitten pelasi kuin unelma.
                    Sama juttu on ollut nyt kuukauden ajan. Käyntiinlähtö huono ja käy alussa todella huonosti. Ajoon lähtiessä käy hyvin niin pitkään, kuin on kierroksia arviolta yli 2000rpm. Alle tuon nykii ja pätkii. On meinaan automaatilla aika hankala päästä liikkeelle...

                    Mutta jos auton sammuttaa sen lämmettyä ensin kunnolla, niin toimii se parin tunnin päästä kuin unelma! Eli aina päivän ekalla kerralla käy huonosti, kunnes parin tunnin päästä pelaa kuin unelma.

                    Missähän mahtais olla vikaa? Reilu vuosi sitten oli TÄYSIN sama ongelma, joka poistui välittömästi uuden puolan asennuksella (ja maksoi muuten 70e tarvikeliikkeessä!).

                    Voiko tuohon laittaa ihan yleismallisen 20e puolan tyyliin Biltema? Tulpanjohdot on alkuperäiset, mutta vaikuttavat hyväkuntoisilta (milläs niiden kunnon testaa???).
                    Voiko viallinen bensapumppu aiheuttaa ko ongelman?

                    Suodatin, tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi ovat kunnossa. Ilmanmäärämittari oli ainakin vuosi sitten kunnossa vielä.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • dunkelblau
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 1151
                      • Uusimaa

                      #11
                      Se saakelin ilmamassamittari tekee taas motronicille tepposiaan!?
                      "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #12
                        Helppivä??

                        Käykö tuohon meikäläisen m20b20 -koneeseen yleismallin puola??? Joku joskus väitti, ettei kestä pitkään jostain syystä. Joku toinen myös väitti joskus, että rikkinäinen ohjausyksikkö saattaa hajottaa puolan (jos tämä nykyinen vuoden vanha on rikki?)?
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #13
                          No ei...
                          Meinasin juuri laittaa yleismallin puolan autooni, mutta eihän se virranjakajalle menevän johdon liitin ollut samanlainen. Alkuperäisessä siinä puolan päässä ikään kuin kierteet keskellä, mutta tarvikepuolassa virta taas kulkee "ulkoreunaa" pitkin. Eli eipä käynyt liitin. Ideoita? Vai onko se merkkikohtainen tarvikepuola sikahintaan 60e?

                          Mitkä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvät tulpanjohdot? Motonetin johdot eivät oikein vakuuta, mikäli ovat samaa tasoa kuin eräät sieltä ostetut.
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #14
                            Originally posted by rocroc
                            Varmaan ihan kokeilemisen arvoinen juttu, mutta eikös tuosta ruuvista säädetä
                            pelkkä joutokäyntiarvo ja koko alue sitten ilmamäärämittarin jousta liikuttamalla?? vai muistanko taas väärin?

                            Tässä vielä viime katsastuksen arvot, jos noista pystyis jotain päättelemään: (auto ei ole vähäpäästöinen, mutta siinä on toimiva katti)

                            CO 800rpm 0.01 ja 2000rpm 0.03
                            CO2 800rpm 13.05 ja 2000rpm 14.13
                            HC 800rpm 18 ja 2000rpm 0
                            02 800rpm 2,5 ja 2000rpm 0.1
                            Lambda 1.02
                            Onkos siinä lambda-anturi kuitenkin paikoillaan? Siitä vois löytyä vikaa...
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • rocroc
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 573
                              • keminmaa

                              #15
                              Juu lambda on paikallaan ja seosta pistin pari naksua rikkaammalle, koneen käytös muuttui alakierroksilla vääntävämmäksi, mutta itse vika pysyi. Toista ilmamäärämittariakin kokeiltu, ei vaikutusta.
                              Lämpimillä keleillä, niinkuin nyt (-4) toimii kuin kello, ja jos lohkista käyttää niin kylmemmilläkin.
                              Last edited by rocroc; 09-02-2005, 23:19.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎