Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M57 käy epätasaisesti käynnistyksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rantalankila
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 18
    • Porvoo

    #16
    Omassa autossa samaa ongelmaa, eli kylmänä tyhjäkäynnillä moottori ikäänkuin tärähtää tai heilahtaa ja kierrosmittari värähtää. Vika tai ominaisuus poistuu kun moottori lämpeää.

    Näin maallikon silmin kuulostaisi oudolta että vika olisi suuttimissa tai jossain sähköistyksissä kun lämpimänä toimii hyvin.

    Tosin olen vain maallikko ja uusi näissä dieseleissä ja yleensäkin baijerilaisissa

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Sähköinen lisälämppäri kytkeytyy on/off.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Pexi_87
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 86
        • Kangasala

        #18
        Tämä tuli kuntoon kun vaihdettiin tuo 4. sylinterin suutin. Oli vanha suutin rungoltaankin kulunut täysin korjauskelvottomaksi.

        Comment

        • Rantalankila
          Newbiemmer
          • Mar 2014
          • 18
          • Porvoo

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Sähköinen lisälämppäri kytkeytyy on/off.
          Hullulta kuulostaa että kytkeytyisi useamman kerran päälle/pois, koska kylmänä moottori tärähtelee useasti. Tuskin siis on mikään sähköinen laite.

          Comment

          • thabandit^
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 62
            • Keski-Suomi

            #20
            Oma M57 tuntuu rynkyttävän puolilämpöisenä käyntiään.
            Heti kun kuormittaa moottoria/nostaa kierroksia, niin käynti tasaantuu.

            Lähtee käyntiin hyvin, ei ole pitkää vieteriä.
            Kulutus samaa kuin ennenkin, vedot tallessa.

            Kuitenkin pienen matka-ajon jälkeen esim. valoihin pysähtyessä saattaa hetken rynkyttää. Suutinten korjausarvoista 3. pytyn suutin muistaakseni huiteli jossain +2...+3 välillä, muut jossain 1 tai -1 tuntumassa.

            Liekö tässä ruvettava suuttimen vaihtoon vai ohivuotomittaukseen?



            -Iiro
            2001 530d Touring

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #21
              Rynkytykseen voi vaikuttaa myös moottorin tukikumien porsiminen. Alipainetoimiset, tyhjäkäyntikierroksilla pehmeämpi asetus ja työkierroksia kova asetus. Katso osakuvaa (KLIK,osat 7 ja 8) ja vilkaise taskulampulla miltä näyttävät.

              Paluuvuodot olisi hyvä mitata muutenkin. Veikkaan kyllä että +2...+3 on vahva viite että ko. suutin on finaalissa.

              Comment

              • thabandit^
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 62
                • Keski-Suomi

                #22
                Tosiaan, tämähän oli E46 topikki, ja mulla on E39. No perusmoottorihan on sama.

                Tukikumit on molemmat uusittu, mutta edelleen varsinkin puolilämpöisenä rynkyttää. Korjausarvo huitelee 3. pytyssä +3 paikkeilla kun pahiten ravistaa, ja 6. on tällöin -2 ja muut +-0,5.

                Lämpimänä käynti tasaantuu, muut nollan tuntumassa paitsi 3. pytty +2,7.

                Diesel Technic Biberbach tarjoaa 129,99€ kunnostettua suutinta, eli lähti tilaukseen.

                Mitenkäs ko. urakkaan kannattaa varautua?

                CRC:tä suuttimen juureen viikon ajan?

                Moottori tietenkin niin kuumaksi kuin saa ja talliin.
                Sitten jäätävä liukuvasara ja hakkaa vanhan suuttimen puoliksi ja lopulta hinaa auton paikalliselle Laakkoselle?
                2001 530d Touring

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Huono kontaktiset liittimet voi myös aiheuttaa ongelmia, mm. korjausarvon nousua.

                  Mikäli amatöörit ei ole koneeseen suutin remontteja tehny niin ei ole ongelmia suuttimien irroiruksen kans. Lähtee lähes sormin nyppäämällä.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #24
                    Vaihtaisin ehkä suuttimen O-renkaan ja kuparitiivisteen.

                    Kun imusarja on kumminkin irti, harkitsisin myös samaan syssyyn hehkujen vaihtoa jollei ole varmaa tietoa että ovat kunnossa. Ehkä alipaineletkujen tarkastelua ettei ole rispaantumassa puhki.

                    Comment

                    • thabandit^
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 62
                      • Keski-Suomi

                      #25
                      Noniin, 3. Pytyn suutin vaihdettu. Loppujen lopuksi aika närä homma, ajoin koneen kuumaksi ja löysästi suuttimen kiinnitysmuttereita ja pyöräytin konetta -> Suutin irti. Pohjapinta ja suuttimen reikä muutenkin siistit, eivät olleet vuotaneet ollenkaan. Uusi suutin tiivisteineen reikään ja laitteet tulille.

                      Lopputulos; Satunnaisesti tärisee edelleen. Käynti on nyt tasaista, aaltoilu kylmänä hävisi. Korjausarvot asettuivat hieman, 3. Pytty on nyt jossain +1,1 -1,3 pakeilla. Ei suuria muutoksia tärisee tai ei.

                      Analog values 5 (zylinder drehungleichförmigkeit) mukaan muut sylinterit tuottavat 748-752rpm tyhjäkäynnillä ja 6. Sylinteri 736 rpm. Voisikohan tästä päätellä, että tuo 6. On vielä myös heikossa kuosissa?

                      Suuttimen johtoja heiluttelemalla en nimittäin saanut mitään vaikutusta käyntiin.

                      -Iiro
                      2001 530d Touring

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #26
                        Ei mainittu tarkemmin rynkytyksen laatua. Onhan tukikumit kunnossa, lienevät E39:ssä alipainetoimiset, jep niin ovat. Jos näissä (tai harvemmin alipaineletkuissa) on vuotoa niin rynkyttäähän tyhjäkäynnillä. Jos tukikumit ovat totaalisesti räjähtäneet, sen kyllä näkee taskulampun avulla kun tietää mitä etsii eli osa 7 ja 8: KLIK.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Niin, olettaen, että tajuan mitä rynkytys tässä kuvauksessa meinaa :think
                          Rikkinäinen tukikumi aiheuttaa ennemminkin tärinää, minkä voi tuntea ratissa sekä penkissä. Tyhjäkäynnillä myös hytissä kumisee ja resonoi ikävästi kumin/kumien pettäessä. Samaa aiheuttaa myös alipaineen puute tukikumeilta.

                          Suuttimen johtoja heiluttelemalla en nimittäin saanut mitään vaikutusta käyntiin.
                          Itse johdoissa tuskin mitään vikaa, tarkoitin liitin pinnejä.

                          Comment

                          • thabandit^
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2010
                            • 62
                            • Keski-Suomi

                            #28
                            Tarkennan:

                            Moottorin tukikumit on ehjät, vasen puoli uusittu 6 kk sitten ja oikea viime viikolla. Alipainetta en kokeillut.

                            Rynkytys on väärä termi, tärinä on lähempänä.

                            Railpaine heiluu välillä 337,77-348bar. Auto käy tasaisesti.

                            3. Sylinterin suuttimen liitin oli hyvä ja siisti, ei hapettumia. Myös muut liittimet siistit.

                            Pitänee seuraavaksi mitata nuo ohivuodot.
                            2001 530d Touring

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎