Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon koodista ja öljynvaihdosta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    Automaattilaatikon koodista ja öljynvaihdosta...

    No niin, nyt on uus kiesi alla! Kauas ei omena puusta pudonnu. Ovet väheni kahteen ja sisätiloihin ilmestyi neekeripenkit ja ilmastointi, mutta värikin pysyi samana... Laatikko vaihtui automaattiin ja nyt sitten vain nojaillaan "leuhkanojaan" ja annetaan auton vaihtaa ite pykälänsä...

    --> Auto on mallia 325ia coupe vuodelta -93 ja ajettu 171tkm (luultavasti pitää paikkansa), ja olen tässä selvitellyt automaattilaatikon ihmeellisyyksiä... Kepistä löytyy pykälät P,R,N,D,4,3 ja 2. Kestävyyksistä ynnä muusta löytyy keskusteluja yllin kyllin mutta mikähän laatikko tuossa pirssissä mahtaa olla???

    -->Ja sitten toinen asia. Laatikko pelaa täysin moitteettomasti, vaihtaa todella jouhevasti eikä minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä kuulu. On ollut tapana uuteen autoon vaihtaa ensimmäisenä kaikki öljyt ja suodattimet jne., mutta jotkut väittävät että automaattilaatikkoon ei kannata edes öljyjä vaihtaa mikäli toimii moitteettomasti! Tarkastaa vaan määrä, että voi mennä vaan huonommaksi jos vaihtaa?!? Onko tästä kokemuksia juuri tämän kyseisen laatikkotyypin osalta??

    Ps. Itselle nämä automaattilaatikot on ihan utopiaa...
    Last edited by Gonzalez; 03-02-2005, 13:43.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    #2
    Originally posted by Gonzalez

    --> Auto on mallia 325ia coupe vuodelta -93 ja ajettu 171tkm (luultavasti pitää paikkansa), ja olen tässä selvitellyt automaattilaatikon ihmeellisyyksiä... Kepistä löytyy pykälät P,R,N,D,4,3 ja 2. Kestävyyksistä ynnä muusta löytyy keskusteluja yllin kyllin mutta mikähän laatikko tuossa pirssissä mahtaa olla???
    ...
    Laatikko on zf5hp18.

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      No niin, nyt rupes löytymään haulla tuosta laatikosta kaikenlaista...

      Kiitokset!!
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jätä nyt kuitenkin ne öljyt vaihtamatta. Yleensä ne ongelmat alkaa muutama sata/tuhat kilometriä tuon öljynvaihdon jälkeen kun uusi öljy pesee laatikon.
        Uudet öljyt sisään vai kun laatikko on ollut leväällään pöydällä/puhdistettu.
        Eli niitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin remppojen yhteydessä, eikä se remppa ole yhtään sen kauempana vaikka öljyt vaihtaisiykin. Käytännössä päinvastoin.

        Comment

        • kuti
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 117

          #5
          Originally posted by Hemi
          Jätä nyt kuitenkin ne öljyt vaihtamatta. Yleensä ne ongelmat alkaa muutama sata/tuhat kilometriä tuon öljynvaihdon jälkeen kun uusi öljy pesee laatikon.
          Uudet öljyt sisään vai kun laatikko on ollut leväällään pöydällä/puhdistettu.
          Eli niitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin remppojen yhteydessä, eikä se remppa ole yhtään sen kauempana vaikka öljyt vaihtaisiykin. Käytännössä päinvastoin.
          Miksi sitten tuo öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, II- huolto, jos niitä ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi? Muutaman tutun autossa laatikon toiminta parantunut öljynvaihdon jälkeen.
          BMW E34 525IX Touring-96

          Comment

          • SLK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 275
            • Päijät-häme

            #6
            Niin, kyllähän niihin automaatteihin vaihdetaan öljyt siinä missä koneeseenkin, mutta ei niin usein.

            Onko vuoden -91 525 automaatissa sama loota?
            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by kuti
              Miksi sitten tuo öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, II- huolto, jos niitä ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi? Muutaman tutun autossa laatikon toiminta parantunut öljynvaihdon jälkeen.

              Uudemmissa kuin E36:nen käytetään lifetime öljyä jota ei tarviis vaihtaa koko vaihteiston eliniän aikana eli esim. E39 ja E46 malleista lähtien ja siitä ylöspäin... Mikä sitten se laatikon elinikä onkaan?....Öljyn mitä laatikossa tulee käyttää näkee laatikon kyljestä tarrasta joka on väriltään vihreä, keltainen tai musta....

              Comment

              • antti79
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2499
                • Littoinen

                #8
                Originally posted by kuti
                Miksi sitten tuo öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, II- huolto, jos niitä ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi? Muutaman tutun autossa laatikon toiminta parantunut öljynvaihdon jälkeen.
                Kyllä se öljy kannattaa joskus vaihtaa!! Tässä olen nyt Hemin kanssa erimieltä (harvoin näin)! Automaattilaatikoissa se usein parantaa vaihtojen jouhevuutta ja nopeutta. Mitä paskaa sinne laatikoon muka oikeen kerääntyy ja pinttyy? Metallipurua varten niissä on magneetit pohjalla. Vaihda vaan öljyt jos siltä tuntuu ja varsinkin jos huoltokirjassa ei ole mainintaa viimeksi tapahtuneesta vaihdosta...
                sigpic
                Originally Posted by jari kihlman
                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Tokihan ne vaihdellaan jos ne on vaihdettaviksi tarkoitettu ja niitä on aiemmin säännöllisesti vaihdeltu. Tästähän on ollut aiemmin paljonkin keskustelua, mutta haulla voi löytyä tuolta ongelmat osiosta syy miksi lifetime öljyjä ei välttämättä kannata mennä vaihtelemaan. Eli lähes kaikki tälläkin saitilla ilmenneet automaattilaatikoiden ongelmat ovat ilmenneet juuri hieman öljyjenvaihdon jälkeen. Tämä on ollut tiedossa jo iät ja ajat mm.jenkkilaatikoiden yhteydessä. Saa niitä öljyjä toki vaihdella, mutta se on fakta että näiden askien keski-ikä peremminkin lyhenee kuin pitenee.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎