Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3:n ilmamassa kytkin 328:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DB07
    Newbiemmer
    • Dec 2003
    • 9
    • Seinäjoki

    M3:n ilmamassa kytkin 328:iin

    Moro! Osaisko kukaan kertoa mistä voisin ostaa M3:n ilmamassa kytkimen? Itse omistan 328:n (97vm) ja ralliautoja rakentava insinööri sanoi, että vaparilla, lastulla ja putkituksella + M3:n ilmamassa kytkimellä olisi mahdollista jopa 50hv:n tehonlisäykseen. Itse en asiasta tiedä kovinkaan paljoa, mutta te jotka tiedätte niin kommentoikaa! Kaikki muut osat olisi helppo hankkia, mutta ilmamassa kytkintä en löydä mistään.. apuja kaivataan!!
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4320
    • Turku

    #2
    Ilmamassa vai twinmass

    Ilmamassa kuulostaa vieraalta ainakin mun korviin, muttei se tarkoita, etteikö sellaista voisi olla olemassakin.
    Olisikohan kyseessä ollut kenties twinmass-kytkin? Eli kytkin jota käytetään twinmass (kaksoismassa?) vauhtipyörän kanssa.

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      Vaiiiii liekkö puhe ollu sitten ilmamassamittarista? On se M3:ssa todnäk aika paljon isompi ku 328i:ssä.
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • Sene
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 925
        • Enschede, The Netherlands

        #4
        Saattaa vaatia pientä soveltamista. Jos hankkisit m3:n läppärungot siihen niin voi olla et sais pistettyä aika hyväks imupuolen.
        F11 LCI 535xi


        Ex.

        E36 320i sedan
        E36 LCI 328i coupe
        E61 LCI 530xi

        Comment

        • ATT325
          Newbiemmer
          • Feb 2004
          • 21
          • Sihtua

          #5
          Originally posted by DB07
          Moro! Osaisko kukaan kertoa mistä voisin ostaa M3:n ilmamassa kytkimen? Itse omistan 328:n (97vm) ja ralliautoja rakentava insinööri sanoi, että vaparilla, lastulla ja putkituksella + M3:n ilmamassa kytkimellä olisi mahdollista jopa 50hv:n tehonlisäykseen. Itse en asiasta tiedä kovinkaan paljoa, mutta te jotka tiedätte niin kommentoikaa! Kaikki muut osat olisi helppo hankkia, mutta ilmamassa kytkintä en löydä mistään.. apuja kaivataan!!
          En tiiä tuosta ilmamassa kytkimestä mut saxspeediltä saa m3:sen kisakytkin ja vauhtipyörä yhdistelmiä. Niillä luvattiin m3:seen ainakin +35kw takarenkaille hintakin mieluinen 1690€. Ja käytettävyyttä kehuvat et on samanlainen kuin vakiokytkin mut en tiiä ei ole päässy tommosta kokeileen.
          Vi..u ja viina on nuorenmiehen ravintoa!

          Comment

          • 535_M5
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 221
            • Masku

            #6
            Originally posted by ATT325
            En tiiä tuosta ilmamassa kytkimestä mut saxspeediltä saa m3:sen kisakytkin ja vauhtipyörä yhdistelmiä. Niillä luvattiin m3:seen ainakin +35kw takarenkaille hintakin mieluinen 1690€. Ja käytettävyyttä kehuvat et on samanlainen kuin vakiokytkin mut en tiiä ei ole päässy tommosta kokeileen.
            Voisko joku perustella miten kytkimen vaihdolla voi saada lisää hevosvoimia? Vauhtipöyrän kevennyksellä tietty voi kierrosherkkyys parantua muttei sitä voimaa kyllä tule takapöyrille yhtään lisää jos normaalikytkin ei luista.

            Comment

            • petteriu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1164
              • Pori

              #7
              Kysymys lienee nyt ilmamassamittarista eikä varsinaisesta kytkimestä. Saxspeedillä saattaisi tuohonkin silti olla apuja, koska noista F-ryhmän autoista ko. mittarit usein ohitetaan. Tapahtuuko se pelkästään ohjelmallisesti vai todella myös mittari irrottaen (jolloin niitä jää varasstoon), en tiedä.


              OT:
              Ja tuo 35kW lisää pelkällä vauhtipyörällä ja kytkimellä ei ole ihan koko totuus. Tuossa tapauksessa ymmärtääkseni myös ohjainten koodia puukotetaan (bensa, sytkä ja nokat) ja katti poistetaan, jolloin kokonaistulos kuitenkin ilman muita mekaanisia muutoksia on tuo 35kW. Kevyemmän vauhtipyörän osuus tässä yhtälössä on kuitenkin merkittävä, johtuen vakion M3:sen vääntömomenttikäyrästä. Ja 35kW taisi olla vielä alakanttiin, eli ns. "hinnat alkaen" -arvio.
              Näitä asioita Saxbergin Ari on tutkinut jonkin verran. Ja tuota SPECin kytkintä ovat muutkin käyttäjät kehuneet, erityisesti yhdessä tuo alupyörän kanssa

              Petteri
              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎