Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d m47 nesteet tielle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Volskier
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 40
    • Kuopio

    320d m47 nesteet tielle

    Vaihdoin molemmat termostaatit ja jäähdytinnesteet. En aiemmin ollut ks. auton syylärin tyhjennysproppuun perehtynyt, joten pidin lenkkiavaimella kiinni muovisesta "adapterista" kun kiristin ruuvikannalla olevan tyhjennyspropun. Samalla ilmeisesti käänsin tämän adapterin kynnet pois paikoiltaan.

    Ajossa auto lämpeni 88-89 asteeseen muutaman kilometrin matkalla. Ajelin rauhallisesti koeajoa ja seurasin lämpöjä salavalikosta. Nousin rampilta taajamaan ja kiihdytin kakkos vaihteella napakasti, jolloin proppu ampui pihalle ja nesteet alkoi valumaan tielle.Lämmöt pysyi alle 105 asteen kotipihaan asti vajaan kilometrin matkan bussipysäkiltä. Kotona huomasin tilanteen kun sammutin auton välittömästi pihassa.


    -Säiliöön meni 3,5-4L nestettä tapahtuneen jälkeen, kokonaismäärä 7L?
    -Lämmöt 104 kotipihassa, mittaako oikein jos hörppii ilmaa ja eikös kierto tässä tapauksessa lakkaa kun vesipumpulle ei tule kunnolla nestettä?
    -en havainnut, että olisi keittänyt ja moottorin kuumenemisesta ei syttynyt valoa, sekä lämpöviisari pysyi keskellä

    Eli selvisin ilmeisesti vähällä ja ei ole mitään syytä epäillä kannentiivistettä tai muuta vauriota? Lähinnä mietin, että lämmöt ei rauhallisessa ajossa nousseet enää tuosta 100 asteen pinnasta, joten ilmeisesti moottori ei kuumentunut enempää vai lopettiko lämpöanturi mittaamisen?

    Jälkiviisaana olin ajattelematon kun en perehtynyt tyhjennyspropun toimintaperiaatteeseen paremmin.
    Last edited by Volskier; 28-05-2014, 15:55.
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #2
    Se anturi ei välttämättä mittaa oikein ilmaa, eli kannen lämpö saattanut olla korkeampikin, myös kun se keittää on siellä ilmalukko jolloin nestekään ei kierrä.

    Jälkiviisaana ensi kerralla lämmitä auto paikallaan, tuo lämmitystapa on turhan rohkea.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Volskier
      Bimmer Rookie
      • May 2014
      • 40
      • Kuopio

      #3
      Lämmitin auton paikoillaan ja ilmasin samalla ilmausruuvien kautta. Kasasin loput muovit ja oli muuta hommaa ennen kuin lähdin varsinaiselle koeajolle, joten lämmöt oli noin 50 lähtiessä liikkeelle. Ajossa seurasin lämpöjä kokoajan ja ne oli normaalit 88-90 kunnes tuo tulppa irtosi. Mitä tuossa foorumeilta lueskelin niin lämpötila-anturissa pitäisi näkyä jäähdytysjärjestelmän vuoto lämpöjen nousuna kun kierto loppuu.

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Ei aina välttämättä näy, en tiedä missä tuon kyseisen moottorin anturi sijaitsee, mutta joissain autoissa se sijaitsee sellaisessa paikassa ettei lämpene suoraan kannesta tai vedestä jos neste katoaa.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1821
          • N/A

          #5
          Vaan turhahan tuosta nyt on kauheasti stressata; sattunut mikä sattunut. Uudet nesteet vaan, uusi ilmaus, ja seurailla kuinka jatko menee.

          Oma veikkaus on että pääsit säikähdyksellä.
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎