Samaa kokoluokkaa kuin mun ensimmäinen testiahdin.. jollei jopa hippasen isompi. Eli 2,5 litrasessa ihan tolleen "käyttöautossa" ehkä vois mennä. Mutta pieni se on. Mulla oli ~250hp, mutta pakopuoli ahdisti reilusti.
Mutta ostin tommosen kun halvalla sain. Ja jos sen nyt tohon vääntää kiinni ja sais nyt vähän paremmin aluks tehoa.
Teen koneen kerralla kunnolla, ahtimia nyt pystyy aina vaihtaa.
Ja toi on aika yleisellä laipalla. Että samaan käy aika moni ahdin.
Mutta jos nyt on järjetön idea pistää tota tohon niin pistetään kiertoon ja kattelemaan isompaa.
Koneesta olis tarkotus rakentaa suht mieto aluksi.
Eli ahdin heräis 2500-3500rpm ja huippu tehot sinne 5000-5500rpm välille
Ei noilla 130mm veiveillä kannata sen enempää kierrättää.
Mikään asiantuntija en ole mutta pakopesä on mun mielestä aika sopiva tohon mutta imupuoli on aika surkeen pieni.
Ja odottelen tässä jotain tuttua/clubilaista jolla olis suhteita noihin huoltamoihin.
Riikoselle soitin ja sieltä anto arvion 350€ huollolle. Ja tolla hinnalla en rupee kokeilemaan toimiiko vai ei. Koska sillon tosta on tosi vaikee saada omia pois
Jossain foorumilla pisti silmään joku tyyppi helsingin alueella joka noita perus huoltaa 200-300€
KH-Motors tossa nummelassa. Katso keltaiset sivut ja sieltä turbohuolto..
Aikoinaan huolsi ahtimeni 170€ vuoden takuulla. Voin tulla mukaan oppaaksi jos päätät viedä sinne..
Nuo on holsetin sivujen huolto-ohjeet vaikuttaa käteviltä, taitaapi pärjätä pelkällä heittokellolla turboa kunnostaessa. Veikkaan että noiden kanssa saa hyvin hoidettua homman itsekin, vaihteiston kasaaminenkin on hankalampaa kuin turbon purku/kasaus... Aika vähän niissä (turboissa) on osia, enemmän käyttöolosuhteet tekevät niistä sen että pitää olla tarkkana kun purkaa ym. Käyvät kuumina ja ottavat pirusti kierroksia.
Nuo on holsetin sivujen huolto-ohjeet vaikuttaa käteviltä, taitaapi pärjätä pelkällä heittokellolla turboa kunnostaessa. Veikkaan että noiden kanssa saa hyvin hoidettua homman itsekin, vaihteiston kasaaminenkin on hankalampaa kuin turbon purku/kasaus... Aika vähän niissä (turboissa) on osia, enemmän käyttöolosuhteet tekevät niistä sen että pitää olla tarkkana kun purkaa ym. Käyvät kuumina ja ottavat pirusti kierroksia.
Tuskin se huolto nyt mitään ylivoimasta on. Onhan sitä värkätty sitä sun tätä.
Tasapainostus tossa on se mitä ei voi kotona tehdä.
Mutta käytiin tossa F1zz:n kanssa tosta privassa keskustelu.
Jostain isompi kompurapuoli jos järkevään hintaan löytyy niin sitten tosta tehdään peli.
Muuten menee kiertoon
Onko olemassa ohjelmia millä pystys simuloimaan/laskemaan ahtimen toimintaa?
Tasapainotuksen voi tietysti tehdä muualla, sit siihen ostaa korjaussarjan laakereineen ym hilppeineen, kasaa ja kokoaa itse niin säästää kasan roposia!
Tietysti sen voi purkaa niin että katsoo merkatut kohdat paikoilleen myös kasatessa jolloin tasapainotus pitäisi pysyä kohdallaan. Tuskin se aikojen saatossa muuttuu ellei siivistä lähde paloja tai akseli vääntyile ym.
Pysyykö renkaan tasapainoitus kohdallaan jos otat sen pois vanteelta,ja laitat sen samaan kohtaan takaisin?
Eikös ne tasapainota sen kokonaisena pakettina (kumpikin siipipyörä-akseli-mutteri päässä), pitäähän se vielä avata ja kasata takaisin jotta sen saa työnnettyä sen pesän sisään. Samalla tavallahan se tasapainotus siinäkin voi kadota, jos sitä tarkoitit?
Holset ei ilmoita A/R:ää, vaan pakopesän koon numerona, saattaapi olla tuo 16.
Omassa HX40:ssä on nro 17 65mm pakosiivellä.
Nostetaanpa topic:ia sen verran että olisko Mauri H:lla tai jollain muulla tietoa että mitä nämä Holsetin pakopesän numerot nyt sitten käytännössä tarkoittaa?
Eli mitä A/R lukemaa vastaa esim. pakopesä nro. 16 ?
Netistä olen koittanu googlettaa mutta ei löydy tietoa...
Nostetaanpa topic:ia sen verran että olisko Mauri H:lla tai jollain muulla tietoa että mitä nämä Holsetin pakopesän numerot nyt sitten käytännössä tarkoittaa?
Eli mitä A/R lukemaa vastaa esim. pakopesä nro. 16 ?
Netistä olen koittanu googlettaa mutta ei löydy tietoa...
Holsetissa pakopesän koko on nielun poikkipinta-ala neliösentteinä juuri ennen siipeä.
A/R suhde = A tarkoittaa turbiinikotelon suuaukon pinta-alaa ja R turbiinipyörän keskipisteen ja suuaukon keskipisteen välistä etäisyyttä.
Mielestäni A/R suhde lukua on vaikea verrata suoraan Holsetin nielun poikkipinta-ala juuri ennen siipeä lukuun
Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Comment