Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 vs. M50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E36-coupe
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1099
    • Ylämylly

    #16
    Ääni menee mullakin M30:lle. Nyt ajelen M50B20:llä ja sitä ennen M30B35:lla...kyllä sitä vieläkin huokailee sen moottorin vääntöjen ja ajamisen helppouden perään..*huoh*. Kokeiltu on välissä M50B25:kin ja ei se sekään vetänyt vertoja 30:selle.
    *545i E60 -05*

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #17
      M30 johtaa?!?!

      Kovin tuntuu äänet menevän M30-padalle, harmi ettei tuota konetta saanut enää E34-korin jälkeen..

      535 ja 525 kulutuslukemia vertaillessa täytyy sitten vielä muistaa, että iskutilavuudessa on tosiaan se litran verran eroa.. eli ei kai se M30-pata kovin janoinen ole. Tai M50 ei ole pieniruokainen.. ihan miten vaan

      M30 pärjäisi ilmeisesti Paras-BMW-kone-ever-äänestyksessäkin ihan kivasti.. vai mitä arvelette..

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #18
        M30:lle ääni.. itselläni on E34 535i tällä hetkellä ajossa ja moottorin puolesta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Lastentaudit on vähissä noissa M30 moottoreissa. Kunhan muistaa öljyt vaihtaa ja venttiilit säätää ajoissa niin ongelmia ei juuri ole. Eihän 535i malli mikään yllättäjä ole mutta miellyttävä kone koko käyttöalueella ja alakierroksillakin löytyy mukavasti puhtia.

        M50 moottoreiden paras puoli on pieni kulutus ja se ettei venttiilejä tarvitse säätää. Itse perusmoottori on hyvä ja kestävä teoriassa mutta erilaiset sytytyspuola / vanos yms viat tiputtavat kokonaisuutta. Lisäksi alimmilla kierroksilla ei ei-vanos 2,5 litraisellakaan tapahdu yhtään mitään.

        M50 moottori myös ainakin E34 / E36 malleissa käytettävillä vauhtipyörä/kytkin paketeilla on todella hidas reagoimaan kierroksiin. Vanha dinosaurusmoottori M30 3,4 tuntuu tosi kierrosherkältä verrattuna muovimoottori M50 2,5 litraiseen. Tuollaisella M50 moottorilla kun painaa kytkin pohjassa kaasun pohjaan niin tuntuu että kierroksia kone ottaa todella laiskasti ja kierrokset palautuvat myös takaisin tyhjäkäynnille todella hitaasti. Ainakin minusta ärsyttävä ominaisuus. Lisäksi M50 moottori pitää yläkierroksilla hölmön kuuloista sirkatusta jollei ole sitten niin äänekäs putkisto että äänet peittyy alle.

        Molemmat moottorit ovat kyllä hyviä joten valinta täytyy tehdä lähinnä perinteisemmän ja käyttöominaisuuksiltaan paremman M30:n ja nykyaikaisemman mutta tietyt ongelmat ja ristiriitaiset ominaisuudet omaavan M50:n välillä. Kannattaa käydä ajamassa molemmilla moottoreilla varustetuilla autoilla niin selviää varmaan paljon moottorien eri luonteesta normaaleissa ajotilanteissa.

        Muista moottoreista mainittuna M52 2,8 on huomattavasti miellyttävämpi tuttavuus kuin M50 2,5 ja noilla M50 koneillakin tuntuu olevan käytettynä todella paljon yksilöeroja.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Alpina E34
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1122
          • Masku

          #19
          Joo kaikille M30-omistajille-> kiristäkää ne nokka-akselia voitelevan putken kiinnityspultit venttiilien säädön yhteydessä ellei useamminkin, niin on ikuinen pata! (unohtamatta tietenkään vakihuoltoja)

          Ehkä hieman mutta hyvän asian puolesta
          E34 Lenz 536ds -89

          E34 osille tarve:
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

          Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
          Originally posted by T3
          BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
          'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #20
            M30B35 saa äänen täältäkin. Nimenomaan mukava moottori vääntönsä ansiosta, ei pahemmin tarvetta kierrätellä. M30B28 <--> M50B25 taitaa jo kallistua M50 puoleen omien kokemusten perusteella, mutta sitä myllyä ei E34:ään ole saanutkaan...

            Omalla koslalla E28 535i:llä (nätissä ajossa talvella) matkassa ~8, kaupungissa ~12. Saa sen kyllä helposti viemään enemmänkin
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by Tojopa
              Haulla löytää varmaan sun automallinkin? Ilmeisesti 535?
              Kai sen haullakin löytää, mutta jos katsot sigua hieman tarkemmin...
              Originally posted by Tojopa

              Toi 10,7l satkulle ei kuulosta ollenkaan pahalta, varsinkin jos noin pitkältä ajalta/matkalta mitattu. Minkälaisessa ajossa toi sun auto on? Pätkää vai matkaa? Entä ajotapa, maltatko ajella nätisti
              Eipä täällä maalla paljoa tarvitse ruuhkissa ajella... Ajotapa riippuu siitä ketä on kyydissä, jos emäntä ja tenavat niin silloin ajetaan lähestulkoon rajoitusten mukaan , jos yksin niin silloin ei niinkään
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                #22
                Kuinkahan paljon M52B28 koneella varustetut kulkimet kuluttaa maantiellä/kaupugissa? Esimerkiksi E46/328i, E46/328Ci, ..

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Leka
                  Kai sen haullakin löytää, mutta jos katsot sigua hieman tarkemmin...


                  Eipä täällä maalla paljoa tarvitse ruuhkissa ajella... Ajotapa riippuu siitä ketä on kyydissä, jos emäntä ja tenavat niin silloin ajetaan lähestulkoon rajoitusten mukaan , jos yksin niin silloin ei niinkään
                  Sigusta sen löysinkin On muuten siisti yksilö toi sun 535, varsinkin sisältä!

                  Comment

                  • Tojopa
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 1592
                    • Kuopio

                    #24
                    Löytyykö 530i omistajia

                    Eli löytyykö E34 530i omistajia? Mikä mahtaa olla tollasen käytännönkulutus? Eroaakohan paljoa 535i:n kulutuksesta..

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11700
                      • Kouvola

                      #25
                      kyllä unohtaisin ton 3l padan ainakin 6 koneena...8 koneena kylläkin ihan mainio paketti! 6 koneisena jää todella kauas 3.5l:sta joka alueella, mutta kulutus on melko sama ja hinnoissakaan ei juuri eroa ole...

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #26
                        Mikäs ton V8-koneen kulutus on?

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #27
                          e34 540i V8 4,0 keskikulutus oli minulla parillakin yksilöllä noin 12 litran luokkaa, ehkä hieman yli. tässä mukana sekä todella nopeaa ajoa autobaanalla että kaupungissa pyörimistä. matka-ajossa suomen nopeuksilla pääsee alle 10 litran.

                          kolmilitraisista V8 koneista on niin vähän kokemusta etten kommentoi.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Tojopa
                            BTCF Member
                            • Mar 2004
                            • 1592
                            • Kuopio

                            #28
                            Mikäs on noiden otsikon koneiden bensiinivaatimukset? Eli kulkeeko ongelmitta 95, vai täytyykö ajella 98:lla?

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Tojopa
                              Mikäs on noiden otsikon koneiden bensiinivaatimukset? Eli kulkeeko ongelmitta 95, vai täytyykö ajella 98:lla?
                              Eiköhän ne molemmat käy 95:lla. M50 en tiedä mutta omat M30:t(B28 ja nyk B34) on kuluttanut 98:lla vähemmän ja kun tuo on muutenkin koneelle parempaa nii eipä tuu harkittua ysivitosta.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • Leka
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 7701
                                • Vilppula

                                #30
                                Originally posted by muuris
                                Eiköhän ne molemmat käy 95:lla. M50 en tiedä mutta omat M30:t(B28 ja nyk B34) on kuluttanut 98:lla vähemmän ja kun tuo on muutenkin koneelle parempaa nii eipä tuu harkittua ysivitosta.
                                M50TU:ssa puristussuhde 10,5:1 eli nippanappa vois 98:lla ajella. Kaikkihan kuitenkin 98:lla ajelee...
                                sigpic

                                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎