Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50b20 -> m52b28

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dre
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1805
    • Heinävesi

    m50b20 -> m52b28

    Oliskohan millanen projekti toi toteuttaa? Ja mitä kaikkea pitäis muuttaa? Ei kai tuo älyttömän kalliiks tulis kun sais tosta alkuperäsestäkin jonkun verran hilloa ja ei toi 2,8 taida enää älyttömästi maksaa? Onko kukaan tehny tollasta?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    M52:n ajonesto?

    Comment

    • dre
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1805
      • Heinävesi

      #3
      nii tossa oli jo toi. Eli siis ihan turha yrittää. ja b25 en laita.

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Ota M50B25 mosa, ja sovita siihen M52B28 kampiakseli, kiertokanget ja männät, niin sulla on 2,8-litrainen M50 moottori.

        Toinen vaihtoehto: M52B28 alakerta + M50B25 yläkerta ruiskuineen päivieen. Pitäis olla aika kevyt yhdistelmä, kun on alulohko, ja kansi ilman vanoshärpäkkeitä. Samalla saa yhdistettyä M50:n avaramman imusarjan 2,8-litraiseen koneeseen.


        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          #5
          En tunne tarkemmin M52-koneita, mutta voin jo melko varmasti sanoa, että on ihan turha haikailla moottorivaihtoa E46-koriin. Halpaa se ei tässä tapauksessa tule ainakaan olemaan.

          Sen sijaan M52-koneen siirto vaikkapa E36/E30-koriin olisi jo ihan mielekäs vaihtoehto. Käytännössä riisutaan M52 kaikesta Siemensin moottorielektroniikasta, uusi ECU (Megasquirt) tilalle, jonka jälkeen pystyy ohjaamaan ihan samalla tavalla kuin perus M50-konetta paitsi että ECU tarvitsee tietoa moottorin nopeudesta ja kaasupolkimen asennosta Vanosta varten, jota sitten ohjataan solenoidilla.

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            #6
            Originally posted by Bullitt
            Ota M50B25 mosa, ja sovita siihen M52B28 kampiakseli, kiertokanget ja männät, niin sulla on 2,8-litrainen M50 moottori.

            Toinen vaihtoehto: M52B28 alakerta + M50B25 yläkerta ruiskuineen päivieen. Pitäis olla aika kevyt yhdistelmä, kun on alulohko, ja kansi ilman vanoshärpäkkeitä. Samalla saa yhdistettyä M50:n avaramman imusarjan 2,8-litraiseen koneeseen.
            Tätä joskus tuli ittekin pyöriteltyä mutta eikös tuossa tuu se ongelma että vähäpäästösen koneen iskutilavuutta ei saa muuttaa yli 10% ilman että joutuu tekemään päästömittaukset? En nyt tästä pane päätäni pantiksi mutta tuollainen muistikuva jäi kun noita lakipapereita joskus lueskelin...
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • dre
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1805
              • Heinävesi

              #7
              Originally posted by Bullitt
              Ota M50B25 mosa, ja sovita siihen M52B28 kampiakseli, kiertokanget ja männät, niin sulla on 2,8-litrainen M50 moottori.

              Toinen vaihtoehto: M52B28 alakerta + M50B25 yläkerta ruiskuineen päivieen. Pitäis olla aika kevyt yhdistelmä, kun on alulohko, ja kansi ilman vanoshärpäkkeitä. Samalla saa yhdistettyä M50:n avaramman imusarjan 2,8-litraiseen koneeseen.
              No tuota ekaa en aikanaan rupea vääntämään. Toka vois olla ehkä jo varteenotettava vaihtoehto.

              Comment

              • dre
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1805
                • Heinävesi

                #8
                Originally posted by gnz
                En tunne tarkemmin M52-koneita, mutta voin jo melko varmasti sanoa, että on ihan turha haikailla moottorivaihtoa E46-koriin. Halpaa se ei tässä tapauksessa tule ainakaan olemaan.

                Sen sijaan M52-koneen siirto vaikkapa E36/E30-koriin olisi jo ihan mielekäs vaihtoehto. Käytännössä riisutaan M52 kaikesta Siemensin moottorielektroniikasta, uusi ECU (Megasquirt) tilalle, jonka jälkeen pystyy ohjaamaan ihan samalla tavalla kuin perus M50-konetta paitsi että ECU tarvitsee tietoa moottorin nopeudesta ja kaasupolkimen asennosta Vanosta varten, jota sitten ohjataan solenoidilla.
                Mitäs sä nyt sekoilet? Tässä ollaan vaihtamassa e36 koppaan isompaa myllyä.
                Mut toi e36 328 on siis sama tekniikka kuin e46? Missähän hinnoissa noi myllyt pyörii esim. vanhimmat 2,8?

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  #9
                  Originally posted by dre
                  Mitäs sä nyt sekoilet? Tässä ollaan vaihtamassa e36 koppaan isompaa myllyä.
                  Lukihärö iski.

                  Mut toi e36 328 on siis sama tekniikka kuin e46? Missähän hinnoissa noi myllyt pyörii esim. vanhimmat 2,8?
                  Autovahinkokeskuksessa olis yks boksivikanen M52B28 2500 eurolla myynnissä. Ja sillä boksillahan pitää joka tapauksessa heittää vesilintua jos siinä on ne tehtaan asettamat ajonestot yms.

                  Comment

                  • dre
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1805
                    • Heinävesi

                    #10
                    No mistäs sitä tietää mitä muuta paskana kuin boxi. Eikä tässä nyt tänään olla vielä rupeamassa tekniikanvaihtoon, kunhan vähän suunnittelen tilannetta. Mitäs ton boxin tilalle sitten laitetaan? Ja maksaa sekin taas älyttömästi. Ja ton jälkeen ei sit taida vanoskaan pelata enää?
                    Edit: En mä ainakaan löytäny mitään moottoria
                    Last edited by dre; 12-02-2005, 16:47.

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      #11
                      Originally posted by dre
                      No mistäs sitä tietää mitä muuta paskana kuin boxi.
                      Laatuluokka: A2

                      A = Varaosa on mahdollisimman täydellinen kokonaisuus
                      2 = Varaosan kunto on hyvä ja voidaan ottaa käyttöön ilman merkittävää kunnostusta

                      Enempää tuosta ei saa selville. :(

                      Mitäs ton boxin tilalle sitten laitetaan? Ja maksaa sekin taas älyttömästi.
                      Orkkisboksin tilalle oma matolaatikko ohjaamaan moottoria. Eikä sen tarvitse olla mitään "merkkikamaa" (Hestec, Haltec, ...) jolloin pääsee halvalla.

                      Ja ton jälkeen ei sit taida vanoskaan pelata enää?
                      Vähän riippuu minkälaista signaalia Vanokselle pitää syöttää.

                      Tähän pätee ihan samat asiat kuin vanhempienkin bemareiden laittoon, jos et itse osaa (tässä tapauksessa elektroniikkaa), homma maksaa maltaita ja mielekkyys katoaa hyvin nopeasti.

                      Eli otat remmiin kaverin joka noiden päälle ymmärtää tai sitten eurodollarikasa taskussa ja auto trailerissa ammattilaisen luo, mikä taasen ei ole ilmaista.

                      Comment

                      • dre
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1805
                        • Heinävesi

                        #12
                        joo, no eipä ole elektroniikasta mitään hajua. Eikös noita ole myynnissä ihan valmiina, tiedä sitten hinnasta?
                        Edit: Mistä toi moottori löytyi? Ei ainakaan www.autovahinkokeskus.fi
                        Last edited by dre; 12-02-2005, 17:14.

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          #13
                          Originally posted by dre
                          joo, no eipä ole elektroniikasta mitään hajua. Eikös noita ole myynnissä ihan valmiina, tiedä sitten hinnasta?
                          Löytyy, mutta se maksaa suht' paljon.

                          Edit: Mistä toi moottori löytyi? Ei ainakaan www.autovahinkokeskus.fi

                          Comment

                          • dre
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1805
                            • Heinävesi

                            #14
                            Originally posted by gnz
                            Löytyy, mutta se maksaa suht' paljon.
                            Tiiätkö paljon yli 1000e?

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              #15
                              Originally posted by dre
                              Tiiätkö paljon yli 1000e?
                              No hinnoissa on aika lailla vaihtelua. Enkä osaa sanoa pystyykö noilla edes ohjaamaan Vanosta suoraan.

                              Esimerkkinä DTA:


                              Ruopan Ari tietäis varmasti enemmän kun se on noiden kanssa pelannut.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎