Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 stroker käy huonosti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Busch
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 271
    • Seinäjoki/Lapua

    M50 stroker käy huonosti

    Olisiko täälä kellään ideaa moottorina on m50b25tu 2.8 kampiakseli, non vanos koneen kanget, vanos männät, 260 asteiset imu ja pako nokat ja uudet febi merkkiset hydrauliset nostajat, 328 suuttimet ja raceland rosteri pakosarja. Koneeseen on vaihdettu kaikki uudet laakerit, tiivisteet ja jakopään kamat (marmorilta) Öljynä gulf racing 10w -60.

    Nyt kun kone on saatu käyntiin vakio eculla (vielä) käy tosi huonosti aivan niinku ei koko ajan kävisi kaikilla, mutta suurimpana murheen itseäni mietityttää noi uudet nostajat, jotka pitävät aivan törkeen suurta meteliä 4 ,5 ja 6 sylinteri kohdalta enimmäkseen? nostajat ovat olleet uitettuna öljyssä melkein viikon ennen asennusta ja 4 ,5 ja 6 kohdalta ei toi rosterinen pelti sarja lämpene läheskään yhtä paljon mitä 1 ,2 ja 3 kohdalta.
    Olisiko tälle kellään mitään ideaa? miksi nostajat nakuttaa ja ei lämpene pakosarja 4 ,5 ja 6 kohdalta? :think
    Last edited by Busch; 08-09-2014, 21:06.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11085
    • Oulu

    #2
    Ne uudet nostajat saattaa pitää mekkalaa yllättävänkin kauan. Mulla piti joku reiulu 50km ajelle että kunnolla hiljeni.

    Ja käyntiongelmaan en kyllä oikeen osaa sanoa. Joku asennusmokahan siellä voi olla. Tai imuvuoto :think Ja mikä moottorinohjaus? Mää en nyt tiiä onko m50tu koneessa yks vai 2 lamdaa, mutta jos on 2, niin oisko menny lamdat ristiin.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Busch
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 271
      • Seinäjoki/Lapua

      #3
      Joo sitä just kyllä mietinkin et ne voi ajan kanssa sitte hiljetä kun pääsee ajaan toinen mitä mietin et olisko toi öljy sittenkään oikee, vaikka tuota öljyä kyllä käytetään samois rata/ralli vehkeis.
      Yks lamda siel on ja sekin on vaihdettu uutteen bosch:silaiseen.
      Voi tietysti olla mahdollista että jonkin lainen pieni imu vuoto siel olis... mutta kierrokset ai ainakaan tyhjäkäynnillä pompi ja pysyy kierrokset tasas koko ajan... :think

      Comment

      • mazajns
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 511
        • Joensuu

        #4
        Suuttimet vuosia seisoneet? Jumissa?

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          10W-60 öljy on niin väärä hydraulinostajille kuin olla voi. Vaihda nyt ens alkuun vaikka 5W-30 öljyt niin nostajilla on joku toivo saada riittävä virtaus kunnolliseen toimintaan.

          Tosin jos ongelma on vain toisessa päässä konetta niin aina tulee mieleen mahdollinen tukos öljykanavassakin.....
          Last edited by naukkis; 30-06-2014, 20:34.

          Comment

          • Busch
            BTCF Member
            • Sep 2011
            • 271
            • Seinäjoki/Lapua

            #6
            Originally posted by mazajns View Post
            Suuttimet vuosia seisoneet? Jumissa?


            Aluksi kokeilin s50b30 koneen suuttimilla ja sai aivan liikaa ja meinas tukehtua kokoajan nyt vaihdoin penkis käyneet m52b28 suuttimet. aattelin viel oottaa suurtin pukin irti ja viritellä jonkinlaisen lasipullo patentin noille 6 suuttimelle ja vähä tarkistella suihkua ja tuleeko niistä tavaraa!

            Comment

            • Busch
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 271
              • Seinäjoki/Lapua

              #7
              Originally posted by naukkis View Post
              10W-60 öljy on niin väärä hydraulinostajille kuin olla voi. Vaihda nyt ens alkuun vaikka 5W-30 öljyt niin nostajilla on joku toivo saada riittävä virtaus kunnolliseen toimintaan.

              Tosin jos ongelma on vain toisessa päässä konetta niin aina tulee mieleen mahdollinen tukos öljykanavassakin.....

              käytin venakoppaa irti ja tarkistin joan niin kyllä siel öljyä ainakin virtaa... Paikallinen paremmin varusteltu autovaraosa liike suositteli tuota mut joo täytyy vaihtaa sitten tuohon 5w -30 kokeilla sitä?

              kellään muita ideoita mitä kannattais tarkistella/kattoa :think

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Busch View Post
                käytin venakoppaa irti ja tarkistin joan niin kyllä siel öljyä ainakin virtaa... Paikallinen paremmin varusteltu autovaraosa liike suositteli tuota mut joo täytyy vaihtaa sitten tuohon 5w -30 kokeilla sitä?
                No sun varsinaineno ongelma on varmaan joku muu kuin öljynlaatu mutta hydraulinostajan on tarkoitus vuotaa hallitusti vähän öljyä pihalle. Liika jäykkä öljy ei sitä tee ja seurauksena on helposti nostajien ylitäyttyminen eli koneen jäähdyttyä venttiilit kantaakin kun nostajat eivät vuoda yhtään. Nostajien kilinä taas vaatisi että niihin on jäänyt ilmaa joka ei sieltä poistu, tuskin niitä nyt niin tiiviiksi jäykällä öljylläkään saa. Tosin kait se on mahdollista, onhan noille hydraulipaskeille aina ohje täyttää ne ennen asentamista, kait se ilman poistuminen tiiviistä nostajasta voi olla pitkänkin tovin takana.

                Eli kait uittamisen lisäksi ilmasit ne nostajat, öljykylvyssä säätötappia niin pitkään vetkutellen että löysät poistuu ja jättäen tapin niin pitkäksi että asenettaessa ei jää välystä, joskus M40:n nostajat kun putsailin enkä jaksanut ilmailla kunnolla niin vaikka olivat vanhat vuotavat ja öljyt notkeat niin nostajien täyttyminen kesti ihan pirun pitkään, ehkä tunnin käytön tms. Jäykät öljyt ja tiukat hydraulit voipi sitten viedä yllättävänkin kauan......
                Last edited by naukkis; 30-06-2014, 22:48.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8258
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Tuli tuossa koettua sellainenkin tilanne kun vuosia seissyt M52 laitettiin tulille. Nostimet säksätti pahasti ja kävi 3-4 sylinterillä alkuun. n. 20min käynnin jälkeen säksätys väheni huomattavasti ja alkoi käymään viidellä ja vasta n. 45min käynnin jälkeen säksätys loppui kokonaan ja alkoi käymään kaikilla.

                  Vastaavasti kävi M51:ssä kun vaihdoin vuosia irrallaan olleet nostajat koneeseen. Aluksi ei meinannut edes lähteä käyntiin ja kun lähti niin käynti oli melkosta säksätystä ja tokeltamista... Ne nostajat heräsivät n. 20min käynnin jälkeen.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Busch
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 271
                    • Seinäjoki/Lapua

                    #10
                    Tarkistin jaon eilen ja imunokan ajoitus oli pielessä (myöhäisellä) laitoin jaon takaisin ja koneen käyntiin ei mitään eroa edelliseen... Tänään pääsin töitten jälkeen tallille avasin venakopan pyöritin jaon kohdallensa imunokan ajoitus oli taas pielessä (myöhäisellä) otin nokasta kiinni avaimella ilman että purin jakopäätä ja käänsi imunokkaa myötäpäivään liikahti ilman että muu moottori pyörii mutta ei täysin omaan ajoitus merkkiinsä.... :think

                    Tosin jako on varmastikkin oikein mutta vanos kääntää imunokan myöhäiselle mutta ei jaksa kääntää enää takaisin? voiko olla mahdollista? vaihdoin koneremontin yhteydessä vanokseen uudet beisan tiivisteet.

                    Huomenna tarkoitus purkaa tuo jakopää viel kertaalleen ajoittaa nokat uudestaan ja kokeilla toisella moottorin ohjainlaitteella käyntiin... (jossa ei ole mitään ''viri'' lastua/softaa)

                    Toivotaan parasta ja pelätään pahinta

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Busch View Post
                      Tosin jako on varmastikkin oikein mutta vanos kääntää imunokan myöhäiselle mutta ei jaksa kääntää enää takaisin? voiko olla mahdollista? vaihdoin koneremontin yhteydessä vanokseen uudet beisan tiivisteet.
                      Imunokan perusajoitus on myöhäinen eli siitä asennosta se aina löytyy kun käy tyhjäkäyntiä eli yleensä sammutuksen jälkeenkin. Moottorinohjaus aikaistaa nokan ajoitusta ~1000-5000 rpm alueelle sitten sen 25 astetta.

                      Mihinkä muuten ajoitit, onko vakiosta hiotut nokat? Vakionokathan on 228-asteiset ja pirun myöhäisellä b28:ssa eli virinokka kannattanee ajoittaa niin että venttiili sulkeutuu suurinpiirtein vakion asteilla ~+10 astetta ehkä. Eli pirun paljon aikaisemmalle kuin vakio.

                      Siis jos pystyy, venttiili-mäntä tila kannattaa aina tarkistaa kun imunokkaa aikaistaa.....
                      Last edited by naukkis; 01-07-2014, 23:19.

                      Comment

                      • Busch
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 271
                        • Seinäjoki/Lapua

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Imunokan perusajoitus on myöhäinen eli siitä asennosta se aina löytyy kun käy tyhjäkäyntiä eli yleensä sammutuksen jälkeenkin. Moottorinohjaus aikaistaa nokan ajoitusta ~1000-5000 rpm alueelle sitten sen 25 astetta.

                        Mihinkä muuten ajoitit, onko vakiosta hiotut nokat? Vakionokathan on 228-asteiset ja pirun myöhäisellä b28:ssa eli virinokka kannattanee ajoittaa niin että venttiili sulkeutuu suurinpiirtein vakion asteilla ~+10 astetta ehkä. Eli pirun paljon aikaisemmalle kuin vakio.

                        Siis jos pystyy, venttiili-mäntä tila kannattaa aina tarkistaa kun imunokkaa aikaistaa.....
                        Aijaa empä ole tuota tiennyt, mutta eikö tuo vanos sitte palauta tuota nokkaa takaisin siihen kulmaan/asteeseen mihin se on alunperin ajoitettu? vai jääkö se aina hampaan tai puoltoista myöhäisemmälle kun koneen esimerksis sammuttaa tai kierrokset laskee tyhjäkäynnille? Eikö toi vanos öljynpaineella kuitenki toimi ja sähköinen solenoidi ohjaa sitä?

                        Nokat on 260 asteiset mollemmat en just muista nostoja. mut ajoitetaan alkuperäisiin merkkeihin tuolla bemarin ommalla työkalulla mikä tulee nokkien taakse?

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Busch View Post
                          Aijaa empä ole tuota tiennyt, mutta eikö tuo vanos sitte palauta tuota nokkaa takaisin siihen kulmaan/asteeseen mihin se on alunperin ajoitettu? vai jääkö se aina hampaan tai puoltoista myöhäisemmälle kun koneen esimerksis sammuttaa tai kierrokset laskee tyhjäkäynnille? Eikö toi vanos öljynpaineella kuitenki toimi ja sähköinen solenoidi ohjaa sitä?
                          Eiku vanos jättää sen aina siihen asentoon missä sattuu olemaan ja tyhjäkäynnillä se ajoitus on täysin myöhäisellä. Sehän on myös nokan vakioajoitus mutta en sitten tiedä mihin se työkalulla ajoitetaan, luonnollinen paikkahan sille olis vanoksen säätöalueen puoliväli.

                          Nokat on 260 asteiset mollemmat en just muista nostoja. mut ajoitetaan alkuperäisiin merkkeihin tuolla bemarin ommalla työkalulla mikä tulee nokkien taakse?
                          No ei mee mihinkään niillä ajoituksilla. Jos tsekkasit paljon sulla on mahdollista pitää venttiileitä auki ykk:ssä niin sekä imu(vanos aikaisella) ja pako auki sen verran miinus sopiva välys, ite käytän reilua milliä pakopuolelle ja vähän alle imupuolelle mutta enemmänkin voi jättää jos haluaa varmistella.

                          Mutta siis sen imunokan vakioventtiilin sulkemiskohta on aikalailla nappi eli siinä imusarjan resonanssi osuu venttiilin sulkukohtaan, voi toimia parhaiten ihan sillä tai sitten se plus kymmenen astetta maksimissaan myöhäisemmälle, siis venttiilin sulkukohta, itse nokan ajoitus siis 6-16 astetta vakiota aikaisemmalle noilla arvoilla jos pikaisesti laskin oikein.

                          Comment

                          • Busch
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 271
                            • Seinäjoki/Lapua

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Eiku vanos jättää sen aina siihen asentoon missä sattuu olemaan ja tyhjäkäynnillä se ajoitus on täysin myöhäisellä. Sehän on myös nokan vakioajoitus mutta en sitten tiedä mihin se työkalulla ajoitetaan, luonnollinen paikkahan sille olis vanoksen säätöalueen puoliväli.



                            No ei mee mihinkään niillä ajoituksilla. Jos tsekkasit paljon sulla on mahdollista pitää venttiileitä auki ykk:ssä niin sekä imu(vanos aikaisella) ja pako auki sen verran miinus sopiva välys, ite käytän reilua milliä pakopuolelle ja vähän alle imupuolelle mutta enemmänkin voi jättää jos haluaa varmistella.

                            Mutta siis sen imunokan vakioventtiilin sulkemiskohta on aikalailla nappi eli siinä imusarjan resonanssi osuu venttiilin sulkukohtaan, voi toimia parhaiten ihan sillä tai sitten se plus kymmenen astetta maksimissaan myöhäisemmälle, siis venttiilin sulkukohta, itse nokan ajoitus siis 6-16 astetta vakiota aikaisemmalle noilla arvoilla jos pikaisesti laskin oikein.

                            Noitten nokkien tekijä nimeen omaan ilmoitti että noi nokat ajoitetaan alkuperäisiin merkkeihin. M50 ja m52b28 nokat ajoitetaan samalla lailla, samoihin merkkeihi ja samoilla työkaluilla. Nii en kyllä näkisi syytä miksei noi nokat toimisi.

                            Mutta en epäile etteikö toimisi paremmin tuolla teidän ajoitus kohdalla, joten voisinkin kokeilla tuota 6-16 astetta tarkoitatko että imu ja pako nokka tuohon 6-16 astetta aikaisemmalle tuosta alkuperäisestä nokkien ajoitus kohdasta?

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Busch View Post
                              Noitten nokkien tekijä nimeen omaan ilmoitti että noi nokat ajoitetaan alkuperäisiin merkkeihin. M50 ja m52b28 nokat ajoitetaan samalla lailla, samoihin merkkeihi ja samoilla työkaluilla. Nii en kyllä näkisi syytä miksei noi nokat toimisi.

                              Mutta en epäile etteikö toimisi paremmin tuolla teidän ajoitus kohdalla, joten voisinkin kokeilla tuota 6-16 astetta tarkoitatko että imu ja pako nokka tuohon 6-16 astetta aikaisemmalle tuosta alkuperäisestä nokkien ajoitus kohdasta?
                              Siinä on aina se mahdollisuus että ne nokat on hiottu jo valmiiksi noihin arvoihin jolloin se ajoitus menee niillä vakiomerkeilläkin ihan oikein. Ei taida vaan olla yleensä hiontavaraa hioa muuhun kuin vakionokan mukaan samoihin huippuihin....

                              Ja imunokkaa aikaisemmalle, pakonokkaa myöhäisemmälle, tarkoitus on kasvattaa venttiilien overlappia ja lopullinen rajoitus on aina venttiilien osuminen mäntään.

                              Tarkotushan olis että venttiileillä olis vielä edes jonkinverran overlappia vanos-myöhäiselläkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎