Announcement

Collapse
No announcement yet.

tds:n kannen avartaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    tds:n kannen avartaminen

    miten tuo kannen avaraminen vaikuttaa sen kestävyyteen, entäs kannen laskeminen siihen samaan keikkaan kun kannen irrottaa tuota avartamista varten. kuka tekee ja mitä maksaa.

    nyt pitäis saada faktaa, ei arvioita tai essonbaaritietoa vaan kylmiä tosiasioita
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by LASSI-S
    miten tuo kannen avaraminen vaikuttaa sen kestävyyteen, entäs kannen laskeminen siihen samaan keikkaan kun kannen irrottaa tuota avartamista varten. kuka tekee ja mitä maksaa.

    nyt pitäis saada faktaa, ei arvioita tai essonbaaritietoa vaan kylmiä tosiasioita
    Nyt ensimmäiseksi täytyy sanoa että en ihan dieselin virittämisen spesialisti ole, mutta jotenkin tuntuu siltä että se kannen muokkaaminen ei ensimmäisenä ole listalla eli jostain pumpusta tai vastaavasta kuitenkin kannattais aloittaa.....Eniten tehoihin vaikuttavia asioita kuitenkin tommoset kun jotain dieselin toiminnasta ymmärtää....

    Comment

    • LASSI-S
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 4918
      • hattula/hämeenlinna.

      #3
      Originally posted by Sami
      Nyt ensimmäiseksi täytyy sanoa että en ihan dieselin virittämisen spesialisti ole, mutta jotenkin tuntuu siltä että se kannen muokkaaminen ei ensimmäisenä ole listalla eli jostain pumpusta tai vastaavasta kuitenkin kannattais aloittaa.....Eniten tehoihin vaikuttavia asioita kuitenkin tommoset kun jotain dieselin toiminnasta ymmärtää....
      näin teenkin, enkä tuota kannenavartamista ole meinannut edes tehdäkkään, tässä vaan mietin että mietin että miten se vaikuttaa kannen kestävyyteen.
      jos joskus vaikka joutuu irrottaan kannen niin samallahan senkin sit parantelee
      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        #4
        Ite en ainakaan menis dieselin kantta sorkkimaan. Siellä on vähän toisenlaiset rutistukset ja voimat vääntelemässä, kuin bensakoneen kannessa. VOISIN AINAKIN KUVITELLA että kansi heikkenee?
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #5
          Originally posted by Hanza
          Ite en ainakaan menis dieselin kantta sorkkimaan. Siellä on vähän toisenlaiset rutistukset ja voimat vääntelemässä, kuin bensakoneen kannessa. VOISIN AINAKIN KUVITELLA että kansi heikkenee?

          Jep, näin sitä toinenkin tyhmälandepaukku ajattelee. TDiisseleissä kun tuo kansi ei ole samassa asemassa kuin vaparibensavehkeen virityksessä.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • rei7pir8
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 248

            #6
            Originally posted by LASSI-S
            miten tuo kannen avaraminen vaikuttaa sen kestävyyteen, entäs kannen laskeminen siihen samaan keikkaan kun kannen irrottaa tuota avartamista varten. kuka tekee ja mitä maksaa.

            nyt pitäis saada faktaa, ei arvioita tai essonbaaritietoa vaan kylmiä tosiasioita
            Kannen LASKEMINEN!!???
            Miten sitä tasaista kantta vielä laskee?
            Jos tarkoitat puristussuhteen muuttamista niin turbokoneissa hyötyä saadaan puristussuhteen pienentämisellä eikä lisäämisellä! Toisin kuin vaparissa!
            Kannen avartaminen ei kyllä ole ensimmäisenä listalla tehoja turbodiiselistä haettaessa!
            525iA -91
            518i -90
            324tdic -88

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              #7
              ja kun tuntuu olevan aika yleistä muutenkin toi, että noiden tds:ien kannet on halkeillu ni mene nyt sitte veistämään sieltä lisää tavaraa pois ni....

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #8
                Laskea ei varmaan kannata kun puristusta on alunperin niin paljon joskus on volvon d6 koneesta laskettu puristusta jotta voi käyttää suurempia ahtoja tämä vaan tekee kylmäkäynnistyksen vaikeaksi. Kanavia voi työstää kuten bensakoneessa ja kannattaa jättää ammattilaiselle. Kokkolassa Koneistus K.Haapaniemi on tehny mm. Herlevien Valmetteihin ja mersuihin kansia.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • Mauri H.
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 270
                  • Salo

                  #9
                  Onhan mersupiireissä noita kansia avarrettu, mutta varsinainen hyöty saattaa jäädä aika pieneksi, kun riittävä ilmamäärä saadaan kuitenkin ahtopainetta säätämällä. Kanavien avartamisen etuja lienee pää-asiassa se että voidaan ajaa hiukan pienemmillä ahdoilla, ja voimaa on hiukan paremmin alhaalta asti.

                  Toisaalta kyllähän mersuissa on suuri ero 12 - ja 24 venttiilisten koneiden suorituskyvyssä...

                  On muuten ainakin nuo mersun dieseleiden kannet todella virtaavia, neliventtiilikanttakin on kehuttiin pajalla aika kovin.

                  Mitenkäs tuossa bemarin koneessa, olikos se kansi läpihengittävä?
                  F11 530D xDrive

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #10
                    On läpihenkivä sekä 2.4td että 2.5tds
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • Sene
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 925
                      • Enschede, The Netherlands

                      #11
                      Originally posted by rei7pir8
                      Kannen LASKEMINEN!!???
                      Miten sitä tasaista kantta vielä laskee?
                      Jos tarkoitat puristussuhteen muuttamista niin turbokoneissa hyötyä saadaan puristussuhteen pienentämisellä eikä lisäämisellä! Toisin kuin vaparissa!
                      Kannen avartaminen ei kyllä ole ensimmäisenä listalla tehoja turbodiiselistä haettaessa!
                      Puristuksien laskemisessa on se hyöty että voidaan käyttää isompia ahtoja. Tottakai tehot olisivat paljon isommat samoilla ahdoilla suuremmilla puristuksilla. Ei vaan taho kestää koneet enää.
                      F11 LCI 535xi


                      Ex.

                      E36 320i sedan
                      E36 LCI 328i coupe
                      E61 LCI 530xi

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Turbokoneen täyttöä voi lisätä suoraan ahtoa lisäämällä. Kannenlasku siis ei kannata ja kanavien avarruksesta alkaa TD koneissa olemaan hyötyä vasta sitten kun turbo alkaa lähentelemään 10l ämpäriä.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Turbokoneen täyttöä voi lisätä suoraan ahtoa lisäämällä. Kannenlasku siis ei kannata ja kanavien avarruksesta alkaa TD koneissa olemaan hyötyä vasta sitten kun turbo alkaa lähentelemään 10l ämpäriä.

                          Comment

                          • Heikki.Niemi
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1180
                            • Kalajoki-Bemareiden mekka

                            #14
                            Mulla tällä hetkellä ahtoja 1,3 baaria ku vetää lintan tiskiin...hukkaportti aukeaa jo pikkusen siellä 1,3 tietämillä...kun nestepään saan tilattua niin ahtoja pitäs pienentää pikkusen mut tällä hetkellä aika hyvin liikkuu...En tietenkään koko ajan pole konetta ku tuommoset ahdot on...sain toissapäivänä ahtomittarin asennettua niin oli yllätys ku ahdot oli nuinki isot ja niitä en minä ole ainakaan ruuvannu...putkiston ja coolerin asennukset oottaa ja pakopainemittari tulee myös samalla jotta pakopaineita voi vähä seurailla...
                            520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                            525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                            525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                            Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                            Ex-320i E30 m20b20 -86
                            Ex-318i E30 m20b20 -87
                            Ex-320i E30 m20b20-83

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Siis lasket ahtoja ja lisäät syöttöä? Mikäs järki siinä nyt on. Puristuspaineet eivät juuri konetta rasita (vrt. palopaine), joten pelkkien ahtojen muuttaminen ei pitäisi siten vaikuttaa koneen rasitukseen kuin nimellisesti.

                              Vaikuttaako ruttujen nostaminen dieselissä tehoihin samalla tavoin kuin bensakoneisessa? Itse en ainakaan heti keksi mitään syytä miksi vaikuttaisi, samoin kun en ymmärrä miksi puristusten lasku mahdollistaisi suuremmat ahdot.

                              Vaikuttaisiko pakopuolen avarrus dieselissä, imupuolellehan saa painetta kehitettyä, mutta mites pakopuolen vastapaineet, auttaisiko kanavien avarrus pakopaineiden laskussa? Tai mahdollisesti kannen rasituksen pienentämisestä, pienempi virtausnopeus ja kiiltävä kanava varmaan laskisivat lämpökuormaa?

                              Äh, menee vaikeeks :P. Olenkohan edes oikeilla jäljillä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎