Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä M20B25 (152) turbo-ohjelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnatomiA
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 367
    • Pori

    Mistä M20B25 (152) turbo-ohjelma?

    Eli tarvetta olis saada tohon vakio poksiin turbo-ohjelma.
    Voikos motronicin ohjelmassa säätää sytkää? Ku se taitaa olla aika oleellinen juttu tossa M20B25:sen ahtamisessa.
    Voisin maksaa jos joltain saisi ottaa kopion lastusta.
    Tai kertokaa kokemuksia ja hintoja, että mitä sellaisen teettäminen kustantaa ja kuka niitä tekee.
    | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

    | Design Rosendahl Oy |
    | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
    | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
    | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
    | http://www.designrosendahl.com |
  • Tysoni
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 87
    • Äänekoski

    #2
    Mä teetin karalalla jyväskylässä, se muutti syttyennakot ja suuttimen aukioloajat, hintaa tuli 300€

    Comment

    • JPK
      Bimmer Rookie
      • Aug 2002
      • 133
      • Kajaani

      #3
      Onnistuisikohan ajoituksen säätö siirtämällä kampiakselin asennontunnistimen paikkaa??

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        Enpä itse lähtisi kikkailemaan millään asentotunnistimen paikanvaihdoilla. Helpoimmalla pääsee (varsinkin tuohon edulliseen hintaan) että niputtaa koneen niillä paloilla mitä siihen on tarkoitus laittaa ja veivaa ne ahdot sinne minne ne haluaa tulevan ja käy lastuttamassa lastun tälle paketille.
        Varsinkin kun Anatomia tais mainita että ajellaan maltillisilla paineilla + autosta on tulossa käyttöpeli.

        Toinen tietty jos kiinnostusta riittää niin tuohon hintaanhan saa about (siis 300e) megasquirt'n'sparkin, mutta..
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Varasin juuri Karalalle ajan samaan puuhaan. Hintakin vaikutti samalta, mutta dynoajot jäävät pois kun auto on nelikko. Perstuntumalta ja laajakaistalambdalla hoitelee kuulemma säätämisen. Koko alueella sytytyksen myöhästäminen anturin paikan muutoksella ei olisi oikein fiksua, koska pikkukierroksilla saisi silloin ehkä ennakkoa vähemmälle, jolloin peli olisi alhaalta Ok, mutta korkeammilla kierroksilla sytty olisi jo jonkin verran myöhässä ja tehoa häviäisi.

          Itsellä (tai siis vaimolla) ainakin nakuttaa selkeimmin ihan pikkukierroksilla, ylhäällä toimii paremmin. Kyseessä on tosin remmimalli.

          edit: Sen 300 €:n sijoittaminen ohjelmoitavaan sytytykseen ja ruiskuun olisi minunkin mielestäni järkevämpää. Pääsisi samalla eroon siitä perkeleenmoisesta ilmamäärämittarista. Toivottavasti tässä jaksan joskus itsekin panostaa sellaisen väkertämiseen.
          ---

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Motronicin sytkää voi säätää, mutta se vaatii uuden "chipin". Eli motronicin ohjauskoodi vaihdetaan uusiksi ja se on koodattu muistipiirin (eeprom) sisuksiin.

            Ko. koodi sisältää moottorin ohjaus koodin, mutta myös sytytys-, polttoaine- ja WOT -kartat. Esim. täältä löydät esimerkki kuvia sytytyskartoista, ja myös muista mainitsemistani kartoista. Eli ne on tuollaisia kolmiulotteisia "karttoja" kun ne purkaa koodista. Yksi akseli on kierroslukua varten, yksi kuormaa ja yksi kertoo sytytysennakon.

            Kun koodia "käpistelee", saa kartan mieleisekseen. Sitten ne uudet arvot tallennetaan muistipiiriin ja piiri paikoilleen motronicin sisuksiin ja taas mennään.

            Megasquirtilla voit tehdä tämnän kaiken itse. Voit itse valita ja ohjelmoida kaikki tarvittavat arvot vaikka lennosta, moottorin käydessä. N. 300€ hinta moisesta ei suuren suuri ole, ohjelmoitavuus ei ole ainoa saavutettava etu, samalla kun pääsee eroon ilmavirtamittarista.

            Timo

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4319
              • Kannus/Kokkola

              #7
              Rakentelin tässä talven pimeinä iltoina cabriolettiin uutta moottoria, joka on siis kasattu seuraavalla reseptillä:

              Perusmoottori M30B34 '87 kat.

              -männät vaihdettu 10:1 puristeisiksi + tehty ventiilikolot
              -kannesta/lohkosta plaanattu 0.8-0.9mm pois
              -palotiloja hieman muotoiltu (puristussuhde luokkaa ~10,4-10,7:1)
              -nokka 276/10mm.. overlappi ~sama kuin vakionokassa + säädettävä nokkapyörä
              -moottorinohjaus e34 535i 9:1 puristeisesta moottorista....

              viimeksi mainittu siis muodostuu varmasti ongelmaksi. Korkean puristussuhteen vuoksi moottori siis melko varmaan nakuttaa mikäli moottorinohjaukselle ei tee mitään. Mielessä kävikin, että ei varmasti olisi kaukana jos koko alueelta pienentäisi syttyennakkoa joitakin asteita. Onnistuisi ilmeisesti kampiakselin asennontunnistinta siirtämällä myötäpäivään.. Onko "ammattilaisilla" ajatuksia minkä verran kannattaisi siirtää ?

              Megasquirt ei tule kysymykseen tässä vaiheessa.. ehkä myöhemmin...

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Maza, älä helvetissä ala siirtämään mitään. Hommaa joltakulta "chippi" jossa moinen temppu tehty ohjelmallisesti.

                Itseasiassa minäkin osaan sellaisen chipin sinulle tehdä milloin hyvänsä. Kaivaa sytytyskartan sinun motronicin koodista ja myöhäistää sitä "8 yksikköä" (tai haluamasi määrän) koko sytytyskartan alueelta. Tällätavoin monet "virityschipit" on toteutettu.

                Timo

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4319
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Maza, älä helvetissä ala siirtämään mitään. Hommaa joltakulta "chippi" jossa moinen temppu tehty ohjelmallisesti.

                  Itseasiassa minäkin osaan sellaisen chipin sinulle tehdä milloin hyvänsä. Kaivaa sytytyskartan sinun motronicin koodista ja myöhäistää sitä "8 yksikköä" (tai haluamasi määrän) koko sytytyskartan alueelta. Tällätavoin monet "virityschipit" on toteutettu.

                  Timo
                  Noniinpä niin.. mutta kun.. ongelma onkin, että ohjelmallisesti muutetut chipit tahtoo maksaa.. anturin siirtäminen ei maksa mitään. Tokihan sä voit siitä mun lähettämästä hartgen ohjelmasta vähentää ennakoita ~10deg ja lähettää ohjelman mulle sähköpostissa.. mikäli talkootöinä teet ? Mutta epäilenpä...

                  Comment

                  • AnatomiA
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 367
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by Maza
                    Noniinpä niin.. mutta kun.. ongelma onkin, että ohjelmallisesti muutetut chipit tahtoo maksaa.. anturin siirtäminen ei maksa mitään. Tokihan sä voit siitä mun lähettämästä hartgen ohjelmasta vähentää ennakoita ~10deg ja lähettää ohjelman mulle sähköpostissa.. mikäli talkootöinä teet ? Mutta epäilenpä...
                    Mitenkäs pienestä säädöstä on kyse? Mites vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
                    Hyvät ja huonot puolet ja kokemukset?
                    | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                    | Design Rosendahl Oy |
                    | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                    | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                    | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                    | http://www.designrosendahl.com |

                    Comment

                    • AnatomiA
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 367
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by tihuovin
                      Maza, älä helvetissä ala siirtämään mitään. Hommaa joltakulta "chippi" jossa moinen temppu tehty ohjelmallisesti.

                      Itseasiassa minäkin osaan sellaisen chipin sinulle tehdä milloin hyvänsä. Kaivaa sytytyskartan sinun motronicin koodista ja myöhäistää sitä "8 yksikköä" (tai haluamasi määrän) koko sytytyskartan alueelta. Tällätavoin monet "virityschipit" on toteutettu.

                      Timo
                      Pystytkö siis ihan käytännössä tekemään mulle tollasen ohjelman?
                      Ja mitäs korvausta sille ajattelit?
                      Mitäs ohjelmaa käytät, et saa ne hexat järkevään muotoon? Itellä kyl on koodaus mahdollisuus, mut ohjelma ja ohjeet ois jees.
                      | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                      | Design Rosendahl Oy |
                      | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                      | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                      | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                      | http://www.designrosendahl.com |

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Maza
                        Noniinpä niin.. mutta kun.. ongelma onkin, että ohjelmallisesti muutetut chipit tahtoo maksaa.. anturin siirtäminen ei maksa mitään. Tokihan sä voit siitä mun lähettämästä hartgen ohjelmasta vähentää ennakoita ~10deg ja lähettää ohjelman mulle sähköpostissa.. mikäli talkootöinä teet ? Mutta epäilenpä...
                        Maza, onnistuu se, mutta vain sinulle. Ja ihan "talkootöinä" . Ainoa ongelma on, että en ole tasan "100 varma" vaikuttaako se 10 yksikön siirtäminen 10 astetta vai onko siinä joku "laskukaava" välissä => 10 yksikköä on joko vähemmän kuin 10 astetta tai sitten enemmän. Ja kuinka paljon on toi "kerroin", kuinka paljon enemmän/vähemmän. Mutta tehdäänpä nyt sellainen "kötöstys", Hartge koodin pohjalleko?

                        Eli sinulle voin ko. muutoksen tehdä. Kokeilkaamme vaikutukset. Voin lähettää sinulle esim. 2 eri versiota, jos itselläsi on mahdollisuus ne koodit prommiin lykätä.

                        AnatomiA, kyllä minä pystyn, no probleemo. Mitään ohjelmaa en käytä, vaan teen sen ihan "manuaalisesti". Ei paha juttu kun tietää mitä etsiä. Mutta ottipa oman aikansa selvittää koodin salaisuudet.... .

                        Voitaishan me projekti pistää pystyyn, jos sinulla on koodaus mahdollisuus itselläsi. Nappaa se koodi motronicin prommista ja lähetä minulle vaikka binäärikoodina. Kerro mitä haluat ja minä toteutan sen ja lähetän koodin takaisin. Muutetaan sitten uusiksi, jos ei tyydytä (= muutos liian suuri/pieni). Eiköhän me joku sopeva hinta keksitä, mietitään vaikka privana. Maza on poikkeustapaus, sillä olen hänelle palveluksen velkaa.

                        Timo

                        Comment

                        • AnatomiA
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 367
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by tihuovin
                          Maza, onnistuu se, mutta vain sinulle. Ja ihan "talkootöinä" . Ainoa ongelma on, että en ole tasan "100 varma" vaikuttaako se 10 yksikön siirtäminen 10 astetta vai onko siinä joku "laskukaava" välissä => 10 yksikköä on joko vähemmän kuin 10 astetta tai sitten enemmän. Ja kuinka paljon on toi "kerroin", kuinka paljon enemmän/vähemmän. Mutta tehdäänpä nyt sellainen "kötöstys", Hartge koodin pohjalleko?

                          Eli sinulle voin ko. muutoksen tehdä. Kokeilkaamme vaikutukset. Voin lähettää sinulle esim. 2 eri versiota, jos itselläsi on mahdollisuus ne koodit prommiin lykätä.

                          AnatomiA, kyllä minä pystyn, no probleemo. Mitään ohjelmaa en käytä, vaan teen sen ihan "manuaalisesti". Ei paha juttu kun tietää mitä etsiä. Mutta ottipa oman aikansa selvittää koodin salaisuudet.... .

                          Voitaishan me projekti pistää pystyyn, jos sinulla on koodaus mahdollisuus itselläsi. Nappaa se koodi motronicin prommista ja lähetä minulle vaikka binäärikoodina. Kerro mitä haluat ja minä toteutan sen ja lähetän koodin takaisin. Muutetaan sitten uusiksi, jos ei tyydytä (= muutos liian suuri/pieni). Eiköhän me joku sopeva hinta keksitä, mietitään vaikka privana. Maza on poikkeustapaus, sillä olen hänelle palveluksen velkaa.

                          Timo


                          Eli nyt olisi todella tarvetta vakio(152) ohjelman muokkaukselle, koska tosiaan tossa motronicissa on toi sytkä aikamoinen "ongelma"
                          | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                          | Design Rosendahl Oy |
                          | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                          | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                          | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                          | http://www.designrosendahl.com |

                          Comment

                          • aLostSheep
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 102

                            #14
                            Soita ProTurboon.

                            Comment

                            • Bullitt
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 2786
                              • Turku

                              #15
                              Eikö täällä sivuilla ole jossain tullut esille joku sellainen Motronic editor-ohjelma? Olisko siitä mitään apua?


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎