Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 Venttiilinvarren kumien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aleksila
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 5
    • Lahti

    N42 Venttiilinvarren kumien vaihto

    Bmw 316i 1.8 N42 siis kyseessä. Auto savuttaa kun lähtee valoista ja kuluttaa öljyä n.2l tuhatta kilsaa kohden. Päädyin siihen tulokseen että täytyis kokeilla venttiilinvarren kumien vaihtoa.

    Ensinnäkin onko liian työläs homma koittaa niitä vaihtaa ilman että irroittaa kantta?
    Mitäs kaikkea siinä pitäis ottaa huomioon ja tarviiko venttiilienjousien poistoon jotain erikoistyökalua? Entäs onko mitään muita tiivisteitä tai muita osia mitä kannattaa siinä samalla vaihdella?
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    Tässä hiljattain N62 tyypin koneeseen vaihtanee nuo kumit, voisin todeta että hermoja se ainakin kysyy ja kasvattaa, lähinnä venttiilikiilojen takaisin laitto. No tuossa N42 ei oo kuin yksi kansi ja sekin on melkein pystyssä, joten on varmaan helmpompi projekti kaikkineen.

    Noissahan (N42 vs N62) taitaa olla samat venttiilivarren tiivisteet.

    Riippu minkälaiset työkalut haluat ostaa tai osaat rakennella, mutta varaudu nyt ainakin nokka-akseleiden irrotukseen. Huomioi, että takaisin laitossa tarvitset ajoitustyökalut.

    Jonkinlaisen sylinterin paineistustyökalun tarvitset, kampiakselin lukitsemiseen jotain ja sitten jonkun venttiilivinkasarjan.

    Itse käytin ihan yleismallista vinkasarjaa, joka työn edetessä jalostui oikein hyväksi tuolle N62 moottorille. Ehkä siitäkin voi päätellä jotain että ekan kannen kanssa meni n. 8h ja toisen kannen kanssa n. 4h niiden 16 tiivisteen vaihtoon.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • Patriot
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 274

      #3
      N42 moottori on alkanut hiljaksiin kuluttamaan öljyä normaalia enemmän. Huohottimen vaihto/puhdistus ei tunnu ratkaisevan ongelmaa lopullisesti, joten näyttää, että venttiilivarren kumit on seuraavana työjonossa. Ulkopuolelle öljyä ei valu.

      Pölläyttely alkaa kun autolla ajaa esim 10km, pitää tauon ja jatkaa matkaa. Savutus kyllä loppuu eikä sitä saa oikein uudelleen alkamaan ajossa.

      Youtube-diagnosointina pitkä tyhjäkäynti ja kaasun polkaisu aiheuttaa myös savupilven. Pakokaasu haisee myös sangen kitkerältä.

      Tehtyjä remontteja ennen:
      - Vanoksen solenoidien o-renkaat
      - Öljynsuodattimen jalan tiiviste
      - Huohotin putkineen, OEM
      - Jakoketju, kiristin, kampuran ratas, vanoksen pultit, kampuran pultti
      - Öljypohjan tiiviste
      - Imusarjan tiiviste
      - Kaasuläpän tiiviste

      Mitä jos nuo kumit vaihdattaisi ottamalla koko kannen irti ja käyttää kumit vaihdettavana jossain pajalla? Samalla vaihtaa sitten uuden kansipahvin ja vaikka pultitkin ja ehkä ajaa tason siitä kannesta. Valvetronicin hiluille ja moottorin ajoitukseen löytynee taas työkalut.

      Kannattaako remonttia näin lähteä tekemään? Sokkataiteilu paineilman kanssa ei oikein houkuttele toimivien puristimien vieläpä puuttuessa. Irtokansiin on aikaisemmin tullut kumeja vaihdettuja.

      Osalistahahmotelma
      - Kannenpultit 40 EUR
      - Kansipahvi 55 EUR
      - Venttiilivarren kumit 55 EUR
      - Alipainepumpun ja takalaipan tiivisteet, ~20 EUR
      - Jotain muuta mitä?
      Last edited by Patriot; 06-08-2017, 16:31.
      E39 540iA M62TUB44

      Comment

      • Patriot
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 274

        #4
        Workshop manuaalia on tullut selailtua ja kaikille special-työkaluille näyttäisi löytyvän tarvittaessa paikka.

        Pari varmentavaa kysymystä:
        - Pitääkö itse valvetronicia purkaa vai lähteekö se kasettina irti?
        - Kansi näyttää lähtevän kokonaisena irti, mutta kannattaako valvetronic ja nokat purkaa pois kannen ollessa vielä koneessa kiinni?

        Kannen ja lohkon välissä on 2kpl "Nonreturn valve" 11111734667. Kannattaako vaihtaa samalla? Ei tosin ollut kuin 15EUR/kpl eli kyllä varmaan.
        E39 540iA M62TUB44

        Comment

        • Patriot
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 274

          #5
          Remontti valmistui ja alustavasti näyttää, että pölläyttelyt loppuivat. Vaihdoin "varoiksi" nuo takaiskuventtiilit kanteen kun olivat sopivasti käsillä.

          Sekalaisia huomioita harrastelijanäkökulmasta:

          - Valvetronicia purkaessa kannattaa sitoa valvetronic-nokan ja imunokan väliset osat (Engine Intermediate Lever Arm, 11378645500) nippusiteillä kiinni ennen valvetronic-kasetin avaamista. Työkalusarjan klipsit olivat itsellä vähän kyseenalaisen veltot.

          - https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...als/11-engine/ löytyy erittäin hyvät ohjeet. Ei paljon jää vastaamattomia kysymyksiä.

          - Kaikki kannenpultit lähtee 3/8 torxilla auki.

          - Valvetronicin säätömoottorin asennolla ei vaikuttaisi olevan asennettaessa merkitystä = asentotunnistin kertoo joka tapauksessa paikan ja valvetronicin ecu säätää sen oikeaan paikkaan startissa.

          - Valvetronicin asentoanturi kannattaa käyttää irti. Anturikiekko on magneettinen ja kerää nähtävästi ajanmyötä magneettista moskaa ympärilleen. Vaikutus?

          - Venttiilivarrenkumienvaihdon annoin koneistamolle, joka pesi ja plaanasi kannen samalla.


          Pari kuvaa:
          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
          E39 540iA M62TUB44

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by Patriot View Post
            Remontti valmistui ja alustavasti näyttää, että pölläyttelyt loppuivat. Vaihdoin "varoiksi" nuo takaiskuventtiilit kanteen kun olivat sopivasti käsillä.

            Sekalaisia huomioita harrastelijanäkökulmasta:

            - Valvetronicia purkaessa kannattaa sitoa valvetronic-nokan ja imunokan väliset osat (Engine Intermediate Lever Arm, 11378645500) nippusiteillä kiinni ennen valvetronic-kasetin avaamista. Työkalusarjan klipsit olivat itsellä vähän kyseenalaisen veltot.

            - https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...als/11-engine/ löytyy erittäin hyvät ohjeet. Ei paljon jää vastaamattomia kysymyksiä.

            - Kaikki kannenpultit lähtee 3/8 torxilla auki.

            - Valvetronicin säätömoottorin asennolla ei vaikuttaisi olevan asennettaessa merkitystä = asentotunnistin kertoo joka tapauksessa paikan ja valvetronicin ecu säätää sen oikeaan paikkaan startissa.

            - Valvetronicin asentoanturi kannattaa käyttää irti. Anturikiekko on magneettinen ja kerää nähtävästi ajanmyötä magneettista moskaa ympärilleen. Vaikutus?

            - Venttiilivarrenkumienvaihdon annoin koneistamolle, joka pesi ja plaanasi kannen samalla.


            Pari kuvaa:
            https://imgur.com/a/bbQKj

            Oliko kannen irroitukselle joku tietty syy?
            Et kai vaan kasannut jakopään ohjureita vanhoilla tapeilla kiini lohkoon? Niitä paukkuu poikki noista melko tiuhaan tahtiin.
            Kannattaa silti ajaa läpi valvetronicin asento polku. Eli opettaa raja arvot uudelleen rempan jälkeen.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Patriot
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 274

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Oliko kannen irroitukselle joku tietty syy?
              Et kai vaan kasannut jakopään ohjureita vanhoilla tapeilla kiini lohkoon? Niitä paukkuu poikki noista melko tiuhaan tahtiin.
              Kannattaa silti ajaa läpi valvetronicin asento polku. Eli opettaa raja arvot uudelleen rempan jälkeen.
              Laskeskelin, että en ala itse vaihtamaan noita venttiilivarrenkumeja vaan kiikutan koko kannen koneistamoon. Hieman myös arvelutti, että syntyykö jotain erikoistilanteita kun sitä valvetronicia ja venttiililukkoja alkaa purkamaan vähän huonossa työasennossa siellä konetilassa.

              Jakopää korjattiin aikaisemmin ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut tehdä koko homma kerralla.

              Öljynkulutus vaikuttaisi loppuneen kuin seinään. Kaikenlaista turhaa sitä kyllä tuli tehtyä tätä ennen, olisi pitänyt ihan ensimmäisenä vaihtaa suoraan kumit.
              E39 540iA M62TUB44

              Comment

              • Pave407
                Bimmer Rookie
                • Mar 2017
                • 84
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Patriot View Post
                Laskeskelin, että en ala itse vaihtamaan noita venttiilivarrenkumeja vaan kiikutan koko kannen koneistamoon. Hieman myös arvelutti, että syntyykö jotain erikoistilanteita kun sitä valvetronicia ja venttiililukkoja alkaa purkamaan vähän huonossa työasennossa siellä konetilassa.

                Jakopää korjattiin aikaisemmin ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut tehdä koko homma kerralla.

                Öljynkulutus vaikuttaisi loppuneen kuin seinään. Kaikenlaista turhaa sitä kyllä tuli tehtyä tätä ennen, olisi pitänyt ihan ensimmäisenä vaihtaa suoraan kumit.
                Kyselisin vaan että mitä lottoisitte venavarren kumien vaihdolle Helsingissä jos teetättäis homman alusta loppuun?

                Toiseksee, onks toi savutus vaarallista? Mun N42 oireilee samalla tavalla. Öljynvaihdon jälkee alko viemää 1l/600km ennen sitä 1l/2000km. Öljy sinänsä oo kovin kallista mutta hölmöö toi savutuski.

                Comment

                • rekordi
                  BTCF Member
                  • Nov 2005
                  • 50
                  • Tuusula

                  #9
                  Katalysaattori ja maine siinä kärsii, jos öljynpolttoa ei laita kuriin.
                  N42 kumien vaihto on leppoisasti tehden päivän homma. Toisella yrittämällä olisi jo ripeämpi. Kannattaa tarkistaa ne valvetronic mekanismin jouset, kun sen purkaa pois. Meillä oli yksi poikki. Kunhan ei hosu, niin hyvä tulee.

                  Normaalien tallin työkalujen lisäksi tarvitaan N42 ajoitustyökalut, paljon nippusiteitä ja paineilmatoiminen sarja venttiilien kiinnipitämiseksi.

                  Jos tarvetta, niin voin myydä tarvittavat erikoistyökalut remonttiin.
                  (taitas löytyä sarja kumejakin).

                  Comment

                  • Pave407
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2017
                    • 84
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by rekordi View Post
                    Katalysaattori ja maine siinä kärsii, jos öljynpolttoa ei laita kuriin.
                    N42 kumien vaihto on leppoisasti tehden päivän homma. Toisella yrittämällä olisi jo ripeämpi. Kannattaa tarkistaa ne valvetronic mekanismin jouset, kun sen purkaa pois. Meillä oli yksi poikki. Kunhan ei hosu, niin hyvä tulee.

                    Normaalien tallin työkalujen lisäksi tarvitaan N42 ajoitustyökalut, paljon nippusiteitä ja paineilmatoiminen sarja venttiilien kiinnipitämiseksi.

                    Jos tarvetta, niin voin myydä tarvittavat erikoistyökalut remonttiin.
                    (taitas löytyä sarja kumejakin).
                    Mjoo, ei oo tallia eikä osaamista tähän hommaa. Paljonkoha joku joppari ottas tästä työstä?

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #11
                      Pyttyyn voi laittaa myös narua pitämään venttiilit kiinni operaation ajan. Kampee vaan narumytyn tiukkaan kampiakselia kääntämällä.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by Pave407 View Post
                        Mjoo, ei oo tallia eikä osaamista tähän hommaa. Paljonkoha joku joppari ottas tästä työstä?
                        Kävisikö sinulle ammattilainen? Tuossa alla yhteystiedot.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Pave407
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2017
                          • 84
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Pave407 View Post
                          Mjoo, ei oo tallia eikä osaamista tähän hommaa. Paljonkoha joku joppari ottas tästä työstä?
                          Sain autojerrystä kolme tarjousta:

                          290e
                          700e
                          ja 850e

                          Kaikki sis. alv + osat + työ.

                          Oman arvioni mukaan työn pitäisi maksaa 500-1000 euroa, joten skippasin tuon halvimman. Arviot myös aika brutaaleja.

                          Otin 700e korjaamon Vantaalta. Autolan Autohuolto https://www.autolanautohuolto.fi/

                          Tekivät erittäin hyvää jälkeä ja vaihtoivat myös pelkän uuden tiivisteen hinnalla myös venttiilikopan tiivisteenkin. Suosittelen pääkaupunkiseudulla tätä liikettä.

                          Savutus lähti heti. Korjaamon kaveri otti kuvan vanhasta ja uudesta venttiilin varren ohjurikumista ja ero oli selkeä: Vanhoissa kumeissa reikä oli ainakin 1mm ehkä jopa 2mm suurempi kuin uusissa. Ei ihme, että öljyä pääsi palotilaan.

                          Comment

                          • MyClassicBMW
                            Newbiemmer
                            • May 2023
                            • 1
                            • Oulu

                            #14
                            Täällä myös N42 kone kuluttaa melko reilusti öljyä nykyään. Ja rauhallisen kaupunkiajon jälkeen kovemmassa kiihdytyksessä savutus on sen verran kovaa, että ihan hävettää.

                            Tähän on aikanaan vaihdettu mm. jakoketju ja ketjun laahaimet sekä uuden mallin huohotin. Mutta öljynkulutusta on ollut senkin jälkeen.

                            Onko kellään suosituksia Oulun alueelta venttiilivarren ohjurikumien vaihtoon?
                            Tai ihan sama vaikka ei ihan lähellä korjaamo olisikaan kunhan vaan olisi hinta-laatusuhde kohdillaan.

                            Autojerryn kautta sain ainoastaan yhden tarjouksen, 1250€.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎