Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 ja VAG-nostajat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeemuM
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 233
    • Turku

    M50B25 ja VAG-nostajat

    Onko kokemuksia VAG:n hydraulisten nostajien käytöstä M50 koneessa?

    Mittailin noiden eroja, niin ulkohalkaisija on sama, korkeudessa 0.1mm eroa, keskipainimen korkeus nostajan yläpinnasta sama. Painoeroa 50% VAGgilaisen hyväksi, eli 50g vs 73g. Ja hinnaltaankin noi ei oo kalliita, kun esim. tosta koko satsin saa 132€:lla.
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    #2
    Originally posted by TeemuM View Post
    Onko kokemuksia VAG:n hydraulisten nostajien käytöstä M50 koneessa?

    Mittailin noiden eroja, niin ulkohalkaisija on sama, korkeudessa 0.1mm eroa, keskipainimen korkeus nostajan yläpinnasta sama. Painoeroa 50% VAGgilaisen hyväksi, eli 50g vs 73g. Ja hinnaltaankin noi ei oo kalliita, kun esim. tosta koko satsin saa 132€:lla.
    onko ölyreikä lähelläkään samaa? onko hydraulisen säätimenliikerata millanen bmw vs vag? ja viel öljyn reijät lähelläkään samaa?
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • TeemuM
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 233
      • Turku

      #3
      Öljyura on kummassakin samalla etäisyydellä nostajan yläreunasta. Bemarin nostajan ura on muutaman kympin leveämpi. Öljyreikä on kummassakin samankokoinen, mutta VAG:n nostajassa porattu poikittain ja Bemarissa viistossa kulmassa. Mutta googlen kuvahaulla kun haki, niin osassa Bemarin nostajiakin näytti reikä olevan poikittain, et mahtaako sitte olla valmistajakohtainen juttu. Tossa Bemarin nostajassa ei ollu valmistajaa, Volkkarin on INA.

      Vasemmalla BMW, oikealla VAG.



      Liikematkaa en oo mitannu.

      Comment

      • 2bar..ahhh
        BTCF Honorary Member
        • Nov 2004
        • 3351
        • haapavesi

        #4
        Originally posted by TeemuM View Post
        Öljyura on kummassakin samalla etäisyydellä nostajan yläreunasta. Bemarin nostajan ura on muutaman kympin leveämpi. Öljyreikä on kummassakin samankokoinen, mutta VAG:n nostajassa porattu poikittain ja Bemarissa viistossa kulmassa. Mutta googlen kuvahaulla kun haki, niin osassa Bemarin nostajiakin näytti reikä olevan poikittain, et mahtaako sitte olla valmistajakohtainen juttu. Tossa Bemarin nostajassa ei ollu valmistajaa, Volkkarin on INA.

        Vasemmalla BMW, oikealla VAG.



        Liikematkaa en oo mitannu.
        en kyl näe ongelmaa laittaa noita jos ei se liikerata vaan olennaisesti ole eri.
        €34 M5 pelastetaan museoinnilta

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by TeemuM View Post
          Öljyura on kummassakin samalla etäisyydellä nostajan yläreunasta. Bemarin nostajan ura on muutaman kympin leveämpi. Öljyreikä on kummassakin samankokoinen, mutta VAG:n nostajassa porattu poikittain ja Bemarissa viistossa kulmassa. Mutta googlen kuvahaulla kun haki, niin osassa Bemarin nostajiakin näytti reikä olevan poikittain, et mahtaako sitte olla valmistajakohtainen juttu. Tossa Bemarin nostajassa ei ollu valmistajaa, Volkkarin on INA.

          Vasemmalla BMW, oikealla VAG.



          Liikematkaa en oo mitannu.
          Nostajat ei nyt ole merkkikohtaisia ollenkaan, samoja nostajia käytetään ristiin eri merkeissä. Esimerkiksi just putsailin M52:n nostajat ja ne oli just nuo mitkä tuossa on merkattu VAG-nostajiksi, toki 33mm versioina.

          Tosin jos on kyse NV-nostajista niin ne on todennäköisesti järeämmät kauttaaltaan ihan vain painavan venttiilikoneiston ja jäykkien tuplajousien takia eli nuo kevyemmät nostajat eivät välttämättä kestä......
          Last edited by naukkis; 10-08-2014, 22:40.

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #6
            Originally posted by naukkis View Post
            Nostajat ei nyt ole merkkikohtaisia ollenkaan, samoja nostajia käytetään ristiin eri merkeissä. Esimerkiksi just putsailin M52:n nostajat ja ne oli just nuo mitkä tuossa on merkattu VAG-nostajiksi, toki 33mm versioina.

            Tosin jos on kyse NV-nostajista niin ne on todennäköisesti järeämmät kauttaaltaan ihan vain painavan venttiilikoneiston ja jäykkien tuplajousien takia eli nuo kevyemmät nostajat eivät välttämättä kestä......
            näitähän laitetaan koneisiin markkinahinan mukaan mikä vaan menee läpi testin.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • TeemuM
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 233
              • Turku

              #7
              Säätimen liikematka oli kummassakin sama, n. 2.5mm.

              Leikkasin noi vielä auki, ni sen tosiaan näkee että mistä painoeroa syntyy. Säätimen yläosan paksuudessa on 0.2mm eroa, mut tossa volkkarissa olleessa on tosi ohuet noi seinämät mitkä pitää säätöosaa paikallaan. Öljytila on tuossa toisessa moninkertainen Bemarissa olleeseen verrattuna, et silloin ku noi on öljyä täynnä ni ei painoeroakaan oo enää niin paljon.

              Tosta bemarin nostimesta löytyi sittenkin Bemarin leima, eli ovat varmaankin alkuperäiset.
              Sitte materiaalissa tai karkaisussa oli myös tosi iso ero. Toi INA meni halki rautasahalla, Bemarin nostajaan rautasahalla ei saanu aikaiseks muuta ku naarmuja.



              Non-vanos koneeseen nuo tosiaan on tulossa.
              Last edited by TeemuM; 11-08-2014, 11:49.

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                #8
                Originally posted by TeemuM View Post
                Säätimen liikematka oli kummassakin sama, n. 2.5mm.

                Leikkasin noi vielä auki, ni sen tosiaan näkee että mistä painoeroa syntyy. Säätimen yläosan paksuudessa on 0.2mm eroa, mut tossa volkkarissa olleessa on tosi ohuet noi seinämät mitkä pitää säätöosaa paikallaan. Öljytila on tuossa toisessa moninkertainen Bemarissa olleeseen verrattuna, et silloin ku noi on öljyä täynnä ni ei painoeroakaan oo enää niin paljon.

                Tosta bemarin nostimesta löytyi sittenkin Bemarin leima, eli ovat varmaankin alkuperäiset.
                Sitte materiaalissa tai karkaisussa oli myös tosi iso ero. Toi INA meni halki rautasahalla, Bemarin nostajaan rautasahalla ei saanu aikaiseks muuta ku naarmuja.



                Non-vanos koneeseen nuo tosiaan on tulossa.
                ton kuvan kun näki niin empä laittas vag nostajaa :think meleko heikon näköinen kuppi kumma ku on kevyt.
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                  ton kuvan kun näki niin empä laittas vag nostajaa :think meleko heikon näköinen kuppi kumma ku on kevyt.
                  monenko vag nostimen oot kuullu hajonneen?
                  jos se on syy olla käyttämättä niitä.

                  kokeile saatko painoeron verran enemmän mahtumaan öljyä kevyempään
                  Last edited by Tonton; 11-08-2014, 17:32.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #10
                    En lähtis itekkään tuomitseen nostajaa huonoksi jos tehty vähän hennommasti. Painoa säästyy ja jos käytettävä jousi ja venttiili aiheuttaa suunnilleen samat rasitukset molemmissa koneissa niin miksi tuo ei kestäis.

                    Tuskin rikkoo erityisesti mitään hajotessaan? Päästää venttiilivälyksen liian isoksi?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                      ton kuvan kun näki niin empä laittas vag nostajaa :think meleko heikon näköinen kuppi kumma ku on kevyt.
                      No nyt meni diagnoosi metsään, kälynen valurunkoinen nostaja vs teräksestä prässätty, noista ei tarvitse kahta kertaa miettiä kummat laittaa, tottakai nuo INA:t. Näin teki myös BMW eli esimerkiksi M52:n ja M54:n nostajat on juuri nuo INA:t ja ne ovat ihan pomminvarmat verrattuna noihin valurunkoisiin, just purin ja putsailin 24kpl(luota yhtään hydraulipaskeisiin....) ties kuinka paljon ajettuja ja olivat vielä aivan virheettömät, täysin ilmatiiviit sylinterit.

                      Niin joo, 35mm mekaanisia nostimia saa niin helposti että ainakaan itse en edes harkitsisi hydraulisia
                      Last edited by naukkis; 11-08-2014, 19:49.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Tuskin rikkoo erityisesti mitään hajotessaan? Päästää venttiilivälyksen liian isoksi?
                        Noita teräsrunkoisia en tiedä hajonneen muuten kuin hydrauliikka tukkeutunut paskasta, sen sijaan nuo valurunkoiset nostajat halkeavat, jumittavat venttiilin auki ja paskovat koko kannen niin tehdessään.

                        Comment

                        • TeemuM
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 233
                          • Turku

                          #13
                          Joo kyllä noi mulla ainakin volkkarin koneessa kesti, alkuperäistä jäykemmillä tuplajousilla, ja 8000rpm rajoittajalla. Täytyypä testata niitä tässäkin.

                          Comment

                          • TeemuM
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 233
                            • Turku

                            #14
                            Menee vähän otsikon ohi, mut jatketaan tähän kun nostajiin kuitenkin liittyy.

                            Kone alkaa kasautua ja pitäis mitata mäntä-venttiilivälys, niin pitääkö noi nostajat jotenkin lukita? Tossa keskiosassa on se n. 2.5mm liikematka, niin laitetaanko tonne keskiosan alle sen verran tavaraa?

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11079
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by TeemuM View Post
                              Menee vähän otsikon ohi, mut jatketaan tähän kun nostajiin kuitenkin liittyy.

                              Kone alkaa kasautua ja pitäis mitata mäntä-venttiilivälys, niin pitääkö noi nostajat jotenkin lukita? Tossa keskiosassa on se n. 2.5mm liikematka, niin laitetaanko tonne keskiosan alle sen verran tavaraa?
                              Mun mielestä ei. Annat niiden asettua sinne hyvän aikaa, että puristuvat oikeaan mittaansa ja mittaat sitten.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎