Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 tyhjäkäynti humpaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Mikki
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 209

    m57 tyhjäkäynti humpaa

    Iltaa arvon bemaristit,

    Elikkäs potilaana olisi serkun 730d vuosimallia 2000. Autossa ilmenee vain lämpimällä moottorilla humpaavaa tyhjäkäyntiä (kierrokset seilaavat n.500 - 1000rpm), välillä meinaa jopa sammua.

    Oireet alkoivat melko yhtäkkiä, ja tällöin moottori jopa sammuili eikä auto meinannut enää käynnistyä. Mitään vikakoodeja ei antanut ja IMM liitin irti toiminta edelleen samanlaista. Tämän jälkeen autoon vaihdettiin siirtopumppu, jonka jälkeen toimi n. 1000km ongelmitta. Nyt oireet ovat kuitenkin palanneet, jokseenkin ei yhtä voimakkaina.

    Inpalla luettu livedataa ja siirtopaineet pysyvät kokoajan n. 3,7 - 3,9 bar. Suuttimien korjausarvoissa ei merkittäviä poikkeamia. Rail-paineet tyhjäkäynnillä 350-400 bar ja muutenkin lähes kaikki arvot hyvin ohjearvoissaan. Ainut, mitkä heittävät humpaamisen alettua, ovat rate Main-injection on noin 27 mm3 (max. 20 mm3) ja Soll-air mass 517 mg/hub (max 500 mg/hub). Ist-air mass noin 440 mg/hub (max 500 mg/hub).
    Tuo Soll-Air mass on kaiketi toivottu/pyydetty ilmamäärä, joten onko sen ylittyminen vain seuraus korkeasta pääruiskutus määrästä?

    Auto toimii ajossa kylmänä ja lämpimänä oikein hyvin ja tyhjäkäynnilläkin kylmänä, mutta lämpinänä alkaa humpaaminen. Käynti myös tasoittuu vaihde laitettaessa P:lle. D:llä rate main-injection ja soll-air mass hyppäävät heti yli ohjearvon. Auto ei savuta, vetää hyvin eikä ajossa käynti ole nykivää.

    Olisiko kellään ideoita miten jatkaa? Inpa on käytössä, joten testejä voidaan tehdä lisää mikäli lisätietoja tarvitsette

    Kiitos ja anteeksi.
    e36 325 coupe ///M-Technic
    e46 330dA Touring "///M-Sport"
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Oletko katsonut livedataa ajossa? Tyhjäkäynnillä voi kaikki olla ok, mutta ajossa sitten alkavat heittelemään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Vaihda rail-pressure regulator:n tiivisteet, asuu siinä korkeapainepumpun takapuolella.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • ///Mikki
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 209

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        Oletko katsonut livedataa ajossa? Tyhjäkäynnillä voi kaikki olla ok, mutta ajossa sitten alkavat heittelemään.
        Myös ajossa livedataa seurattu, eikä mitään hälyyttävää ole esiintynyt.

        Originally posted by Rahu View Post
        Vaihda rail-pressure regulator:n tiivisteet, asuu siinä korkeapainepumpun takapuolella.
        Tätähän voisi kokeilla seuraavaksi. Pitäisikö vuotaa ulospäin polttoainetta, jos tämä tiiviste vuotaa?

        Edit: Minkälainen tiiviste tuonne tulee? RealOem eikä BMWFans piirrä erikseen tiivistettä. Pitääkö vaihtaa koko paska, vai onko siellä joku perus O-rengas?
        Last edited by ///Mikki; 27-08-2014, 08:40.
        e36 325 coupe ///M-Technic
        e46 330dA Touring "///M-Sport"

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by ///Mikki View Post
          Myös ajossa livedataa seurattu, eikä mitään hälyyttävää ole esiintynyt.



          Tätähän voisi kokeilla seuraavaksi. Pitäisikö vuotaa ulospäin polttoainetta, jos tämä tiiviste vuotaa?

          Edit: Minkälainen tiiviste tuonne tulee? RealOem eikä BMWFans piirrä erikseen tiivistettä. Pitääkö vaihtaa koko paska, vai onko siellä joku perus O-rengas?
          Muistaakseni aika perus tiivisteet siellä on, 1kpl O-rengas ja toinen taisi olla jotain kovempaa matskua. Ota anturi irti ja menet jonnekin O-rengas kaupaan valkkaamaan oikean koon.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Livedatasta tuon näkee jos kerran 350-400 välillä paineet heiluu, ne ei kuulu heijata noin paljoa.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • ///Mikki
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 209

              #7
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Livedatasta tuon näkee jos kerran 350-400 välillä paineet heiluu, ne ei kuulu heijata noin paljoa.
              Tarkennetaan omaa tarinaa:
              Paineet siis pysyi tasaisena,ei heilunut (muistelin olevan tuota luokkaa). Tarkistin printscreenistä, niin 358 Bar oli tyhjäkäynnillä.
              e36 325 coupe ///M-Technic
              e46 330dA Touring "///M-Sport"

              Comment

              • ///Mikki
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 209

                #8
                Nostellaampas tätä taas kaiken kansan nähtäville.

                Tilanne päivittynyt senverran, että sammuilu ja humpaaminen pahentui huomattavasti, jolloin livedatasta huomasimme railpaineiden heittävän kaikkea 100-400 bar väliltä tyhjäkäynnillä. Tämän seurauksena vaihdettiin pumpun persiiseen paineensäädin tiivisteineen, jonka jälkeen toimi paripäivää ongelmitta.

                Oireet ovat jälleen samat. Mittasimme suuttimien ylivuodot, jotka olivat 1. ja 2. sylinterillä luokkaa 10ml / 30sek. Muissa huomattavasti vähemmän. Myös se kiinnitti huomiota, että paluuletkussa liikkuu erittäin paljon ilmaa (pieniä kuplia). Onko tämä normaalia? 5.syl suuttimen mittakupissa voisi jo puhua vaahtoamisesta. PA-suodattimen jälkeisessä kirkkaassa letkussa ilmaa ei kulje.

                Onko noilla suuttimien korjausarvoilla mitää tekemistä tuon paluuvuodon kanssa? Suuttimien korjausarvojen ääripäät muistin varassa seuraavasti:
                3. sylinteri -3
                4. sylinteri +2
                6. sylinteri +3 ... 4
                1., 2. ja 5. sylinterit -1 ... +1

                Mystisen tästä tekee se, että välillä toimii hyvin, välillä jotenkin ja välillä ei edes huonosti. Tyhjäkäynnillä kun käyttää, niin voi 5min käydä normaalisti (railpaineet 380bar luokkaa) ja pienen humpaamisen alettua heittelee 340-380bar välillä. Kunnolla humpaamisen alettua heittelee enemmän. Onko tuo railpaineiden heitto nyt syy vai seuraus jostakin?

                Edit: Ja nyt siis humpaa jo kylmälläkin moottorilla, ennen teki vain lämpimällä.
                Last edited by ///Mikki; 17-09-2014, 13:21.
                e36 325 coupe ///M-Technic
                e46 330dA Touring "///M-Sport"

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #9
                  Onhan rail-paineanturin sähköliitin varmasti puhdas?
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • ///Mikki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 209

                    #10
                    Originally posted by deemu79 View Post
                    Onhan rail-paineanturin sähköliitin varmasti puhdas?
                    Unohtunut tosiaan päivittää tänne... Tuossa viikko takaperin kokeilimme puhdistaa rail-paineanturin liittimen. Tämän jälkeen alkoi käydä hyvin ja ainakin tähän päivään asti toiminut

                    Kiitoksia kaikille. Jatketaan, mikäli ongelmia vielä ilmenee.
                    e36 325 coupe ///M-Technic
                    e46 330dA Touring "///M-Sport"

                    Comment

                    • deemu79
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 453
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by ///Mikki View Post
                      Unohtunut tosiaan päivittää tänne... Tuossa viikko takaperin kokeilimme puhdistaa rail-paineanturin liittimen. Tämän jälkeen alkoi käydä hyvin ja ainakin tähän päivään asti toiminut

                      Kiitoksia kaikille. Jatketaan, mikäli ongelmia vielä ilmenee.
                      Olepa hyvä vaan. Joskus se hapettuminen on voinut tehdä tuhojaan siinä määrin että joutuu laittamaan uudet liittimet + anturin, mutta toivotaan että kunnon raaputus electrik cleaneriä käyttäen tepsii tässä tapauksessa
                      Last edited by deemu79; 01-10-2014, 14:49. Reason: tarkennus...
                      sigpic
                      328i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎