Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo aihio M50 vastaan S14

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9tonni
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 177
    • Kuopio

    Turbo aihio M50 vastaan S14

    Minkäslainen turbo aihio on arvon raadin mielestä M50B25 kone. Lohkohan on ilmeisesti vielä valua? Kestävyydessä se tuskin lyö vertoja esim vanhalle kunnon M10 lohkolle.. vai miten on?
    Omasta mielestä kannessa on aika hyvin potenttiaalia jopa yli 300 hv tietämille.
    Parempien M3 lohkojen ja kansien puutteessa tämä vaihtoehto tuntuu ihan järkevälle.(mikäli turbojen kanssa leikkiminen sitä voi olla)

    Vai onko muita parempia ehdotuksia moniventtiilitekniikka aihioksi?
    Niin M3 konetta tai osia saa tarjotella. Kansi kampura kanget ja männät kelpais.

    Jatketaan nyt viestiä vielä..
    Mistäköhän suunnasta sitä M3 konetta kannattaisi etsiä? Onko ruotsista mitään mahdollisuuksia? Saksa ei ole oikein ainakaan tuottanut tulosta mitä kyllä ihmettelen.. Löytyykö apuja tähän.
    Last edited by 9tonni; 23-02-2005, 00:54.
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Täällä ja muuallakin netissä M50:n ahtamisesta on ollut jonkin verran juttua, searchilla saattaisi löytää? Yhteenvetona voisi luetun perusteella sanoa että M50 on mainio turboaihio, jopa vakioalakerralla on käytetty 1 barin ahtoja. Säädöt pitää tietysti olla silloin hyvin kohdallaan, yms.. 300hv ei kuitenkaan pitäisi olla mikään isokaan ongelma?

    Mitä ämmäläisen konetta meinasit? S14 kuulostaa ainakin kalliilta ahtamisaihiolta.

    Mihin autoon muuten olet tuota ahdinta väsäämässä? Miten olisi M30? Iskutilavuus korvaa mainiosti puuttuvat venttiilit.
    Last edited by eeki; 23-02-2005, 01:39.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      No sehän riippuu herran rahoista... http://www.m2bmw.com/m2bmw/virtala.htm... ja toki toi kansihan on hyvä lähtökohta, riippuen mitä muuta haluaa? Lohkona S14 ei ole ahdettava, mutta kiitettävästi pelellut minua vaparina
      Eli lohkokski jotain vanhaa, ja kermaksi jotain vähemmän vanhaa... silti vanhentunutta ässää vaikka sitten tikkaria.... kantena s14 on helvetin hyvä......
      Last edited by reddewil; 23-02-2005, 02:02.
      ...

      Comment

      • escort
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 339

        #4
        onko kukaan mitannut m50b25 koneen kannen virtauskykyä vakiona ja minkä verran hiottuna ja kuinka paljon vakio imusarja tappaa siitä pois ja minkälaisilla nostoilla ja paljon vakio nokissa on nostoa?? ja jos nokat vaihtaa miten käy päästöjen ja mitä pitäisi käyttää moottorin ohjaukseen hestek haltek??
        10.5puristussuhde vakio m50b25 ja 1bar ahtoja?????

        Comment

        • BMW M3 Coupe -93
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 283
          • Seinäjoki

          #5
          Vai tarkoititko 9tonni "uudempia" s50 lohkoja?? s50b30 vai s50b32? Taitaa olla suomessa aika vähän kokemusta niiden turbottamisesta... Onkohan yhtäkään???
          In memoriam:
          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
          http://www.minunauto.com/?8813

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #6
            M50b25 10:1 puristusversiosta ilman vanosta ainakin otettu ohjelmoitavalla ruiskulla/sytkällä turvallisesti vakiokamoilla 0.8bar ahdoilla 380hp ja vääntöjä 450-500+nm ala ritola.
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Sene
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 925
              • Enschede, The Netherlands

              #7
              S14 on virtala racingin toimesta väsätty yli 1000 heppasia hirviöitä. Niissä ei kuitenkaan hirveesti enää vakio-osaa ole.
              F11 LCI 535xi


              Ex.

              E36 320i sedan
              E36 LCI 328i coupe
              E61 LCI 530xi

              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                #8
                En ole koskaan S-koneisiin koskenut, ja varmasti vaparina ovat oikein hyviä laitteita, joskin kalliita huoltaa. Tällaisen koneen ahtamisessa katukäyttöön en näe mitään hyötyä verrattuna M50:seen. Kummastakin saa varmasti tehoa, ja oikein tehtynä ne myös kestävät kohtuullisesti, mutta jos aletaan laskemaan kustannus/teho - suhdetta, niin kyllä M50 on näist järkevämpi.

                Comment

                • 9tonni
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 177
                  • Kuopio

                  #9
                  Jep

                  Joo tarkoitin luonnollisesti ässäläisistä B20 / B23 / B25 nelareita. B 10 lohkonhan olisi tietysti se lohko johon osat sovitettaisiin. Irtokansia kun ei vaan tunnu olevan liikenteessä kovinkaan paljoa jos ollenkaan.
                  Auto aihio on e36.
                  Mitäs eri puristusversioita näitä M50 koneita on tehty? Noi todelliset virtaustulokset M50 kannesta kiinnostais täällä myös..
                  Last edited by 9tonni; 23-02-2005, 15:54.

                  Comment

                  • BMW M3 Coupe -93
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 283
                    • Seinäjoki

                    #10
                    dääm, mäkun luulin et joku rohkee turbottais S50 lohkoo. Oppis siinä sivussa jotain. Tohon vakiomyllyyn ku on jo perse tottunut...
                    In memoriam:
                    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                    http://www.minunauto.com/?8813

                    Comment

                    • jamo1
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 90

                      #11
                      Tossa jotain tietoo M50:sistä (jos tost nyt saa selvää)

                      M50B25 ja M50B25(Vanos) MOOTTOREIDEN EROT

                      • Imunokan ajoitus
                      • Imunokan asteet pinentyneet 240 :sta 228 :see
                      • Imunokan nosto on pienentynyt 9,7:stä mm:stä 9 mm:riin.
                      • Venttiilinvaaren paksuus pienentynyt 7mm:stä 6 :riin
                      • Pakonokan nosto on kasvanut 8,8 mm:stä 9 mm:riin
                      • Kiertokanget ovat pidentyneet 135mm:stä 140 mm:riin
                      • Puristussuhde noussut 10 mm:stä 10,5 mm:riin
                      • Vääntö kasvanut 250Nm/4700rpm – 255Nm/4200 rpm
                      • ECU vaihtunut Boschista Siemenssiin


                      Item/Measurement M50B20 M50B20 vanos M50B25 M50B25 Vanos
                      Vehicle 520i 520i 525i 525i
                      Number of Cylinders 6 6 6 6
                      Layout in-line in-line in-line in-line
                      Installation 30° inclined right 30° inclined right 30° inclined right 30° inclined right
                      Coolant liquid liquid liquid liquid
                      Crankcase/Block Material perlit. cast iron cast iron perlit. cast iron cast iron
                      Crankshaft one-piece one-piece one-piece one-piece
                      Main Bearings 7 7 7 7
                      Weight (kg) 194 198 194 198
                      Valve Layout dohc dohc dohc dohc
                      Camshaft Drive simplex chain simplex chain simplex chain simplex chain
                      Camshaft Bearings 7 each 7 each 7 each 7 each
                      Valves per Cylinder 4 4 4 4
                      Cylinder Center Distance (mm) 91 91 91 91
                      Displacement (liters) 1.991 1.991 2.494 2.494
                      Bore/Stroke (mm) 80/66 80/66 84/75 84/75
                      Stroke/Bore Ratio 0.83 0.83 0.89 0.89
                      Piston Speed (ms) 13.0 13.0 14.8 14.8
                      Valve Timing (IO/IC) 24°btdc/36°abdc 9°btdc/39°abdc 19°btdc/41°abdc 4°btdc/44°abdc
                      (EO/EC) 38°bbdc/10°atdc 39°bbdc/9°atdc 35°bbdc/13°atdc 35°bbdc/13°atdc
                      At Valve Lift (mm) ER-ER ER-ER ER-ER ER-ER
                      Valve Lift I/E (mm) 9.7/8.8 9.0/9.0 9.7/8.8 9.0/9.0
                      Connecting Rod Length (mm) 135 145 135 140
                      Connecting Rod Ratio r/l 0.24 0.23 0.28 0.27
                      Compression Ratio 10.5:1 11.0:1 10.0:1 10.5:1
                      Fuel Super LF Norm-Sup Plus LF Super LF Norm-Sup Plus LF
                      Power Output (bhp@rpm) 150/5900 150/5900 192/5900 192/5900
                      Power per Liter (bhp/liter) 75.34 75.34 76.98 76.98
                      Power/Weight Ratio (kg/bhp) 1.29 1.32 1.01 1.03
                      Torque (mkg@rpm) 19.4/4700 19.4/4200 25/4700 25.5/4200
                      Torque per Liter (mkg/liter) 9.73 9.73 10.01 10.22
                      Mixture Preparation fuel injection fuel injection fuel injection fuel injection
                      Maker Bosch Siemens Bosch Siemens
                      Designation DME M3.1 DME MS41 DME M3.1 DME MS41
                      Ignition integrated integrated integrated integrated
                      Ignition Advance map map map map
                      Generator 12 V/1120 W 12 V/1120 W 12 V/1260 W 12 V/1260 W
                      Supercharging - - - -
                      Miscellaneous - VANOS, KD - VANOS, KD
                      Year of Introduction 1989 1992 1989 1992

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #12
                        Jos enemmän ahtoja haetaan m50b20 olis varmaan parempi vaihtoehto. Pienempi poraus joten enemmän tavaraa sylinterien välillä -> kestävämpi.
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          Kyllä se M50B25 kestää niitä kilon ahtoja, mutta jos M50-perhettä aikoo turbottaa niin 'ehdottomasti' ei-vanos -moottori sitten.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            #14
                            Originally posted by muggo
                            Kyllä se M50B25 kestää niitä kilon ahtoja, mutta jos M50-perhettä aikoo turbottaa niin 'ehdottomasti' ei-vanos -moottori sitten.
                            Miksi? Vaikuttaako ylipaine jotenkin Vanoksen toimintaa heikentävästi?

                            Juu, tiedän. Yksi murhe lisää tuo Vanoksen ohjaaminen, ja sen tuoma hyöty saadaan aikaan nostattamalla paineita 0.05 bar

                            Muita syitä?

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #15
                              Onhan noista ruottin poijjaat tehny aika monstereita. Puristuksien lasku taitaa olla vaan se kallein operaatio moottorinohjauksen kanssa jos fiksusti tekee. En tiedä onko noissa vakio männissä miten paljon varaa. tietty sitten alkaa tulla jo nokat, vanoksen poisto mahdollisesti jne hommat eteen jos kunnolla haetaan tehoja. Joka tapauksessa on omasta mielestä paljon järkevämpi kuin se M3 kantinen m10...ja kadulle riittävää voimaa tosiaan saa jo pikku modeilla.Tietty konetta kannattas hiukka raottaa ja kattoo mitä se on syöny vaikka hydrauliset nostajat onkin . rengastus/ohjureittenkumit ei varmasti tee pahaa tommoselle 200tkm ajetulle myllylle varsinkin jos on saksan tuonti.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎