Announcement

Collapse
No announcement yet.

Visko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sam10000
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 11
    • Kuopio

    Visko

    Yritin etsiä ja Visko-haku tuotti monia tuloksia mutta en ainakaan huomannut vastausta seuraaviin kysymyksiin:
    - Mitä Visko tekee? Miten se toimii?
    - Miten voi varmistua onko autossa Visko kunnossa?
    Oletan että Visko löytyy muistakin autoista (siksi kirjoitin tänne enkä merkkikohtaiseen haaraan), mutta jos vastaukset riippuvat autosta niin erityisesti kiinnostaa E30 316i M40 osalta.

    Kiitos jo etukäteen hyvistä vastauksista, tämä foorumi on ollut mielenkiintoista luettavaa ja monta kysymystä on saanut vastauksensa!
    F10 525dA 2010.
    ex. E90 318d 2008, E30 318i 1989, E46 320dA 2005, E91 318d 2007
  • Hebbu ///M3
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1627
    • Dallas

    #2
    Siinä kakun sisällä on silikooniöljyä ,kaks kammiota ja semmonen kitkalevy. Puoli hienossa on kakun päällä metalliliuska mikä, kun jäähyttimen läpi juoksee kuumaa ilmaa, taipuu ja avaa venttiiliä mikä päästää öljyn takakammioon ja visko siipien kanssa alkaa pyöriä akselin kanssa lähes tai lähelle samaa vauhtia. Hienossa on sitten sähköventtiili joka ohjaa kammioitten välistä öljyn kulkua, eli ku lähet viritetyllä äffähoolla nousemaan rinnettä kohtuullisella ylikuormalla, se lykkää puhallusta jo ennakkoon ettei suuttimien holkit ammu aavikkoon ja pääsee onnellisesti kesoilille möyhyämään ja persvako luonnollisesti mitataan metreissä mitä dimexin alta hymyilee.

    Sitten on kunnon ultimate mikä vaihtaa siipien kulmaa ja saapi puhaltamaan väärinpäinki.
    Last edited by Hebbu ///M3; 15-09-2014, 22:10.
    Sotkamo Connection

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Eikös se öljy ole sellaista että sen viskositeetti muuttuu rajusti lämpötilan muuttuessa jolloin alkaa pyörittää siipeä. Eli lämmetessään menee kankeaksi??

      Ymmärtääkseni viskolukon toimintaperiaate eräissä nelivedoissa on sama. Eli eri vauhtia pyörivät puoliskot aiheuttavat öljyn vatkausta->lämpenee->lukottaa. Korjatkaa jos puhun savee.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Eikös se öljy ole sellaista että sen viskositeetti muuttuu rajusti lämpötilan muuttuessa jolloin alkaa pyörittää siipeä. Eli lämmetessään menee kankeaksi??

        Ymmärtääkseni viskolukon toimintaperiaate eräissä nelivedoissa on sama. Eli eri vauhtia pyörivät puoliskot aiheuttavat öljyn vatkausta->lämpenee->lukottaa. Korjatkaa jos puhun savee.
        Näin minäkin olen tuon järkeillyt. Ei mitään tarkempaa faktadataa toiminnasta.

        Mutta mitekäs tasauspyörästössä toimisi joku epänewtoninen neste?

        Comment

        • Hebbu ///M3
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1627
          • Dallas

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Eikös se öljy ole sellaista että sen viskositeetti muuttuu rajusti lämpötilan muuttuessa jolloin alkaa pyörittää siipeä. Eli lämmetessään menee kankeaksi??

          Ymmärtääkseni viskolukon toimintaperiaate eräissä nelivedoissa on sama. Eli eri vauhtia pyörivät puoliskot aiheuttavat öljyn vatkausta->lämpenee->lukottaa. Korjatkaa jos puhun savee.
          Niin meinasit viskoo voiman välitykseen, minä kirjotin tuosta jäähyttimen puhaltimesta...



          Tuossa näkyy tuo kammio systeemi vaikka sähkö-ohjattu onki.
          Last edited by Hebbu ///M3; 16-09-2014, 13:47.
          Sotkamo Connection

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
            Niin meinasit viskoo voiman välitykseen, minä kirjotin tuosta jäähyttimen puhaltimesta...



            Tuossa näkyy tuo kammio systeemi vaikka sähkö-ohjattu onki.
            Kiitoksia. Opin uutta tuosta.
            Ajattelin että jäähdytys visko on samanlainen kuin voimansiirrossa mutta ei aivan.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              #7
              Eli ilmeisesti perusviskossa lämpötila ohjaa venttiiliä joka ohjaa sit tuon öljyn oikeeseen paikkaan kytkemään pyörivät kappaleet toisiinsa.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Sam10000
                Newbiemmer
                • Jul 2012
                • 11
                • Kuopio

                #8
                Kiitos vastauksista, nyt jo jollain tasolla alkaa meikäläinenkin tuon toimintalogiikkaa ymmärtää. Vaan vielä en hoksaa miten voisin testata onko omassa autossa tuo Visko kunnossa vai ei...
                F10 525dA 2010.
                ex. E90 318d 2008, E30 318i 1989, E46 320dA 2005, E91 318d 2007

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Sam10000 View Post
                  Kiitos vastauksista, nyt jo jollain tasolla alkaa meikäläinenkin tuon toimintalogiikkaa ymmärtää. Vaan vielä en hoksaa miten voisin testata onko omassa autossa tuo Visko kunnossa vai ei...
                  Ajelet sen lämpimäksi ja kokeilet vaikka rullatulla sanomalehdellä voiko sen flektin pysäyttää.

                  Jos voi kuumassa koneessa niin sitten se on rikki.

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1627
                    • Dallas

                    #10
                    Ei onnistunu ainakaan silleen että kuumailmapuhaltimella lämmitti ja samaan aikaan käsin pyöritti. Tarvii vissiin kunnolla keskipakovoimaa että lähtee öljyt kiertoon. Kuorma-autossa ohje oli laittaa 1000rpm joutavaa ja laaserilla mitata kylmänä ja kuumana puhaltimen kierrokset ja joku prosentti mitä en muista sai eroa olla, eli tämän viestin informaatio taso nolla...
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Helteellähän se kuulee äänestä.

                      Eli tienpäältä kun pysähtyy ja kaasuttelee niin ei saa kuulua huminaa, kun taas käytetään autoa paikoillaan muutama minuutti ja sitten kaasutellaan niin pellin alta kuuluu kierrosten mukaan nouseva voimakas humiseva ääni.

                      Johtuu siis siitä että rupeli pyörii korkeilla kierroksilla merkittävästi hitaammin kuin moottori kunnes on lämmennyt ja visko kiristyy nousevat rupelin kierrokset lähes samoiksi kuin vesipumpun kierroksetkin.
                      Olli.

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1627
                        • Dallas

                        #12
                        Niin sen aina huomaa ku talvivaaran kuppeessa puuhaillaan visko testiä, ku herrain klubille mennessä pyörii hattu päässä.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • blueorange
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 404
                          • suomi

                          #13
                          Miksi se pitää testata?Eikö pysy lämmöt kurissa? Jos pysyy niin turha vaivata päätä.

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2694
                            • .fi

                            #14
                            Originally posted by blueorange View Post
                            Miksi se pitää testata?Eikö pysy lämmöt kurissa? Jos pysyy niin turha vaivata päätä.
                            Vanhat volvot humisee, ja voi käydä niinkin, että viskon väsyneet siivet lähtiessään vie syyläristä vedet mukanaan
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #15
                              ïtse en käytä koko flektiä omissa bemareissani ollenkaan... nakkaan aina kun oon auton ostanu niin viskon pois rasittamasta vesipumppua.. ja ei ole koskaan ollu ongelmia lämpöjen kanssa. pitää vaan huilehtia et kaikki muu on kunnossa .... mut ainahan ne on...
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎