Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannenpulttien rasva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blueorange
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 404
    • suomi

    #31
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Siis puristuu kyllä mutta niin vähän että yleisesti nesteitä pidetään puristumattomina.

    Tiedän kyllä mitä tuossa tapahtuu mutta joku kuka ei tiedä niin voi vaikka ajatella että öljy puristuisi kasaan ja sen johdosta lohko säilyy.
    On siis helpompaa sanoa että öljy ei puristu ja vastaa sitä että kierteen pohjassa olisi metalli kuten liian pitkällä pultilla.
    Totta näin ois pitäny sanoa.Vähän ajatuksissani kirjotin

    Comment

    • blueorange
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 404
      • suomi

      #32
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Äh karkaspa keskustelu taas. En oo mitään arp:n pultteja laittamassa, mutta totesin vaan että googlella löytyy juttua vaan noista arp:n pulttien rasvoista ja minua ne ei auta.



      Eikö tämän rautaisen pultin myös pitäisi syövyttää alumiinia, jos mennään sähkökemiallisen sarjan mukaan? Ja muutenkin syöpymistä tapahtuu vain silloin, kun tämän rautaisen pultinkin pitäis ruostua. Ehjässä koneessa ei siis milloinkaan.

      Eli siis molyrasva, vaseliini ja kuparitahna olis vaihtoehtoja? Öljy on kyllä kaikkien muiden koneiden kanssa toiminu ongelmitta. Mutta tuohon alulohkoon öljyn kanssa kiristettäessä kuulosti aivan siltä, että leikkaa kierteet kiinni. Siksi käyttäisin jotain muuta.
      Kyllä teräs syövyttää alumiinia.Kansipulttien kanssa ei varmaan ole ongelmaa kun kierteet muokkautuu niin ettei ilmaa pääse väliin mutta vedäppä vaikka 6mm teräsruuvi kuivana alumiinin ja avaat sen vuoden päästä.On helvetin kovassa ja hapettunutta alumiinia tulee mukana ja ruuvin kierre on ruskee.Lentokoneteollisuudessa ainakin käytetään tahnaa jolla ehkäistään teräksen ja alum sähköpari.

      Sit kun joku sano että voi syödä ne alu osat joiden syöpyminen johtuu kuparin käytöstä.Mulla ois pari citikan takasatulaa kaverin autosta jotka oli ekassa merkkihuollossa rasvattu kuparitahnalla.2 vuoden päästä oli häipyny korvakkeet jotka pitää paloja paikallaan.Vaihdoin uudet satulat ja laitoin punasen vaseliinin väliin ja nyt 5 vuotta siitä vaihdoin uudet palat niin oli ehjät korvat.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #33
        Originally posted by blueorange View Post
        Kyllä teräs syövyttää alumiinia.Kansipulttien kanssa ei varmaan ole ongelmaa kun kierteet muokkautuu niin ettei ilmaa pääse väliin mutta vedäppä vaikka 6mm teräsruuvi kuivana alumiinin ja avaat sen vuoden päästä.On helvetin kovassa ja hapettunutta alumiinia tulee mukana ja ruuvin kierre on ruskee.Lentokoneteollisuudessa ainakin käytetään tahnaa jolla ehkäistään teräksen ja alum sähköpari.

        Sit kun joku sano että voi syödä ne alu osat joiden syöpyminen johtuu kuparin käytöstä.Mulla ois pari citikan takasatulaa kaverin autosta jotka oli ekassa merkkihuollossa rasvattu kuparitahnalla.2 vuoden päästä oli häipyny korvakkeet jotka pitää paloja paikallaan.Vaihdoin uudet satulat ja laitoin punasen vaseliinin väliin ja nyt 5 vuotta siitä vaihdoin uudet palat niin oli ehjät korvat.
        No kai ne satulat pieninä paloina menee kahvin kanssa. aina oppii...
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by blueorange View Post
          Lentokoneteollisuudessa ainakin käytetään tahnaa jolla ehkäistään teräksen ja alum sähköpari....
          Ja paperikoneteollisuudessa....

          Comment

          • Bansku
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2011
            • 1493
            • Savo

            #35
            Minä haluan nähdä kuvat noista satuloista, en meinaan purematta niele että kuparitahna syövyttää satuloita mihinkään.
            Kierteisiin aina tulee laitettua kuparitahnaa, oli sitten kierre alumiinissa tai mustassa, saa mukavammin vuoden päästä auki kun mitä olisivat vuoden verran olleet kuivana siellä.
            Satulan runkoihin ja satuloihin niihin kohti johon palat vastaa niin kuparitahnaa tullut laitettua, ensin puhallettu lasikuulilla puhtaaksi ja rasva päälle ja nippuun, jarrkumi rasvat sitten männän suojakumin sisään ja liukutappeihin.
            Yhtäkään alumiinista osaa ei ole vastaan tullut mikä olisi syöpynyt kuparitahnan takia, ja ajoneuvoasentaja työskentelen ja firmassa missä olen töissä niin on varmasti iät ja ajat samaa evästä käytetty. Ei kukaan ainakaan ole sanonut että ei saa käyttää alumiiniin syöpymisen takia, onko sitten eriasia jos se kupari tahna on alumiiniosassa ilman että mikään liikkuu sitä vasten jatkuvasti vuosikaudet?

            Comment

            • deemu79
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 453
              • Helsinki

              #36
              Kuparitahnalle on yksi hyvä käyttökohde polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja se on pakosarjan mutterit. Alustan ruuveihinhan käytetään tervaa. Jarruissa ym. liikkuvassa mekaniikassa tahna kerää vaan pölyä.

              Edit. ot:tä kaikki, modet voi poistaa jos haluaa
              Last edited by deemu79; 24-09-2014, 22:44.
              sigpic
              328i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • Bansku
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2011
                • 1493
                • Savo

                #37
                Jarruthan varmaan pitäisi huoltaa muulloinkin kun palojen vaihdon yhteydessä niin eiköhän se ole sama mitä siellä on kuhan on jotain ettei jumi.
                Miksi juuro terva alustan osiin? Kuparitahnalla tukivarsien jne. Pultit menneet paikalleen jo vuosia, ei ongelmia, ja jopa aukeavat ensi kerralla, eikä haise tervalta ja ei jää yhtä sitkeeseen käsiin mitä terva.
                Mutta jokainenhan siis laittaa kuinka itse haluaa, en sitä sano

                E: mitäs sinä olet sitten jarruihin laitellut jos rasva siellä vaan turhaan pölyä kerää?
                Last edited by Bansku; 24-09-2014, 22:21.

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #38
                  Tietysti voi käyttää alustan puslissa/ruuveissa kuparitahnaa, niin kuin pu-puslissa jo uutena mukana tuleekin. Itsellä tuota tervaa vaan on sattunut olemaan "saatavilla" niin ei ole tullut mieleen tuhlata tahnaa. Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että ei ole tarvinut jarruja palojen vaihtojen välillä puhdistella jos palojen vaihdon yhteydessä tekee sen oikein, eikä laita sinne mitään pölynkerääjää.
                  Ja tervahan tuoksuu hyvälle
                  Last edited by deemu79; 24-09-2014, 22:36. Reason: ot:tä kaikki, modet voi poistaa jos haluaa
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • deemu79
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 453
                    • Helsinki

                    #39
                    E: mitäs sinä olet sitten jarruihin laitellut jos rasva siellä vaan turhaan pölyä kerää?

                    Rautaosat on pinnoitettu jo korroosiota vastaan ja liukutappien kumien sisään voi laittaa vähän jarrukumirasvaa jos on uudet kyseessä, välttämätöntä se ei ole.
                    Last edited by deemu79; 24-09-2014, 22:52. Reason: ot:tä, modet voi poistaa jos haluaa
                    sigpic
                    328i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11079
                      • Oulu

                      #40
                      Karkaa kyllä aiheesta, mutta terva on itseasiassa yllättävän hyvä suoja alustan pulteille. Mihinkään harrastevehkeisiin en sitä tunge, mutta talvipaskoista saa pultit kuin tyhjää auki keväällä vaikka talvi on uitettu niitä suolalillussa. Eikä siis mihinkään kierteen väliin, vaan ruiskitaan lopuksi vaan suojaava kerros tarvittaviin paikkoihin.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei, se ei mene näin.
                        Pinnapultin ehdoton etu varsinkin alulohkossa on siinä että silloin ei tarvitse jo kovassa vedossa olevaa teräskierrettä vasten alumiinia.
                        Tämä kuitenkin "leikkaa" aina enemmän tai vähemmän ja nimenomaan nostaa helposti kiristettäessä ja erityisesti avattaessa kierrettä ylös.
                        No tässäkin saadaan yksi pinnapultin heikkouksista hyödyksi, eli kovaan momenttiin kuten kannen kiristämiseen halutaan saada se liitos joustamattomaksi ja sen tarjoaa kierrettäen kiristettevä liitos. Pinnapulttiliitoksessa on aina mahdollisuus että se ei kierrettävä liitos jää kantamaan pieneltä alueelta ja löystyy lämpösykleissä. Siksi ne pinnapultit pitäisi aina vetää liimalla kiinni mutta alulohkoon jos liimaa niin ehjänä niitä ei enää pois saa.....

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Normipulteilla ei tahdo niin pienin portain saada kantta avattua etteikö jonkin verran kierre aina jostain reijästä mankeloituisi ylös.
                          No ihan sama vaikka vetäisi pultti kerrallaan suoraan auki, se bloki on tehty kestämään niiden pulttien kuormitus ja kiristämällä tai löysentämällä väärin niitä jenkoja ei saa paskaks. Kyllä ne on järjestään ylikuumentuneita lohkoja joista jengat tulevat ylös eikä avaaminen liity siihen mitenkään.

                          BMW:n oma ohje alublokin testaamiseen ylikuumenemisen jälkeen on ottaa pultit yksi kerrallaan pois ja vetää uudestaan kiinni ja jos jenka ei kestä niin bloki vaihtoon.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by turbobliz View Post
                            Jo se, että pinnapultti helpottaa kannen asennusta riittää ainakin minulle syyksi käyttää niitä aina kun mahdollista. Plus uudelleenkäytettävyys.
                            Missähän tapauksessa se jopa helpottaa asentamista? Moottori irrallaanhan nyt kannen asentaa miten vain, kone paikallaan taas sitten pahimmillaan on tilanne että ensin asennetaan kansi, sitten tapellaan pinnapultit paikalleen ja sen päälle vielä nysvätään rikat ja mutterit sinne pieneen tilaan jota ei mutterille ole suunniteltu - ei ihme että läpipultatut pinnapulttikoneet aikanaan nosti huoltotoimenpiteiden hinnat niin korkeiksi että alublokikoneet palasivat vasta kun bloki saatiin kestämään normipultit......

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              #44
                              Ja pinnapultteja puolustaa niiden alkuperäinen etu, eli kiristämistä vastustavaa kitkapinta-alaa tulee vähemmän ja tässä tapauksessa se kitkapinta-ala on suurimmalta osin kahden teräksen välissä (mutteri ja pinnapultti) eikä isolla pinta-alalla (alulohkon pitkä kierre ja kansipultti) eli pienemmällä vaurioittamisella tiukempaan puristukseen kansi.
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by naukkis View Post
                                No ihan sama vaikka vetäisi pultti kerrallaan suoraan auki, se bloki on tehty kestämään niiden pulttien kuormitus ja kiristämällä tai löysentämällä väärin niitä jenkoja ei saa paskaks. .
                                Ai jaa...tämä selvä. Aina kun oppii jotain uutta, voi ollia vielä "uudempaa".
                                Mitäpä luulet kumpi aiheuttaa lohkossa kierteeseen enemmän vetoa, se moottorin ylikuumeneminen, vai se että avaat kannesta kaikki muut paitsi pari viimeistä takapäästä?
                                Kuitenkin jo kansipahvissa on jonkinmoinen puristus ja helposti kannen etureuna on pari milliä jo auki kun takapultit on kiinni.
                                Ne viimeisethän ovat vähän pirusti kireämmässä jos/kun edellä olevat on avattu kokonaan?

                                ps.ai niin, mehän olemme ihan testanneet miten tässä käy jos/kun ko.kansi avataan oikein tai väärin....
                                Last edited by Hemi; 25-09-2014, 14:07.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎