Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannenpulttien rasva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by Hemi View Post
    Pinnapultit pitää ehdottomasti olla alulohkolle valmistetut(mahd.bulletnokkainen) ja niin että ne käyttävät aivan maksimaalisen osan kierteestä(kierretään siis pohjaan jos pohja on, eli vastassa ei ole vesitila).

    No itse olin kyllä siinä uskossa että pinnapulttiakaan ei ikinä pidä pohjata vaan jos näin pääsee käymään lämpösyklit tuhoavat kierteet ennenpitkää. Eli normaali tapa asentaa pinnapultti on kiertää sitä haluttu määrä jengoille ja lukita se siihen kierreliimalla......

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by MikkoÄr View Post
      Näitä alumiinilohkon kierteitä on tuskin suunniteltu myöskään kovin montaa aukaisukertaa silmälläpitäen. Teki sen aukaisun/kiristyksen sitten vaikka päällään seisten niin kerta kerralta ollaan lähempänä korkkaamista. Teollisuudessa, huollettavaksi tarkoitetuissa, erilaisissa alumiinista valmistetuissa koteloissa yms. käytetään monesti helicoileja ihan alkuperäisasennuksena näiden probleemien takia.
      No alumiiniin tehdyissä jengoissa on omat ongelmansa. Näissä koneissa BMW ratkaisi asian aivan älyttömän pitkällä jenkaosalla, kyllä nuo normi rautaruuveihin tottuneelle ovat loputtomat jengat, ihan ensimmäisenä en olisi huolissani niiden pettämisestä kiinni ja auki ruuvaamalla.

      Sen sijaan alublokin arkuus korkata jengat ylikuumentuessa ei mun käsittääkseni ole mitenkään kovin epätieteellistä tietoa muualla kuin tällä foorumilla - ja toki se jengan korkkausriski kasvaa suuresti jos sinne mennään vaihtamaan valmistajan lohkolle tarkoittamien sijaan jotain muita mutta sekin tuntuu olevan aika yleinen tapa tuhlata rahojaan..... Sen tietysti ymmärtäisi jos alkuperäinen kiristysmomentti olisi alhainen mutta tuo BMW:n käyttämä momentti on kyllä kaukana alhaisesta, eipä taida rautalohkojenkaan vakiomomentit olla yhtään sen suurempia.
      Last edited by naukkis; 29-09-2014, 22:40.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #63
        Originally posted by naukkis View Post
        No itse olin kyllä siinä uskossa että pinnapulttiakaan ei ikinä pidä pohjata vaan jos näin pääsee käymään lämpösyklit tuhoavat kierteet ennenpitkää. Eli normaali tapa asentaa pinnapultti on kiertää sitä haluttu määrä jengoille ja lukita se siihen kierreliimalla......
        Ei näin, eikä lukita liimalla, paitsi silloin jos lohkossa ei pulteilla pohjaa olekkaan, vaan pultti menee vesitilaan.
        Tosin siis silloinkin kierteeseen laitetaan siivistesilikoni.
        Eli ei ne mitään "tuhoa" slloin kun kyseessä on nimenomaan "bullet" nokkainen juuri alulohkoon sormivoimin pohjaan asti kierrettäväksi tarkoitettu pinnapultti.

        Eli tuossa ko.pultti+teksti:

        It is important to use the correct stud for the block and heads being used. In this case, the Dart aluminum block required a special bullet nose for the block end of the head studs.

        With the perfect studs in hand, Ronnie from Specialties Machining began screwing them into the block. They were then hand tightened into the block because a stud is designed to securely “clamp” the heads into place by utilizing force throughout the entire stud instead of stressing the threads in the block like bolts typically end up doing. Studs are really the best choice for high combustion pressures and for evenly distributing the clamping on the heads since they help keep the heads even and they reduce the chances of head gasket failure.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by Hemi View Post
          Ei näin, eikä lukita liimalla, paitsi silloin jos lohkossa ei pulteilla pohjaa olekkaan, vaan pultti menee vesitilaan.
          Tosin siis silloinkin kierteeseen laitetaan siivistesilikoni.
          Eli ei ne mitään "tuhoa" slloin kun kyseessä on nimenomaan "bullet" nokkainen juuri alulohkoon sormivoimin pohjaan asti kierrettäväksi tarkoitettu pinnapultti.

          Eli tuossa ko.pultti+teksti:

          It is important to use the correct stud for the block and heads being used. In this case, the Dart aluminum block required a special bullet nose for the block end of the head studs.

          With the perfect studs in hand, Ronnie from Specialties Machining began screwing them into the block. They were then hand tightened into the block because a stud is designed to securely “clamp” the heads into place by utilizing force throughout the entire stud instead of stressing the threads in the block like bolts typically end up doing. Studs are really the best choice for high combustion pressures and for evenly distributing the clamping on the heads since they help keep the heads even and they reduce the chances of head gasket failure.
          No eikös tuo pultti ole nimenomaan tehty sitä varten että jenka ei lohkoon pohjaa? Eli jos pinnapultissa ei tuota leikkausta se pitää vetää oikeaan syvyyteen ja lukita kiinni jotta se ei pohjaa muttereita kiristettäessä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #65
            Originally posted by naukkis View Post
            No eikös tuo pultti ole nimenomaan tehty sitä varten että jenka ei lohkoon pohjaa? Eli jos pinnapultissa ei tuota leikkausta se pitää vetää oikeaan syvyyteen ja lukita kiinni jotta se ei pohjaa muttereita kiristettäessä.
            Siis nyt oli kyse alulohkon pulteista?

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis nyt oli kyse alulohkon pulteista?
              Siis pinnapultista, jenka ei saa pohjata kummastakaan päästä koska se aiheuttaa ylimääräisiä rasituksia lämpösyklissä, sen takia tehdään tuollaisia erikoispultteja jotka jättävät jengan vapaaksi vaikka sen kiristäisi kiinni. Mutta jos pitäydytään normijenkaisissa pulteissa niin ei niitä oikein muuten saa pysymään mutteria kiristäessä paikallaan kuin sillä että ne vedetään lukitteen kanssa ensin siihen kohtaan missä jenka ei vielä pohjaa kummastakaan päästä.

              Comment

              • kimmon
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Tuusulantien päässä...

                #67
                Omat kokemukset pinnapulteista on kaikki alumiinilohkoisista kilpamoottoreista missä kannen TÄYTYY pysyä kiinni ja missä kansi/kannet irroitetaan joka kerta, kun laite on käynyt radalla. Tälläinen ei olisi mitenkään mahdollista normaaleilla kannenpulteilla. Momentti millä esim. Top Fuel-moottorin sylinterikansien keskimmäinen rivi vedetään kiinni nostaisi pulttina joka kerta kierteet lohkosta ylös.



                Myös sylinterikannessa on pinnapultit, joilla se vedetään kanteen ns. nostajalaakson puolelta.



                Sorry isoista kuvista

                edit. Niin ja noitahan ei sitten koskaan liimata kiinni.

                Myöskin keinuvipuakselit ovat pinnapulteilla kiinni sylinterikannessa.



                Yhtä kaikki, joka paikassa on pinnapultit. Ei pelkästään purun helppouden takia vaan siksi, että kierteet ja pulttiyhdistelmä on heikompi. Ja, joo, ihan normi molyrasva vedetään kierteisiin ennen kuin ne nykäistään momenttiin. Vaikkapa tuollainen
                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Siis pinnapultista, jenka ei saa pohjata kummastakaan päästä koska se aiheuttaa ylimääräisiä rasituksia lämpösyklissä, sen takia tehdään tuollaisia erikoispultteja jotka jättävät jengan vapaaksi vaikka sen kiristäisi kiinni. Mutta jos pitäydytään normijenkaisissa pulteissa niin ei niitä oikein muuten saa pysymään mutteria kiristäessä paikallaan kuin sillä että ne vedetään lukitteen kanssa ensin siihen kohtaan missä jenka ei vielä pohjaa kummastakaan päästä.
                  En nyt ymmärrä?
                  Alulohkon pinnapultti on ihan eri kuin rautalohkon pinnapultti ja nimenomaan alulohkopultti kierretään pohjaan ilman liimoja?
                  Ei alulohkoon kierretä muuta kuin bullet nokkaisia pultteja?

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11079
                    • Oulu

                    #69
                    Hirveä inttäminen taas.

                    Laitoin kuparitahnalla ja nätisti kiristy. Eikä noussu kierteet ainakaan tällä kertaa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Hirveä inttäminen taas.

                      Laitoin kuparitahnalla ja nätisti kiristy. Eikä noussu kierteet ainakaan tällä kertaa.
                      Jos laitoit kuparitahnaa alulohkon pultinkierteisiin, niin on ainakin mahdollista että pitkällä aikavälillä hitsaantuu lopulta niin kiinni että nousee kierteet mukana avattaessa(eli kun rasva pikku hiljaa häviää, kupari jää ja hitsaa teräspultin kierteen alumiiniin). Rautalohkossa toki ok.

                      Molyrasva on käytännössä parasta jos liitos ei ole kiinni vuosikausia ja kohtaa tuhansia lämmönvaihteluja(sekin vuosien kuluessa viruu ja poistuu kierteestä).
                      Tuossa helppo "joka pojan", "joka hyllystä löytyvä" keino ehkäistä teräs/alumiini korroosio pitkällä aikavälillä ja sitä kautta estää tuhoisa kiinnileikkautuminen avattaessa, eli ihan Mastonin alumiinirasva:

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #71
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Hirveä inttäminen taas.

                        Laitoin kuparitahnalla ja nätisti kiristy. Eikä noussu kierteet ainakaan tällä kertaa.
                        Tottahan ne voi kiristää vaikka muusatulla banaanilla jos haluaa. Jokamiehen oikeus käyttää ihan mitä vaan siihen hommaan.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Vinki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1048
                          • Seinäjoki

                          #72
                          Crc:n mos2 tuntuu ainakin olevan käypää kamaa. Löytyy melkeen joka kaupasta, eikä maksa paljoa
                          F31 320i

                          e36 325tic

                          e30 330tic

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #73
                            En nyt jaksanut koko ketjua lukea mutta en kyllä laittaisi mitään rasvoja, varsinkaan kuparitahnaa alulohkon kierteisiin.
                            Hyvin kevyt moottoriöljy mutta ei tippaakaan liikaa. Alkuperäiset M52 pultit oli ainakin valmiiksi öljyiset joten ei vaatinut lisäystä.
                            Eikä ole ollut ongelmia.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Originally posted by kimmon View Post
                              Omat kokemukset pinnapulteista on kaikki alumiinilohkoisista kilpamoottoreista missä kannen TÄYTYY pysyä kiinni ja missä kansi/kannet irroitetaan joka kerta, kun laite on käynyt radalla. Tälläinen ei olisi mitenkään mahdollista normaaleilla kannenpulteilla. Momentti millä esim. Top Fuel-moottorin sylinterikansien keskimmäinen rivi vedetään kiinni nostaisi pulttina joka kerta kierteet lohkosta ylös.



                              Myös sylinterikannessa on pinnapultit, joilla se vedetään kanteen ns. nostajalaakson puolelta.



                              Sorry isoista kuvista

                              edit. Niin ja noitahan ei sitten koskaan liimata kiinni.

                              Myöskin keinuvipuakselit ovat pinnapulteilla kiinni sylinterikannessa.



                              Yhtä kaikki, joka paikassa on pinnapultit. Ei pelkästään purun helppouden takia vaan siksi, että kierteet ja pulttiyhdistelmä on heikompi. Ja, joo, ihan normi molyrasva vedetään kierteisiin ennen kuin ne nykäistään momenttiin. Vaikkapa tuollainen
                              Jees ja tämähän toki tarkoittaa että M52:eenkin kannattaa pistää pinnapultit vakiopulttien tilalle, lopputulos on ihan sama?

                              Noissa Keith Black-lohkoissa yms. pinnaputit ovat ihan lähtökohtaisesti sinne suunniteltu, jenkaosa on selvästi sylinterin alapuolella ja pultti on selvästi ohennettu, sen kiristäminen pulttina rasittaisi itse pulttia huomattavasti verrattuna pinnapulttiin jossa pyörittävää momenttia syntyy pulttiin paljon vähemmän. Tilanne ei ole sama sarjatuotantoblokissa eikä siinä vastaavasta järjestelystä tule vastaavia hyötyjä. Ja jos kansi otetaan irti suurinpiirtein joka lähdön jälkeen niin jenkojen kuluminenkin tulee esiin, toisin kuin jossain penarin koneessa....

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #75
                                Originally posted by Hemi View Post
                                En nyt ymmärrä?
                                Alulohkon pinnapultti on ihan eri kuin rautalohkon pinnapultti ja nimenomaan alulohkopultti kierretään pohjaan ilman liimoja?
                                Ei alulohkoon kierretä muuta kuin bullet nokkaisia pultteja?
                                No se pultin nokka on vain estämässä sitä jengan pohjaamista, ihan sama mistä pultista on kysymys pohjaan vääntäminen ei ole hyväksi koska jengan loppumiskohta vääntää koko pultin vinoon aiheuttaen epätasaisen kuormituksen.

                                Enpä ole M52:een bullet-pinnapultteja nähnyt, enkä mihinkään muuhunkaan vakiokoneeseen. Normi arppi pinnpultti on loppuun asti jengalla ja meinaa että jos mutteri leikkaa kiristettäessä pulttiin pultti todennäköisesti katkeaa, tuollaisella bullet-kärjellä taas normi ei pohjaavalle pultille tarkoitettu lohko todennäköisesti hajoaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎