Announcement

Collapse
No announcement yet.

vauhtipyörän keventäminen, hyötysuhde ja haitat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haggiz
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 332
    • Pori

    vauhtipyörän keventäminen, hyötysuhde ja haitat

    eli sitä tässä nyt haen kun itellä on m20:Sen kova vauhtis kevennetty noin reilu 6kg ja siinä on heittoa ``2 satkua`` ja heitto on molempiin suuntiin eli pysty heitto ja vaakaheitto, ei saanut sorvissa heittoa pois niin paljonko tuo tuommonen heitto vaikuttaa?
    haluaisin kunnon vastauksen että mihin se vaikuttaa ja miten jos vaikuttaa mitenkää, en tarvitse niitä vastauksia että joo ei kannata laittaa kiinni hajottaa jotain...
    ja sitten paljonko uskoltaa keventää vauhtipyörää ennenkuin paikat alkaa oikeesti hajoomaan.
    sitten se hyötysuhde paljonko on vaikka 6kg painavassa vauhtiksessa?
    m50b25 moottoriin siis tulossa.
    Last edited by haggiz; 05-11-2014, 22:51.
    huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
    http://www.autohuoltosata.com


    e36 325i

    Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta
  • Miuge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 630
    • Tampere

    #2
    Kunhan limppu on tasapainossa, niin kaks satkua mitoissa ei haitanne mitään. Budjetin ja käyttötarkoituksen mukaan ehkä tasapainotukseen ennen kasausta?
    Epätasapaino käy aina koneen laakereiden päälle, oli sitä enemmän tai vähemmän.
    Pahimmassa tapauksessa limppu pamahtaa päreiks, jos se ei ole enää lähellekään tasapainossa ja lisäksi sen rakennetta on heikennetty liiaksi.

    Hyötysuhde?? Yksinkertaisesti muotoiltuna kevennyksellä saavutetaan parempi kierrosherkkyys.
    Webshop - MRT Engineering
    Facebook - MRT Engineering
    Instagram - mrtengineering
    YouTube - miugemrt

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3166
      • 47200

      #3
      Hyötynä tosiaan tuo että jenkaa ottaa paljon herkemmin ja haittana taas liikkeelle lähteminen voi tarvita hieman kaasua kun ei ole pyörivää massaa niin paljoa. Toinen mihin vaikuttaa, on isolla vaihteella ajaminen pienillä kierroksilla ---> alkaa jyristämään. Kaksoismassa eliminoi ton jyristämisen pois kyllä todella hyvin. Kaverin subarussa huomas melkoisen eron kun hajos kaksoismassa ja tilalle laitettiin 7kg kevyempi kova vauhtis. Tämä kova tosin siksi kun ei ollut saatavilla kaksoismassaa nopealla aikataululla. Tekee juurikin tuota mitä edellä mainitsin.

      Siihen, että kuinka paljon uskaltaa keventää, riippuu ihan siitä miten kätevä on sorvari käsistänsä. Olen nähnyt vauhtiksia mistä on otettu KAIKKI pois mitä saatavilla on, eli starttikehälle on jätetty 5kpl jalkoja ja väleistä kaikki pois. Ei se kyllä mitään painanutkaan. Tommonen valupaska vaan ei välttämättä kestä semmosta ja suosiolla ostais blingfactorylta sen alle 4kg köntin eikä tarvis kestoa enää miettiä

      Comment

      • MH motorsport
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 2301
        • Turku

        #4
        Pieni heitto ei haittaa, mutta heitto tasapainotuksessa käy laakerien päälle.
        En nyt tarkkaan muista mutta esim vaikka 10 gramman heitto ja 7000rpm niin voima oli monta sataa kiloa mikä repii ja täristää konetta.
        Tasapainotuksia suorittaa muun muassa sporttiauto kyrössä.
        Autopalvelu MH-motor
        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
        Maxxecu myynti ja asennus
        www.mh-motor.fi
        0503218217
        Kulkineet:
        E6 2000 touring
        E6 2002 touring
        E30 318is ///Mtechnic 2
        E34 ///M5 nürburgring
        E34 S62b50 turbo dct
        E39 523i ///Msport
        F30 320d

        Comment

        • haggiz
          Bimmer Fanatic
          • May 2011
          • 332
          • Pori

          #5
          Originally posted by Miuge View Post
          Kunhan limppu on tasapainossa, niin kaks satkua mitoissa ei haitanne mitään. Budjetin ja käyttötarkoituksen mukaan ehkä tasapainotukseen ennen kasausta?
          Epätasapaino käy aina koneen laakereiden päälle, oli sitä enemmän tai vähemmän.
          Pahimmassa tapauksessa limppu pamahtaa päreiks, jos se ei ole enää lähellekään tasapainossa ja lisäksi sen rakennetta on heikennetty liiaksi.

          Hyötysuhde?? Yksinkertaisesti muotoiltuna kevennyksellä saavutetaan parempi kierrosherkkyys.
          kellotettu vauhtis on mutta ei kaiketi tasapainotettu ja mitenkäs tuo tasapainotus onnistuu vaik kannattaako viedä suoraan ammattilaiselle?
          turbokäyttöön tulee niin ei nyt heti jaksaisi sitten ruveta lootaa nyppimään pois saati konetta jos käy laakereiden päälle.

          Originally posted by pazq View Post
          Hyötynä tosiaan tuo että jenkaa ottaa paljon herkemmin ja haittana taas liikkeelle lähteminen voi tarvita hieman kaasua kun ei ole pyörivää massaa niin paljoa. Toinen mihin vaikuttaa, on isolla vaihteella ajaminen pienillä kierroksilla ---> alkaa jyristämään. Kaksoismassa eliminoi ton jyristämisen pois kyllä todella hyvin. Kaverin subarussa huomas melkoisen eron kun hajos kaksoismassa ja tilalle laitettiin 7kg kevyempi kova vauhtis. Tämä kova tosin siksi kun ei ollut saatavilla kaksoismassaa nopealla aikataululla. Tekee juurikin tuota mitä edellä mainitsin.

          Siihen, että kuinka paljon uskaltaa keventää, riippuu ihan siitä miten kätevä on sorvari käsistänsä. Olen nähnyt vauhtiksia mistä on otettu KAIKKI pois mitä saatavilla on, eli starttikehälle on jätetty 5kpl jalkoja ja väleistä kaikki pois. Ei se kyllä mitään painanutkaan. Tommonen valupaska vaan ei välttämättä kestä semmosta ja suosiolla ostais blingfactorylta sen alle 4kg köntin eikä tarvis kestoa enää miettiä
          niin tuosta kätevyydestä en sitten tiedä kun ostin tuon limpun jo kevennettynä ja lyötiin sorviin, kellotettiin ja katottiin heitto. käytössä se kuitenkin oli ollut entisellä omistajalla ja kuulemma oli ``hyvin toiminut`` tiedä sitä sitten.
          taitaa olla meikäläiselle turhan kallis ostaa kunnon kevyt vauhtis.



          Originally posted by Pikkuvelii View Post
          Pieni heitto ei haittaa, mutta heitto tasapainotuksessa käy laakerien päälle.
          En nyt tarkkaan muista mutta esim vaikka 10 gramman heitto ja 7000rpm niin voima oli monta sataa kiloa mikä repii ja täristää konetta.
          Tasapainotuksia suorittaa muun muassa sporttiauto kyrössä.
          juu no hyvä tietää, täytyypi vähän tiedustella että tekeekö tässä porissa ja lähikunnissa joku nuita tasapainotuksia vai pystyykö ite vai kannattaako edes.
          huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
          http://www.autohuoltosata.com


          e36 325i

          Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #6
            Muistakaapas sellainenkin ilmiö kun keventelette vauhtiksia net pitäs pysyä kampiakselimassat suhteesa kohallaan
            myös jakopäässä.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • haggiz
              Bimmer Fanatic
              • May 2011
              • 332
              • Pori

              #7
              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
              Muistakaapas sellainenkin ilmiö kun keventelette vauhtiksia net pitäs pysyä kampiakselimassat suhteesa kohallaan
              myös jakopäässä.

              eli? ja mitäs tuo meinaa?
              huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
              http://www.autohuoltosata.com


              e36 325i

              Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                #8
                Tarkoitat varmaan jakopään puolta moottorista?Eli sitä triggeripyörää pitäs suhteessa keventää kans.

                Comment

                • haggiz
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 332
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by blueorange View Post
                  Tarkoitat varmaan jakopään puolta moottorista?Eli sitä triggeripyörää pitäs suhteessa keventää kans.

                  kaverilla ainakin toimii ihan moitteettomasti e30 m50 turbo ja sillä on myös 6kg painava vauhtis ja ihan orkkis triggeripyörä, että miten se vaikuttaa tai missä sen huomaa?
                  huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
                  http://www.autohuoltosata.com


                  e36 325i

                  Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

                  Comment

                  • blueorange
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 404
                    • suomi

                    #10
                    Niinhän se toimiikin ja ne kampurat mihkään katkee mut ilmeisesti tätä 2bar aahhh tarkotti?Edit: Esim e36 m3 ja 325 ralliautoissa käytetään fidanza aluvauhtipyöriä ihan vakio triggerilimpun kanssa,kierrokset ja käyttö on kuitenkin ihan eri luokkaa kun siviiliajossa.Toki saahan siihen kevennettyä triggeriä ja voihan sitä itsekkin keventää
                    Last edited by blueorange; 07-11-2014, 21:59.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by haggiz View Post
                      kaverilla ainakin toimii ihan moitteettomasti e30 m50 turbo ja sillä on myös 6kg painava vauhtis ja ihan orkkis triggeripyörä, että miten se vaikuttaa tai missä sen huomaa?
                      Periaatteessa vauhtipyörän ja dampperin väliin voi muodostua seisovia aaltoja jotka katkoo kampuran mutta tilanne on lähinnä ongelma vain jos pistetään painavaa yksimassaista vauhtipyörää kehiin. Nykyään käytetään paljon kaksmassasia vauhtipyöriä eli niissä kiinteä massa on suht pieni ja itse vauhtipyörä toimii myös dampperina ja sellainen vaihdettaessa kiinteään kevyeenkin vauhtipyörään jakopään dampperin värähtelyt tuppaavat kasvamaan. ts sen massaa pitäisi pikemminkin lisätä kuin vähentää, ja kovemmilla kierroksilla sen dampperin jousiosa käy niin kuumana että se voi alkaa tarvita aktiivista jäähdytystä.

                      Mutta kaikki on suht hyvin niin kauan kun ei sorruta johonkin bling blong kevennä jakopäätäsi alumiini hihnapyöräsarjoihin......

                      Comment

                      • haggiz
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 332
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Periaatteessa vauhtipyörän ja dampperin väliin voi muodostua seisovia aaltoja jotka katkoo kampuran mutta tilanne on lähinnä ongelma vain jos pistetään painavaa yksimassaista vauhtipyörää kehiin. Nykyään käytetään paljon kaksmassasia vauhtipyöriä eli niissä kiinteä massa on suht pieni ja itse vauhtipyörä toimii myös dampperina ja sellainen vaihdettaessa kiinteään kevyeenkin vauhtipyörään jakopään dampperin värähtelyt tuppaavat kasvamaan. ts sen massaa pitäisi pikemminkin lisätä kuin vähentää, ja kovemmilla kierroksilla sen dampperin jousiosa käy niin kuumana että se voi alkaa tarvita aktiivista jäähdytystä.

                        Mutta kaikki on suht hyvin niin kauan kun ei sorruta johonkin bling blong kevennä jakopäätäsi alumiini hihnapyöräsarjoihin......

                        joo ei ole aikomustakaan alkaa keventelemään triggeripyörää saati vaihtaa tilalle joku toinen pyörä.
                        tuossa omassa motissa taisi olla kova vauhtipyörä paikoillaan jo valmiiksikin.
                        tuo nyt kuitenkin kiinnostaa että miten vauhtipyörän saa tasapainoitettua vai pitääkö viedä johonkin ammattilaiselle tasapainotettavaksi.
                        huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
                        http://www.autohuoltosata.com


                        e36 325i

                        Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by haggiz View Post
                          tuo nyt kuitenkin kiinnostaa että miten vauhtipyörän saa tasapainoitettua vai pitääkö viedä johonkin ammattilaiselle tasapainotettavaksi.

                          No hyvähän se on ammamiehen tehdä. Itse jättäisin tasapainottamatta jos ei isolla budjetilla tehdä, jokunen kymmenen grammaa sinne tänne ei tunnu missään, ja tarkemmin tasapainotettaessa sun pitää pultata vauhtipyörä, paineasetelma ja kampura läjään ja tasapainottaa koko paska, paketti purettaessa ja kasattaessa erikseen se ei muuten ole kuitenkaan tasapainossa.

                          Siinä moottorissa on kuitenkin 6kpl puolentoistakilon puntteja heilumassa edestakaisin ja niitä tasapainottamassa 6 kpl kilon pyöriviä epätasapainoja että kannattaa suhteuttaa paljonko se muutaman gramman epätasapaino vauhtipyörässä nyt oikeasti tilannetta muuttaa.

                          Comment

                          • haggiz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2011
                            • 332
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            No hyvähän se on ammamiehen tehdä. Itse jättäisin tasapainottamatta jos ei isolla budjetilla tehdä, jokunen kymmenen grammaa sinne tänne ei tunnu missään, ja tarkemmin tasapainotettaessa sun pitää pultata vauhtipyörä, paineasetelma ja kampura läjään ja tasapainottaa koko paska, paketti purettaessa ja kasattaessa erikseen se ei muuten ole kuitenkaan tasapainossa.

                            Siinä moottorissa on kuitenkin 6kpl puolentoistakilon puntteja heilumassa edestakaisin ja niitä tasapainottamassa 6 kpl kilon pyöriviä epätasapainoja että kannattaa suhteuttaa paljonko se muutaman gramman epätasapaino vauhtipyörässä nyt oikeasti tilannetta muuttaa.

                            no joo kun heitto nyt ei kuitenkaan iso vissiin ole tai niin on täällä ja muuallakin sanottu mutta hyvähän nämä varmistaa on.
                            pisti vaan mietityttämään kun tässä just joku mainitsi siitä että ``heitto`` kasvaa kun kierokset kasvaa tai siis vissiin kilomääräkö niin alkaa täristämään pirusti korkeilla kierroksilla mutta omassa vauhtiksessa ei kuitenkaan niin isoa heittoa ole että näin alkaisi käymään?
                            huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
                            http://www.autohuoltosata.com


                            e36 325i

                            Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by haggiz View Post
                              no joo kun heitto nyt ei kuitenkaan iso vissiin ole tai niin on täällä ja muuallakin sanottu mutta hyvähän nämä varmistaa on.
                              pisti vaan mietityttämään kun tässä just joku mainitsi siitä että ``heitto`` kasvaa kun kierokset kasvaa tai siis vissiin kilomääräkö niin alkaa täristämään pirusti korkeilla kierroksilla mutta omassa vauhtiksessa ei kuitenkaan niin isoa heittoa ole että näin alkaisi käymään?
                              Siinä vauhtipyörässä pitää olla todella paljon epätasapainoa jotta sen ulospäin tuntisi. Paineasetelma epäkeskeisesti yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎