Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e60 520i (M54B22) käynnistysongelma, viisaita vinkkejä tarvisi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    BMW e60 520i (M54B22) käynnistysongelma, viisaita vinkkejä tarvisi.

    Olen pähkäillyt hetken Bemarin kanssa joka ei käynnisty. Auto alkaisi olla peurakolarin jäljiltä muuten aikalailla kasassa, mutta seuraava ongelma vielä vaivaa...



    Auto siis E60 520iA prod. date: 9/2003, ongelma on nähdäkseni kulminoitunut bensapumpun releeseen tai releen pohjaan. Releet ovat hanskalokeron takana, vierekkäin kaksi reletta joista vasemmanpuoleinen on bensapumpun rele.

    Tällä hetkellä kokeilussa ollut 3 kpl vihreitä releitä, joten en uskoisi vian olevan itse releissä, kaksi näistäkin uusia suoraan marmoritiskiltä.



    Releen pohjan liittimistä pitäisi ymmärtääkseni löytyä seuraavat:
    30 - Akulta jatkuva virta => Testattu, tulee
    87 - Bensapumpulle menevä johto
    Releeessä keskellä toinen 87-merkitty pinni, mutta kanta sen kohdalta tyhjä
    85 - Maa (Maa toimii vain kun konetta pyörittää startilla, ok, näin varmaan pitääkin toimia
    86 - Virtalukon kautta tuleva virta ?? Ei tule virtaa ilman avainta virtalukossa tai virta-avain käännettynä eikä startatessa, pitäisi ilmeisesti tulla? Lueskelin että tämä pinni ainakin vanhemmissa Bemareissa saa virtansa pää-releeltä (Main Relay), missähän E60:ssä sellainen on?
    En ole ihan varma mihin tuon liittimen 86 pitäisi mennä, onko kenellään oikeaa tietoa?

    Tuumailuja:

    - Mikäli liittimeen 85:een ei tulisi maata startatessa, voisi vian päätellä olevan kampi-akselin asentotunnistimessa, muttakun maa tulee, todennäköisesti tämä ei ole ongelma.

    - Kun liittimeen 86 ei tunnu tulevan virtaa, voisiko vian olettaa olevan "päärelessä"?

    - Bensapumppu lähtee käyntiin ja auto käynnistyy ja toimii normaalisti jos sulakkeella varustetulla hyppylangalla yhdistää navat 30 < = > 87.

    Moottorin vikakoodit, eilen otettu:





    Olisikos kenellään kokemusta tai vinkkejä. Ihan mielenkiinnosta tekisi mieli saada ongelma ratkaistua itse, kun ei varmaa isosta kiinni olisi kun vaan keksi että mistä.... :think
    Last edited by Juhis2000; 21-11-2014, 09:03. Reason: Asiavirhe korjattu
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Jokin ohjauksessa mättää, ilmapumppukin näköjään halvaantunut samalla. Ohaussulakkeet varmasti ehjät? Kolarikytkin?
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Kolarikytkin eli BST (Battery Safety Terminal). Kuva aiheesta: KLIK. Vihreä nuoli osoittaa plusnapaan, siinä oleva musta mötti on BST. Jos paukku on lauennut, BST:n ympäristössä pitäisi kyllä olla jälkiä: KLIK.

      Comment

      • Juhis2000
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 237
        • Kouvola

        #4
        Pitääpä vielä tutkia tarkemmin tuo akun kaapelin panos. Joku vuosi sitten kun E91:ssä oli vastaava panos poksahanut niin siihenhän (autoon) ei tullut mitään virtoja, räjähdyksen näki selvästi revenneistä muoveista johdon panoksen tienoilla. Tuolloinhan akkukaapelin panoksen "liittimen" sai kyllä puristettua pihdeillä kasaan väliaikasesti auton liikuttelua varten, mutta tällöin autossa paloi Airbagin valo (ja oli vikakoodeja aiheesta).

        Tässä E60:ssä ei ollut peuraan osumisesta tyynyt räjähtäneet, eikä Airbag-valo palanut, eikä myöskään vikakoodeja Airbag-osastolla, joten oletin tuon paukun olevan ehjän. :think

        Sulakkeista: E60:ssä ei ilmeisesti sulakkeita ole muualla kuin hanskalokeron takana ja takapaksissa repsikan puolella akun yläpuolella? Noista kävin molemmat paikat irroittaen kaikki lasikantasulakkeet ja tarkistaen ne, ehjiä olivat.

        Toinen juttu mikä on vähän ihmetyttänyt on ero vikakoodeissa, ensimmäisen postin vikakoodeissa ensimmäisessä kuvassa lukee sekä bensapumpun releen että ilmapumpun kohdalla:
        Type of error: Signal or value below threshold

        Ja toisessa kuvassa, jossa valittu yksityiskohtaisempi kuvaus (Detail)
        Type of error: Shortcut to minus
        BMW e60 525i terapiaprojekti
        -------------------------
        Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

        Comment

        • Juhis2000
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 237
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          Kolarikytkin eli BST (Battery Safety Terminal). Jos paukku on lauennut, BST:n ympäristössä pitäisi kyllä olla jälkiä: KLIK.
          Mielestäni tämä näyttää ehjälle. (Vaikka kuva vähän epäselkeä onkin)

          BMW e60 525i terapiaprojekti
          -------------------------
          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Ehjältä se näyttää, ei ole ylimääräistä moskaa näkyvissä. Vikakoodikin pitäisi jäädä jos se olis lauennut.

            Mutta pikkasen hämää kun on maininta että vm 2006, mutta M54 on viimeksi käsittääkseni ollut 02/2005 valmistetussa pirssissä?

            Kytkentäkaaviothan löytyy WDS:stä: KLIK.

            Jos noita pinninumeroita tulkitsen oikein, 30 eli releen pohjan (X10156) pinni 6 menee takaluukun sulaketaululle sulakkeeseen F50 eli 20A ja pinni 87 eli releen pohjan pinni 8 menee moottoritilan fuse carrier/engine electronics (A8680) sulakkeelle F02 eli 30A. Onko tämä sulake tarkistettu? Fuse carrier sijaitsee moottoritilassa vasemmalla puolella ilmeisesti ilmansuodinlaatikon alla. Siellä on myös K6300 DME relay sekä K6304a secodary air pump relay.

            Comment

            • Juhis2000
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 237
              • Kouvola

              #7
              Kiitoksia linkistä. Tuollaista WDS:n kaltaista sivusta olen vähän kaipaillutkin. Tutustunpa seuraavaksi noihin konehuoneen sulakkeisiin.



              Ja tosiaan autohan on siis 2003 eikä 2006, meni ajatus jotenkin sekaisin tuon E91:n vuosimallin kanssa. Prod.date: 2003-09-05.
              Last edited by Juhis2000; 21-11-2014, 09:40.
              BMW e60 525i terapiaprojekti
              -------------------------
              Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Se fuse carrierin kansi liukuu sivulle mutta jotenkin näppärästi on se lukitus tehty, ainakin E46:ssä sai ährätä hetken parilla pienellä ruuvarilla ennenkuin suostui aukeamaan.

                Comment

                • Juhis2000
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 237
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Se fuse carrierin kansi liukuu sivulle...
                  Vähän ähräämiseksi juu meni tuon kanssa



                  Mutta aukesihan se eheänä. Nuo viisi sulaketta tosin olivat ehjiä, mutta samasta boxista löytyi alemmassa kuvassa näkyvä yksinäinen 10A sulake (kuvassa punainen), joka oli palanut. En oikein päässyt kärrylle missä välissä tuo oli, kun molempiin suuntiin johto näytti lähtevän johtosarjanippuun. Mutta tuon vaihtamalla ehjään auto toimii, ja hävisi vikakoodeista sekä bensapumpu- että ilmapumpun vikakoodit.



                  Kiitoksia paljon avusta osanottaneille. Josko tuo nyt toimisi.
                  BMW e60 525i terapiaprojekti
                  -------------------------
                  Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                  Comment

                  • Juhis2000
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 237
                    • Kouvola

                    #10
                    Poistettu kuvat.
                    Last edited by Juhis2000; 08-11-2017, 17:55.
                    BMW e60 525i terapiaprojekti
                    -------------------------
                    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Juhis2000 View Post
                      Bemarien harrastamisen ihanuus ja kurjuus iski taas kohdalle.

                      Tuttua topiccia jatkaen…

                      Vaihdoin Bemariin (E60, 520i 2004) venttiilikopan tiivisteen (jolloin siis sytytyspuolat johtoineen ja venttilikannen koppa on irroitettu) ja sen jälkeen auto ei suostu enää käynnistymään.

                      Puolat irroitin johdoista mutta johtosarjan käänsin vain sivuun, eli mitään johtoja ei mielestäni ole irroitettu.

                      Startatessa syttyi myös Airbagin valo, josta kuvan vikakoodi, joka voinee johtua virran vähyydestä. Kävin virta-johdon liitoksen vielä läpi tavaratilan lattiassa, joka tuota valoa/koodia aiemmin sytytteli ennenkun kontakti korjattiin. Tälläkään ei tosin luulisi olevan käynnistykseen suoraa vaikutusta. :think

                      Moottorista ei sinänsä löytynyt vikakoodeja.

                      Muita tehtyjä toimia:
                      -Akkua ladattu parin yön yli irrallaan – Ei vaikutusta käynnistyvyyteen.

                      -Syötetty suoraan virtaa toiselta akulta konehuoneeseen virranantopistokkeeseen. - Ei vaikutusta. Akulta / konehuoneen pistokkeesta mitaten jännite muutenkin ~12V, yksin en startatessa päässyt mittaamaan, mutta jaksaa kyllä pyörittää joten ei varmaan virran vähyydestä kyse.

                      -Tarkistettu polttoainepumpun sulakkeet, + 5 + 1 sulaketta moottoriohjausboxista konehuoneesta, kaikki ehjiä.

                      -Yhdistetty polttoainereleen pohjasta takaa hanskalokerosta jolloin polttoainepumppu selvästi hurisee – ei vaikutusta käynnistyvyyteen, bensa selkeästi kuitenkin tuoksuu starttaamisen jälkeen.
                      Toisaalta Livedata-kuvissa bensanpaine kuitenkaan ei ole nollassa.

                      -Tankki oli aika tyhjä, Range n. 80km. Kaadoin tankkiin lisää käsillä olleen varakanisterillisen n. 4-5 litraa, jonka jälkeen Range 130 km. Ei luulisi olevan vaikutusta.

                      Voisikohan joku DDE/DME olla mennyt pois synkasta vai olisiko kuvissa mitään muuta ilmeistä vikaa havaittavissa mitä en tajunnut?
















                      Nimim. Hinautanko Autosalpaan?
                      Mikään kuva ei toimi. Yleensä www.imgur.com toimii hyvin.

                      Jos et mitään muuta keksi niin nyppääpä yksi puola ylös ja laita päähän tulppa. Maadoita tulpan kierre johonkin esim johdonpätkällä. Pyydä jotain starttaamaan ja katso itse tuleeko tulppaan kipinä. Siitä selviää ainakin sen verran että onko vika polttoainepuolella vai jossain muualla. Jos kipinää ei tule niin se kertoo taas jostain muusta jota pohditaan sen jälkeen....

                      Onko e60:ssä moottorinohjauksen maadoitus ja virta otettu vasemman iskaritolpan tietämiltä? Onko liittimet kunnolla kiinni jos ne on otettu tuolta?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎