Announcement

Collapse
No announcement yet.

Työsylinterien erot D=20,64mm/22,20mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anttiviis
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 369
    • Kokkola

    Työsylinterien erot D=20,64mm/22,20mm?

    Onko faktaa vai fiktiota, että pienemmän männän halkaisijan omaavassa työsylinterissä ois enemmän pituutta iskulla? Kuinka paljon eroa on?
    Vaatii tuo 765asetelma massalevyn kans melkoisesti liikettä enneku irroittaa.

    esim.
    e30 325i D=20,64mm
    e34 535i D=22,20mm
    E30 325i Turbo -86
    E30 325i M-tech2 -89
    E30 316i Bavaria -91
    E39 525iA -02
    F11 530xd M-Sport -11
  • Daa Daa
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 908
    • Jyväskylä

    #2
    Oikein shimmattuna tuollainen -765 irroittaa todella hyvin tuolla 22.2mm työsylinterillä, toimii jopa 26.99mm työsylkällä. Olettaen siis että käytössä on 19.05mm pääsylinteri.

    Edit: Turhan jäykän kytkimen saat jos käytät tuota 20.64mm sylinteriä.
    Last edited by Daa Daa; 22-11-2014, 15:33.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Originally posted by anttiviis View Post
      Onko faktaa vai fiktiota, että pienemmän männän halkaisijan omaavassa työsylinterissä ois enemmän pituutta iskulla? Kuinka paljon eroa on?
      Vaatii tuo 765asetelma massalevyn kans melkoisesti liikettä enneku irroittaa.

      esim.
      e30 325i D=20,64mm
      e34 535i D=22,20mm

      Pää ja työsylinterin tilavuuksien perusteellahan se isku määräytyy. Kerta halkaisija on vakio on iskun tietenkin muuttava jotta tilavuudet on samat.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Originally posted by Daa Daa View Post
        Oikein shimmattuna tuollainen -765 irroittaa todella hyvin tuolla 22.2mm työsylinterillä, toimii jopa 26.99mm työsylkällä. Olettaen siis että käytössä on 19.05mm pääsylinteri.

        Edit: Turhan jäykän kytkimen saat jos käytät tuota 20.64mm sylinteriä.
        Mikä on mielestäsi oikea shimmaus? Harmi kun en muista omaa työsylinteriä mikä on. Toimii kyllä hienosti mutta kovin on jäykkä.

        Vauhtipyörän paksuushan on yksi tärkeä juttu myös. Ei auta oikea työsylinteri jos asetelma on väärässä kohdassa suhteessa painelaakeriin.

        Lisäksi usein sylinterin tapin jatkamisella (vääränlainen vauhtis) on seurauksena kytkinhaarukan ihan väärä kulma joka syö liikkeen pituuden ja muuttaa geometriaa muutenkin.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • anttiviis
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 369
          • Kokkola

          #5
          Käytössä on juurikin tuo 19,05mm pääsylinteri ja tällä hetkellä 22,20mm työsylinteri kun kesällä hajos tuo alkup. 20,64mm ja kaverin hyllystä löytyi tuo 535i työsylkkä.
          Ei kyllä mun jalalla tuntunut yhtään jäykemmältä tuolla 20,64mm työsylinterillä.

          Ongelma on juurikin tuo, että irroittaa ihan perkeleen alhaalta. Kytkimen haarukkaa on modattu sen verran,
          että työsylinterin reijästä sitä saa heilutettua n. 1mm eli sitä ei pysty yhtään lähemmäks tuomaan muuten painelaakeri pönnää kokoajan.

          Vauhtiksena on blingfactoryn billettivauhtis, joka tehty saschin ohjeiden mukaan (olikohan 9mm) lukin jousittamattomalle massalevylle.
          Esijännitystä en kuollaksenikaan muista ulkoa, mutta se oli sen hetkisten tietojen mukaan oikea.

          Tuo iskun pidentäminen / kytkimen stopparikumen poistaminen vois hieman parantaa käyttömukavuutta
          ja mielummin lähden tuon iskun pidentämisen tielle jos sellainen kerran on.
          E30 325i Turbo -86
          E30 325i M-tech2 -89
          E30 316i Bavaria -91
          E39 525iA -02
          F11 530xd M-Sport -11

          Comment

          • Vinki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1048
            • Seinäjoki

            #6
            Kannattaa koittaa hitsata lisää tavaraa siihen kytkimen haarukkaan. Toimii paljon paremmin kuin työsylinterin tapin pidentäminen. Tapin pidentäminen kun vaan haarukkaa huonoon asentoon..
            F31 320i

            e36 325tic

            e30 330tic

            Comment

            • anttiviis
              BTCF Member
              • Aug 2010
              • 369
              • Kokkola

              #7
              Nyt olis vaihdettu tuo alkuperäinen E30 325i 20,64mm työsylinteri. En edelleenkään huomaa kytkintä polkiessa mitään eroa jäykkyydessä vrt. 22,20mm työsylinteriin.

              Iskukin on sen verta pidempi, että kytkimen irroittaminen muuttui ihan pohjasta useamman sentin ylemmäks!
              E30 325i Turbo -86
              E30 325i M-tech2 -89
              E30 316i Bavaria -91
              E39 525iA -02
              F11 530xd M-Sport -11

              Comment

              • Make H.
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1278
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by anttiviis View Post
                Nyt olis vaihdettu tuo alkuperäinen E30 325i 20,64mm työsylinteri. En edelleenkään huomaa kytkintä polkiessa mitään eroa jäykkyydessä vrt. 22,20mm työsylinteriin.

                Iskukin on sen verta pidempi, että kytkimen irroittaminen muuttui ihan pohjasta useamman sentin ylemmäks!
                Hyvä tietää, pitääpä itekki tehä sama swappi niin jossei tarttis enää iha niin hirveesti jatkoa laittaa tappiin

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎