Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läppärungot turbokoneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Läppärungot turbokoneessa

    Käsitykseni mukaan läppärungot turbokoneessakin tuovat lisää herkkyyttä ja kaasunvastetta..? Jos ajatellaan et on iso imusarja jossa se perinteinen yks iso kaasuläppä, kaasun läväyttää auki niin pieni viive tulee ennen kuin koko plenum on paineistettu. Toisin päin on sit imusaarja osana imuputkistoa ja cooleria, kaasuläppien jälkeen on vain pieni matka kannen imukanavassa. Yhtäkkiä ajateltuna reagointi kaasuun olis merkittävästi parempi..?

    Mutta, miten läppärungoilla on toteutettu MAP-anturin tieto, alipaine jne. Onko joka kurkusta alipaineletku mapille?

    Onko kellään tietoa esim. e60 M5:sen läppärunkojen sylinterijaosta, paljonko on etäisyys keskeltä keskelle kurkkujen välillä? Ja mahtaako nämä pysyä tiivinä esim. 3 baarin ahdoilla, ettei aksilat vuoda jne.?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Läppärunkojen käyttö on hieman ongelmallinen tuon alipaineen takia - tai lähinnä alipaineettomuuden takia. Jo pieni läpän aukeama hävittää alipaineen kurkusta lähes kokonaan, joten pintakaasun säätö on map-pohjaisena mahdoton toteuttaa toimivasti, koska map-arvo pomppaa pienelläkin läpän avautumalla äkisti 100kPa hujakoille, tai hyvin lähelle sitä.

    Läppisten kanssa on moottorinohjauksessa käytettävä hybrid alpha-n -ohjausta, että pintakaasulle saadaan TPS-arvojen mukaan kartta, ja sit map-arvolla huomioidaan toisilla kartoilla ahtopainealue.

    Varmasti säädettävissä kyllä, mutta vaakakupissa kierrosherkkyyden parantuminen vs. melko hankala säätöprosessi saa ainakin meikäläisen kääntymään läppärungottomuuden kannalle.

    Ennemmin lähtee ton kierrosherkkyyden maksimoimaan kevyellä vauhtipyörällä ja paineasetelmalla, niin se yksiläppäinenkin imusarja toimii vallan mainiosti ja herkän tuntuisesti.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4319
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Läppärunkojen käyttö on hieman ongelmallinen tuon alipaineen takia - tai lähinnä alipaineettomuuden takia. Jo pieni läpän aukeama hävittää alipaineen kurkusta lähes kokonaan, joten pintakaasun säätö on map-pohjaisena mahdoton toteuttaa toimivasti, koska map-arvo pomppaa pienelläkin läpän avautumalla äkisti 100kPa hujakoille, tai hyvin lähelle sitä.

      Läppisten kanssa on moottorinohjauksessa käytettävä hybrid alpha-n -ohjausta, että pintakaasulle saadaan TPS-arvojen mukaan kartta, ja sit map-arvolla huomioidaan toisilla kartoilla ahtopainealue.

      Varmasti säädettävissä kyllä, mutta vaakakupissa kierrosherkkyyden parantuminen vs. melko hankala säätöprosessi saa ainakin meikäläisen kääntymään läppärungottomuuden kannalle.

      Ennemmin lähtee ton kierrosherkkyyden maksimoimaan kevyellä vauhtipyörällä ja paineasetelmalla, niin se yksiläppäinenkin imusarja toimii vallan mainiosti ja herkän tuntuisesti.
      Tuon säätöpuolen ongelman allekirjoitan täysin. Mulla tekee tyhjäkäynnillä kyllä ~0,35bar alipainetta, mutta käytännössä vähäkään kaasuun koskettaessa se nousee heti nollaan. Todella hankala/mahdoton saada säädettyä hyvin tuota alipainealuetta. ALPHA-N/MAP blendaus on toki ratkaisu ongelmaan, mutta kaikkein karvalakeimmat ohjaimet ei tuota tue. Tuossaki varmasti omat ongelmansa verrattuna pelkkään MAP/RPM ohjaukseen.

      Laitoin ite läppikset aikoinaan sen takia et kuvittelisin kireän moottorin käyvän niiden kanssa aika paljon siivommin, kun eri pyttyjen imutahdit ei pääse sotkemaan toisiaan. Tiedä sitten paljonko on apua, kun ei ole tullut yhdellä läpällä edes testattua koskaan. Vaihto yhteen läppään on kyllä ollut mielessä juuri noiden säätöongelmien takia. Kokeillaan nyt vielä vähä fiksummalla ohjaimella ennen sitä.

      Mulla map-signaali on vedetty joka läpältä 1mm i.d letkuilla jakotukkiin, josta isommalla letkulla mapille. Kaasuunvastaavuuteen paha sanoa oikein mitään, kun moottoria ei pysty säätämään kunnolla 100kpa kohdalla. Muutenkin moottori on niin laama ilman buustia ettei kaasunvasteesta voi ees samassa lauseessa puhua.

      Tuossa pari esimerkkiä tyhjäkäynnistä läppärungot vs. sinkkuläppä (moottoreiden kokoonpanot muuten liki 1:1, nokka n. 300deg, ~3mm venat auki ykk:ssa):

      Läppärungot:


      Single:


      Hurribemmissä kuulostaisi olevan tyhjäkäynti rpm:kin jotain muuta kuin 700rpm. Onhan tuo racen kuuloista tietysti, mutta toisaalta kiva ajella ku kone käy siivoa alle 1000rpm tyhjistä liikennevaloissa.
      Last edited by Maza; 26-12-2014, 18:38.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Tulee mieleen että eikö ahtimien tuotot ole kuutiotolkulla ilmaa minuutissa? Laskemallahan se selviää että kauanko ahdin sitä tilavuutta täyttää. joskus oli gti lehdessä laskettu että onko ahtoputkien pituuksilla yms. mitään väliä niin lopputulema oli että ei mitään väliä. jos tyhjäkäynniltä lähdetään läppä levällään tilanne on sama, tilavuus on hiukan isompi mutta ei mitään väliä. vaihteenvaihdossa taas saattas joku sekunnin osa tulla takkiin:think

        Läppien hyödyt enemmänkin siellä samoissa hommeleissa kun vaparissakin?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Maza View Post
          Mulla map-signaali on vedetty joka läpältä 1mm i.d letkuilla jakotukkiin, josta isommalla letkulla mapille.
          Sama täällä, mutta kaikki letkut n. 2.5mm i.d ja pikku filsu ennen map:ia tasoittelemassa loputkin värinät.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Kiitoksia selvennyksistä. Luulen et skippaan sit ton läppärunko ajatuksen, jos kerta noi hankalaksi menee toi säätöpuoli.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎