Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 jäähdytysjärjestelmän muutos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeemuM
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 233
    • Turku

    M50B25 jäähdytysjärjestelmän muutos

    Mulla tulee M50 kone eri koriin, ja tarkoitus on käyttää auton omaa syyläriä kun on hyvässä kunnossa, ja sopii tietysti hyvin keulille. Autossa ei oo alunperin paisuntasäiliötä, vaan syylärissä on painekorkki, ja ylivuoto säiliöön. Syylärissä on kaksi lähtöä, toinen kuskinpuolen yläkulmassa, ja toinen hanttarin alakulmassa. Eli tollaseen systeemiin pitäis saada M50 letkuja muutettua.

    Alunperin M50 koneesta lähtee kannen päästä letkut syylärille, ja koneen kyljessä oleva letku menee paisuntasäiliölle. Miten tuota kiertoa pitäis muuttaa, että jos sen laittaa tollaiseen paisuntasäiliöttömään järjestelmään? Tukitaanko tuo paisuntasäiliön letku ja annetaan muuten olla ennallaan?

  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Paisuntasäiliön letku tuosta t-haaran tyvestä poikki ja tulppa siihen, eli just niinkuin ite epäilitkin. Kannattaa se kaasuläpän lämmitys myös deletoida samalla.

    Painekorkiksi kannattaa sit laittaa 2 bar hujakoilla aukeava, niin paineenkesto on samaa luokkaa, kuin M50-koneessa vakiona.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • TeemuM
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 233
      • Turku

      #3
      Ok kiitoksia! Korkki pitääkin sit vaihtaa, kun toi nykyinen on n. 1bar.

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by TeemuM View Post
        Ok kiitoksia! Korkki pitääkin sit vaihtaa, kun toi nykyinen on n. 1bar.
        Ei sitä varmaan välttämättömyys ole vaihtaa, mut kyllähän se pelivaraa antaa, kun nesteen kiehumispistettä saa nostettua ylemmäs.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • TeemuM
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 233
          • Turku

          #5
          Mikäs tossa mahtaa olla nyt menny vikaan, kun ei lähde nesteet kiertämään. Letkut on nyt ton kuvan mukaisesti, värilliset käytössä.



          Vedet ei lähde kiertämään, että alavesiletku on ihan kylmä. Muut letkut on kuumia ja ihan kovia.

          Missä näissä on alunperin ilmausruuvi? Tässä ei oo nyt ilmausruuvia ollenkaan.
          Kokeilin nostaa väliaikaisesti syylärin n. 10cm koneen yläpuolelle, että jos olisi ilmautunut sillä.

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            kyllä tuossa pitäis neste kiertää.. syylärissä on vain ilmausroppu vakiona...

            oletko kokeilut peruskikat, keulaa ylöspäin? tai sitten alipaineella imassa tyhjiö ja täyttää letkut?
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Entä, jos vaihdat sen M52-koneen muovisen termarikopan, jossa on ilmausruuvi? Auttais asiaa varmasti suht paljon.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Rumilus
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 366
                • Tuusula

                #8
                Jos käytössä 2 bar korkki, letkut on aika pinkeät. Paljon oot saanu laitettua sinne nestettä?
                Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

                Comment

                • TeemuM
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 233
                  • Turku

                  #9
                  Alipainetta ei ole tarjolla, mut keulaa olen kyllä nostanu. Korkki on vaan 1bar, kun sellainen oli tässä käytössä olevassa syylärissä vakiona. Nestettä meni muistaakseni joku 5 litraa, mut ei ole vertailukelpoinen alkuperäiseen koska syyläri ja lämppäri ei ole samasta autosta kuin kone eikä ole paisuntasäiliötä, niin en tiiä paljonko kuuluis mennä.

                  Tosta M52 kotelosta en tiennytkään että on erilainen, kokeillaan sitä seuraavaks.

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    #10
                    Minulla taitaa muisti pätkiä kun en muista että m52 kotelossa olis mitään ilmausruuvia...

                    Aikoinaan kehotettiin vaihtamaan jäähdyttäjän korkki matalapaineisempaan, ettei paisarit poksahtele. Jossakin vaiheessa taisivat jopa vaihtaa merkkiliikkeessä "viallisia" korkkeja uusiin ilmaiseksi.

                    ....niinhän tuossa ekassa postauksessa lukikin, että tulee jokin muu jäähdytin. No muistutuksena kuitenkin muille korkki ongelmista oem paisareissa
                    Last edited by Cunttory; 16-03-2015, 10:44. Reason: sekoilua
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by Cunttory View Post
                      Minulla taitaa muisti pätkiä kun en muista että m52 kotelossa olis mitään ilmausruuvia...

                      Aikoinaan kehotettiin vaihtamaan jäähdyttäjän korkki matalapaineisempaan, ettei paisarit poksahtele. Jossakin vaiheessa taisivat jopa vaihtaa merkkiliikkeessä "viallisia" korkkeja uusiin ilmaiseksi.
                      E36/E46 malleissa ei ole, E39/E38 malleissa on
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #12

                        siinä näkyy ilmausruuvi..
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • TeemuM
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 233
                          • Turku

                          #13
                          Auttaako toi ilmausruuvi siihen, että jos termostaatin takana on ilmaa? Ei nyt ole toi M5x koneen vesikierto ihan niin selvää että miten menee.

                          Tässä mulla ilmat kai pitäis päästä tota letkua pitkin syyläriin, jossa on korkki, et ilmat luulis letkua puristelemalla saavan pois tosta kohdalta. Ja mulla syylärin yläreuna on korkeammalla mitä toi termostaattikotelo.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Joskus harvoissa tapauksissa on ollu hankaluuksia saada vettä kiertämään, mutta monesti auttaa lämpenevällä koneella muutama reilu kaasunpainallus ja kaasun pumppailu muutenkin. Olihan siulla sisätilan lämmönsäätö kuumimmalla ilmatessa?
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • TeemuM
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 233
                              • Turku

                              #15
                              Joo oli sisäkennon venttiili kokonaan auki, ja kaasuakin pumppailin. No täytyy tutkailla lisää, ja testata vaikka ton termostaatin toiminta, vaikka onkin uus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎