Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin linjaus ja kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miuge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 630
    • Tampere

    Kardaanin linjaus ja kulmat

    Parissa threadissä oli pohdintaa kardaanin linjauksesta sekä erilaisten nivelien toiminnasta. Saataisko otsikon alle tietoa ja kuvia kerättyä BMW:ssä käytetyistä ratkaisuista.

    Erityisesti mietityttää ristinivelen + vakionopeusnivelen käyttö ja bmw:n perän laipan epäkeskeinen sijainti, jonka vuoksi kardaanin nivelille muodostuu kulma (nopeusero) tai koko voimansiirron joutuisi sijoittaan vinoon.

    Kaksi samanlaista niveltä tasaa pyörintänopeuden, jolloin homma menisi helpon kaavan mukaan:


    Mikä toimii, mikä ei, miten alkuperäinen ristikko+CV nivellys on linjattu?
    Webshop - MRT Engineering
    Facebook - MRT Engineering
    Instagram - mrtengineering
    YouTube - miugemrt
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16419
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Miuge View Post

    Erityisesti mietityttää ristinivelen + vakionopeusnivelen käyttö ja bmw:n perän laipan epäkeskeinen sijainti, jonka vuoksi kardaanin nivelille muodostuu kulma (nopeusero) tai koko voimansiirron joutuisi sijoittaan vinoon.
    Näin on ollut monta vuosikymmentä joten kannattaako pyörää keksiä uudelleen :think

    Comment

    • Miuge
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 630
      • Tampere

      #3
      Siis onko noissa tapauksissa moottori ja laatikko linjattu osoittaan perän laippaan, jollon ristinivel on suorassa?
      Webshop - MRT Engineering
      Facebook - MRT Engineering
      Instagram - mrtengineering
      YouTube - miugemrt

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16419
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Miuge View Post
        Siis onko noissa tapauksissa moottori ja laatikko linjattu osoittaan perän laippaan, jollon ristinivel on suorassa?
        Ei ristikko ole suorassa vaikka tuo linjaus olisikin noin, edelleen perän laippa on toisessa reunassa ja lootan takapää keskellä (vai onko ?)
        No, joka tap. kts. ed. post.

        Comment

        • Miuge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 630
          • Tampere

          #5
          Ei se edellinen postaus vieläkään vastaa kysymykseen, onko nivelet kulmassa ja miten, VAI onko koko voimansiirto vinossa.

          Piti askarrella piirros aiheesta alhaaltapäin kuvattuna;


          1. Aiheutuu tärinää, koska ristikon kulma aiheuttaa epätasaisen pyörintänopeuden, jonka CV päästää läpi
          2. Ristikko suorassa, CV pitää nopeuden tasaisena kulmasta riippumatta
          3. Kaksi ristikkoa samansuuruisessa kulmassa pitää nopeuden tasaisena

          Korjatkaa, jos oon väärässä ja kertokaa kumpi 1. vai 2. vastaa BMW:ssä käytettyä toteutusta. Jossei kumpikaan, piirtäkää kuva, niin saadaan selvyys
          Webshop - MRT Engineering
          Facebook - MRT Engineering
          Instagram - mrtengineering
          YouTube - miugemrt

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            #6
            Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Tässä omia pohdintoja aiheeseen, joka voi olla kyllä potaskaakin.

            Minusta ainakin e34 kardaani on kuten numero 1 mutta koko kardaani on kyllä melkoisen suorassa:think arvelen että loppupää heittää johonkin. Luultavasti alas tai ylös. Sivusuunnassa kardaani on minusta käytännössä suora niin että osat ovat samassa linjassa.

            Cv nivelhän pystyy liikkumaan jonkinverran pituussuunnassa? Eli kerta keskellä on ristikko joka on käytännössä hyvin vähän taipuneena johonkin niin paketissa on kaikki järkevästi?

            Etupään kumi sallii koneen vääntelehtimisen, takapään cw kompensoi perän aiheuttaman kulmanmuutoksen ja pituussuntaisen elämisen. Keskinivelen pieni kulma aiheuttanee niin vähän nykimistä että ei haittaa?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2026
              • Riihimäki

              #7
              Juuei siellä koko kone/laatikko-paketti ainakaan vinossa ole. 1. ja 2. ratkaisuja löytyy. Mutta tosiaan kun ristikon kulma on pieni jää siitä aiheutunut nopeusvaihtelu niin pieneksi ettei se haittaa. Eri asia jossain jäykkäperäisessä missä nivelen kulma voi olla 10 astetta jos ei enemmän.

              Noissa vanhoissa kun ei vakionopeusniveliä ole käytetty olen pyrkinyt saamaan ristikot mahdollisimman lähelle samaan kulmaan. Sun rakennelmassa jos keskinivelen kulma pysyy suht pienenä on 1. ok, mutta jos kulmaa jostain syystä joutuu kasvattamaan voisi kahden ristikon ratkaisu olla parempi. Esim, mulla kilpurissa perä on aika selvästi ylempänä kuin laatikon lähtö.

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                #8
                Kiitos vastauksista
                Rättinivelellä lienee myös osansa pyörimisnopeuden tasaamiseen. Joistain tapauksista kuullut, kun on vaihdettu alkuperäisen kumisen tilalle alumiininen uretaanipuslilla ja sen jälkeen on ilmennyt tärinää, eli siinäkin kappaleessa saisi olla jonkinverran joustoa. vrt. tämä
                Omasta en ole vielä päässyt mittaileen kulmia, mietin onko järkee tuhota hyvää E60 ämmykän kardaania, jos toiminta ei ole ihan satavarma? Etupätkällekään ei jäisi kovin paljon pituutta, jos/kun pitkällä takapätkällä haetaan pienempää kulmaa ristikolle, haittapuolia?
                Hitsattavia yokeja ja ristikoita näky saavan melko halvalla, 1-osaisen custom akselin valmistaminenkaan ei tulisi kalliiksi.
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Ööhhh... Siis miksi edelleenkin tuo montakymmentä vuotta ollut systeemi pitäisi muuttaa ? Ymmärrän pointtisi mutta mitä tuo muutos parantaisi ? Jos systeemi olisi jotenkin erityisen huono niin jokainen bmw olisi kardaanipajalla monta kertaa elinkaarensa aikana.

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    #10
                    Ei tässä olla erityisesti muuttamassa mitään, vaan halusin tietoa miten alunperin tuo on linjattu, koska en ollut tietoinen siitä. Omassa projektissa on paljon muutoksia ja olen hankkinut laipoiltaan sopivan kardaanin laatikon ja perän väliin. Haluan myös varmuuden toimivuudesta, koska ongelmiin on törmätty, johtuen jostain yllä läpikäydyistä seikoista. Selkiskö?
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1321
                      • Tornio

                      #11
                      kardinaali munauksia?

                      Originally posted by Miuge View Post
                      Parissa threadissä oli pohdintaa kardaanin linjauksesta sekä erilaisten nivelien toiminnasta. Saataisko otsikon alle tietoa ja kuvia kerättyä BMW:ssä käytetyistä ratkaisuista.

                      Erityisesti mietityttää ristinivelen + vakionopeusnivelen käyttö ja bmw:n perän laipan epäkeskeinen sijainti, jonka vuoksi kardaanin nivelille muodostuu kulma (nopeusero) tai koko voimansiirron joutuisi sijoittaan vinoon.

                      Kaksi samanlaista niveltä tasaa pyörintänopeuden, jolloin homma menisi helpon kaavan mukaan:


                      Mikä toimii, mikä ei, miten alkuperäinen ristikko+CV nivellys on linjattu?

                      tässä linkissä http://spicerparts.com/anglemaster/measuring-angles
                      teoriaa ja käytännön mittauksia järeämmästä kalustosta, mutta teoria sama näissä ha-puolen vehkeissä.
                      n.40V sitten oli vallalla käsitys jotta 5 asteen kulmaa ei saa ylittää. Ristinivelen keston kannalta näytti DANA suosittavan max. 3 asteen kulmaa tänä päivänä.
                      Toki kardaanin pyörimis nopeudet ha-puolella huomattavan kovat verrattuna ka-puolen vehkeisiin.
                      kone/loota ja perämurikan kulmien tulee olla kardaaniin nähden sama eli jos mennään laatikosta 3 asteen kulmalla kardaaniin niin perään tullaan 3 asteen kulmalla.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎