Parissa threadissä oli pohdintaa kardaanin linjauksesta sekä erilaisten nivelien toiminnasta. Saataisko otsikon alle tietoa ja kuvia kerättyä BMW:ssä käytetyistä ratkaisuista.
Erityisesti mietityttää ristinivelen + vakionopeusnivelen käyttö ja bmw:n perän laipan epäkeskeinen sijainti, jonka vuoksi kardaanin nivelille muodostuu kulma (nopeusero) tai koko voimansiirron joutuisi sijoittaan vinoon.
Kaksi samanlaista niveltä tasaa pyörintänopeuden, jolloin homma menisi helpon kaavan mukaan:
Mikä toimii, mikä ei, miten alkuperäinen ristikko+CV nivellys on linjattu?
Erityisesti mietityttää ristinivelen + vakionopeusnivelen käyttö ja bmw:n perän laipan epäkeskeinen sijainti, jonka vuoksi kardaanin nivelille muodostuu kulma (nopeusero) tai koko voimansiirron joutuisi sijoittaan vinoon.
Kaksi samanlaista niveltä tasaa pyörintänopeuden, jolloin homma menisi helpon kaavan mukaan:
Mikä toimii, mikä ei, miten alkuperäinen ristikko+CV nivellys on linjattu?
Comment