Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 5HP:n sovitus GM 5L40E:n tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    #16
    Todennäköisesti tuo 5-vaihteinen on niin paljon kivuttomampi laittaa että sellaista on ruettava etsimään.

    Välityksiltäänhän mikään noista ZF:stä ei ole ihan optimi tuon 530d:n 2,81 välitetyn perän kanssa.

    Vakiona kokonaisvälitys menee jotenkin näin 225/50R17 renkailla 5. vaihteella:
    80kmh/1410rpm
    100kmh/1770rpm
    120kmh/2120rpm (Tietysti pitäis huomioida että se GM:n turbiini taitaa luistaa aina jos en ihan väärin muista)

    5HP24:
    80kmh/1510rpm
    100kmh/1890rpm
    120kmh/2260rpm

    6HP26 vitosella:
    80kmh/1640rpm
    100kmh/2050rpm
    120kmh/2460rpm

    ja kutosella:
    80kmh/1300rpm
    100kmh/1620rpm
    120kmh/1950rpm

    Tuossa 6hp26:ssa jää tuo 70-80km/h vähän ilkeästi 5 ja 6 väliin. Sitten taas tuossa 5hp24 loppuu välityksen vähän niiku kesken jos ajelee pitempiä sivua 130 km/h. Manuaalin 2,35 perällä menee ihan liian harvaksi tuo 5 vaihteinen.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2855
      • Tampere

      #17
      Originally posted by WSE1 View Post
      softaa minkä tahansa E6x 6hp laatikon E53 6hp laatikon softalla! (jolloin K-bus yhteys lähtee toimimaan).
      E53 6hp softa löytyy sitten ainoastaan yhteen E6x ohjainlaitetyyppiin (GKE194). E83-korista löytyy muut E6x vaihtoehdot, jos sattuu väärä ohjaintyyppi.

      edit. E53 korista ei taida löytyä softaa kuin nelivedolle. Onko E83:n kanssa sama tilanne?
      Last edited by böntti; 19-05-2015, 16:27.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • estervainaa
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 665
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by Oreshin Mikko View Post
        Minä rakentelisin siitä auton alkuperäsestä laatikosta, koska tuo laatikko on mahdollista "vahvistaa" kestämään 800nm väännön, kohtalaisen pienellä vaivalla, riippuu tietenkin sinusta paljonko meinasit puristaa koneesta irti.

        Mutta jos nyt jostain syystä päädyt laittamaan autoosi jonkun toisen valmistajan vaihteiston, niin vetolevy-turbiini kombinaatio on helppo toteuttaa, kuten kardaanikin.
        Mites tuo 5L40E-laatikon vahvistaminen käytännössä tapahtuu? Aiemmin täällä ollut tietoa, ettei saa esim parempaa turbiinia tai muuta osaa?

        Originally posted by 530Da03 View Post
        Todennäköisesti tuo 5-vaihteinen on niin paljon kivuttomampi laittaa että sellaista on ruettava etsimään.

        Välityksiltäänhän mikään noista ZF:stä ei ole ihan optimi tuon 530d:n 2,81 välitetyn perän kanssa.

        Vakiona kokonaisvälitys menee jotenkin näin 225/50R17 renkailla 5. vaihteella:
        80kmh/1410rpm
        100kmh/1770rpm
        120kmh/2120rpm (Tietysti pitäis huomioida että se GM:n turbiini taitaa luistaa aina jos en ihan väärin muista)

        5HP24:
        80kmh/1510rpm
        100kmh/1890rpm
        120kmh/2260rpm

        6HP26 vitosella:
        80kmh/1640rpm
        100kmh/2050rpm
        120kmh/2460rpm

        ja kutosella:
        80kmh/1300rpm
        100kmh/1620rpm
        120kmh/1950rpm

        Tuossa 6hp26:ssa jää tuo 70-80km/h vähän ilkeästi 5 ja 6 väliin. Sitten taas tuossa 5hp24 loppuu välityksen vähän niiku kesken jos ajelee pitempiä sivua 130 km/h. Manuaalin 2,35 perällä menee ihan liian harvaksi tuo 5 vaihteinen.
        Käykö e46 perävälitykset? 330d 6-v manuaalissa 2.47.
        -89 "m5" rataprojekti
        -02 transporter syncro
        -01 e53 3.0i
        -93 318is rataprojekti nro II

        Comment

        • Oreshin Mikko
          Bimmer Rookie
          • Apr 2015
          • 55
          • Moskova

          #19
          [QUOTE=estervainaa;3557922]Mites tuo 5L40E-laatikon vahvistaminen käytännössä tapahtuu? Aiemmin täällä ollut tietoa, ettei saa esim parempaa turbiinia tai muuta osaa?

          Käytännössähän automaattivaiheteiston vahvistus ei eroa mitenkään, oli valmistaja mikä tahansa. Mutta miten se tehdään riippuu pitkälti siitä mitä asiakas haluaa, mutta kitkalevyn materiaali ja määrä, laakerointi ja jos haluaa vahvempia planeettoja tai vaihtaa välityksiä, kaiken pystyy tekemään.

          Turbiini on heti öljyjen jälkeen yksinkertaisin asia mikä liittyy automaattiin. Turbiinin pystyy rakentamaan hyvinkin yksilöllisesti.
          F85 X5 M
          Ahdettu avolava

          Comment

          • estervainaa
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 665
            • Kuopio

            #20
            [QUOTE=Oreshin Mikko;3558586]
            Originally posted by estervainaa View Post
            Mites tuo 5L40E-laatikon vahvistaminen käytännössä tapahtuu? Aiemmin täällä ollut tietoa, ettei saa esim parempaa turbiinia tai muuta osaa?

            Käytännössähän automaattivaiheteiston vahvistus ei eroa mitenkään, oli valmistaja mikä tahansa. Mutta miten se tehdään riippuu pitkälti siitä mitä asiakas haluaa, mutta kitkalevyn materiaali ja määrä, laakerointi ja jos haluaa vahvempia planeettoja tai vaihtaa välityksiä, kaiken pystyy tekemään.

            Turbiini on heti öljyjen jälkeen yksinkertaisin asia mikä liittyy automaattiin. Turbiinin pystyy rakentamaan hyvinkin yksilöllisesti.
            Ok, hyvä tietää! Ilmeisesti valmiina tuohon ei saa kestävämpää turbiinia mistään vaan se pitää varta vasten rakentaa.
            -89 "m5" rataprojekti
            -02 transporter syncro
            -01 e53 3.0i
            -93 318is rataprojekti nro II

            Comment

            • Oreshin Mikko
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 55
              • Moskova

              #21
              [QUOTE=estervainaa;3558928]
              Originally posted by Oreshin Mikko View Post

              Ok, hyvä tietää! Ilmeisesti valmiina tuohon ei saa kestävämpää turbiinia mistään vaan se pitää varta vasten rakentaa.
              Kyllä valmiita muuntimia löytyy, mutta parhaan hyödyn saa, kun sen tekee vastaamaan vaihteiston ominaisuuksia.
              F85 X5 M
              Ahdettu avolava

              Comment

              • estervainaa
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 665
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Oreshin Mikko View Post

                Kyllä valmiita muuntimia löytyy, mutta parhaan hyödyn saa, kun sen tekee vastaamaan vaihteiston ominaisuuksia.
                Ok, tosiaan näköjään noita valmiita osiakin löytyy:
                High performance bulletproof transmissions, rebuild kits, torque converters, superchargers. Everything you need to supercharge your GM.
                -89 "m5" rataprojekti
                -02 transporter syncro
                -01 e53 3.0i
                -93 318is rataprojekti nro II

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  #23
                  Hiukan aiheen vierestä, mutta mitäs sanoo asiantuntijat - olisiko mahdollista sovittaa smg2 kamat e46 m3:sta -> e39 m5:een ? Noin äkkiseltään tuntuis ehkä mahdolliselta ? Samaa ikäkautta, "sama" moottorinohjaus, "sama" vaihteisto (getrag 420)..

                  Fyysisesti osat varmaan sais jonneki mahtumaan (pumppu yms), mutta mites tuo ohjauspuoli ? SMG:llä lienee oma boksi ? Onko se ohjelmoitavissa (eri rpm alue s62 vs s54) ?

                  Vuosikausia pyörinyt mielessä tuollanen konversio tuohon omaan e39:iin..

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by Maza View Post
                    Hiukan aiheen vierestä, mutta mitäs sanoo asiantuntijat - olisiko mahdollista sovittaa smg2 kamat e46 m3:sta -> e39 m5:een ? Noin äkkiseltään tuntuis ehkä mahdolliselta ? Samaa ikäkautta, "sama" moottorinohjaus, "sama" vaihteisto (getrag 420)..

                    Fyysisesti osat varmaan sais jonneki mahtumaan (pumppu yms), mutta mites tuo ohjauspuoli ? SMG:llä lienee oma boksi ? Onko se ohjelmoitavissa (eri rpm alue s62 vs s54) ?

                    Vuosikausia pyörinyt mielessä tuollanen konversio tuohon omaan e39:iin..
                    Olen ymmärtänyt että smg 2 on naimisissa myös abs pumpun kanssa.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • 530Da03
                      BTCF Member
                      • Jan 2014
                      • 104
                      • Keski-Suomi

                      #25
                      Oiskos kellään tuommoista GM 5L40E:tä irtaallaan että vois mitata laatikon tarkan pituuden? Kuvittelin että menisi paikalleen samalla kardaanilla, kun näytti olevan niin lähelle, mutta kyllä sitä näköjään joutuu lyhentämään.

                      Ei onnistu tuonne autoon paikalleen mitata tarpeeksi tarkasti, tekisi mieli teetättää tuo kardaani etukäteen valmiiksi, niin ei olisi auto niin kauvaa pois ajosta.

                      Voisin jotain vaivanpalkkaa tuosta mitasta maksaa tai tulla itse mittaamaan jos ois jossain lähettyvillä.
                      E39 530Da Touring -03
                      E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                      E39 525Da Touring -00
                      E39 530D Touring -99

                      Comment

                      • 530Da03
                        BTCF Member
                        • Jan 2014
                        • 104
                        • Keski-Suomi

                        #26
                        Pistetäämpä tämä näkyviin jos joku näitä tietoja joskus etsii.

                        GM 5L40E muunninkotelosta kuminivelen laippaan 728 mm

                        ZF 5HP24 -||- 748 mm

                        Kiitokset oskuu:lle GM:n mittaamisesta

                        Lisäksi tuo 730d:n kuminivel näyttäisi olevan 4mm paksumpi, eli kardaanista pitää ottaa 24mm pois ja vaihtaa tuo alkupää tuosta 730:stä.
                        E39 530Da Touring -03
                        E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                        E39 525Da Touring -00
                        E39 530D Touring -99

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #27
                          Originally posted by 530Da03 View Post
                          Pistetäämpä tämä näkyviin jos joku näitä tietoja joskus etsii.

                          GM 5L40E muunninkotelosta kuminivelen laippaan 728 mm

                          ZF 5HP24 -||- 748 mm

                          Kiitokset oskuu:lle GM:n mittaamisesta

                          Lisäksi tuo 730d:n kuminivel näyttäisi olevan 4mm paksumpi, eli kardaanista pitää ottaa 24mm pois ja vaihtaa tuo alkupää tuosta 730:stä.
                          Onkohan alpina D10 tehty custom kardaanilla vai lieneekö käytetty jonkun mallin soveltuvia vakio-osia...? Alpinan kardaani tietenkin sopisi suoraan, saatavuus voi olla haaste ellei jossain mallissa ole sama.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3816
                            • Finnland

                            #28
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Onkohan alpina D10 tehty custom kardaanilla vai lieneekö käytetty jonkun mallin soveltuvia vakio-osia...? Alpinan kardaani tietenkin sopisi suoraan, saatavuus voi olla haaste ellei jossain mallissa ole sama.
                            Eikö niitä saa tilaamalla Alpinalta..

                            Last edited by Jarger; 19-03-2016, 23:48.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Kissvesala
                              Moderator
                              • Jun 2010
                              • 3110
                              • Liminka

                              #29
                              Tämä konversio saatettiin eilen kunnialla maaliin. Auton omistaja teki fyysisen muutoksen itse. Laatikon takakannatin ja kardaani tuli custom made. Näistä voi herra ite kertoa enemmän sitten ku kerkiää.
                              Sähköjen osalta homma oli niin ikään melko Bolt on ku käytti Zf:n johtosarjaa. Väyläpiuhat ja diagnistiikkapiuha vaan auton omasta johtosarjasta. Sitten muutettiin moottorin ecuun 730d softa.
                              Vikakoodeja ei annan mistään ja kaikki pelaa niinku laatikko ois ollu autossa aina.
                              Böntille myös kiitokset avusta projetkiin, eniten harmaita hiuksia aiheutti se, että ensimmäinen Zf laatikon ohjauspoksi oli paskana. Kolme tuntia etittiin syytä miks ei saa yhteyttä diagnostiikalla edes suoralla piuhalla ecuun. Saatiin samalle iltaa vielä toinen ecu testiin niin homma rupes rokkaamaan heti.
                              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                              Kissvesala.fi
                              Priva tai o443424479

                              Comment

                              • Jyrmy
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 62
                                • Paimio

                                #30
                                Moro. Tämähän on jo kyllä jeesuksen vanha topikki mut voiskos tuhon vielä saada osalistauksen (jos ylipäätään mahdollista), että mitäs kaikkea sinne sitten tulikaan lopunviimein oikein vaihdettua. Mulla ittellä on sellanen "pieniluontoinen" sekasikiö projekti missä hiukan voimalinjan kanssa tarviis jeesiä...
                                Nyt: F31 318xd
                                Ex:Nissan Sunny N13 1.6 slx, Nissan Sunny N14 1.6slx, E30 324td, E36 318is ClassII, E36 323Ti, E46 328i, e87 120d, e61 530da, E91 318da

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎