E30 -90 M40 1.8 318i touring
Muijelis maijeliksen menopelissä etsin imuvuotoja rust offia (crc) ruiskimalla kun alkoi kone sammahdella tyhjäkäynnillä kun tiettyihin kohtiin suihkutteli. Kävi ilmi että lisäilmaluistin/tyhjäkäyntiventtiili TAKAKANSI mihin tulee sähköjohto kiinni, niin ilmeisesti sen mustan kannen alla on varmaankin kovettunut o-rengas (ei tiivistä enään) tai ei tiivistystä ollenkaan, koska ruiskiessa takakanteen alkoi kone sammahtelemaan. Tosin pienellä viiveellä mutta selvä vaikutus oli. Koitin tiivistää kantta massalla, mutta edelleen sammahteli. Kävi ilmi että myös sähkötöpselistä imee ilmaa (töpseli irti, suihkutus suoraan "nasta-aukkoon"). Maksaa vain uusi tyhäkäyntiventtiili lähemmäs varmaankin 200e, niin kyllä kannattaa hieman vaikka viritellä muovipussia ja nippusideitä venttiilin kuoreen ja sähköjohdon ympärille, jotta takaosa on varmasti tiivis eikä sotke tyhjäkäyntiä. Tosin takakannen imuvuoto on varmaan sen verran pientä että ehkä sillä ei ole suurta merkitystä???
Tuli otettua tyhjäkäyntiventtiili myös irti koneesta ja kokeiltua hieman puhdistaa liottamalla sisältä letkujen aukoista sisään rust offilla ja paineilmaa perään. Eipä juurikaan mitään mönjää sieltä irronnut. Ehkä auton jopa alkuperäinen tai kerran vaihdettu kun ei siinä ole ainakaan mitään ruuveja, jotta voisi avata pötkylän ja puhdistaa kunnolla. Hyppyjohdoilla kun kokeili, niin näpäkästi liikkui ja palautui. En usko että itse venttiilin toiminnassa minun tapauksessani on vikaa. Takaisin laittaessa vielä lisätiivistettä ulkopuolelta myös imusarjan juureen, jottei varmasti ime ohi ilmaa.
Huomasin myös että haitariputken ja tyhjäkäyntiventtiilin peukalon paksuinen letku varmaan minimaalisia halkeemia täynnä kun rust offia ruiskii, joten täytyy myös se vaihtaa varmuuden vuoksi. Silmin ei näkynyt mitään kun letku vielä moottorissa kiinni.
Ei tässä muuta kuin päästöistä tuli hylky katsastuksessa (kai liian laihalla seos, lambda 1.13), joten pakko kikkailla viimeisen päälle kaikki mahdolliset imuvuodot ja viedä sitten vielä pakokaasuarvojen tarkistamiseen/säätöön.
Muijelis maijeliksen menopelissä etsin imuvuotoja rust offia (crc) ruiskimalla kun alkoi kone sammahdella tyhjäkäynnillä kun tiettyihin kohtiin suihkutteli. Kävi ilmi että lisäilmaluistin/tyhjäkäyntiventtiili TAKAKANSI mihin tulee sähköjohto kiinni, niin ilmeisesti sen mustan kannen alla on varmaankin kovettunut o-rengas (ei tiivistä enään) tai ei tiivistystä ollenkaan, koska ruiskiessa takakanteen alkoi kone sammahtelemaan. Tosin pienellä viiveellä mutta selvä vaikutus oli. Koitin tiivistää kantta massalla, mutta edelleen sammahteli. Kävi ilmi että myös sähkötöpselistä imee ilmaa (töpseli irti, suihkutus suoraan "nasta-aukkoon"). Maksaa vain uusi tyhäkäyntiventtiili lähemmäs varmaankin 200e, niin kyllä kannattaa hieman vaikka viritellä muovipussia ja nippusideitä venttiilin kuoreen ja sähköjohdon ympärille, jotta takaosa on varmasti tiivis eikä sotke tyhjäkäyntiä. Tosin takakannen imuvuoto on varmaan sen verran pientä että ehkä sillä ei ole suurta merkitystä???
Tuli otettua tyhjäkäyntiventtiili myös irti koneesta ja kokeiltua hieman puhdistaa liottamalla sisältä letkujen aukoista sisään rust offilla ja paineilmaa perään. Eipä juurikaan mitään mönjää sieltä irronnut. Ehkä auton jopa alkuperäinen tai kerran vaihdettu kun ei siinä ole ainakaan mitään ruuveja, jotta voisi avata pötkylän ja puhdistaa kunnolla. Hyppyjohdoilla kun kokeili, niin näpäkästi liikkui ja palautui. En usko että itse venttiilin toiminnassa minun tapauksessani on vikaa. Takaisin laittaessa vielä lisätiivistettä ulkopuolelta myös imusarjan juureen, jottei varmasti ime ohi ilmaa.
Huomasin myös että haitariputken ja tyhjäkäyntiventtiilin peukalon paksuinen letku varmaan minimaalisia halkeemia täynnä kun rust offia ruiskii, joten täytyy myös se vaihtaa varmuuden vuoksi. Silmin ei näkynyt mitään kun letku vielä moottorissa kiinni.
Ei tässä muuta kuin päästöistä tuli hylky katsastuksessa (kai liian laihalla seos, lambda 1.13), joten pakko kikkailla viimeisen päälle kaikki mahdolliset imuvuodot ja viedä sitten vielä pakokaasuarvojen tarkistamiseen/säätöön.
Comment