Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 öljynpaineet hukassa....(apuja kaivataan kipeästi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pamppu16
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 75
    • Kontiolahti

    M20 öljynpaineet hukassa....(apuja kaivataan kipeästi)

    Hei,

    Nyt otetaan sitten hyviä ohjeita/neuvoja vastaan..
    Öljynvaihdon yhteydessä katosi öljynpaineet kokonaan
    Toimenpiteenä:
    - Ylipaineventtiili puhdistettiin
    - öljyt vaihdettiin 2 kertaa(castrol 0w-60 ja toisella kerralla motox 10w-40
    - suodatin vaihdettiin 2 kertaan(hieman erilaiset koska autossa on öljynsiirtosaja kiinni)

    Näistä huolimatta ei lähteneet paineet nousemaan käynnissä ollessa, sitten vielä pyöriteltiin akkuporakoneella "virranjakajan" vanhalta paikalta öljypunmpun akselia suntaan ja toiseen n.5min-> ja öljynpaineet nousikin yllättäen

    Eihän ne ongelmat siihen sitten jääneetkään... Kylmänä paineet nousee yli 3bar muttä kun kone on kunnolla lämmin ei kierroksilla enää paineita nosta yli 2bar vaan paineet pyörii 1-2bar!
    Tyhjäkaynnillä kuumalla koneella paineet n. 0,5bar.

    Öljypumppu uusittu n.40tkm sitten kun kone rakennettiin kokonaan uusiksi ja tähän öljynvaihtoon asti toiminut moitteettomasti. (tosin kyseessä tarvikepumppu)
    Tällä hetkellä siis öljyinä noi motox 10w-40 ja mittarina autogaugen sähköinen öljynpainemittari.
    Öljynpainemittari sekä öljykello täysin uusia, on myös kokeiltu toisella öljykellolla.

    Tosiaan niitä hyvä ideoita otetaan nyt vastaan?? Onko nyt tosiaan näin että tuo pumppu olisi tullut tiensä päähän näinkin vähillä kilometreillä vai voisiko olla niinkin huono tuuri että alakerran laakerit olisivat ottaneet itseensä.. kone edelleen rakennuksen jälkeen ajettu n. 40tkm ja tähän asti kaikki toiminut erittäin mallikkaasti...
    Last edited by pamppu16; 02-06-2015, 17:54.
  • pamppu16
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 75
    • Kontiolahti

    #2
    Vikaa nyt ei ole edelleenkään paikallistettu, eli apuja edelleen kaivataan?

    Ajattelinpa tässä samalla sit laittaa listaa toimenpiteistä mitä kannattaa tehdä(mitkä itsekin olen nyt suorittanut) mikäli öljynpaineiden katoamista ilmenee jollain muullakin...

    Toimenpiteet:
    1) Öljyjen sekä suodattimen vaihto uusiin.

    2) Ylipaineventtiilin tarkastus/puhdistus
    Tämä sijaitsee öljypumpun vieressä(kiiltävä pyöreä pitkulainen "putki" jonka päässä ohut tappi joka liikkuu herkästi),kierteillä lohkossa, eli avataan jakarilla tms.
    Toiminnaltaan tulee venttiilin liikkua jumittamatta alas asti.
    Puhdistukseen venttiilin liikuttelua edestakaisin,paineilmaa ja brakecleaneria.

    3) Öljypumpun ja pumpussa olevan venttiilin tarkastus.
    Tarkistetaan että pumppu ei ole päässyt löystymään ja kun nyt on jo se öljypohjakin poissa niin kannattaa pumpun muu kunto tarkastella samalla...
    Pumpussa ei tule näkyä rattaissa tai kotelossa suurempia naarmuja/jälkiä että välissä olisi mitään muuta kuin öljyä kiertänyt.
    Mitataan pumpun välykset, eli hammaspyörien ja kotelon välinen välys tulee olla 0,016-0,054mm ja hammaspyörien keskinäinen välys tulee olla 0,12-0,25mm.
    Hammaspyörien päittäisvälys(etäisyys kannen liitospintaan) korkeintaan 0,11mm.
    Pumpussa sijaitsevan venttiilin puhdistus edelleen paineilmaa ja brakecleaneria... on sit suhteellisen tiukassa se jousi siellä sisällä
    Mikäli välykset ovat liian suuria on pumppu kulunut liikaa ja se kannattaa uusia, eikä olekaan mitään ihan joka puljusta löytyvää hyllytavaraa vaan marmorin heiniä(schmiedmannilta n. 270€) ja tilauksessa menee sit tovi...

    4) Pumppua pyörittävän akselin ja sen rattaiden tarkastus.
    Tarkistellaan ettei akseli ole poikki/kulunut kummastakaan päästä ja samalla kannattaa tarkistaa akselin yläpäästi sitä pyörittävien hammasrattaiden kunto
    (koneen vas. puolella on n. puolessa välin pyöreä lätkä kiinni(13mm kannalla oleva pultti auki jonka jälkeen kammetaan lätkää ylöspäin)

    5) Samalla kun se öljypohja nyt on auki niin kannattaa tarkistella hiukan niitä kiertokankien laakereita, kovasti kuluneet laakerit voi myös aiheuttaa öljynpaineen katoamista..

    6) Mikäli käytössä öljynpaineen lisämittari(sähköinen) niin suosittelen tarkistamaan paineet vielä ihan kunnollisella mekaanisella mittarilla...

    Itse olen tähän mennessä nyt suorittanut kohdat 1-5 ja kaikki näytti hyvältä, infotaanpa lisää mikäli ei auta vieläkään...

    Comment

    • Bansku
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2011
      • 1493
      • Savo

      #3
      itse olisin tuosta kutos kohdasta lähteny liikkeelle

      Comment

      • pamppu16
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 75
        • Kontiolahti

        #4
        Originally posted by Bansku View Post
        itse olisin tuosta kutos kohdasta lähteny liikkeelle
        No näinhän siinä kävi että olis pitäny itekin lähteä liikkeelle tosta kohdasta 6
        Uus autogaugen mittari näyttää kylmänä ihan oikein mutta kun kone on kunnolla lämmenny niin näyttää yli 1 bar vähemmän mitä paineet on todellisuudessa!
        No onpahan nyt sit huollettu ja tutkittu tota öljypuoltakin
        Lähti ihan sellainen pieni palaute näin illan pikkutunteita myös mittarit myyneelle liikkeelle...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎