Ookkos harkinnu m30 mottia???
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20 vs M50
Collapse
X
-
Mainitaan nyt vielä siitä benziinin kulutuksesta sen verran, että jos bensan kulutus on valinta peruste kannattaa vaihtaa merkkiä. Eli käytännössä eroa kulutuksissa ei ole, mikä tahansa noista saa kaupungissa viemään yli 15 l/100km ja maantiellä alle 10l/100km. (edellinen tankillinen m20b20 E34 15.24l/100km pelkkää kaupunki ajoa ja ei ole lämmitys tolppia tai webastoja...)
Comment
-
-
No bensankulutus on sen verran vaikuttavana tekijänä, että m30set olen pois jättänyt. Kun kilsoja viime vuonnakin tuli opelin mittariin 27tkm, että 525seen olen rajan vetänyt siinä, mitä kulutusta kärsin ottaa vastaan.
Tarkennetaan nyt vielä käyttötarkoitus. Pääasiassa työmatkat 23km/suunta, ja muita reissuajoja. Harvoin alle 15km siivuja. En tietenkään kuvittele auton kulkevan samoilla lukemilla kuin 75hv 1000kg opelini, joka menee kesällä matka-ajossa 5.6l/100km lukemilla, ja tammikuun pakkasissakin pysyy alta 7 riippumatta ajosta ja tyylistä.
Näkemystä on kuitenkin siitä kulutus skaalasta mitä auton paino ja teho tuo tullessaan. Aiempia autoja olleet mm. pari Volvoa, (maantiellä ja kaupungissa tasan 10l/10km) ja Chevy van ja Trans Am "veronkiertokärry".
Vanilla ei päässyt alta 15 maantiellä, kaupungissa en edes halunnut tietää. Pontiaccikin veti mieluummin lähelle 18l kulutuslukemia kuin kympin.
Oletan ja toivon kuitenkin, että 525nen menee silti selvästi vähemmällä syönnillä kuin pontiac. Jos ei mene, olen mykistynyt, kyseessä kuitenkin auto joka on matalapuristeinen työntötanko kone, mukeja 8kpl, kuutioita 5l, alla automaatti, konehuoneessa yksi isohko kaasutin ja kanavien yms. osien työstöjälki hyvin vaihtelevaa.
Salaa tietysti toivon että bemari olisi omassa ajossani yhtä "taloudellinen" kuin omistamani 2.3l 240 sarjan kaasutinvolvo. Tämän threadin mukaan http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=27915
näyttää siltä että hyvinkin voisi mennä volvon kulutuslukemilla.
TMn testissähän ne veti 12v automaatti 525sella käsittämättömän alhaisia alle 8l/100km kulutuksia maantiellä.
Puolustellaan vielä omia valintoja Ja ennenkuin joku sanoo "osta diesel", niin oma on valintani, en ole kiinnostunut ostamaan turbo dieseliä ja virittämään sitä. Koen niin paljon helpommaksi ja halvemmaksi huoltaa yksinkertaista vaparibensakonetta kuin turbo dieseliä. (kokemuksen mukaan 15v vanhoissa autoissa silloin tällöin on tuota ei toivottua laittamista) Bemarin 2.5l koneen tehot ovat juuri sopivat siihen, että autoilusta voi nauttia?! Kiihtyvyys on jo miellyttävää ja rekkojen ohitus ei aiheuta tuskaa? (opelillani se on tällä hetkellä aina "haasteellinen" operaatio) Kuvitelmani on, että 525 on erityisen miellyttävä maantiellä, ja tuossa mainitsemassani TMssäkin E34sta kehuttiin mukavaksi, oliko peräti testin mukavimmaksi autoksi. 2.0l konetta en taas harkitse, koska kulutus ei ole oleellisesti pienempi, mutta luulen että enää en nauttisi kiihdytyksistä, ja ohituksetkin olisivat asteen tiukempia. Kesän "räppäilyauto" on rakenteilla, joten jos se toimii, voin "irroittelut" hoitaa sitten sillä. Tämä se syy miksi tehoeroa m20b25 ja m50b25 koneiden välillä en näe suurena valintakriteerinä, vaan huollon helppous on tärkeämpi.
Jos 525 ei vastaa ollenkaan ylempänä tekemiäni kuvitelmia, niin korjatkaa ihmeessä. Saa tietysti heittää lisää löylyä kuumeeseen ja kehua autoa ja ajamisen miellyttävyyttä.
PS. Kannattaako valintakriteerinä ostossa pitää lainkaan ilmastointia? Ilmastointihan nyt olisi ykkösjuttu, mutta yleensä pian 15v ikänsä jälkeen saattavat hajota? Ja kennot on yleensä tiellä jos lähdetään syyläriä tai lämppärin kennoa laittamaan.
Comment
-
Comment