On tarve laittaa E30 koppaan iso syyläri ja olen miettinyt erilaisia flekti ratkaisuja.
Onko yksi iso parempi, vai kannattaisiko laittaa koko keulan levyiselle (e28 M535i) syylärille yhden 370mm sijasta kaksi hieman pienempää flektiä ja niille ohjaus esim. 88-83°/ 95-90° kaksiportaisella anturilla? Eli toinen pyörii 88-83° ja sitten toinen syttyy 95° lämmössä ja sammuu 90°:ssa.
Tuleeko tuossa mitään etua? samalla olisi tietty "varmistus" jos yksi tuuletin tai anturin toinen piiri hajoaa. Ja kumminko päin nuo kaksi kannattaisi laittaa jos kaksi on parempi? Alavesiletku on apparin alakulmassa ja ylävesiletku kuskinpuolen ylänurkassa. Jos laittaa kaksi puhallinta, niin kumman puoleinen kannattaa laittaa käynnistymään ensin..? Eli antaako ensin viiman jäähdyttää ja sitten vain alavesiletkun lähellä on puhallin ja kun lämmöt vielä nousee, niin siellä ylävesiletkun puolella käynnistyy toinen puhallin,,? Vai toisinpäin?
EDIT: taitaakin olla toisinpäin...eikös konvektio ole tehokkainta kun delta T on suurin ja siksi paikallaan/kaupunkiliikenteessä ollessa ekan puhaltimen on tehokkainta sijaita siellä kohdin, missä on suurin lämpötilaero puhallettavan ilman ja lämpimän kennon kohdalla... Ja jos/kun veden lämpötila vielä nousee, niin syylärin lämpö sen toisenkin puhaltimen kohdalla nousee ja sitten toinen puhallin alkaa viilentää vielä sitäkin nurkkaa.
Onko yksi iso parempi, vai kannattaisiko laittaa koko keulan levyiselle (e28 M535i) syylärille yhden 370mm sijasta kaksi hieman pienempää flektiä ja niille ohjaus esim. 88-83°/ 95-90° kaksiportaisella anturilla? Eli toinen pyörii 88-83° ja sitten toinen syttyy 95° lämmössä ja sammuu 90°:ssa.
Tuleeko tuossa mitään etua? samalla olisi tietty "varmistus" jos yksi tuuletin tai anturin toinen piiri hajoaa. Ja kumminko päin nuo kaksi kannattaisi laittaa jos kaksi on parempi? Alavesiletku on apparin alakulmassa ja ylävesiletku kuskinpuolen ylänurkassa. Jos laittaa kaksi puhallinta, niin kumman puoleinen kannattaa laittaa käynnistymään ensin..? Eli antaako ensin viiman jäähdyttää ja sitten vain alavesiletkun lähellä on puhallin ja kun lämmöt vielä nousee, niin siellä ylävesiletkun puolella käynnistyy toinen puhallin,,? Vai toisinpäin?
EDIT: taitaakin olla toisinpäin...eikös konvektio ole tehokkainta kun delta T on suurin ja siksi paikallaan/kaupunkiliikenteessä ollessa ekan puhaltimen on tehokkainta sijaita siellä kohdin, missä on suurin lämpötilaero puhallettavan ilman ja lämpimän kennon kohdalla... Ja jos/kun veden lämpötila vielä nousee, niin syylärin lämpö sen toisenkin puhaltimen kohdalla nousee ja sitten toinen puhallin alkaa viilentää vielä sitäkin nurkkaa.
Comment