Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syylärin flektien ohjaus ja flektien lukumäärä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neppo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 721
    • Laihia

    Syylärin flektien ohjaus ja flektien lukumäärä

    On tarve laittaa E30 koppaan iso syyläri ja olen miettinyt erilaisia flekti ratkaisuja.

    Onko yksi iso parempi, vai kannattaisiko laittaa koko keulan levyiselle (e28 M535i) syylärille yhden 370mm sijasta kaksi hieman pienempää flektiä ja niille ohjaus esim. 88-83°/ 95-90° kaksiportaisella anturilla? Eli toinen pyörii 88-83° ja sitten toinen syttyy 95° lämmössä ja sammuu 90°:ssa.

    Tuleeko tuossa mitään etua? samalla olisi tietty "varmistus" jos yksi tuuletin tai anturin toinen piiri hajoaa. Ja kumminko päin nuo kaksi kannattaisi laittaa jos kaksi on parempi? Alavesiletku on apparin alakulmassa ja ylävesiletku kuskinpuolen ylänurkassa. Jos laittaa kaksi puhallinta, niin kumman puoleinen kannattaa laittaa käynnistymään ensin..? Eli antaako ensin viiman jäähdyttää ja sitten vain alavesiletkun lähellä on puhallin ja kun lämmöt vielä nousee, niin siellä ylävesiletkun puolella käynnistyy toinen puhallin,,? Vai toisinpäin?

    EDIT: taitaakin olla toisinpäin...eikös konvektio ole tehokkainta kun delta T on suurin ja siksi paikallaan/kaupunkiliikenteessä ollessa ekan puhaltimen on tehokkainta sijaita siellä kohdin, missä on suurin lämpötilaero puhallettavan ilman ja lämpimän kennon kohdalla... Ja jos/kun veden lämpötila vielä nousee, niin syylärin lämpö sen toisenkin puhaltimen kohdalla nousee ja sitten toinen puhallin alkaa viilentää vielä sitäkin nurkkaa.
    Last edited by Neppo; 10-06-2015, 11:54.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #2
    Originally posted by Neppo View Post
    On tarve laittaa E30 koppaan iso syyläri ja olen miettinyt erilaisia flekti ratkaisuja.

    Onko yksi iso parempi, vai kannattaisiko laittaa koko keulan levyiselle (e28 M535i) syylärille yhden 370mm sijasta kaksi hieman pienempää flektiä ja niille ohjaus esim. 88-83°/ 95-90° kaksiportaisella anturilla? Eli toinen pyörii 88-83° ja sitten toinen syttyy 95° lämmössä ja sammuu 90°:ssa.

    Tuleeko tuossa mitään etua? samalla olisi tietty "varmistus" jos yksi tuuletin tai anturin toinen piiri hajoaa. Ja kumminko päin nuo kaksi kannattaisi laittaa jos kaksi on parempi? Alavesiletku on apparin alakulmassa ja ylävesiletku kuskinpuolen ylänurkassa. Jos laittaa kaksi puhallinta, niin kumman puoleinen kannattaa laittaa käynnistymään ensin..? Eli antaako ensin viiman jäähdyttää ja sitten vain alavesiletkun lähellä on puhallin ja kun lämmöt vielä nousee, niin siellä ylävesiletkun puolella käynnistyy toinen puhallin,,? Vai toisinpäin?

    EDIT: taitaakin olla toisinpäin...eikös konvektio ole tehokkainta kun delta T on suurin ja siksi paikallaan/kaupunkiliikenteessä ollessa ekan puhaltimen on tehokkainta sijaita siellä kohdin, missä on suurin lämpötilaero puhallettavan ilman ja lämpimän kennon kohdalla... Ja jos/kun veden lämpötila vielä nousee, niin syylärin lämpö sen toisenkin puhaltimen kohdalla nousee ja sitten toinen puhallin alkaa viilentää vielä sitäkin nurkkaa.
    Järkeilit ihan oikein ainakin minusta. Huomaa kuitenkin että jos asennat flektin ihan vaan kennon pintaan hyödynnät vain flektin kokoisen alueen. Jos teet kotelon jossa on esim. 30mm rako kennoon ja kotelo peittää koko syylärin imee flekti koko kennon läpi jolloin väähdytysteho parempi. Näinhän autoissa on alunperin myös. Sinun tapauksessa kannattaa rakentaa myös "väliseinä" ettei ensin käynnistynyn flekti ime ilmaansa toisen aukosta sisään jolloin ei kunnon jäähdytystä synny ennen kuin molemmat pyörivät.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Neppo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 721
      • Laihia

      #3
      Joo, väliseinän vois kyllä väsätä ja sitten kattoa jos puhaltimet sais vähän irti. Ne tulee syylärin etupuolelle puhaltavina. Pitää kanssa tilkitä syylärin reunat, niin ei ala paikallaan ollessa pyörittää lämmintä ilmaa. Imupuolelle pitää myös tehdä ohjureita, että ottaa raitista ilmaa ylhäältä valojen välistä. Sama alumiini ohjaa sitten coolerin ilman pois syyläriltä.

      Syylärissä oiskin paikat kahdelle M14 anturille, niin pitää laittaa molemmille flekteille oma ohjaus releiden kautta. Yksipiirisiä antureita saa myös useammilla arvoilla.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎