Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kevyen vauhtipyörän aiheuttama räminä/kolina laatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #16
    Originally posted by pazq View Post
    No omakin m10 kevyellä vp:llä, ap:n sintterillä ja 265getragilla pitää aika moista ropinaa tyhjäkäynnillä mutta kuten todettua, "kuuluu" melkein asiaan.
    mun 265/262cr kumpi ikinä onkaan rallattaa sen verran että lähtee koko lodju remonttiin talvella. ääni kuuluu myös veto päällä 1-2lla ja moottori jarrulla. kuin olisi lentoon lähdössä
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 889
      • Iisalmi

      #17
      Originally posted by Mörökölli View Post
      Kyllähän nuo tuppaa rallattamaan mutta ei sen yleensä ajossa pitäisi häiritsevän paljoa kuulua, vain tyhjäkäynnillä.

      Onko sulla oikeankokoinen silmälaakeri ja onko se ehjä varmasti paikallaan?
      Originally posted by pazq View Post
      No omakin m10 kevyellä vp:llä, ap:n sintterillä ja 265getragilla pitää aika moista ropinaa tyhjäkäynnillä mutta kuten todettua, "kuuluu" melkein asiaan.
      Silmälaakeri on kyllä paikoillaan ja oikean kokoinen. Ja sekin on uusi. Tyhjäkäynillä ääni on todella vaimea, mutta kuultavissa. Kuuluu häiritsevästi ainoastaa matalilla kierroksilla vedätettäessä. Tämä ääni kuuluu siis laatikosta enempi, ei moottorista.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • ihi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 243
        • Kota

        #18
        Originally posted by Playpig View Post
        Kyllävain. Jotain näistä työtahtien pulsseista luin itsekin. Mutta suurimmalla todennäköisyydellä syyllinen tähän räminään on kytkinakselin etummainen laakeri. Eräs kanssaharrastaja oli tehnyt samanlaisen muunnoksen ja hänelläkään ei kaksoismassalla ollut ääntä kuulunut, mutta kiinteällä vauhtipyörällä kyllä. Tuo laakeri oli rikkoutunut/huonontunut jo aiemmin kaksoismassan ollessa kiinni, mutta tullut esiin vasta vähemmän anteeksiantavan kiinteän VP:n kanssa. Laakerin vaihto ja ääni oli hävinnyt.

        Tuon laakerin mitat Getrag S5D250G laatikkoon on 30x72x20 ja löytyy FAG:n numerolla 572681.
        Niin, tyhjäkäynnillä ei siis kuulunut tuo lootan sirinä, vaan siinä noin 1300rpm-1600rpm välillä jos vedätti hieman liian isolla vaihteella. Ilman kuormaa ei silloinkaan.

        Tyhjäkäynnillä kilkatti sitten se kytkinpakka, mutta se on toki eri asia.

        Loota voi hyvinkin olla vielä "spekseissä" mutta jo jonkin verran väljää tullut uuteen verrattuna ja nämä pienetkin sinänsä harmittomat väljät vaan nostaa päätään kun pulssit pääsee vaimentamattomina läpi.

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3175
          • 47200

          #19
          Originally posted by Tonton View Post
          mun 265/262cr kumpi ikinä onkaan rallattaa sen verran että lähtee koko lodju remonttiin talvella. ääni kuuluu myös veto päällä 1-2lla ja moottori jarrulla. kuin olisi lentoon lähdössä
          Ei tuo oma rallattele tai kalkata kun tyhjäkäynnillä. Heti kun alkaa kytkin ottamaan, häviää kaikki mekkalat. Varmaankin johtunee tuosta kytkin/vp yhdistelmästä juurikin eikä liity laatikkoon mitenkään. Hemmetillinen "kirskunta" lähtee tuosta kytkimestä kun liikkeelle lähtee ja himppusen luistattaa alkuun lahes tyhjäkäynnillä. Moni kääntänyt oikein päätä kun kuulostaa joltain junan jarrutukselta

          Comment

          • Playpig
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 889
            • Iisalmi

            #20
            Originally posted by ihi View Post
            Niin, tyhjäkäynnillä ei siis kuulunut tuo lootan sirinä, vaan siinä noin 1300rpm-1600rpm välillä jos vedätti hieman liian isolla vaihteella. Ilman kuormaa ei silloinkaan.

            Tyhjäkäynnillä kilkatti sitten se kytkinpakka, mutta se on toki eri asia.

            Loota voi hyvinkin olla vielä "spekseissä" mutta jo jonkin verran väljää tullut uuteen verrattuna ja nämä pienetkin sinänsä harmittomat väljät vaan nostaa päätään kun pulssit pääsee vaimentamattomina läpi.
            Juurikin näin. Pintakaasulla ajettaessa tasaisella ilman kuormaa, ei ääntä kuulu mutta heti kuorman kasvaessa alkaa ääni kuulua. Ajellaan nyt tämä kesä näin ja katsotaan talven aikana sitten uusi laatikko tilalle.
            Nyt: E39 530DA Touring -98

            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎