Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kevyen vauhtipyörän aiheuttama räminä/kolina laatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    Kevyen vauhtipyörän aiheuttama räminä/kolina laatikosta

    Onko muut kohdanneet tällaista ongelmaa, vai pitäisikö kutsua ominaisuudeksi?

    Eli koneena M50B25 jonka perään laitoin M20 vauhtipyörän jolla painoa 5,5kg. Levy ja asetelma M20B25 ja painelaakeri E21 323i. Laatikko Getrag S5D250G.
    Laatikosta tai kytkinkopasta kuuluu videoiden mukaista räminää/kolinaa kun veto on päällä ja vastusta reilummin matalilla kierroksilla 700-1500 rpm. Onko tämä normaalia kevyen VP:n kanssa vai onko laatikko entinen?

    Aluksi laitoin laatikkoon ATF öljyn, jonka vaihdoin Q8 XGS 75W-90 öljyyn, jolla tuo räminä ehkä hieman vaimeni.

    Olin tietoinen ennen kevyen VP:n laittoa, että tyhjäkäynnillä voi kuulua räminää vauhtipyörän suunnilta. Tällaista ajossa tapahtuvaa räminää en osannut odottaa. Itseasiassa tyhjäkäynnillä kuuluva räminä on todella vaimea, mutta kuultavissa. Räminä poistuu kun kytkimen painaa pohjaan.

    Rasittavaa kun olen tavannut kaupunkinopeuksissakin ajaa 4 vaihteella, niin nyt kun vähän vedättää niin tuo räminä kuuluu kabiiniin todella selvästi. Ja varmasti vielä selvemmin ulkona oleville. Räminä poistuu kun kierrokset nousevat yli ~1500rpm. 2-5 ääni kuuluu, 1 ja pakki ei.

    Ja ne videot:



    Yhteyttä kenties tähän ongelmaan?
    Last edited by Playpig; 09-07-2015, 09:23.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • Juhanik
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 531
    • Oulu

    #2
    Onko sulla jousittamaton kytkinlevy siellä paikallaan vai?
    -Raha ei tuo kateutta, kateus pitää ansaita...-

    Bmw E36 328 ///M-sport Cabrio http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=156450

    http://www.jk-import.net

    -Member of BTCF-Sauna Team-

    Vikakoodin lukua Oulussa

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 889
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by Juhanik View Post
      Onko sulla jousittamaton kytkinlevy siellä paikallaan vai?
      Originally posted by Playpig View Post
      Levy ja asetelma M20B25
      E30 M20B25 kytkinpaketissa on jousitettu levy.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Vinki
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1048
        • Seinäjoki

        #4
        No eikai se m20:kään mitään räminöitä pidä. Kyllä siellä jotain on pielessä. Mulla ei ainakaan kuulu mitään kolinoita, paikoillaan kova vauhtis, 618-asetelma, ja 5-lap kova sintteri. Laatikkona ämmän zf.
        F31 320i

        e36 325tic

        e30 330tic

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 889
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by Vinki View Post
          No eikai se m20:kään mitään räminöitä pidä. Kyllä siellä jotain on pielessä. Mulla ei ainakaan kuulu mitään kolinoita, paikoillaan kova vauhtis, 618-asetelma, ja 5-lap kova sintteri. Laatikkona ämmän zf.
          No ei varmasti pidäkään, en sitä missään nimessä tässä hakenutkaan.

          Ihmettelen vaan, että mikä sen räminän tässä nyt aiheuttaa kun entisellä kytkimellä ja kaksoismassapyörällä ei tuota räminää ollut. Olenko jättänyt jotain huomiotta kytkimen ja vauhtipyörän vaihdossa vai onko laatikko vaan rikki...

          Laatikkohan on tosiaan surkuhupaisan huono Getrag josta ainakin 3 vaihteen synkrot ovat lopussa. Voiko kytkinakselin laakerissa olla niin paljon väljää, että aiheuttaisi tuon äänen?

          Käykös tähän nyt suoraan perään se ZF S5D 320Z?

          EDIT: Nyt niillä jäykemmillä öljyillä tuo räminä on ajossa vaimentunut huomattavasti. Ehkä alan etsimään ZF laatikkoa kun sellainen ollut jo pitempään tarkoitus hankkia tuon rutisevan paskan tilalle...
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            ainahan ne laatikot rämisee kun nakkaa kaksoismassan pois ja laittaa kovan vauhtiksen.. itse en ole ainakaan yhelläkään ajanu/istunu, mikä ei rämisis..
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by jmp2002 View Post
              ainahan ne laatikot rämisee kun nakkaa kaksoismassan pois ja laittaa kovan vauhtiksen.. itse en ole ainakaan yhelläkään ajanu/istunu, mikä ei rämisis..
              Miksi ei rämise jos on alunperinkin kova vauhtis ?

              Comment

              • Bansku
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2011
                • 1493
                • Savo

                #8
                Jos alunperin kova vauhtis niin sillon luonnollisesti kaverina jousitetty levy. Mutta silti uskon että jotain alkavaa vikaa videon laatikossa on

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #9
                  Tyhjäkäynnillä ne rallattelee kumana. Tai jos kaasua pumppaa.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by Bansku View Post
                    Jos alunperin kova vauhtis niin sillon luonnollisesti kaverina jousitetty levy. Mutta silti uskon että jotain alkavaa vikaa videon laatikossa on
                    Näin luulisin itsekin. Paikallaan on siis jousitettu levy. Ehkä ajan tämän kesän tuolla laatikolla ja etsin talven aikaan ZF laatikon siihen. Tai sitten myyn pois koko roskan, liikaa ongelmia...
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • ihi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 243
                      • Kota

                      #11
                      Joskus muinoin tuli laitettua kevyehkö vauhtipyörä useampilevyisen hiilikuitukytkimen kera yhteen 6syl neliveto japsipulkkaan. Siinä alkoi myös pikkukierroksilla kuulua selkeetä sirinää ihan ehjästä lootasta. Ilmeisesti nuo moottorin työtahdit ja niiden aiheuttamat värinät jotenkin pääsee "läpi" paremin ja siitä sitten syntyy tuo ääni.

                      En stressaisi mokomasta.

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by ihi View Post
                        Joskus muinoin tuli laitettua kevyehkö vauhtipyörä useampilevyisen hiilikuitukytkimen kera yhteen 6syl neliveto japsipulkkaan. Siinä alkoi myös pikkukierroksilla kuulua selkeetä sirinää ihan ehjästä lootasta. Ilmeisesti nuo moottorin työtahdit ja niiden aiheuttamat värinät jotenkin pääsee "läpi" paremin ja siitä sitten syntyy tuo ääni.

                        En stressaisi mokomasta.
                        Kyllävain. Jotain näistä työtahtien pulsseista luin itsekin. Mutta suurimmalla todennäköisyydellä syyllinen tähän räminään on kytkinakselin etummainen laakeri. Eräs kanssaharrastaja oli tehnyt samanlaisen muunnoksen ja hänelläkään ei kaksoismassalla ollut ääntä kuulunut, mutta kiinteällä vauhtipyörällä kyllä. Tuo laakeri oli rikkoutunut/huonontunut jo aiemmin kaksoismassan ollessa kiinni, mutta tullut esiin vasta vähemmän anteeksiantavan kiinteän VP:n kanssa. Laakerin vaihto ja ääni oli hävinnyt.

                        Tuon laakerin mitat Getrag S5D250G laatikkoon on 30x72x20 ja löytyy FAG:n numerolla 572681.
                        Last edited by Playpig; 13-07-2015, 08:40.
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • Jjaniiii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2013
                          • 1529
                          • Nilsiä

                          #13
                          Itsekkin tätä ihmettelin kun omassa ja monen muunkin autossa mihin vaihdettu kovapyörä kuuluu räminä tyhjäkäynnillä. En ite ole asiasta kummemmin sit ressannut kun kaikki sanoneet että ihan normaalia
                          Instagram & Facebook
                          E30 316 M50
                          E36 coupe 608hp/665nm
                          E36 328 F-cup coupe
                          E90 320D M-sport

                          Comment

                          • Mörökölli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 1735
                            • Turku

                            #14
                            Kyllähän nuo tuppaa rallattamaan mutta ei sen yleensä ajossa pitäisi häiritsevän paljoa kuulua, vain tyhjäkäynnillä.

                            Onko sulla oikeankokoinen silmälaakeri ja onko se ehjä varmasti paikallaan?
                            www.nenifab.com

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3167
                              • 47200

                              #15
                              No omakin m10 kevyellä vp:llä, ap:n sintterillä ja 265getragilla pitää aika moista ropinaa tyhjäkäynnillä mutta kuten todettua, "kuuluu" melkein asiaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎