Announcement

Collapse
No announcement yet.

Racevare pinnapulttien momentti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vinki
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1048
    • Seinäjoki

    #16
    Sekään ei varmaan ole pulttien syy kun alkaa +1,5bar ahdoilla tekemään painetta vesitilaan, ja ongelma katoaa arpin pinnapulttien asentamisen jälkeen? Väittäisin että racewaren pultit on ihan yhtä hyviä kuin arpitkin. Eli reilusti vakioita paremmat

    Bmw on varmasti käyttänyt rahaa kehitystyöhön, mutta ei siellä nyt sentään ole mitään moottoreiden jälkiahtamista suunniteltu.
    F31 320i

    e36 325tic

    e30 330tic

    Comment

    • Peetu_
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 181
      • Vaasa

      #17
      Originally posted by Thuppu View Post
      Tottahan bemarin insinööri on suunnitellut 230hv motin kestämään ongelmitta 800+hv.
      Ei ole kokemusta bemarin koneista tuosta, Volvon koneesta onkin sitten. Volvon nelisylinterinen 190hv, jonka tehtaanpaappa oli semmoseksi suunnitellu kestämään. Sitä sitten aikamme pilattiin ja 98 bensalla 829,1hv sieltä tuli.

      Semmosia lukemia ei nyt toki olla hakemassa, mutta 500 paremmalle puolelle sais mennä
      X4 3.0d M-Sport E93 M3

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Vinki View Post
        Sekään ei varmaan ole pulttien syy kun alkaa +1,5bar ahdoilla tekemään painetta vesitilaan, ja ongelma katoaa arpin pinnapulttien asentamisen jälkeen? Väittäisin että racewaren pultit on ihan yhtä hyviä kuin arpitkin. Eli reilusti vakioita paremmat

        Bmw on varmasti käyttänyt rahaa kehitystyöhön, mutta ei siellä nyt sentään ole mitään moottoreiden jälkiahtamista suunniteltu.
        Ahtoi tai ei niin se pultti on osa moottoria eikä erityinen pala jonka voi noin vain muuttaa. Pulttien vaihto kovempiin on perusteltua joissain moottorikonstruktioissa joissa alkuperäinen pultti on heikko ja lohko koneistetaan uusilla spekseillä stressilevyillä.

        Mutta tosiaan yleensä nykykoneessa ei noin vain muuteta pultin speksejä, eli ne ARP:n yms pultit useimpiin nykykoneisiin on tasan samoille spekseille kuin alkuperäisetkin eli mikä ylipäätään on parannus mitä haetaan?

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #19
          ------
          Last edited by naukkis; 05-08-2015, 00:11. Reason: Oma quottaus sotki

          Comment

          • Vinki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1048
            • Seinäjoki

            #20
            Ei pinnapultteja rautalohkossakaan pohjaan lyödä. Ainakin arpin ohje on että kierretään pinnapultit pohjaan ja sitten avataan puoli kierrosta, vai olikohan 3/4 kierrosta. Naukkiksen toteama yhteys kannenpulttien ja stressilevyjen välillä menee mulla kyllä ohi.

            Alulohkoon ei voi tosiaan kovin tiukkaan vetää. Eipä noi vakiopulttienkaan momentit päätä huimaa; 30nm ->90ast->90ast.

            Racewaren tavara on kyllä laatukamaa, ja uskaltaisin kyllä heidän ohje momenttiinsä jättää.
            F31 320i

            e36 325tic

            e30 330tic

            Comment

            • Peetu_
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 181
              • Vaasa

              #21
              Hyvää ruodintaa, kiitos siitä. Vedetään nyt ohjeiden mukaan ja katsotaan. Lupaan kertoa täälä jos meni vituiks niin ne saa sitten nauraa jotka oli etukäteen oikees 😁
              X4 3.0d M-Sport E93 M3

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #22
                Riippuu ehkä konetyypistä, mutta jossain ARPin ohje on et sormitiukkuuteen pohjaan asti.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Vinki View Post
                  Naukkiksen toteama yhteys kannenpulttien ja stressilevyjen välillä menee mulla kyllä ohi.
                  Jos tarkoitus on jotain pulttimuutoksella hyötyä niin tarkoitus lienee vetää alkuperäistä korkeampaan momenttiin, ja bloki ei ole kovin jäykkä vaan muotoutuu aika paljon pultit vedettäessä momenttiin joten em. muutoksen tekeminen käytännössä edellyttää blokin poraamisen uusiksi jotta sylintereistä saa edes suurinpiirtein pyöreitä. Tosin normi pulttikitit melkein mihin tahansa nykymoottoriin on vakiospekseillä eli niissä maksaa vain sen parisataa euroa aivan vakion tavoin toimivista pulteista - no hyvä mieli niistä varmasti tulee.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    No ne Racewaren pinnapultit on tarkoitus laittaa helicoileilla.

                    Engine: M10 - 12 mm; M20 - 10 mm Standard Size; M20 - 10 mm Heavy Duty; M20 - 11 mm; M30; M40/ M42 / M44; M50/M52/S50/S52 - ARP2000 - Standard Size; M50/M52/S50/S52 - 11mm; M50/M52/S50/S52 - 1/2"; M50/M52/S50/S52 - 12mm x 1.75mm; M50/M52/S50/S52 - Custom Age 625+ TURBO; S14; S38B35/S38B36; S38B38; S50B30 Euro; S50B32 Euro; S54 - ARP2000; S54 - L19 - Turbo & Supercharger Applications; S65; N54; N55 *** MUST Drill & Tap ***; S55; B58; B58 - Custom Age 625+; S58 - ARP 2000; S58 - Custom Age 625+.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Vinki View Post
                      Alulohkoon ei voi tosiaan kovin tiukkaan vetää. Eipä noi vakiopulttienkaan momentit päätä huimaa; 30nm ->90ast->90ast.
                      Se loppumomentti on karvan päälle 10kpm tuosta kiristyksestä. Sama rautablokillekin ja sille ARP:n pinnapultit määrittelee myös sen 10kpm kiristysmomentin.

                      Comment

                      • Peetu_
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 181
                        • Vaasa

                        #26
                        Originally posted by naukkis View Post
                        No ne Racewaren pinnapultit on tarkoitus laittaa helicoileilla.

                        https://store.vacmotorsports.com/arp...-bmw-p114.aspx
                        Näin on toimittu. Koko tuo sarja löytyy 😄
                        X4 3.0d M-Sport E93 M3

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          #27
                          Alumiinilohko ei sylinterien osalta ole todellakaan pyöreä ennenkuin pultit on momentissa, kuten naukkis sanoi. Mittautin kerran pari veekasia niin sylkyt oli noin kympän soikeita. Huvittavaa sinänsä moottorissa jonka männät on duunattu tonnin tarkkuuteen. Takkoo hommoo.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Mutta ylipäätään venyville pulteille tarkoitetun moottorin muuttaminen venymättömille on jo sinällään ongelma, eli MLS-tiiviste itsessään ei jousta yhtään terästä kun on eli kaikki lämpölaajeneminen tapahtuu niissä kannenpulteissa. Nuo venyvät pultithan on tehty niin että kun ne on kiristetty siihen speksattuun venymiseensä niiden kantta kiristävä momentti on vakio lämpölaajenemisista huolimatta, kovalla pultilla kiristävä momentti on vähemmän kylmänä ja enemmän kuumana -> kylmänä tiiviste vuotaa helposti ja lämpösyklit alublokisessa voi käydä jenkojen päälle.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Peetu_ View Post
                              Näin on toimittu. Koko tuo sarja löytyy 😄
                              Joo no sitten siinä on jotain järkeä mutta itse kyllä kuvittelisin että se alkuperäinen 0,7mm mls tiiviste ei alkuperäisilläkään kiristysmomenteilla vuoda millään sylinteripaineilla. Kälynen 1,75mm massatiivistekin kuitenkin kestää jo jonkun verran ahtopaineita ja jo tiivisteeseen vaikuttava sylinteripaine on vain 1/3 puhumattakaan siitä että tiiviste on yhtenäistä terästä kokonaan -> alumiini blokissa tai kannessa antaa ennemmin periksi kuin tiiviste.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Alumiinilohko ei sylinterien osalta ole todellakaan pyöreä ennenkuin pultit on momentissa, kuten naukkis sanoi. Mittautin kerran pari veekasia niin sylkyt oli noin kympän soikeita. Huvittavaa sinänsä moottorissa jonka männät on duunattu tonnin tarkkuuteen. Takkoo hommoo.
                                Se sylinteri pystytään suunnittelemaan menemään muotoonsa hyvinkin tarkasti ja niin ne nykyään on järjestään. Siitähän seuraa sitten vähän outouksia moottorin kasaamiseen eli joissain tapauksissa männänhelmat ei mahdu kasatessa sylintereihin eli niitäkin pitää renkaiden lisäksi puristaa kasaan......

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎