Announcement

Collapse
No announcement yet.

Racevare pinnapulttien momentti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peetu_
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 181
    • Vaasa

    Racevare pinnapulttien momentti?

    M54B30 Kone kasautuu pikku hiljaa ja paikallaan on Raceware pinnapultit lohkossa ja akselille.

    Osaisko joku viisaampi antaa aioita kiristysmomentteja noille, kun mukana ei ollut mitään ja hatustakaan ei oikeen tohdi vetää :think
    X4 3.0d M-Sport E93 M3
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Onko tuosta mitään hyötyä:http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1077092
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Peetu_
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 181
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Kiitos.

      Ihmettelen vaan noita momentteja. Ei kai noin löysälle voi mitenkään jättää?
      X4 3.0d M-Sport E93 M3

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Peetu_ View Post
        Kiitos.

        Ihmettelen vaan noita momentteja. Ei kai noin löysälle voi mitenkään jättää?
        Alumiinilohko, niin ei voi kovin tiukkaan kiristää :think

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Peetu_ View Post
          Kiitos.

          Ihmettelen vaan noita momentteja. Ei kai noin löysälle voi mitenkään jättää?
          Tuon linkin toisiksi viimeisessä viestissä on Racewaren oma ohje skannattu, joten niihin momentteihin itse kyllä vetäisin. Kuten aiemmin sanottu, alumiiniin ei voi hirveän tiukkaan vetää.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16418
            • Asikkala

            #6
            Normaali M10 8.8 momentti on 47 Nm, 10.9 pultille 65 Nm.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Alumiinilohko, niin ei voi kovin tiukkaan kiristää :think
              Orkkispultit vedetään myötörajansa yli noin 10kpm momenttiin. Jos tosiaan pulttivalmistajan ohje on 55nm niin heivaa mokomat pilipalipultit mäkeen samantien.

              Ja ne alublokin jengat eivät ole heikot eli orkkispulteilla niitä ei saa hajalle mutta ylikuumenneesta alublokista jengat nousee ylös. BMW:n ohjehan on ylikuumenemistapauksessa löystyttää ja kiristää vanbhat pultit momenttiiin kantta purkaessa että näkee jo siinä vaiheessa jos jengat on entiset.
              Last edited by naukkis; 29-07-2015, 17:38.

              Comment

              • kulmamies
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 80
                • Laitila

                #8
                Miten paljon kierteen nousu vaikuttaa momenttiin? Tai tuskinpa se siihen momenttiin vaikuttaa, mutta siihen, että miten tiukkaan kansi kiristyy:think

                Jos pinnapultin yläpäässä/mutterissa on paljon hienompi kierre, mitä lohkossa/alkuperäisissä pulteissa, niin eikö se vaikuta kannen kiristymiseen lohkoa vasten?

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Ylipäätänsä mikä ihme ihmisillä on aina lähteä muuttamaan toimivia rakenteita, eli kannenpulttikin on asia joka kannattaa muuttaa alkuperäisesti vain jos on aivan pakko. Ja varsinkin jos kone on nikasil-pytyillä niin alkuperäisestä muutettu rakenne vaatisi lohkon uudelleenpinnoituksen yms. ennenkuin päästäisiin edes lähelle alkuperäisen rakenteen ominaisuuksia - esimerkiksi ARP ei nikasil-blokeille juuri tarjoa alkuperäisestä poikkeavia pultteja ihan syystä.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #10
                    Originally posted by naukkis View Post
                    Orkkispultit vedetään myötörajansa yli noin 10kpm momenttiin.


                    Tässä on se homman pihvi. Alkuperäisessä pultissa tapahtuu muodonmuutos jonka johdosta saavutetaan lopullinen kannen paikallaan pitävä voima kun taas noissa pinnapulteissa pultti jää venytettyyn tilaan.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Tässä on se homman pihvi. Alkuperäisessä pultissa tapahtuu muodonmuutos jonka johdosta saavutetaan lopullinen kannen paikallaan pitävä voima kun taas noissa pinnapulteissa pultti jää venytettyyn tilaan.
                      Juu mutta ihan sama kiristysmomentti pitäisi saavuttaa oli venytetään pultti myötörajansa yli tai ei.

                      Ja mikä ihmeen nykymuoti on tunkea pinnapultteja kannenpulteiksi väkisin jokapaikkaan? Tavan kannenpultti kiristetään ja se on siinä oikeastaan mikään ei voi mennä pieleen, sen sijaan pinnapultti varsinkin alublokiin pitää liimata oikeaan asentoon koska pultin jengat ei saa pohjata kumpaankaan suuntaan yms. ylimääräistä askartelua. Ja mitä enemmän turhaa näpertelyä vs tehtaan design sitä todennäköisemmin modifioitu versio yksi menee perseelleen. Ja miksi ne kannenpultit pitäisi vaihtaa vakiosta mihinkään, 0.7mm MLS tiiviste kestaa varmaan 5 kertaa enemmän sylinteripainetta kuin muu moottori niillä vakio-osillakin....

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by kulmamies View Post
                        Miten paljon kierteen nousu vaikuttaa momenttiin? Tai tuskinpa se siihen momenttiin vaikuttaa, mutta siihen, että miten tiukkaan kansi kiristyy:think

                        Jos pinnapultin yläpäässä/mutterissa on paljon hienompi kierre, mitä lohkossa/alkuperäisissä pulteissa, niin eikö se vaikuta kannen kiristymiseen lohkoa vasten?
                        Juu kyllähän samalla kiristysmomentilla saavutetaan suurempi puristus jos jengan nousu on pienempi mutta silti alumiinilohkolla on rajansa missä kierre alkaa nousta. Ja pitää muistaa että lohkon tasopinta nousee patille pultin ympäriltä myös kun kiristetään ja se osaltaan vaikuttaa kannentiivisteen pitävyyteen.

                        Kyllä mä naukkista komppaan että bmw käytti varmaan aikoinaan paljon rahaa että saisi vehkeet kestämään ja toimimaan. Autotalli-insinöörit vaan tahtoo tietää monet asiat siitä huolimatta paremmin.
                        Usein varsinainen asia jää ymmärtämättä ja mennään osakauppiaan retkuun.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Peetu_
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 181
                          • Vaasa

                          #13
                          Kiitos kaikille kommenteista. Kyllä näille pultin vaihdoilke tässä tallissa ihan pointti on, ja uskon että ne on melko oikein sielä paikallakin. Kyseessähän ei ole "ihan" vakimoottori joka tuossa kasaantuu. Ihan hyviä kokemuksia pinnapulteista edellisestä +800hv moottorista. Ihmettelen vain tuota moralisointia ja valitusta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä sinne koneeseen tunkee. Kysyin apua momentteihin kun tuo bmw moottorimaailma on vielä melko tuntematon. Hyvää keskustelua siihennsaatiin ja kiitos siitä

                          Laitoin racewarelle sähköpostia ja sain sieltä pilkuntarkat ohjeet momentteihin. Jaan ne toki tänne myös jos jotakuta kiinnostaa 😄
                          X4 3.0d M-Sport E93 M3

                          Comment

                          • kulmamies
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 80
                            • Laitila

                            #14
                            Mielestäni tuo pinnapulttien paremmuus on ihan perusteltua. Tavallisella pultillahan jää osa lohkon kierteistä käyttämättä, kun ei pulttia voi mitoittaa niin jämptisti, että se menisi pohjaan asti. Pinnapultin sen sijaan voi kiertää pohjaan asti, niin jokainen lohkon kierre tulee käytettyä hyödyksi. Vakiomoottorissa tuskin mitään merkitystä, mutta tehokkaammassa varmasti orkkispulttia parempi vaihtoehto.

                            Loppun kuva tunnelman keventämiseksi

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Tottahan bemarin insinööri on suunnitellut 230hv motin kestämään ongelmitta 800+hv.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎