Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 5-vaihteisesta 6-vaihteiseksi. Kytkinlevyongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kulmamies
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 80
    • Laitila

    E36 M3 5-vaihteisesta 6-vaihteiseksi. Kytkinlevyongelma?

    Olen aikeissa laittaa -93 M3 5-vaihteisen laatikon tilalle uudemman M3:n 6-vaihteisen laatikon ja samalla toivoisin pääseväni eroon kaksoismassavauhtipyörästä.

    Asetelmaksi tulisi SRE -765 ja teräksinen vauhtipyörä, mutta ongelmana on kytkinlevy.

    Saako mistään 240mm levyä jousitetulla keskiöllä, jossa on se isompi 10-boorinen reikä? Vanhempiin pienempiin 10-boorisiinhan saa levyjä melkein mistä tahansa varaosakaupasta, mutta tosiaan onko tuolle isommalle akselille edes olemassa jousitettua levyä?
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Originally posted by kulmamies View Post
    Olen aikeissa laittaa -93 M3 5-vaihteisen laatikon tilalle uudemman M3:n 6-vaihteisen laatikon ja samalla toivoisin pääseväni eroon kaksoismassavauhtipyörästä.

    Asetelmaksi tulisi SRE -765 ja teräksinen vauhtipyörä, mutta ongelmana on kytkinlevy.

    Saako mistään 240mm levyä jousitetulla keskiöllä, jossa on se isompi 10-boorinen reikä? Vanhempiin pienempiin 10-boorisiinhan saa levyjä melkein mistä tahansa varaosakaupasta, mutta tosiaan onko tuolle isommalle akselille edes olemassa jousitettua levyä?
    Käsittääkseni huonosti on tarjolla. Keskiön vaihtamalla saa tehtyä jostakin toisesta levystä. Kiinteää levyä monet ainakin virivehkeissä on käyttäneet.

    Mikäs kaksoismassassa on vikana? Kytkinasetelmavalinnasta päättelen että auto on ahdettu niin silloin ymmärrän kyllä että kaksoismassa alkaa olemaan ongelmallinen.

    Ellei ole ahdettu, laita nyt joku vähän maltillisempi asetelma.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • kulmamies
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 80
      • Laitila

      #3
      Auto ei ole ahdettu, eikä kaksoismassassa ole vielä ainakaan mitään vikaa, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen ajattelin laittaa valmiiksi kunnon kytkimen, kun laatikon vaihdan nyt joka tapauksessa.

      Joskus, jos/kun nämä Trafin uudet rakentelusäädökset tulevat voimaan, niin ajatuksissa siintää remmiahdin. Siksi olisi hyvä saada kiinteä vauhtipyörä ja -765:lle saa valmiita teräspyöriä ja tuollainen asetelma on jo valmiina hyllyssä toisesta projektista.

      Keskiön vaihtaminen lienee sitten ainut vaihtoehto, jos haluaa jousitetun levyn? Ajomukavuus on kuitenkin ykkössijalla, niin jäykkä levy ei ole vaihtoehto.

      Onko kaksoismassan väännönkestosta mitään havaintoa? Ei sekään ole pois suljettu vaihtoehto, jos vaan särkymättä ja jyrisemättä kestää.

      Comment

      • vaappu
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 1189
        • Rovaniemi/Pyhätunturi

        #4
        Ite kans nakkasin vesilintua päin kaksoismassan, 4.5kg vp ja jousittamaton normi levy+ -765 asetelma ( kone 3.2 ja 5v laatikko) kylillä jos meinaa ajaa pinta kaasulla , joskus alkaa kengurua leikkiä auto, kytkin pohjaan tai lisää kaasua..

        Mulla on kahessa autossa tuo -765. M3 ei edes huomaa/erota vakio asetelmasta. Mutta e30 superturbossa hiki tulee kun pumppaa..
        mb 519 täys pitkä
        mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
        e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
        e31 850i Miljoonan markan bmw.
        e21. Kimppa rassi.
        Awd corolla turbo.+420whp..

        Comment

        • kulmamies
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 80
          • Laitila

          #5
          Onko muuten kenelläkään tietoa sen isomman 10-boorisen kytkinakselin mitoista?

          Jenkkipiireissä on käytössä 1 3/8" akselia kymmenellä boorilla, mutta onko se mahdollisesti samanlainen? Ainakin sen pikkuakselin boorit ovat hieman erilaiset, jos akseli on milli-, tai tuumamitoilla, vaikkakin ovat todella lähellä toisiaan.

          Comment

          • anttiviis
            BTCF Member
            • Aug 2010
            • 369
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by kulmamies View Post
            Onko muuten kenelläkään tietoa sen isomman 10-boorisen kytkinakselin mitoista?

            Jenkkipiireissä on käytössä 1 3/8" akselia kymmenellä boorilla, mutta onko se mahdollisesti samanlainen? Ainakin sen pikkuakselin boorit ovat hieman erilaiset, jos akseli on milli-, tai tuumamitoilla, vaikkakin ovat todella lähellä toisiaan.
            Millikoossa 28/35N10.
            E30 325i Turbo -86
            E30 325i M-tech2 -89
            E30 316i Bavaria -91
            E39 525iA -02
            F11 530xd M-Sport -11

            Comment

            • kulmamies
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 80
              • Laitila

              #7
              Vielä yksi kysymys tuli mieleen, eli onko tuossa -93 M3:n orkkis viisivaihteisessa laatikossa se pienempi, vai isompi kytkinakseli?

              Originally posted by anttiviis View Post
              Millikoossa 28/35N10.
              Kiitos.

              Löytyipä tuota Googletellessa seuraava topikki, joten modet voi yhdistellä nämä, tai poistaa tämän uuden kokonaan

              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=284984
              Last edited by kulmamies; 26-07-2015, 20:23.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎