Edelleen painiskellaan huonon käynnin ja tehojen puuttumisen sekä aaltoilevan kiihtyvyyden kanssa.
Käytössä e85 polttoaine, ohjelmoitu softa DME:ssä ja 3.2L M3 suuttimet.
Auto tehtaalta tullessa ollut automaatti. Muutettu ilmeisesti jo Saksassa manuaaliksi.
Tyhjäkäynnillä kone ei käy tasaisesti ja täryyttää sekä välillä putkesta kuunnellessa selviä katkoksia. Liikkeellelähdöt ovat hankalia kun kaasua pitää antaa, ettei sammu tai ala rynkyttämään kengurubensan tavoin. Sama kengurointi alkaa tyhjäkäynnillä ajaessa ratti linkussa ympyrää. Esim pieneen ylämäkeen 1 vaihteella ryömittäminen on mahdotonta rynkytyksen takia. Ilmastointi päällä efekti voimistuu. Pintakaasulla kiihdyttäessä kulutusmittari hyppii 1-2 viivan väliä kaasupolkimen asennosta riippuen. Täyskaasukiihdytyksessä tyhjäkäynniltä kiihtyvyys on aaltomaista noin 4000rpm asti jonka jälkeen vetää hienosti rajoittajalle. Epätasaisen kiihtyvyyden huomaa selvästi kierroslukumittarista epätasaisena liikkeenä. Etanolia palaa hirveästi ja haisee sisälle asti.
Vaihdettuja osia:
- Lambda Bosch
- Nokan anturi Bosch
- Kampiakselin anturi Hella OE vastaava
- Molemmat nakutustunnistimet Bosch
- Tulpat NGK BKR6EK
- Venttiilikopan tiiviste
- Imuilman lämpöanturi
- Imusarjan tiivisteet
Testattua:
- Lambda mitattu ja jännite vaihtelee 0-1V välillä
- Toinen MAF, ei vaikutusta
- MAFin töpseli irti käydessä niin käynti muuttuu hetkeksi ja palautuu sitten
- Vanoksen solenodiin virtaa suoraan syöttämällä käynti huononee ja auto sammuu ennenpitkää
- Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja todettu toimivaksi
- Bensanpaineet suoraan pumpulta 6 bar. Tyhjäkäynnillä 3bar, kierroksia annettaessa 3,8 bar, ilman alipaineletkua 3,9bar. Kierrosten humpatessa 2,9-3,6 bar.
- Imuvuodot testattu ylipaineistamalla kok imupuoli, ei suhise eikä paine karkaa nopeasti. Myös savulla testattu eikä savua tullut mistään ulos.
- Tyhjäkäyntiventtiili. Surisee kun laittaa pistokkeen kiinni. Pistokkeen kiinni laittaessa siirtää luistin keskiasentoon jos se on siirretty käsin toiseen reunaan pistokkeen ollessa irti. Irti ollessaan luisti liikkuu vapaasti kun koko pakettia heiluttelee.
Ihmetystä aiheuttaa:
Nopeus vaikka auto on paikallaan ja ajoitus? (Ignition angle) Ei muutu vaikka kierroksia nostaa.
Adaption value additiv ja adaption value multiplicativ, onko normaalia että ovat nuin paljon miinuksella? Parhaillaan additiv arvo on ollut miinuksella 61.
Tulpanhattujen vastusarvojen heitot. Merkatut arvot kilo-ohmeja. Ero suurimman ja pienimmän resistanssin välillä 17,5%. Normaalisti pitäisi olla kai 1,8kilo-ohmia.
Jokaisessa puolassa on tällainen alkanut halkeama, onko haitaksi?
Kaksi kesää ajetut tulpat tummuusjärjestyksessä.
Vikakoodiksi antaa tämmöistä ja tulee aina vaan takaisin:
Inpassa tehtävällä suutintestilla vain suuttimet 1 ja 4 pitävät selvää naputusta, muut ovat hiljaa. Voiko suuttimet jumittua niin selvästi auki että tämä johtuisi siitä? Vikakoodi voi kuulemma johtua pelkästään lastusta.
Joskus moottorijarrutukselle vaihettaessa paukuttaa putkessa. Yleensä tapahtuu reilummilla kierroksilla. Myös yleistä epävarmuutta ja "miettimistä" tapahtuu kaasua painettaessa.
Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Seuraavana on tarkoitus vaihtaa koko moottorin johtosarja manuaaliauton johtosarjaan. Näin automaatin johtosarja jää pois aiheuttamasta mahdollisia ongelmia.
Terveisin,
kaik on kohta mänt...
Käytössä e85 polttoaine, ohjelmoitu softa DME:ssä ja 3.2L M3 suuttimet.
Auto tehtaalta tullessa ollut automaatti. Muutettu ilmeisesti jo Saksassa manuaaliksi.
Tyhjäkäynnillä kone ei käy tasaisesti ja täryyttää sekä välillä putkesta kuunnellessa selviä katkoksia. Liikkeellelähdöt ovat hankalia kun kaasua pitää antaa, ettei sammu tai ala rynkyttämään kengurubensan tavoin. Sama kengurointi alkaa tyhjäkäynnillä ajaessa ratti linkussa ympyrää. Esim pieneen ylämäkeen 1 vaihteella ryömittäminen on mahdotonta rynkytyksen takia. Ilmastointi päällä efekti voimistuu. Pintakaasulla kiihdyttäessä kulutusmittari hyppii 1-2 viivan väliä kaasupolkimen asennosta riippuen. Täyskaasukiihdytyksessä tyhjäkäynniltä kiihtyvyys on aaltomaista noin 4000rpm asti jonka jälkeen vetää hienosti rajoittajalle. Epätasaisen kiihtyvyyden huomaa selvästi kierroslukumittarista epätasaisena liikkeenä. Etanolia palaa hirveästi ja haisee sisälle asti.
Vaihdettuja osia:
- Lambda Bosch
- Nokan anturi Bosch
- Kampiakselin anturi Hella OE vastaava
- Molemmat nakutustunnistimet Bosch
- Tulpat NGK BKR6EK
- Venttiilikopan tiiviste
- Imuilman lämpöanturi
- Imusarjan tiivisteet
Testattua:
- Lambda mitattu ja jännite vaihtelee 0-1V välillä
- Toinen MAF, ei vaikutusta
- MAFin töpseli irti käydessä niin käynti muuttuu hetkeksi ja palautuu sitten
- Vanoksen solenodiin virtaa suoraan syöttämällä käynti huononee ja auto sammuu ennenpitkää
- Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja todettu toimivaksi
- Bensanpaineet suoraan pumpulta 6 bar. Tyhjäkäynnillä 3bar, kierroksia annettaessa 3,8 bar, ilman alipaineletkua 3,9bar. Kierrosten humpatessa 2,9-3,6 bar.
- Imuvuodot testattu ylipaineistamalla kok imupuoli, ei suhise eikä paine karkaa nopeasti. Myös savulla testattu eikä savua tullut mistään ulos.
- Tyhjäkäyntiventtiili. Surisee kun laittaa pistokkeen kiinni. Pistokkeen kiinni laittaessa siirtää luistin keskiasentoon jos se on siirretty käsin toiseen reunaan pistokkeen ollessa irti. Irti ollessaan luisti liikkuu vapaasti kun koko pakettia heiluttelee.
Ihmetystä aiheuttaa:
Nopeus vaikka auto on paikallaan ja ajoitus? (Ignition angle) Ei muutu vaikka kierroksia nostaa.
Adaption value additiv ja adaption value multiplicativ, onko normaalia että ovat nuin paljon miinuksella? Parhaillaan additiv arvo on ollut miinuksella 61.
Tulpanhattujen vastusarvojen heitot. Merkatut arvot kilo-ohmeja. Ero suurimman ja pienimmän resistanssin välillä 17,5%. Normaalisti pitäisi olla kai 1,8kilo-ohmia.
Jokaisessa puolassa on tällainen alkanut halkeama, onko haitaksi?
Kaksi kesää ajetut tulpat tummuusjärjestyksessä.
Vikakoodiksi antaa tämmöistä ja tulee aina vaan takaisin:
Inpassa tehtävällä suutintestilla vain suuttimet 1 ja 4 pitävät selvää naputusta, muut ovat hiljaa. Voiko suuttimet jumittua niin selvästi auki että tämä johtuisi siitä? Vikakoodi voi kuulemma johtua pelkästään lastusta.
Joskus moottorijarrutukselle vaihettaessa paukuttaa putkessa. Yleensä tapahtuu reilummilla kierroksilla. Myös yleistä epävarmuutta ja "miettimistä" tapahtuu kaasua painettaessa.
Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Seuraavana on tarkoitus vaihtaa koko moottorin johtosarja manuaaliauton johtosarjaan. Näin automaatin johtosarja jää pois aiheuttamasta mahdollisia ongelmia.
Terveisin,
kaik on kohta mänt...
Comment