Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 vanos sitkeä käyntiongelma *Apuja Inpan livedatan tulkintaan!*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    M50B25 vanos sitkeä käyntiongelma *Apuja Inpan livedatan tulkintaan!*

    Edelleen painiskellaan huonon käynnin ja tehojen puuttumisen sekä aaltoilevan kiihtyvyyden kanssa.

    Käytössä e85 polttoaine, ohjelmoitu softa DME:ssä ja 3.2L M3 suuttimet.
    Auto tehtaalta tullessa ollut automaatti. Muutettu ilmeisesti jo Saksassa manuaaliksi.

    Tyhjäkäynnillä kone ei käy tasaisesti ja täryyttää sekä välillä putkesta kuunnellessa selviä katkoksia. Liikkeellelähdöt ovat hankalia kun kaasua pitää antaa, ettei sammu tai ala rynkyttämään kengurubensan tavoin. Sama kengurointi alkaa tyhjäkäynnillä ajaessa ratti linkussa ympyrää. Esim pieneen ylämäkeen 1 vaihteella ryömittäminen on mahdotonta rynkytyksen takia. Ilmastointi päällä efekti voimistuu. Pintakaasulla kiihdyttäessä kulutusmittari hyppii 1-2 viivan väliä kaasupolkimen asennosta riippuen. Täyskaasukiihdytyksessä tyhjäkäynniltä kiihtyvyys on aaltomaista noin 4000rpm asti jonka jälkeen vetää hienosti rajoittajalle. Epätasaisen kiihtyvyyden huomaa selvästi kierroslukumittarista epätasaisena liikkeenä. Etanolia palaa hirveästi ja haisee sisälle asti.

    Vaihdettuja osia:
    - Lambda Bosch
    - Nokan anturi Bosch
    - Kampiakselin anturi Hella OE vastaava
    - Molemmat nakutustunnistimet Bosch
    - Tulpat NGK BKR6EK
    - Venttiilikopan tiiviste
    - Imuilman lämpöanturi
    - Imusarjan tiivisteet

    Testattua:
    - Lambda mitattu ja jännite vaihtelee 0-1V välillä
    - Toinen MAF, ei vaikutusta
    - MAFin töpseli irti käydessä niin käynti muuttuu hetkeksi ja palautuu sitten
    - Vanoksen solenodiin virtaa suoraan syöttämällä käynti huononee ja auto sammuu ennenpitkää
    - Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja todettu toimivaksi
    - Bensanpaineet suoraan pumpulta 6 bar. Tyhjäkäynnillä 3bar, kierroksia annettaessa 3,8 bar, ilman alipaineletkua 3,9bar. Kierrosten humpatessa 2,9-3,6 bar.
    - Imuvuodot testattu ylipaineistamalla kok imupuoli, ei suhise eikä paine karkaa nopeasti. Myös savulla testattu eikä savua tullut mistään ulos.
    - Tyhjäkäyntiventtiili. Surisee kun laittaa pistokkeen kiinni. Pistokkeen kiinni laittaessa siirtää luistin keskiasentoon jos se on siirretty käsin toiseen reunaan pistokkeen ollessa irti. Irti ollessaan luisti liikkuu vapaasti kun koko pakettia heiluttelee.

    Ihmetystä aiheuttaa:

    Nopeus vaikka auto on paikallaan ja ajoitus? (Ignition angle) Ei muutu vaikka kierroksia nostaa.



    Adaption value additiv ja adaption value multiplicativ, onko normaalia että ovat nuin paljon miinuksella? Parhaillaan additiv arvo on ollut miinuksella 61.




    Tulpanhattujen vastusarvojen heitot. Merkatut arvot kilo-ohmeja. Ero suurimman ja pienimmän resistanssin välillä 17,5%. Normaalisti pitäisi olla kai 1,8kilo-ohmia.



    Jokaisessa puolassa on tällainen alkanut halkeama, onko haitaksi?


    Kaksi kesää ajetut tulpat tummuusjärjestyksessä.




    Vikakoodiksi antaa tämmöistä ja tulee aina vaan takaisin:


    Inpassa tehtävällä suutintestilla vain suuttimet 1 ja 4 pitävät selvää naputusta, muut ovat hiljaa. Voiko suuttimet jumittua niin selvästi auki että tämä johtuisi siitä? Vikakoodi voi kuulemma johtua pelkästään lastusta.
    Joskus moottorijarrutukselle vaihettaessa paukuttaa putkessa. Yleensä tapahtuu reilummilla kierroksilla. Myös yleistä epävarmuutta ja "miettimistä" tapahtuu kaasua painettaessa.

    Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Seuraavana on tarkoitus vaihtaa koko moottorin johtosarja manuaaliauton johtosarjaan. Näin automaatin johtosarja jää pois aiheuttamasta mahdollisia ongelmia.

    Terveisin,
    kaik on kohta mänt...
    Last edited by Playpig; 15-08-2016, 21:57.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Halkeilleet puolat on oireillu kuvauksen mukaisella tavalla, kannattaa niistä aloittaa kokeilemalla ehjällä sarjalla
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Originally posted by Playpig View Post
      Käytössä e85 polttoaine, ohjelmoitu softa DME:ssä ja 3.2L M3 suuttimet.
      Onko softa tehty noille suuttimille ja e85 polttoaineelle?
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Onko softa tehty noille suuttimille ja e85 polttoaineelle?
        Kyllä on. Ei juuri minun autooni mutta vastaavaan samanikäiseen samoilla muutoksilla. Ekan kesän 2012 muutoksien jälkeen toimi erinomaisesti, jonka jälkeen jotain pientä tai isompaa ongelmaa ollut ajoittain...
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by Playpig View Post
          Kyllä on. Ei juuri minun autooni mutta vastaavaan samanikäiseen samoilla muutoksilla. Ekan kesän 2012 muutoksien jälkeen toimi erinomaisesti, jonka jälkeen jotain pientä tai isompaa ongelmaa ollut ajoittain...
          Onko autolla ajettu vain kesäisin? Onko e85 ollut talven yli järjestelmässä?

          Saattaa suuttimien ankkurissa olla ruostetta. Eikun irti ja testiin vaikkapa finjectorille:



          tuossa tarinaa e85:stä ja suuttimien materiaaleista:

          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Playpig
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 889
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Onko autolla ajettu vain kesäisin? Onko e85 ollut talven yli järjestelmässä?

            Saattaa suuttimien ankkurissa olla ruostetta. Eikun irti ja testiin vaikkapa finjectorille:



            tuossa tarinaa e85:stä ja suuttimien materiaaleista:

            http://injectordynamics.com/articles/e85/
            Ajettu juurikin vain kesäisin. Kerran-kaksi talvessa pyöritetty lämpimäksi tallissa. Tankki ollut noin puolillaan kun viety talliin syksyllä. Pitänee laittaa finjectorille viestiä ja aikataulusta ja hinnoista...
            Nyt: E39 530DA Touring -98

            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 889
              • Iisalmi

              #7
              Lisätäänpä sen verran vielä, että nyt aiempia ajuja muistellen niin kylmällä tai kostealla kelillä vetää paremmin ja tasaisemmin mitä kuumalla ja kuivalla kelillä. Mistä lie sitten tällainen johtunee... :think
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • latsku
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 155
                • turku

                #8
                Originally posted by Playpig View Post
                Lisätäänpä sen verran vielä, että nyt aiempia ajuja muistellen niin kylmällä tai kostealla kelillä vetää paremmin ja tasaisemmin mitä kuumalla ja kuivalla kelillä. Mistä lie sitten tällainen johtunee... :think
                mul on itellä ihan tismallee sama vika ku sulla ... mites jos nois sytkäjohdois olis jotai ... itellä myös m50b25 vanos
                Last edited by latsku; 06-08-2015, 15:33.

                Comment

                • latsku
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 155
                  • turku

                  #9
                  ooks sä kerinny noi suuttimet jo testauttaa?

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by latsku View Post
                    ooks sä kerinny noi suuttimet jo testauttaa?
                    En ole vielä kerennyt huollattamaan. Kunhan saan toiset suuttimet tilalle, niin laitan huoltoon.
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • latsku
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 155
                      • turku

                      #11
                      Originally posted by Playpig View Post
                      En ole vielä kerennyt huollattamaan. Kunhan saan toiset suuttimet tilalle, niin laitan huoltoon.
                      oolrait kerro miten kävi... itse vaihan ton paineensäätimen sekä siihe tulevan alipaineletkun ... lisäks noi suuttimet vien häkkiselle huoltoon/tarkistettaviksi

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        #12
                        Pitää informoida. Onko bensanpaineissa sull vikaa vai miksi vaihdat säätimen?
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • latsku
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 155
                          • turku

                          #13
                          Originally posted by Playpig View Post
                          Pitää informoida. Onko bensanpaineissa sull vikaa vai miksi vaihdat säätimen?
                          ei ollut vikaa paineissa mutta vaihan sen nyt siit huolimatta ...

                          nyt bensanpainesäädin vaihdettu ja sama vika vielläkin päällä.

                          onks sun ongelma ratkennu viel mihinkään suuntaan?
                          Last edited by latsku; 27-11-2015, 13:41. Reason: repsis

                          Comment

                          • latsku
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 155
                            • turku

                            #14
                            oliko sun ongelmaan tullut viellä ratkasua mihinkään suuntaan?

                            Originally posted by latsku View Post
                            ei ollut vikaa paineissa mutta vaihan sen nyt siit huolimatta ...

                            nyt bensanpainesäädin vaihdettu ja sama vika vielläkin päällä.

                            onks sun ongelma ratkennu viel mihinkään suuntaan?
                            Playpig oliko sun ongelmaan tullut viellä ratkasua mihinkään suuntaan?

                            Comment

                            • Playpig
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 889
                              • Iisalmi

                              #15
                              Nostellaanpas tätäkin.

                              Samat ongelmat jatkuvat edelleen.

                              Talven aikana tein seuraavat toimenpiteet:
                              - huollatin suuttimet Finjectorilla
                              - vaihdoin moottorin johtosarjan manuaalista (Auto ollut siis automaatti aiemmin)
                              - vaihdoin DME:n jäähdytinnesteen lämpöanturin
                              - Vaihdoin kaikki suodattimet

                              Aiemmin vaihdettuja osia:
                              - Lambda Bosch
                              - Nokan anturi Bosch
                              - Kampiakselin anturi Hella OE vastaava
                              - Molemmat nakutustunnistimet Bosch
                              - Tulpat NGK BKR6EK
                              - Venttiilikopan tiiviste
                              - Imuilman lämpöanturi
                              - Imusarjan tiivisteet

                              Testattua:
                              - Lambda mitattu ja jännite vaihtelee 0-1V välillä
                              - Toinen MAF, ei vaikutusta
                              - MAFin töpseli irti käydessä niin käynti muuttuu hetkeksi ja palautuu sitten
                              - Vanoksen solenodiin virtaa suoraan syöttämällä käynti huononee ja auto sammuu ennenpitkää
                              - Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja todettu toimivaksi
                              - Bensanpaineet suoraan pumpulta 6 bar. Tyhjäkäynnillä 3bar, kierroksia annettaessa 3,8 bar, ilman alipaineletkua 3,9bar. Kierrosten humpatessa 2,9-3,6 bar.
                              - Imuvuodot testattu ylipaineistamalla kok imupuoli, ei suhise eikä paine karkaa nopeasti. Myös savulla testattu eikä savua tullut mistään ulos.
                              - Tyhjäkäyntiventtiili. Surisee kun laittaa pistokkeen kiinni. Pistokkeen kiinni laittaessa siirtää luistin keskiasentoon jos se on siirretty käsin toiseen reunaan pistokkeen ollessa irti. Irti ollessaan luisti liikkuu vapaasti kun koko pakettia heiluttelee.
                              Alkaa jo pikkuhiljaa loppua omat ideat mikä tuota voi vaivata. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tavan bensalla, vakiosoftalla ja vakiosuuttimilla.

                              Tyhjäkäynti on kylmänä hyvä. Lämpöisenä sitten rauhaton. Ei humppaa, mutta noin 50rpm väliä menee siten että välillä selviä sytytyskatkoksia tai tupsauttaa putkeen.



                              Onko tulkinta oikea noita arvoja lukiessa, että auto käy rikkaalla?

                              Ainoa vikakoodi tulee DME:ltä: 200 - Muistivirhe. Tämän aiheuttanee tuo E85 lastu.

                              Videolinkki vielä tuohon kiihtyvyyteen. Kaasupoljin on samassa asennossa koko videon ajan.
                              Last edited by Playpig; 19-07-2016, 14:07.
                              Nyt: E39 530DA Touring -98

                              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎