Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 vanos sitkeä käyntiongelma *Apuja Inpan livedatan tulkintaan!*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • latsku
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 155
    • turku

    #16
    Originally posted by Playpig View Post
    Nostellaanpas tätäkin.

    Samat ongelmat jatkuvat edelleen.

    Talven aikana tein seuraavat toimenpiteet:
    - huollatin suuttimet Finjectorilla
    - vaihdoin moottorin johtosarjan manuaalista (Auto ollut siis automaatti aiemmin)
    - vaihdoin DME:n jäähdytinnesteen lämpöanturin
    - Vaihdoin kaikki suodattimet

    Aiemmin vaihdettuja osia:

    Alkaa jo pikkuhiljaa loppua omat ideat mikä tuota voi vaivata. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tavan bensalla, vakiosoftalla ja vakiosuuttimilla.

    Tyhjäkäynti on kylmänä hyvä. Lämpöisenä sitten rauhaton. Ei humppaa, mutta noin 50rpm väliä menee siten että välillä selviä sytytyskatkoksia tai tupsauttaa putkeen.



    Onko tulkinta oikea noita arvoja lukiessa, että auto käy rikkaalla?

    Ainoa vikakoodi tulee DME:ltä: 200 - Muistivirhe. Tämän aiheuttanee tuo E85 lastu.

    Videolinkki vielä tuohon kiihtyvyyteen. Kaasupoljin on samassa asennossa koko videon ajan.
    https://www.youtube.com/watch?v=JEF3kHZOsgU
    voisiko kumminki joku puola/puolat olla huonokuntosia? tosiaan itellä on parhaimmillaan vika päällä kun auto on seissyt kokopäivän auringonpaisteessa, sitten kun lähtee autoa starttaamaankin ni käynnistyy hiukan heikosti mutta kumminki ihan ensimäisellä avaimen käännöllä .... tehot myös silloin aivan hukassa varsinkin jos lähtee kaasupohjassa kiihdyttämään ni auto ihan tukehtuu ja mitään ei meinaa tapahtua.

    vanos ei äännä ilmeisesti? dampperi tulee myös mieleen minkä voisi selvittää.

    tollasen lyhkäsen pätkän löysin vanoksesta ! aloin funtsimaan että jos tossa videon lopussa oleva laakeri on noin kulunyt et toi koko hökötys heiluu ni eihän toi vanos toimi oikeestaan ollenkaan ... itellä toi vanos ei äännä kyllä ollenkaan mutta siitä huolimatta tuli mieleen et jos ongelma vois olla tossa ---> https://www.youtube.com/watch?v=iy81cCSUuvs
    Last edited by latsku; 20-07-2016, 01:38.

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 889
      • Iisalmi

      #17
      Päivitystä jälleen.

      Vaihdoin vakiosuuttimet sekä lastun ja olen nyt ajanut tavallisella 98 bensalla reilun tankillisen. Hieman ehkä alaväännöt paranivat, mutta kulutusmittari tekee edelleen epätasaista liikettä osakaasulla kiihdyttäessä. Tyhjäkäynti ok, mutta jos kaasua antaa niin kierrokset laskevat vauhdilla alle tyhjäkäynnin ja sitten 1-2 humppauksen jälkeen palaavat normaaliksi. Putken päästä kuunneltuna välillä selviä sytytyskatkoksia. Vanos tai nokkaketjut pitävät kyllä toisinaan reilumpaakin meteliä kun kierroksia antaa paikallaan.

      Puhdistin vielä ilmamassamittarin CRC:n aineella äskettäin ja ajoin lenkin. Hieman saattoi veto parantua tai sitten ei. Placebo, kenties. Bensapumpun vaihdoin myös viikonloppuna kun entinen tuli kertalaakista tiensä päähän.

      Verrattaen esimerkiksi talviautoon jossa sama moottori ilman vanosta, niin kiihdyttäessä osakaasulla kulutusmittari pysyy samassa kohtaa, tai laskee loogisesti kun kierrokset ja vauhti nousee, kaasun määrästä riippuen. Mitään rauhattomuutta ei esiinny vaan auto toimii erinomaisesti. Tässä kulutusmittari siis laskee, välillä pysähtyy ja laskee, mutta saattaa jopa noustakin ja kierrokset kasvavat epälineaarisesti.

      Huomenna tarkistan tulppien kunnon ja vaihdan kaverilta lainaan saamani puolat, sekä toisen MAFin. Moottorista josta nämä on, on toiminut moitteetta.

      Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

      Originally posted by latsku View Post
      voisiko kumminki joku puola/puolat olla huonokuntosia? tosiaan itellä on parhaimmillaan vika päällä kun auto on seissyt kokopäivän auringonpaisteessa, sitten kun lähtee autoa starttaamaankin ni käynnistyy hiukan heikosti mutta kumminki ihan ensimäisellä avaimen käännöllä .... tehot myös silloin aivan hukassa varsinkin jos lähtee kaasupohjassa kiihdyttämään ni auto ihan tukehtuu ja mitään ei meinaa tapahtua.
      https://www.youtube.com/watch?v=iy81cCSUuvs
      Voihan se puolavikakin olla. Saman olen huomannut minäkin, että viileämmällä ja kosteammalla kelillä toimii paremmin kuin kuumalla ja kuivalla.
      Last edited by Playpig; 04-08-2016, 07:25.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        #18
        Jatketaan yksinpuhelua.

        Vaihdoin eilen toiset toiset puolat, ja MAFin. Ei mitään vaikutusta vetoon tai käyntiin. Edelleen pieniä notkahduksia tyhjäkäynnillä ja tupsauttaa vaimeasti putkeen silloin tällöin. Vedossa myös tuo epätasainen kiihtyvyys ongelmana. Liikennevaloihin tultaessa joskus myös kierrokset notkahtaa alle tyhjäkäynnin ja heijaa muutaman kerran ylös-alas. Voiko jarrutehostimesta tulla imuvuoto tai jostain muualta, ei niin yleisestä paikasta? Auto nyt siis täysin vakioasetuksilla. Alkaa jo mulla mielenkiinto loppua kun ei vika ala selviämään...

        Voihan tässä vielä lähteä koittamaan uusilla tulpilla ja lambdalla, mutta molemmat ovat vain noin 5000km ajetut. :think

        EDIT: Mieleen ei enää tule kuin mahdollinen VANOS vika. Vikakuvaus Beisanilta vastaa kyllä toisaalta tähän melko hyvinkin:

        Originally posted by Beisan Systems
        Vanos Seals Failure Symptoms
        Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Vanos fault codes.
        Double vanos cars with the M52TU engine (98/99-00) experience cold weather cold start idle jolts and possible stall.
        Last edited by Playpig; 05-08-2016, 11:30.
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • latsku
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 155
          • turku

          #19
          Originally posted by Playpig View Post
          Jatketaan yksinpuhelua.

          Vaihdoin eilen toiset toiset puolat, ja MAFin. Ei mitään vaikutusta vetoon tai käyntiin. Edelleen pieniä notkahduksia tyhjäkäynnillä ja tupsauttaa vaimeasti putkeen silloin tällöin. Vedossa myös tuo epätasainen kiihtyvyys ongelmana. Liikennevaloihin tultaessa joskus myös kierrokset notkahtaa alle tyhjäkäynnin ja heijaa muutaman kerran ylös-alas. Voiko jarrutehostimesta tulla imuvuoto tai jostain muualta, ei niin yleisestä paikasta? Auto nyt siis täysin vakioasetuksilla. Alkaa jo mulla mielenkiinto loppua kun ei vika ala selviämään...

          Voihan tässä vielä lähteä koittamaan uusilla tulpilla ja lambdalla, mutta molemmat ovat vain noin 5000km ajetut. :think

          EDIT: Mieleen ei enää tule kuin mahdollinen VANOS vika. Vikakuvaus Beisanilta vastaa kyllä toisaalta tähän melko hyvinkin:
          uusin kokonaan ton vanosyksikön kun ei muuta tuu enää mieleen ...

          Professional Vanos repair and rebuild service for your 1994 - 2006 BMW




          laakeri,tiiviste sieltä ilmeisesti ensin ''kuluu'' ja tuottaa ongelmia tietääkseni.



          Comment

          • Playpig
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 889
            • Iisalmi

            #20
            Originally posted by latsku View Post
            uusin kokonaan ton vanosyksikön kun ei muuta tuu enää mieleen ...

            Professional Vanos repair and rebuild service for your 1994 - 2006 BMW




            laakeri,tiiviste sieltä ilmeisesti ensin ''kuluu'' ja tuottaa ongelmia tietääkseni.



            http://www.beisansystems.com/procedu...s/image001.jpg
            Siis meinaatko vaihtaa tuon koko vanosyksikön uuteen?
            Itse meinasin vaihtaa vaan tuon laakerin sekä tiivisteen sekä päivittää imunokan hammaskehän M52 levyillä.
            Nyt: E39 530DA Touring -98

            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

            Comment

            • latsku
              Bimmer Rookie
              • Sep 2010
              • 155
              • turku

              #21
              Originally posted by Playpig View Post
              Siis meinaatko vaihtaa tuon koko vanosyksikön uuteen?
              Itse meinasin vaihtaa vaan tuon laakerin sekä tiivisteen sekä päivittää imunokan hammaskehän M52 levyillä.
              tiiviste on uusittu ja levyt lisätty ... laakeri on uusimatta ... se seuraavaksi koska ei tullut silloin sellasta mieleen
              Last edited by latsku; 08-08-2016, 15:29.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11112
                • Oulu

                #22
                Onko kokeiltu toisella DME:llä? Kyllä tuo minusta vaikuttaa edelleen johtuvan joko MAF:sta tai DME:stä. Pielessä olevat adaptaatiot ja heiluva kulutusmittari kertoo että ilmamäärää ei mitata oikein. Jos lamda vika on pois suljettu.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • latsku
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 155
                  • turku

                  #23
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Onko kokeiltu toisella DME:llä? Kyllä tuo minusta vaikuttaa edelleen johtuvan joko MAF:sta tai DME:stä. Pielessä olevat adaptaatiot ja heiluva kulutusmittari kertoo että ilmamäärää ei mitata oikein. Jos lamda vika on pois suljettu.
                  on kokeiltu toisella dme:llä ... mistä tollasia UUSIA ilmamäärämittareita saisi järkevään hintaan? maf-shop.de tuolla ei ainakaan ollut.

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    #24
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Onko kokeiltu toisella DME:llä? Kyllä tuo minusta vaikuttaa edelleen johtuvan joko MAF:sta tai DME:stä. Pielessä olevat adaptaatiot ja heiluva kulutusmittari kertoo että ilmamäärää ei mitata oikein. Jos lamda vika on pois suljettu.
                    Minä olen kokeillut kolmella eri DME:llä. Yhdessä siis tämä RE85 lastu, jolloin käytössä myös isommat suuttimet ja polttoaineena tuo RE85. Sitten toinen DME jossa joku kiinachippi, polttoaineena normi E98 ja vakiosuuttimet. Kolmantena DME:nä nyt käytössä oleva täysin vakio DME ilman mitään lastuja ja normi E98 ja vakiosuuttimet. Kaikilla kombinaatioilla tyhjäkäynti on rauhaton ja välillä paukauttaa putkessa ja alaväännöt ovat hukassa ja täys- ja osakaasukiihdytyksellä kiihtyvyys on epätasaista.

                    Minulla mielestäni lambda toimii normaalisti, kun huohottimestä lähtevän pienemmän pillin irroittaa niin käynnissä on selvä muutos ja Inpan näyttämä livedata muuttuu selvästi. Alla kuvia näistä:

                    Ensimmäisenä kuvassa kun kaikki on normaalitilassa ja kone kuuma:

                    Kuva ei kerro, mutta lambdan jännite menee ylös-alas kuten kuuluu. Myös lambda integrator seilasi -3 - +4 väliä. Ymmärtääkseni normaalia. Mikä on normaali ilmankulutus tyhjäkäynnillä tälle moottorille?

                    Tässä sama tilanne mutta, tuo pieni huohottimelta tyhjäkäyntiventtiilille menevä letku irroitettu testimielessä:

                    Käynti muuttui, ja lambdan jännite nousi reilusti yli yhden voltin. Lambda siis toimii?

                    Tässä pieni pilli laitettu takaisin paikoilleen ja ilmamäärämittarin pistoke irrotettu testimielessä:


                    Kuvissa ei näy kaasuläppäanturin arvoja, mutta kuuluuko sen antaa hiemn yli nollan prosentuaalista ja jänniteärvoa tyhjäkäynnillä?
                    Myös AMS-Voltage (Airmassmeter?) menee 0 ja 120 (?!) todella nopealla tahdilla.

                    Selviäisikö näistä jollekin jotain kuka osaa arvoja tulkita oikein?
                    Last edited by Playpig; 16-08-2016, 12:34.
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • latsku
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 155
                      • turku

                      #25
                      Originally posted by Playpig View Post
                      Minä olen kokeillut kolmella eri DME:llä. Yhdessä siis tämä RE85 lastu, jolloin käytössä myös isommat suuttimet ja polttoaineena tuo RE85. Sitten toinen DME jossa joku kiinachippi, polttoaineena normi E98 ja vakiosuuttimet. Kolmantena DME:nä nyt käytössä oleva täysin vakio DME ilman mitään lastuja ja normi E98 ja vakiosuuttimet. Kaikilla kombinaatioilla tyhjäkäynti on rauhaton ja välillä paukauttaa putkessa ja alaväännöt ovat hukassa ja täys- ja osakaasukiihdytyksellä kiihtyvyys on epätasaista.

                      Minulla mielestäni lambda toimii normaalisti, kun huohottimestä lähtevän pienemmän pillin irroittaa niin käynnissä on selvä muutos ja Inpan näyttämä livedata muuttuu selvästi. Alla kuvia näistä:

                      Ensimmäisenä kuvassa kun kaikki on normaalitilassa ja kone kuuma:

                      Kuva ei kerro, mutta lambdan jännite menee ylös-alas kuten kuuluu. Myös lambda integrator seilasi -3 - +4 väliä. Ymmärtääkseni normaalia. Mikä on normaali ilmankulutus tyhjäkäynnillä tälle moottorille?

                      Tässä sama tilanne mutta, tuo pieni huohottimelta tyhjäkäyntiventtiilille menevä letku irroitettu testimielessä:

                      Käynti muuttui, ja lambdan jännite nousi reilusti yli yhden voltin. Lambda siis toimii?

                      Tässä pieni pilli laitettu takaisin paikoilleen ja ilmamäärämittarin pistoke irrotettu testimielessä:


                      Kuvissa ei näy kaasuläppäanturin arvoja, mutta kuuluuko sen antaa hiemn yli nollan prosentuaalista ja jänniteärvoa tyhjäkäynnillä?
                      Myös AMS-Voltage (Airmassmeter?) menee 0 ja 120 (?!) todella nopealla tahdilla.

                      Selviäisikö näistä jollekin jotain kuka osaa arvoja tulkita oikein?
                      jollei muilta löydy apua sulle ni soita ihmeessä tonne ---> http://www.hakkinen.fi/autosahko-ja-...tyot/#_yleista tiedustele suoraan pekka häkkiseltä ... tietoa ja taitoa löytyy todella paljon.
                      Last edited by latsku; 23-08-2016, 16:14.

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        #26
                        On Turku vähän kaukana kyllä. Pitää tässä lähiaikoina katsoa oskilloskoopin kanssa millaista kuvaajaa lambda, nokan ja kampuran anturit piirtää. Luulisi kyllä tästä lähistöltä löytyvän myös osaavia autosähkön ammattilaisia jos ei omin neuvoin ala vika selviämään. Tosin en enää tiedä onko tämä edes sähkövika vai jo moottorin sisäinen mekaaninen vika.

                        Saitko latsku sinä jo autosi toimimaan kunnolla?
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • latsku
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 155
                          • turku

                          #27
                          Originally posted by Playpig View Post
                          On Turku vähän kaukana kyllä. Pitää tässä lähiaikoina katsoa oskilloskoopin kanssa millaista kuvaajaa lambda, nokan ja kampuran anturit piirtää. Luulisi kyllä tästä lähistöltä löytyvän myös osaavia autosähkön ammattilaisia jos ei omin neuvoin ala vika selviämään. Tosin en enää tiedä onko tämä edes sähkövika vai jo moottorin sisäinen mekaaninen vika.

                          Saitko latsku sinä jo autosi toimimaan kunnolla?
                          olen koittanut metsästää järkihinnalla UUTTA ilmamäärämittaria jos vika olisi kumminkin siinä, mutta ei tunnu löytyvän. muussa tapauksessa vien auton tuonne häkkiselle kun löydän sopivan ajankohdan.

                          -
                          Last edited by latsku; 27-10-2016, 18:08.

                          Comment

                          • latsku
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 155
                            • turku

                            #28
                            vika löytys ! ajoin moottorin kuumaksi ja vein tohon (http://jw-service.fi) vikakoodinlukuun, koodeja ei antanut mutta ku alettiin tarkastelemaan moottorinlämpöjä ni anturi väitti -4 vaikka moottori oli kuuma, vaihdoin samalla molemmat lämpötila-anturit ja ongelmat on vihdoin historiaa.
                            Last edited by latsku; 27-10-2016, 18:11.

                            Comment

                            • Playpig
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 889
                              • Iisalmi

                              #29
                              Originally posted by latsku View Post
                              vika löytys ! ajoin moottorin kuumaksi ja vein tohon (http://jw-service.fi) vikakoodinlukuun, koodeja ei antanut mutta ku alettiin tarkastelemaan moottorinlämpöjä ni anturi väitti -4 vaikka moottori oli kuuma, vaihdoin samalla molemmat lämpötila-anturit ja ongelmat on vihdoin historiaa.
                              Hieno homma että vika löytyi. Mulla ei vielä ole niin hyvä tuuri ollut että oisin saanut vian paikallistettua...

                              Talvella teen ainakin vanoshuollon, saa nähdä onko siitä mitään apua.
                              Nyt: E39 530DA Touring -98

                              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                              Comment

                              • latsku
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 155
                                • turku

                                #30
                                Originally posted by Playpig View Post
                                Hieno homma että vika löytyi. Mulla ei vielä ole niin hyvä tuuri ollut että oisin saanut vian paikallistettua...

                                Talvella teen ainakin vanoshuollon, saa nähdä onko siitä mitään apua.

                                tsemppiä sulle ! nyt voin sitten siirtyä seuraavan vian kimppuun kun toi sitkeä ja vittumainen vika on saatu korjattua auto tärrää aivan tajuttomasti 2500-3000 kierrosalueella. tärinä ei johdu renkaitten tasapainotuksesta, ei kardaanista, ei jarrylevyistä sekä väljät ylä ja alatukivarret on uusittu.

                                epäilen vauhtipyörää mutta oma tietotaito loppuu sen selvittämiseen, kytkin ottaa muutenkin erittäin ylhäältä kiinni ja hieman laiskasti ottaa kierroksia alakierroksilta, varsinki kun kytkin lämpenee.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎