Morjesta!
Eli meikän e61 530dA preLCI ei oikein kule aina sillee kun on tarkotettu. Moottorista häviää tehot säännöllisin väliajoin, noin 5s. välein ja veto on poissa noin 3s. ajan. Ahdot seilaa ylös alas samaan tahtiin.
Kaikkea kotimekaanikolle mahdollista on jo kokeiltu ja soiteltu viisaammillekin sekä hiukan koodeja luettu, mutta vika vaikuttaa melko mystiseltä.. :think
Ekaks auton tiedot:
530d e61 vm. 3/2004
Ajettu: 240 tkm (diagnost. löytyy myös merkintä 290tkm)
Moottori: M57N
Ahdin: Garrett GT2260v (muuttuvasiipinen)
Euro 4 (tästä johtuen varustettu dpf-pöntöllä ja sähköisesti ohjatulla ahtimella)
Luultavasti moottorinohjausta ei ole muutettu, mutta ihan varma en voi olla, auton neljäntenä omistajana.
Ja sitte vikaan:
Olen jo saanut selville että vikaan kuuluu edellä kerrotun lisäksi seuraavia tuntomerkkejä:
Ja mitä on tehty/pois suljettu:
Eli oma ajatus on että ahtimen ohjaus ei vaan saa oikeaa tietoa ja näin ollen kääntää siivikkoa virheellisesti ja ahdot nousee liikaa. Sitten MAF antaa ECU:lle tiedon liian korkeasta virtauksesta ja näin ollen em. vikakoodi on johdonmukainen. Korkeahko ahtopaine varmaan sekoittaa myös EGR-kierron puhaltaen ahtoilmaa egr-venttilin pakoputkeen sen avautuessa..
Tarkotus on päästä piuhan päähän katteleen kunnon softalla livedataa, että selviääkö sillä mikä on vinossa.. Mutta ammattitaitoisilla korjaamoilla sen verran kiirusta näin kesäloma-aikoina, että jos vaan joku viittis lukea pienen hetken livedataa kärrystäni niin sais kyllä korvauksen. Ja tietty kaupan päälisiks rispektiä meikältä ja muilta bemaristeilta !!!
Satakunta-Pirkanmaa alueella liikuskelen.
Ja jos joku tietää millä scriptillä tohon autoon pääsis moottorinohjauspurkkiin käsiks ni saisin itekki sitte jo varmaa edettyä asias ku näkis livedataa..
Semmosta, vastailkaa ihmees vaikkei valmista ratkasua olisikaan, kaikki spekulointi on tervetullutta!
-Janne
Eli meikän e61 530dA preLCI ei oikein kule aina sillee kun on tarkotettu. Moottorista häviää tehot säännöllisin väliajoin, noin 5s. välein ja veto on poissa noin 3s. ajan. Ahdot seilaa ylös alas samaan tahtiin.
Kaikkea kotimekaanikolle mahdollista on jo kokeiltu ja soiteltu viisaammillekin sekä hiukan koodeja luettu, mutta vika vaikuttaa melko mystiseltä.. :think
Ekaks auton tiedot:
530d e61 vm. 3/2004
Ajettu: 240 tkm (diagnost. löytyy myös merkintä 290tkm)
Moottori: M57N
Ahdin: Garrett GT2260v (muuttuvasiipinen)
Euro 4 (tästä johtuen varustettu dpf-pöntöllä ja sähköisesti ohjatulla ahtimella)
Luultavasti moottorinohjausta ei ole muutettu, mutta ihan varma en voi olla, auton neljäntenä omistajana.
Ja sitte vikaan:
Olen jo saanut selville että vikaan kuuluu edellä kerrotun lisäksi seuraavia tuntomerkkejä:
- Mittaristossa palaa keltainen moottorin vikavalo ”increased emissions” eli päästöt liian korkeet. Tämä ilmeisesti antaa juuri tuon vikakoodin 4501 ” EGR Negative deviation or air mass too high”.
- Ahtopainemittarista oon kattellu että ahtaa aika reippaasti, maantienopeudella tasakaasulla 0,5 bar ja rauhallisella kiihdytyksellä jo 1 baria... täyskiihdytyksessä 1,4 baria.. Eli netistä lukemieni mukaan joka tilanteessa noin 0,3 baria liikaa. Ja ärsyttävintä ettei oikein tunnu liikkuvan, vaikka turbo vinkuuki.
- Samainen painemittari oli EGR-venttiilin ohjauspaineletkussa kii ja huomasin että aina kun antoi ohjaus(ali)paineen EGR:lle, juuri silloin ahdot laski olemattomiin ja moottori puutui 3s. ajaksi.
- Välilllä jää oikein ”nypyttämään” siihen 1700rpm kohdalle jos rauhallisesti kiihdyttää. Jos tulppaa EGR-venttiilin ohjauspaineen tai nyppää MAF-anturin piuhan irti niin kulkee tasaisesti eikä ahdot seilaa. Mutta tällöinkään ei oikein kulje ja yliahtaa vielä herkemmin.
- Kulutus ei ihan mahdoton mutta runsas, noin 6,8 ltr/100km. Varmaan ehjänä vähä pienemmälläki menis.. 6ltr..?
- Hehkutulpista antaa sen perinteisen vikakoodin. Sehän tais olla joku että ei oo ohjelmoitu vaihdon jälkeen tjt. Mutta tuskin se voi tuollaista vikaa aiheuttaa.
Ja mitä on tehty/pois suljettu:
- Dpf ei anna vikakoodeja ja polttojakin välillä tapahtuu, vastapaineet oli jotain 100mbar luokkaa paikallaan kierrätettäessä. Eli ei pitäs olla tukossa.
- EGR-venttiilin alipaineletkut tarkastettu vuodoilta
- MAF vaihdettu uuteen Boschilaiseen, ei kylläkään adaptaatiota ole tehty. Mutta eipä kyllä vaikuttanu yhtään mitenkään moottorin käytökseen, luulis että hiukan ois parantunu.
- MAP-anturi siitä imusarjan päältä tarkastettu että toimii ja antaa oikean signaalin.
- Ahtimen siipiä vahdattu kompressori- ja pakopuolelta, ei vaurioita siivissä eikä akselissa päittäisvälystä.
- Turbon servomoottori (vai oikeammin askelmoottori..?) liikuttaa siivikon tankoa n.15mm suunnasta toiseen heti kun avaimesta virrat kääntää päälle. Tangon/siipien ajon aikaisesta asennosta ei tietoa. Mutta tuskin siivet jumissa ainakaan ovat. Antaisi kuulemma viankin siitä.
Eli oma ajatus on että ahtimen ohjaus ei vaan saa oikeaa tietoa ja näin ollen kääntää siivikkoa virheellisesti ja ahdot nousee liikaa. Sitten MAF antaa ECU:lle tiedon liian korkeasta virtauksesta ja näin ollen em. vikakoodi on johdonmukainen. Korkeahko ahtopaine varmaan sekoittaa myös EGR-kierron puhaltaen ahtoilmaa egr-venttilin pakoputkeen sen avautuessa..
Tarkotus on päästä piuhan päähän katteleen kunnon softalla livedataa, että selviääkö sillä mikä on vinossa.. Mutta ammattitaitoisilla korjaamoilla sen verran kiirusta näin kesäloma-aikoina, että jos vaan joku viittis lukea pienen hetken livedataa kärrystäni niin sais kyllä korvauksen. Ja tietty kaupan päälisiks rispektiä meikältä ja muilta bemaristeilta !!!
Satakunta-Pirkanmaa alueella liikuskelen.
Ja jos joku tietää millä scriptillä tohon autoon pääsis moottorinohjauspurkkiin käsiks ni saisin itekki sitte jo varmaa edettyä asias ku näkis livedataa..
Semmosta, vastailkaa ihmees vaikkei valmista ratkasua olisikaan, kaikki spekulointi on tervetullutta!
-Janne
Comment