Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530dA ahtopaineet seilaa eikä kulje !?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jampe87
    Newbiemmer
    • May 2015
    • 4
    • Pirkanmaa

    e61 530dA ahtopaineet seilaa eikä kulje !?

    Morjesta!


    Eli meikän e61 530dA preLCI ei oikein kule aina sillee kun on tarkotettu. Moottorista häviää tehot säännöllisin väliajoin, noin 5s. välein ja veto on poissa noin 3s. ajan. Ahdot seilaa ylös alas samaan tahtiin.
    Kaikkea kotimekaanikolle mahdollista on jo kokeiltu ja soiteltu viisaammillekin sekä hiukan koodeja luettu, mutta vika vaikuttaa melko mystiseltä.. :think



    Ekaks auton tiedot:
    530d e61 vm. 3/2004
    Ajettu: 240 tkm (diagnost. löytyy myös merkintä 290tkm)
    Moottori: M57N
    Ahdin: Garrett GT2260v (muuttuvasiipinen)
    Euro 4 (tästä johtuen varustettu dpf-pöntöllä ja sähköisesti ohjatulla ahtimella)
    Luultavasti moottorinohjausta ei ole muutettu, mutta ihan varma en voi olla, auton neljäntenä omistajana.



    Ja sitte vikaan:


    Olen jo saanut selville että vikaan kuuluu edellä kerrotun lisäksi seuraavia tuntomerkkejä:
    • Mittaristossa palaa keltainen moottorin vikavalo ”increased emissions” eli päästöt liian korkeet. Tämä ilmeisesti antaa juuri tuon vikakoodin 4501 ” EGR Negative deviation or air mass too high”.
    • Ahtopainemittarista oon kattellu että ahtaa aika reippaasti, maantienopeudella tasakaasulla 0,5 bar ja rauhallisella kiihdytyksellä jo 1 baria... täyskiihdytyksessä 1,4 baria.. Eli netistä lukemieni mukaan joka tilanteessa noin 0,3 baria liikaa. Ja ärsyttävintä ettei oikein tunnu liikkuvan, vaikka turbo vinkuuki.
    • Samainen painemittari oli EGR-venttiilin ohjauspaineletkussa kii ja huomasin että aina kun antoi ohjaus(ali)paineen EGR:lle, juuri silloin ahdot laski olemattomiin ja moottori puutui 3s. ajaksi.
    • Välilllä jää oikein ”nypyttämään” siihen 1700rpm kohdalle jos rauhallisesti kiihdyttää. Jos tulppaa EGR-venttiilin ohjauspaineen tai nyppää MAF-anturin piuhan irti niin kulkee tasaisesti eikä ahdot seilaa. Mutta tällöinkään ei oikein kulje ja yliahtaa vielä herkemmin.
    • Kulutus ei ihan mahdoton mutta runsas, noin 6,8 ltr/100km. Varmaan ehjänä vähä pienemmälläki menis.. 6ltr..?
    • Hehkutulpista antaa sen perinteisen vikakoodin. Sehän tais olla joku että ei oo ohjelmoitu vaihdon jälkeen tjt. Mutta tuskin se voi tuollaista vikaa aiheuttaa.




    Ja mitä on tehty/pois suljettu:
      • Dpf ei anna vikakoodeja ja polttojakin välillä tapahtuu, vastapaineet oli jotain 100mbar luokkaa paikallaan kierrätettäessä. Eli ei pitäs olla tukossa.
      • EGR-venttiilin alipaineletkut tarkastettu vuodoilta
      • MAF vaihdettu uuteen Boschilaiseen, ei kylläkään adaptaatiota ole tehty. Mutta eipä kyllä vaikuttanu yhtään mitenkään moottorin käytökseen, luulis että hiukan ois parantunu.
      • MAP-anturi siitä imusarjan päältä tarkastettu että toimii ja antaa oikean signaalin.
      • Ahtimen siipiä vahdattu kompressori- ja pakopuolelta, ei vaurioita siivissä eikä akselissa päittäisvälystä.
      • Turbon servomoottori (vai oikeammin askelmoottori..?) liikuttaa siivikon tankoa n.15mm suunnasta toiseen heti kun avaimesta virrat kääntää päälle. Tangon/siipien ajon aikaisesta asennosta ei tietoa. Mutta tuskin siivet jumissa ainakaan ovat. Antaisi kuulemma viankin siitä.



    Eli oma ajatus on että ahtimen ohjaus ei vaan saa oikeaa tietoa ja näin ollen kääntää siivikkoa virheellisesti ja ahdot nousee liikaa. Sitten MAF antaa ECU:lle tiedon liian korkeasta virtauksesta ja näin ollen em. vikakoodi on johdonmukainen. Korkeahko ahtopaine varmaan sekoittaa myös EGR-kierron puhaltaen ahtoilmaa egr-venttilin pakoputkeen sen avautuessa..



    Tarkotus on päästä piuhan päähän katteleen kunnon softalla livedataa, että selviääkö sillä mikä on vinossa.. Mutta ammattitaitoisilla korjaamoilla sen verran kiirusta näin kesäloma-aikoina, että jos vaan joku viittis lukea pienen hetken livedataa kärrystäni niin sais kyllä korvauksen. Ja tietty kaupan päälisiks rispektiä meikältä ja muilta bemaristeilta !!!


    Satakunta-Pirkanmaa alueella liikuskelen.


    Ja jos joku tietää millä scriptillä tohon autoon pääsis moottorinohjauspurkkiin käsiks ni saisin itekki sitte jo varmaa edettyä asias ku näkis livedataa..
    Semmosta, vastailkaa ihmees vaikkei valmista ratkasua olisikaan, kaikki spekulointi on tervetullutta!



    -Janne
  • Jampe87
    Newbiemmer
    • May 2015
    • 4
    • Pirkanmaa

    #2
    Noniin, sain auton kuntoon omin voimin ja livearvoja tsekkailtiin böntin kanssa. Eli lyhyesti: egr-venttiilin ohjauksessa oli vikaa. Ohjaukseen käytetään alipainetta, jonka suuruutta säädetään ns. painemuuntimella. Tämä kyseinen painemuunnin päästi painetta väärään suuntaan ja siinä oleva paluupuolen suodin oli myös tukossa. Osa oli alkuperäinen, joten ei liene kovin yleinen vika, siksi juuri veemäinen kun ei kukaan osannut neuvoa. Näin ollen kiertävän pakokaasun määrä säätyi epäjohdonmukaisesti ja aiheutti mainitut ongelmat. Nyt on rullailtu pitkän aikaa ilman ongelmia ☺

    Comment

    • humppajamppa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 41
      • hki

      #3
      Menikö EGR venttiili vaihtoon vai millä toimenpiteellä korjaantui?

      Minulla X3 2.0 toimii muutoin normaalisti, mutta satunnaisesti tehot kateissa ja tuolloin ahdot nousee max noi 1 baariin. Vika korjaantuu kun auton sammuttaa ja käynnistää.

      Toisinaan vakionopeudensäätimellä tasavauhtia ajaessa ahdot seilaa vaikka nopeus tai kierrokset eivät. Tätä tosin tekee vain kutosella.

      Kuittauksen jälkeen EGR vikavalo pysyy poissa korkeintaan muutaman päivän.

      Comment

      • aikamatkaaja
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 601
        • Pori

        #4
        Originally posted by Jampe87 View Post
        Noniin, sain auton kuntoon omin voimin ja livearvoja tsekkailtiin böntin kanssa. Eli lyhyesti: egr-venttiilin ohjauksessa oli vikaa. Ohjaukseen käytetään alipainetta, jonka suuruutta säädetään ns. painemuuntimella. Tämä kyseinen painemuunnin päästi painetta väärään suuntaan ja siinä oleva paluupuolen suodin oli myös tukossa. Osa oli alkuperäinen, joten ei liene kovin yleinen vika, siksi juuri veemäinen kun ei kukaan osannut neuvoa. Näin ollen kiertävän pakokaasun määrä säätyi epäjohdonmukaisesti ja aiheutti mainitut ongelmat. Nyt on rullailtu pitkän aikaa ilman ongelmia ☺
        Itellä vedot hukassa. Mutta itellä suurimman osan ajasta tehot hukassa ja välillä saattaa käydä tuuri että vedot palaa. Edellinen omistaja sanoi että johtuis dpf:stä.. Ja sanoi että antaa vikakoodin jostain pakoputkesta ja ahtimen anturista. Ahtimen anturin on kuulemma vaihtanut jo ja maffi vaihdettu. Vika edelleen. Ite luin vikakoodit ja antoi jonkun egr virtaus liian suuri. En usko ite tohon dpf vikaan.
        Moottorin vikavalo palaa myös. Eli korjaantuko sulla minkä osan vaihtamisella jne?
        Last edited by aikamatkaaja; 11-06-2016, 16:05.
        e61 525i -05 & e23 732i -84

        Ex: e60 545i, e39 540i, e39 m5, e65 730d, e28 528i, e61 535d, e39 535i m-sport -00 imolarot, e36 325 cab, e38 740ia -96, e46 330ci -00..

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by aikamatkaaja View Post
          Itellä vedot hukassa. Mutta itellä suurimman osan ajasta tehot hukassa ja välillä saattaa käydä tuuri että vedot palaa. Edellinen omistaja sanoi että johtuis dpf:stä.. Ja sanoi että antaa vikakoodin jostain pakoputkesta ja ahtimen anturista. Ahtimen anturin on kuulemma vaihtanut jo ja maffi vaihdettu. Vika edelleen. Ite luin vikakoodit ja antoi jonkun egr virtaus liian suuri. En usko ite tohon dpf vikaan.
          Moottorin vikavalo palaa myös. Eli korjaantuko sulla minkä osan vaihtamisella jne?
          Kannattaa katsoa live-dataa ja tarkistaa ne dpf:n vastapaineet. Osia vaihtamalla korjaaminen on melkoista arpomista. Millä luit vikakoodit?
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • aikamatkaaja
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2009
            • 601
            • Pori

            #6
            Autocomilla ja seuraavat viat:

            3f35 ahtoilman putki valvonta joutokäynnillä
            Tämä kuulemma vaihdettu jo aikaisemmin

            4477 Älykäs akkuanturi

            Hehkut 1,2,3,4,5,6 katkonainen

            Ilmamassamittari katkonainen
            Tämäkin kuulemma vaihdeltu vuos takaperin

            4073 signaali katkaisin kytkin

            4501 maf ohjattu egr järjestelmä egr virtaus liian suuri
            Katkonainen

            Polttoainesuodatin lämmitys
            Katkonainen


            A6a9 Keskirunko pm tehomoduuli rele1 jännitesyöttö
            e61 525i -05 & e23 732i -84

            Ex: e60 545i, e39 540i, e39 m5, e65 730d, e28 528i, e61 535d, e39 535i m-sport -00 imolarot, e36 325 cab, e38 740ia -96, e46 330ci -00..

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10011
              • KVLA

              #7
              Jos hehkut ei ole kunnossa,niin käsittääkseni dpf polttokaan ei toimi. Viisaammat kertokoon lisää,tai korjatkoon jos muistan väärin. Jos vikakoodit nollaa,niin uusiutuuko noista kuinka moni? Siellähän voi olla vaikka kuinka vanhoja vikakoodeja muistissa.

              Comment

              • aikamatkaaja
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 601
                • Pori

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Jos hehkut ei ole kunnossa,niin käsittääkseni dpf polttokaan ei toimi. Viisaammat kertokoon lisää,tai korjatkoon jos muistan väärin. Jos vikakoodit nollaa,niin uusiutuuko noista kuinka moni? Siellähän voi olla vaikka kuinka vanhoja vikakoodeja muistissa.


                Siis juu nuo uusiutu. Voiko noilla sähköön viittaavilla akun älyjutul ja noilla olla vaikutusta noihin egr ja imm juttuihin. Kun kuitenkin imm vaihdettu vuosi sit josta löysin kuitin. Sit oli ahtoputket ja se ahtoanturi tai mikälie oli niin vaihdettu. Jotenki tuntuu sekin oudolta et taas olis imm rikki. Käydessä kun nyppäsin immin johdon irti niin ei kyllä vaikuttanut käyntiin millään lailla.
                Last edited by aikamatkaaja; 14-06-2016, 19:36.
                e61 525i -05 & e23 732i -84

                Ex: e60 545i, e39 540i, e39 m5, e65 730d, e28 528i, e61 535d, e39 535i m-sport -00 imolarot, e36 325 cab, e38 740ia -96, e46 330ci -00..

                Comment

                • asdteme
                  BTCF Member
                  • Mar 2015
                  • 756
                  • P-Savo

                  #9
                  3F35 - Ahtoilman putki, valvonta joutokäynnillä - Katkonainen koodia tulee omassakin, nyt parikertaa ollut tehot hetken hukassa kesken ajun. Kuitenkin hetken päästä tulee vedot takaisin. Mikäs anturi tämä nyt sitten on? Livedatasta katsottuna lämpötilan näyttää oikein. Kone kyllä kiersi, mutta tuntui että se voima ei tiehen asti välity... Kaasu pohjassa hikiseen sai 120km/h kerättyä ohittaessa vauhtia. Tämän jälkeen rampille, käännyin kaupunkia kohti ja auto pelasi taas normaalisti. Apuja tähän?

                  Edit: Autona tosiaan 525d LCI 2008vm e61
                  Last edited by asdteme; 11-02-2017, 20:48.
                  better late than never

                  E90 325i
                  E30 M3
                  E92 M3 Competition

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎